Kompmallen v1.55

Moderator: DHettNeck

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Pipkin »

Space marine fordon med 13-11-10 hull känns som om dom kompar som om man alltid hade tre.
Att ta en ensam whirlwind är liksom uteslutet, för att 3 tillsammans blir ganska bra. Är det Något som går att se över?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Neth_Oni skrev:är det tänkt att firewarrior shas'ui med target lock &markerlight ska kompa -3? De är ju inte särskillt bra till att börja med men att de kompar mer än marker drones eller pathfinder känns lite fel
Det är en miss. Även den listan skall ha att dom bara ger minus om dom är köpta från wargear listan. Fixar en förtydling till nästa version.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:Jo. Jag får fan lust att stanna hemma istället... som det ser ut nu skulle jag tjäna på att plocka in mer Grav Cannons i listan istället. Dumpar jag några Rangers och enstaka wargear får jag in 6 Heavy Grav Cannons... Det vill jag inte...

Det hinner ju säkert komma en mall till innan dess så jag har ingen lust att sätta mig och räkna och måla grejer som jag ändå inte kan använda om några veckor. Tappade sugen lite...
Det är väl bara att ta ett annat vapen på dom om man inte tycker det är värt det. Magnetar man sina vapen är det ju väldigt lätt att byta till de som passar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av refabricated »

@Röde
Kom gärna med förslag i vad saker skall kompa om du inte är nöjd. Det är mkt möjligt att du har bättre idéer än vi och då kommer vi ändra kompen.
Det är mer konstruktivt och roligare att läsa än "Jag får fan lust att stanna hemma istället...".

Vi anpassar inte mallen efter turneringar, det är de som väljer att använda den efter de gränser som de sätter upp. Jag förstår ditt missnöje men känner att det hä är lite missriktat.
Men som sagt, har du förslag på vad som skulle vara mer korrekt/rättvis komp för enheten så tar vi gladeligen emot alla förslag.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Röde »

Det var det jag gjorde för en tid sedan. Jag påtalade att manipeln är för hårt kompad. Det lyssnade man på men istället höjde man kompen på phosphor blasters vilket ledde till att enheten kompar ännu mer om man inte väljer att närstridkitta dem. Ett problem när Culten och Skitarii kompas är (tror jag) att man kompar enheterna som om de vore del av en warcon redan. I mitt förra förslag tog jag också upp siffror som jag ser som lämpliga på andra enheter. Det fick jag ingen återkoppling på och någon diskussion blev det inte heller. Så jag har kommit med lite tankar...

Ett mer generellt problem för ex. Culten och Skitarii är att fordon kompas hårt i andra arméer. Det gör att de tappar en styrka. Att de vapen de har som är bra mot fordon kompar dessutom gör det än mer kännbart. Jag tänker att det är samma sak för flera arméer.
refabricated skrev:@Röde
Kom gärna med förslag i vad saker skall kompa om du inte är nöjd. Det är mkt möjligt att du har bättre idéer än vi och då kommer vi ändra kompen.
Det är mer konstruktivt och roligare att läsa än "Jag får fan lust att stanna hemma istället...".

Vi anpassar inte mallen efter turneringar, det är de som väljer att använda den efter de gränser som de sätter upp. Jag förstår ditt missnöje men känner att det hä är lite missriktat.
Men som sagt, har du förslag på vad som skulle vara mer korrekt/rättvis komp för enheten så tar vi gladeligen emot alla förslag.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av fauh »

Manipeln är en jättestark enhet och det enda den känns svag mot är om motståndaren har mycket grav - något som också kompas stenhårt. Och den är bra mot väldigt stora delar av metat. Mycket lagom hårda skott och bra med räckvidd.

Resultatet blir en enhet som är farlig och svår att ha ihjäl. Det tycker jag pekar på att de behöver kompa mycket. Med fistar och flamers blir de inte samma powerhouse i skyttet vilket kompen.

Oavsett så är det tråkigt att du känner att du blir så begränsad av kompen. Själv tycker jag det är jättekul att utmanas av hårda komp krav - sen tycket jag precis som du att det är tråkigt att dina häftiga modeller får stå och samla damm på hyllan. Vet själv ej när jag senast spelade med mina Wraiths

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Neth_Oni »

jag satt i säkert 4h i förrgår för att lyckas pilla ihop en Taulista som går in på komp 16, 1750pts och som jag vill spela (är inget fan av spam) och efter mycket om och men fick jag ihop en lista jag gillar! Det är lite jobbigt att inte kunna använda alla mina coola leksaker men jag är väldigt nöjd med listan ändå och tror att den kommer vara väldigt kul att spela :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Röde »

Neth_Oni skrev:jag satt i säkert 4h i förrgår för att lyckas pilla ihop en Taulista som går in på komp 16, 1750pts och som jag vill spela (är inget fan av spam) och efter mycket om och men fick jag ihop en lista jag gillar! Det är lite jobbigt att inte kunna använda alla mina coola leksaker men jag är väldigt nöjd med listan ändå och tror att den kommer vara väldigt kul att spela :)
Det jag tycker är trist i det här fallet är att jag skulle kunna komma undan med att peta in fler units med sämre staying power men med mer gravcannons som dessutom kan joinas av IC och dra nytta av ev. Warlord trait som boostar deras skytte. Robotarna är hårda. Det vet jag men Skiitari-delen av listan är så mjuk att robotarna verkligen behövs för att kompensera det.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av MITTZ »

Man ska aldrig aldrig aldrig göra en enda lista innan mallen e spikad inför turneringen.

Brukar oxå bli bitter som fan då.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Röde »

Efter att ha tittat lite mer i mallen än på de listor som angår mig mest så funderar jag lite mer på de vapen som är bra mot mekaniserade listor. Jag tycker generellt att de kompas rätt hårt då det är rätt ont om fordonsspam nu för tiden.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar