Körde typ mitt standardmongo med tre poddar, två dreads, tacticals, scouter, techfarsa, dundereldare, vindisar och dagen till ära två stormar. Med tema "melta" på allt, i princip.
Fredag:
Möter upp med gänget utanför Ylva och beger oss ned. Alla pratar Space wolfs. Efter att ha kollat så vi hittar till skolan dumpar vi armeerna och åker till DMF för att stoppa Anders från att vinna i Powergrid samt sista minuten målning för vissa.
Lördag:
Match 1: Max Persson - Systrar
Ungefär som sist i Umeå vaknar jag sur och trött som en... Johan. Kaffemaskinen kommer inte igång förrän en kvart in i första matchen och jag är vid det här laget på G att kalla Skånecupen för Sveriges sämsta turnering. Tre koppar senare känns det bra igen, fast väldigt bekant... Har jag inte svurit över dom där gröna Excorsisterna förut? Max hat för Vindisar har visst försvunnit, för han bara ler. Nån ska hålla mest objektiv, döda HQet och VP. Max har lägst komp, jag har fått näst lägst. Personligen tycker jag min lista är mer än 4 steg mjukare än 3 Excorister, två Canonesser, en Assasin, Seraphimer och systrar i Rhino med så många meltor att det rinner ur öronen på dem. Nåväl, hans pang pang bilar måste dö, vilket innebär att vad jag skickar fram kommer dö turen efter mot motorsågar eller melta. Det gör det. Men pang panget är i princip halverat och har massa fina poddar i vägen.
Förutom fantastiskt kast leadership, som var värst för Max och några magiska nästridsrundor av mina scouter (dödar en canoness) så kan jag inte kittla infantri, utan att sedan bli uppäten av... pang pang, motorsågar och meltor. Jag börjar vid det här laget hata att spela mechat. Jag har helt glömt att ett objektiv mer ger 10p. Jag känner mig rätt nöjd med att ha levande HQ, dödat hans och utdelat ungefär lika mycke örfilar i VP, med ett objekt mindre än Max, jag tänker draw, innan jag får höra den hemska sanningen. 14-6 till Max... Doh. Var visst rätt värt med objektiv.
Match 2: Michael Carl - Demoner
Aldrig mött Michael fastän jag praktiskt taget bott i Varberg senaste tiden. Ska bli kul. Och demoner brukar funka. Nåväl, vad ska vi göra då? Hålla quarters... Hmmm, borde vi vara jämnbra på. Döda monster eller fordon, samt VP. Han har tre monster, jag har 11 fordon. Doh! Jag får börja och ställer mig som en bubbla i mitten, typ för att tvinga han lägga allt i en quarter, så jag får tre för mig själv. Jag är så sjukt elit 40kare. Han väljer quartern jag inte kan skjuta han i. Äsch, elit:igt av han. Efter två skytterundor börjar jag verkligen sakna dakka. Singelhårda skott mot 4+ invo, som sedan fick reroll när Fateweaver kom ned gick inte alls snabbt. Stormarna skulle mest agera deep-stoppare. Tyvärr valde jag att ha gubbar i dem och tyvärr valde Michael att aldrig dö med sina flamers, och tre ggr missbedömde jag hur nära jag kunde ha mina troops med ca 6". Sista turen klurade vi ett tag på contesting reglerna, för jag kunde ev fått en draw eller vinst. Men det finns ett men... Jag glömmer att han har en singel horror kvar, samt dom där ¤%!+¤ flamers, igen. På en 4+ stoppar han min vinstchans, och genom att traska in med en horror tar han vinsten. Jag börjar nu fundera på om jag är helt jävla slut i huvudet. Men sjukt spännande match var det! 9-11.
Match 3: David Utter - Eldar
Vänta nu. Max och David är nog topp två dem jag spelat mest mot. Är detta en komplott? Jaja, sist vann jag med en hårsmån. Men vad ska vi göra? Killpoints, hålla mitten och VP. Han har 11 KP, jag har 19. Hålla mitten har jag för mig fortunade wraithguards brukar excellera på dessutom. Jaja, men om jag dödar allt han ställt i reserv kanske? Fegar som tusan med allt, och David får dåndimpen och börjar skoja om att jag kommer droppa som en berzerk för att jag inte kommer kunna hålla mig. Givetvis fick han rätt. Ställer en pod 1" från hans kant och en mongofalk med clowner får en melta i röva! Inga clowner som hjälper när wguards fastnat i närstrid. Jag mår som en prins och börjar för fjörtielfte gången försöka döda hans wguards. Har ALDRIG lyckats...
Nämnas kanske borde att vi var i turn två när två timmar gått. Vi var inte så heta nån av oss och hade spillt halva tiden nere i kaffeet med kaffe och snickers.
När hans wraithguards ätit upp halva min arme fastnar dom i en närstrid (hehe) och jag får chansen att leka med hans tramsenheter. Marines och dreadar springer kors och tvärs över planen och jagar / jagas av båtar, fiskar och maneter. Eller vad sjutton allt nu heter. Jag ligger ständigt för många KP efter och törs inte gå in i mitten pga guardsen. Men tillslut måste vi sluta och jag får en gratis chans att gå in utan hot. Han äger upp mig fatalt på KP men vi drawar VP och jag håller mitten. Sekundära missions är visst min grej, men inte ger det många poäng. 6-14.
Episkt fylleslag:
Väljer att inte skriva nåt om allt jag fick äran att bevittna på kvällen. OOOOH!
Söndag:
Utter har fått sig ned i en soffa på DMF efter att spenderat majoriteten av natten i DMF's trapp (jag FÖRSÖKTE verkligen bära han ned).
Match 4: Jakob Strasser - White Scars
Jakob får lätt min koolaste arme award. Outflankande Redeemer! Jag börjar fatta varför folk hatar mina flankande stormar samt poddar. Han flankar ALLT. Förutom deepande vanguards. Vi ska hålla quarters, stå på motståndarens halva samt VPa. Rätt bra missions för oss båda kan man säga.
Jag bygger en mur tvärs över ena halvan och trycker in allt jag kan bortom meltarange från andra hållet. Men statistiskt så får han in majoriteten på rätt sida muren och meltakriget kan börja (tredje listan med mer, eller tåligare meltor än min). Iden med melta på fordon som försvar mot andra meltor börjar kännas som alltför 50/50. Fast mot Jakob var det nog mer 25/75. Lätt min sämsta "tärningsmatch" på hela helgen. Ett hyfsat typiskt exempel är när 4PW & 3 Fist attacker dödar totalt... En Vanguard (tror jag det blev). Har 4 tacticals kvar i slutet, om jag minns rätt. Men en sån lista får wipa mig any day!
Match 5: Björn Söderström - Deathguard
Yey, min första "normala" lista att möta! Och dessutom inget mission som fuckar upp det för mig.
Den ärgade och rostiga Landraidern samt Demolishern hann bli klar och ska kämpa om jumbopriset med mig. Inga tramsiga demoner eller obbar här. Vi ska hålla flest av NIO objektiv, KP samt VP. Visst han har fistar och meltor i rhinos, men bara en landraider och demolisher som skjuter långt.
Får första rundan och känner mig nog stursk för att inte overkilla på hans fordon turn ett utan reservar stormar för att ha trupp kvar i slutet. Raidern överlever, men är ordentligt inboxad. Demolishern sprängs och ett potshot på vindisen spränger den med. Som extra salt i såren fastnar hans raider i hans tur ett rakt bakom en pod (extremt dålig LOS) och två meltatrupper fastnar i närstrider resten av matchen. Dock överlever raidern totalt 11 meltaskott (9 träffar ca). Vilket nog var det enda som gick Björns väg. I slutet har jag iofs bara marginell KP vinst, ordentlig VP vinst och skulle hållit 8 objektiv om jag flyttat seriöst sista turen. 20-0.
Avslut:
Då varken David, Pär eller Jimmie kan köra laglig infiltrerar jag hos dem och tar ratten. Alla pratar Space Wolfs.
Hade viss bitterhet under lördag kväll. Så fatalt dåligt byggd lista trodde jag inte jag gjort (för mig är det inte fel på...). Har redan grubblat rätt ordentligt på vad som måste göras innan okompat i Umeå nästa helg. Fick iaf upp suget igen på söndagen och även om jag aldrig haft så otur med matchups hade jag toktur med vilka jag fick möta. Ville ge sportmanship till alla, speciellt för att vissa fick stå ut med ovanligt gnällig norrlänning. Du kan ta åt dig extra av det sista Max
Björns son som började leka med våra modeller var perfekt avslutning som påminde om att det faktiskt bara är en lek ändå