Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Flygmaskin »

Blir kanske ett allt för jäkligt jobb, men "trolla-jump-på-en-enhet-reliken" känns som att den borde kompa lättare/tyngre beroende på vad som finns i listan.
Fattar att reliken är väldigt stark i kombo med vissa enheter, men tycker att -20 är lite i överkant i en TZ-lista i allmänhet.
Människomat, till exempel spannmål.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Det finns en massa enheter som blir bisarrt bra med 12" movement. Speciellt enhet som är ganska kassa på grund av sin movement. Allt i termos rustning t. ex.

Jag tror det är en relik som 9/10 gånger används för att göra en äcklig och snabb dödstjärna och då känns det relevant att den behåller sin hårda komp. Sen är kanske -20 kanske lite VÄL hårt men jag ser hellre att man stryper först och sedan lättar på minus än tvärtom.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av mtz »

Tankhunter på obbar borde kompa något ( dom får det som iron warriors )

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Flygmaskin »

fauh skrev:Det finns en massa enheter som blir bisarrt bra med 12" movement. Speciellt enhet som är ganska kassa på grund av sin movement. Allt i termos rustning t. ex.

Jag tror det är en relik som 9/10 gånger används för att göra en äcklig och snabb dödstjärna och då känns det relevant att den behåller sin hårda komp. Sen är kanske -20 kanske lite VÄL hårt men jag ser hellre att man stryper först och sedan lättar på minus än tvärtom.
Absolut, förstår strypa först och lätta sedan principen, men jag vill komma med lite input till gruppen inför kommande mallar. Det jag menar är att den skall kompa hårt om det finns en möjlighet att skapa "en äcklig och snabb dödsstjärna", men om den mest används för att fösa runt lite tröttare enheter och öka range på magierna så känns -20 tung.
Människomat, till exempel spannmål.

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Laughing God »

Kataphron Destroyers med Heavy Grav skulle kanske kunna kompa lite mer än 8pts/modell. 6grav skott från t5 unit som dessutom kan ha en präst på 2+ som soakar (han kan väl fixa tillbaka wound också har jag för mig? Rätta gärna om jag minns fel) gör ju att de ostört kan skjuta 18grav/turn. Kanske 1 extra steg till i komp/modell och extra om de joinas av 2+ character?
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Jonke »

Spelade rena harlekiner på tokspelen, tröskelkomp 19, 1500 poäng. Här är lite reflektioner.

Min lista :
Masque detachment
TROOPS
5 harlequins 125 -7
-5 kiss, haywire grenades
Starweaver 70 -6 2AVP

5 harlequins 140 -7
-5 caress, haywire grenades
Starweaver 70 -6 2AVP

10 harlequins 242 -14
-9 caress, WARLORD

ELITES
Inriams spectre 70 -9

1 death jester 60 -6

1 death jester 60 -6

1 Solitaire, haywire grenades 150 -9

FAST ATTACK
3 skyweavers 195 -15
-3 haywire cannon, 3 zephyrglaive

4 skyweavers 240 -20
-4 zephyrglaive

HEAVY SUPPORT
1 voidweaver 80 -5 2AVP
-prismatic cannon

AVP: 6 -0
WC: 0 -0

Motstånd match 1: khorne-CSM som ville in och slåss. Jag slog och sköt ihjäl dem innan de hann göra nåt. Match 2: SM med 2 units assault-centar och massa scouts. De sköt mig av brädet. Match 3: fotsloggande orker med en trukk med meganobz. Sköt och slog ihjäl dem innan de kunde göra nåt. Match 4: DA med lite deathwing, lite greenwing, lite ravenwing, en dark talon. De sköt mig av brädet. Hurricane bolters är förfärligt. Match 5: necrons med 2x10 lychguard med sköld, varsin cryptek, lite immortals, flayed ones. Vi slog ihjäl varandra i mitten. Draw. Min känsla är att harlekiner antingen vinner stort eller blir wipeade. Det finns inga mellanting. De är känsliga för att flunka med tärningarna och då faller det gärna samman.

Troupes. I båtar känns de rätt kompade. Starweavers skjuter helt ok, harlekinerna får väldigt mycket mobilitet. Stora fotsloggande troupes känns inte värda. De dör direkt om de hamnar i öppna. Och det gör de eftersom de slår ihjäl nästan vad som helst de assaultar. Jag körde dem med inriams spectre vilket gav skydd i första rundan men när de lämnade cover så dör de.

Kyssen och caressen är en smaksak vilken man väljer, caressen är lite bättre men kostar mer poäng. Embracen skulle jag aldrig ta när den kompar samma som en kyss, kanske på nån enstaka enhet.

Förslag: sänk embracen till -1 för var tredje. Sänk minuset för extra gubbar till -1 för varannan efter den sjätte? En 5a med embrace i båt kostar/kompar 205/-13. En 10a till fots med embrace kostar/kompar 250/-15. Med mitt förslag skulle 10an kosta/kompa 250/-13.

Skyweavers. De är överprisade. De betalar poäng både för att de skjuter bra och slåss bra, och såna enheter är alltid överprisade av gw. Dessutom slåss de egentligen inte så jättebra, de chargar med 4 s5 ap2 var på initiativ 6. Elakt. Men de har inga granater, kan inte slå om charga range. Jag kommer nog inte köra stora enheter igen, jag tänker testa att köra med 2or för att ta objektiv, skjuta lite, offra för att ta en jobbig overwatch etc.

Förslag: Sänka till -3 för extra modeller?

Starweavern: Ligger bra tror jag.

Voidweaver: Den är helt of i armén. Tror inte nån skulle ta dem om de inte var compulsory. Men den kan nog inte vara så mycket billigare. Jag tycker det är meningslöst att köra dem med haywire kanon men jag kan ha fel. En miss i mallen är att de går att ta i skvadroner upp till 3.

Death jester: Ligger bra. En miss är att inriam's spectre inte räknas in i eskaleringsminuset.

Shadowseer: Har jag inte testat.

Solitaire: Jag spelade min ganska defensivt. Gömde den första 1-2 rundorna, blitzade i runda 2-3 för att supporta nån annan enhet. Offrade honom i bland för att äta overwatch. Han presterade bra. Men det är 3 wounds med 3+ save, hamnar han i vägen för lite bolters är han död. Tycker han ligger bra.

Vad skulle jag göra med det utrymme som mina föreslagna komplättnader ger? Ta shadowseers. Shadowseers är ett bra komplement till troupes enbart för att de slåss med 5 s5 fleshbane attacker. Psyk-powerserna är grädde på moset. Med mina föreslagna ändringar skulle min lista ovan spara -5, men tappat -3 på eskalarande death jesters. Då hade jag nog bytt en death jester mot en en cat 3 shadowseer istället.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Michael Carl »

Jonke skrev: Skyweavers. De är överprisade. De betalar poäng både för att de skjuter bra och slåss bra, och såna enheter är alltid överprisade av gw. Dessutom slåss de egentligen inte så jättebra, de chargar med 4 s5 ap2 var på initiativ 6. Elakt. Men de har inga granater, kan inte slå om charga range. Jag kommer nog inte köra stora enheter igen, jag tänker testa att köra med 2or för att ta objektiv, skjuta lite, offra för att ta en jobbig overwatch etc.

Förslag: Sänka till -3 för extra modeller?
Även jag spelade med Skyweavers i helgen och håller med om ovanstående. De dör lite för lätt för att kunna vara vettiga.

Att sänka minuset för extra modeller kan nog vara en lösning på det hela.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Robinmtb »

Laughing God skrev:Kataphron Destroyers med Heavy Grav skulle kanske kunna kompa lite mer än 8pts/modell. 6grav skott från t5 unit som dessutom kan ha en präst på 2+ som soakar (han kan väl fixa tillbaka wound också har jag för mig? Rätta gärna om jag minns fel) gör ju att de ostört kan skjuta 18grav/turn. Kanske 1 extra steg till i komp/modell och extra om de joinas av 2+ character?
SM:
Dev squad med 3 Grav-Cannons -175 pts komp -17
15 gravskott med RE-ROLL på to wound (detta är sen stor skillnad)!
De har även 3+ save och SM bra auto rally (Destroyers har sprungit av bordet ganska många gånger)
BS 4 istället för 3, WS 4 istället för 4, I4 istället för I3, S4 istället för S5.
De har Granater.
De kan springa!
De har en sergant som kan skydda dem till viss del i närstrid/agera meatshield.
De är inte bulky.
De kan också ha en 2+ char som skyddar dem.

Jag skulle säga att visst, de skjuter 3 skott mindre, men har högre BS och re-roll på effekten, så de borde träffa mer.
Kompar mindre och kostar bara 10pts mer. Ser inte hur Destroyers är så enormt mycket bättre. Visst de har bättre range, relentless, T5, en bättre puffra vid sidan av och det betalar jag redan -7 extra komp för. Jag tycker att SM har många rätt stora fördelar om man jämför. Det som är en stor skillnad är väl 30" istället för 24", men som sagt, redan -7 mer komp.

Jag tycker tvärtom att Destroyers om något borde sänkas i komp, iaf när de inte har Gravs.

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Laughing God »

De buffas ju med både bs4 och 5. Springer gör de kanske sällan med en 2+ präst som sällskap..
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Längre range och relentless gör hela skillnaden, dom andra statsen spelar liksom ingen roll om man aldrig når att skjuta nått.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar