Skånecupen 2009

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Asplund

Skånecupen 2009

Inlägg av Asplund »

Kändes så förbaskat tråkigt att skriva battlereport efter Varberg (inge kul att skriva om jag inte får gnälla!). Men nu är jag tillbaka!

Körde typ mitt standardmongo med tre poddar, två dreads, tacticals, scouter, techfarsa, dundereldare, vindisar och dagen till ära två stormar. Med tema "melta" på allt, i princip.

Fredag:
Möter upp med gänget utanför Ylva och beger oss ned. Alla pratar Space wolfs. Efter att ha kollat så vi hittar till skolan dumpar vi armeerna och åker till DMF för att stoppa Anders från att vinna i Powergrid samt sista minuten målning för vissa.

Lördag:

Match 1: Max Persson - Systrar

Ungefär som sist i Umeå vaknar jag sur och trött som en... Johan. Kaffemaskinen kommer inte igång förrän en kvart in i första matchen och jag är vid det här laget på G att kalla Skånecupen för Sveriges sämsta turnering. Tre koppar senare känns det bra igen, fast väldigt bekant... Har jag inte svurit över dom där gröna Excorsisterna förut? Max hat för Vindisar har visst försvunnit, för han bara ler. Nån ska hålla mest objektiv, döda HQet och VP. Max har lägst komp, jag har fått näst lägst. Personligen tycker jag min lista är mer än 4 steg mjukare än 3 Excorister, två Canonesser, en Assasin, Seraphimer och systrar i Rhino med så många meltor att det rinner ur öronen på dem. Nåväl, hans pang pang bilar måste dö, vilket innebär att vad jag skickar fram kommer dö turen efter mot motorsågar eller melta. Det gör det. Men pang panget är i princip halverat och har massa fina poddar i vägen.

Förutom fantastiskt kast leadership, som var värst för Max och några magiska nästridsrundor av mina scouter (dödar en canoness) så kan jag inte kittla infantri, utan att sedan bli uppäten av... pang pang, motorsågar och meltor. Jag börjar vid det här laget hata att spela mechat. Jag har helt glömt att ett objektiv mer ger 10p. Jag känner mig rätt nöjd med att ha levande HQ, dödat hans och utdelat ungefär lika mycke örfilar i VP, med ett objekt mindre än Max, jag tänker draw, innan jag får höra den hemska sanningen. 14-6 till Max... Doh. Var visst rätt värt med objektiv.

Match 2: Michael Carl - Demoner
Aldrig mött Michael fastän jag praktiskt taget bott i Varberg senaste tiden. Ska bli kul. Och demoner brukar funka. Nåväl, vad ska vi göra då? Hålla quarters... Hmmm, borde vi vara jämnbra på. Döda monster eller fordon, samt VP. Han har tre monster, jag har 11 fordon. Doh! Jag får börja och ställer mig som en bubbla i mitten, typ för att tvinga han lägga allt i en quarter, så jag får tre för mig själv. Jag är så sjukt elit 40kare. Han väljer quartern jag inte kan skjuta han i. Äsch, elit:igt av han. Efter två skytterundor börjar jag verkligen sakna dakka. Singelhårda skott mot 4+ invo, som sedan fick reroll när Fateweaver kom ned gick inte alls snabbt. Stormarna skulle mest agera deep-stoppare. Tyvärr valde jag att ha gubbar i dem och tyvärr valde Michael att aldrig dö med sina flamers, och tre ggr missbedömde jag hur nära jag kunde ha mina troops med ca 6". Sista turen klurade vi ett tag på contesting reglerna, för jag kunde ev fått en draw eller vinst. Men det finns ett men... Jag glömmer att han har en singel horror kvar, samt dom där ¤%!+¤ flamers, igen. På en 4+ stoppar han min vinstchans, och genom att traska in med en horror tar han vinsten. Jag börjar nu fundera på om jag är helt jävla slut i huvudet. Men sjukt spännande match var det! 9-11.

Match 3: David Utter - Eldar
Vänta nu. Max och David är nog topp två dem jag spelat mest mot. Är detta en komplott? Jaja, sist vann jag med en hårsmån. Men vad ska vi göra? Killpoints, hålla mitten och VP. Han har 11 KP, jag har 19. Hålla mitten har jag för mig fortunade wraithguards brukar excellera på dessutom. Jaja, men om jag dödar allt han ställt i reserv kanske? Fegar som tusan med allt, och David får dåndimpen och börjar skoja om att jag kommer droppa som en berzerk för att jag inte kommer kunna hålla mig. Givetvis fick han rätt. Ställer en pod 1" från hans kant och en mongofalk med clowner får en melta i röva! Inga clowner som hjälper när wguards fastnat i närstrid. Jag mår som en prins och börjar för fjörtielfte gången försöka döda hans wguards. Har ALDRIG lyckats...

Nämnas kanske borde att vi var i turn två när två timmar gått. Vi var inte så heta nån av oss och hade spillt halva tiden nere i kaffeet med kaffe och snickers.

När hans wraithguards ätit upp halva min arme fastnar dom i en närstrid (hehe) och jag får chansen att leka med hans tramsenheter. Marines och dreadar springer kors och tvärs över planen och jagar / jagas av båtar, fiskar och maneter. Eller vad sjutton allt nu heter. Jag ligger ständigt för många KP efter och törs inte gå in i mitten pga guardsen. Men tillslut måste vi sluta och jag får en gratis chans att gå in utan hot. Han äger upp mig fatalt på KP men vi drawar VP och jag håller mitten. Sekundära missions är visst min grej, men inte ger det många poäng. 6-14.

Episkt fylleslag:
Väljer att inte skriva nåt om allt jag fick äran att bevittna på kvällen. OOOOH!

Söndag:
Utter har fått sig ned i en soffa på DMF efter att spenderat majoriteten av natten i DMF's trapp (jag FÖRSÖKTE verkligen bära han ned).

Match 4: Jakob Strasser - White Scars
Jakob får lätt min koolaste arme award. Outflankande Redeemer! Jag börjar fatta varför folk hatar mina flankande stormar samt poddar. Han flankar ALLT. Förutom deepande vanguards. Vi ska hålla quarters, stå på motståndarens halva samt VPa. Rätt bra missions för oss båda kan man säga.

Jag bygger en mur tvärs över ena halvan och trycker in allt jag kan bortom meltarange från andra hållet. Men statistiskt så får han in majoriteten på rätt sida muren och meltakriget kan börja (tredje listan med mer, eller tåligare meltor än min). Iden med melta på fordon som försvar mot andra meltor börjar kännas som alltför 50/50. Fast mot Jakob var det nog mer 25/75. Lätt min sämsta "tärningsmatch" på hela helgen. Ett hyfsat typiskt exempel är när 4PW & 3 Fist attacker dödar totalt... En Vanguard (tror jag det blev). Har 4 tacticals kvar i slutet, om jag minns rätt. Men en sån lista får wipa mig any day! :D 0-20.

Match 5: Björn Söderström - Deathguard
Yey, min första "normala" lista att möta! Och dessutom inget mission som fuckar upp det för mig.
Den ärgade och rostiga Landraidern samt Demolishern hann bli klar och ska kämpa om jumbopriset med mig. Inga tramsiga demoner eller obbar här. Vi ska hålla flest av NIO objektiv, KP samt VP. Visst han har fistar och meltor i rhinos, men bara en landraider och demolisher som skjuter långt.

Får första rundan och känner mig nog stursk för att inte overkilla på hans fordon turn ett utan reservar stormar för att ha trupp kvar i slutet. Raidern överlever, men är ordentligt inboxad. Demolishern sprängs och ett potshot på vindisen spränger den med. Som extra salt i såren fastnar hans raider i hans tur ett rakt bakom en pod (extremt dålig LOS) och två meltatrupper fastnar i närstrider resten av matchen. Dock överlever raidern totalt 11 meltaskott (9 träffar ca). Vilket nog var det enda som gick Björns väg. I slutet har jag iofs bara marginell KP vinst, ordentlig VP vinst och skulle hållit 8 objektiv om jag flyttat seriöst sista turen. 20-0.

Avslut:
Då varken David, Pär eller Jimmie kan köra laglig infiltrerar jag hos dem och tar ratten. Alla pratar Space Wolfs.

Hade viss bitterhet under lördag kväll. Så fatalt dåligt byggd lista trodde jag inte jag gjort (för mig är det inte fel på...). Har redan grubblat rätt ordentligt på vad som måste göras innan okompat i Umeå nästa helg. Fick iaf upp suget igen på söndagen och även om jag aldrig haft så otur med matchups hade jag toktur med vilka jag fick möta. Ville ge sportmanship till alla, speciellt för att vissa fick stå ut med ovanligt gnällig norrlänning. Du kan ta åt dig extra av det sista Max ;)

Björns son som började leka med våra modeller var perfekt avslutning som påminde om att det faktiskt bara är en lek ändå :)

Joppe

Re: Battlereport

Inlägg av Joppe »

Min rapport:

Min lista
Khan på bike

5 ass termies i land raider redeemer

8bikes attack bike multimelta, 2meltaguns, powersword, meltabombs
5bikes 2 flamers fist
10 tactical missile flamer fist i razorback

2multimelta attackbikes
5vanguards, fist, powerweapon, 4 meltabombs.

Inga flamers förutom redeemerns användes i hela turneringen. Vanguards funkade bra i 2 matcher och kom in runda 5 i en. I övrigt blev de ihjälhuggna av något hårdare.

Match 1 Björn Söderström CSM

Björn har en landraider, en defiler, ett par rhinos och 4 plaugemarineenheter och en vindicator. Han ställer upp i en fyrkant och kör sen fram. Jag åker fram med khan + 5 bikes m. fist och försöker ställa mig utanför assault avstånd men misslyckas med en tum. Nästa runda hoppar min terminators in i den närstriden och både khan och hans lord blir fistade. Jag pangar hans defilers och flamear ett par squads med redeemern. Misslyckas med att slå sönder hans land raider utan skjuter den senare. På slutet har han 1 ½ enhet marines kvar som försöker jaga bort mig från ett objektiv men jag slår ihjäl dom i sista rundan. 19-1 till mig och riktigt kul match som nog avgjordes i den stora närstriden i början.

Match 2 Tue Daemonhunters

Han spelar 6x5 stormtroopers i chimeror, en landradier med grey knights och en lord i en snabb liten (extremt liten) bil. Jag kör fram med redeemern och glömmer smoke. Han får in en penetrating och immobiliserar den på ett väldigt dåligt ställe. Sedan försöker jag förgäves ha ihjäl alla chimeror och har på slutet 1 flyende bikesergeant och en halv tactical kvar men har pangat flest fordon. 2-18.

Match 3 Erik Tyranids

Tänker när jag får listan förklarad för mig att jag ska hålla mig på avstånd och skjuta men gör istället tvärtom. Han äter snabbt upp allt i närstrid och redeemern fastnar på en onödig terrängkörning när jag ska försöka chargea två enheter men istället inte når någon av dom. Vanguards får mishap och när de komemr ner igen dör de när de hoppar på mamman utan att ens få slå. Khan hugger ihjäl några små enheter och dör sen. 0-20 och jag börjar funder på om min lista verkligen funkar.

Match 4 Johan Asplund SM

Jag outflankar allt utom vanguards. Han får börja och bygger en mur av pods mellan en kulle och ruiner och ställer en vindicator i hålet. På andra flanken täpper han igen ett hål med en pod och försöker gömma två halva tacticals. Dreads + vindicator och razorback står kvar i mitten tillsammans med mastern. Jag kör in med multimeltor och min razorback från vänster flank, en halv bikesquad och land raidern från höger. Pangar podden på högerflanken, multimeltas börjar försöka skjuta ut vindicatorn. Han får in en flamer storm och försöker skjuta ut mina bikes men dödar typ ingen. Jag får in en annan halva bike och pangar stormen och assulatr scouts. Redeemern åker fram mer och termies slaktar tacticals. Han släpper av en scout squad till och försöker sne panga redeemern med multimelta storm. Jag får in vanguards och hoppar på mastern och en tactical. Multimeltorna pangar vindicator och en dread. Den andra dreaden hoppar på redeemern men gör den bara stunned. Mina termies hoppar på dreaden och får bort båda armarna och immobiliserar den. Vanguards pangar andra vindicatorn och mina bikes med fist och khan razorbacken. Hans sista scouter hoppar på två bikes men alla utom en dör. Jag slog ett dåligt slag på hela matchen, 2 ettor när jag ska slå saves för termies. Johan får inte en enda fist träff på hela matchen. Jag håller två quarters och har tre troops i hans deployment. Han har dödat av en halv bikesquad och en halv tactical. 20-0

Match 5 Anders Ovesen IG

Han har 12 saker med AV varav 9 bilar och 3 kanoner, och även en officer of the fleet som ger minus på reservslag. Sätter vanguard på deepstrike och en halv bike-squad med multimelta som outflank. Jag börjar och kör fram med landraider och razorback bakom en kulle, bikes kör så snabbt de kan längs högerflanken och multimeltor längs vänsterflanken men gömmer sig inte riktigt lika bra. Multimeltor och en halv halva bikesquad blir utskjutna men han lämnar två av sina tre troops så de kan bli assultade. Dock dör min sista flamer på ett dangerous terrain slag. Hans troops blir ihjälhuggna och jag kör fram ytterliggare med landraidern medan han försöker skjuta ut en halv tactical med missile launcher som i sin tur försöker panga chimeror. Han skjuter ut khan+bikesergeant och pinna en annan bike squad men lyckas inte få stopp på land raidern. Han avancerar med sitt command med 3 plasmaguns mot min tactical. Mina assault terminators pangar hans plasmaruss och ett artellericrew och går sen loss på två hydror och resterande artelleri. Min sista bikesquad kommer in och skjuter ut hans command efter deras chimera blivit fistad. Efter runda 5 har han en chimera med en veteran squad, en chimera utan nått i och en immobiliserad devil dog. Jag håller två objektiv och har några terminators, två halva bike squad, 4 vanguards och två halva tacticals minus några bolterkillar kvar. Vi hinner tyvärr inte spela fler rundor. 20-0.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Rapport från Skåne.

Då bar det av till Skåne igen. Senast var det SydCon där jag spelade orker för första gången men nu var det tillbaka till mina Crimson Fist vilket kändes både roligare och klart tryggare att spela. Listan:

Crimson Fist, Pär Hylander, 1700

HQ

Librarian 100
- Gate, Nullzone

ELITE

10 Termosar 460
- 2 CML

TROOPS

10 Tactical 175
- ML, Meltagun

10 Tactical 180
- PC, Meltagun

Razorback 40
- TL Multimelta

FAST

2 Typhoons 180

1 Attack Bike 50
- Multimelta

2+1 Scoutbikes 95
- Serg: Locator Beacon

HEAVY SUPPORT

Predator 85
- Heavy Bolter Sponsons

Predator 85
- Heavy Bolter Sponsons

Land Raider 250

Efter att ha spelat en annan lista i Varberg tidigare så insåg jag behovet av fordon för att hjälpa minaTyphoons. Sagt och gjort en LR och två predatorer dök upp i listan och visst blev den bättre. Dock blev kompen sämre men det var väntat.

Första Ronden: Patrik Thorén

Ooohh Orker i massor med kans, dreadd och deathrolla BW som backas av en KFF. Bakom allt detta står den gamla bekantingen Patrik som inte bara spelar orker utan besitter en orkhumor utav sällan skådat slag. Detta kommer bli jäkligt kul! Visst blev det så, dubbelt upp. Inte nog med att Patrik är jäkligt trevlig att spela mot så gick det trots hans hårda lista rätt bra.

Matchen började med att Jag fiskade lite med mina termosar för att han skulle röra sig mot dem. Sedan skulle de teleportera sig bort. Patrik nappar och chargar med sina 15 stormboys. Två termosar dör vad stormboyz gör mot 8 termosar som slår tillbaka nämner jag inte. Iom detta så tappar orkerna sin mobilitet och mot min mobila skyttelista är det, tja inte bra.

Patrik spelar orker fullt ut vilket innebär att lite förluster är skit samma utan det bara sporrar resten av boysen. Mitt stora problem är deathrollan som ingen leker med, inte ens min landraider ;). Nu kör Patrikfram för att charga ut med 18 boys med klo och en boss. Han splittar enheterna och hans boss hamnar mot min librarian och boysen skjuter lite mot min femma tact, som han skall chargea.

Skjuta mot marines som har combat tactics innan en charge är inte bra. Missar två av tre saves och mina marines gör en strategisk reträtt sedan vart det klart mindre boys. Bossen mötte min librarian, alltid roligt med forceweapon, fast bossen gillade det nog inte.

Rundan efter så testar en marine att skjuta melta på vagnen innan mina termosar skall charga, man vet ju aldrig… Och som allt annat i denna match så går det bra.

Patrik hänger inte läpp för detta fast han är inte glad över att hans chargeande stormboys inte fick bättre utdelning fast lite räkning på 8 boys som slår och 4 fist attacker bör inte ge så mycket skada. Ett wound för varje boy ger 8 2+ saves 1-2 döda och 4 fistar träffar 2 vilket ger 1-2 döda så 2-4 är inte oväntat. Nu blev det 2 men det känns lite vanskligt att charga i det läget. 20- 0 är alltid najs att börja med men föga visste jag hur viktigt denna seger skulle bli.

Andra ronden: Tobias Olsson

Jaa!! Har alltid haft ett mentalt övertag mot Tobbe och denna gång har han en ny armé igen vilket talar för mig. Att han sedan har 16 i komp och jag 8 borde hjälpa mig en hel del. Sedan när vi snackar med arrangörerna så inser vi att Tobbe inte kommer hjälpas ett dyft av sin komp mot min lista utan kompen läggs på slutet så min dröm är hans mardröm. Jag får första turen och combatsquadar mina termosar. Allt ser lysande ut och jag kan lukta mig till 20-0.

Det är detta som jag bävar för inför varje turnering. Hybrisen. Hur fan tänker jag egentligen! Hur kan jag vara så jävla dum att jag tror att bara för Tobbe spelar en lite mjukare lista så kan jag vinna lätt. Tobbe är ingen duvunge i sammanhanget och även om jag har plusstatistik mot honom så slog han mig så sent som på vinterslaget i år.

Första rundan börjar bra men jag gör två fel. Det första är uppenbart det andra lite mer subtilt. Tobbe frågar lite väl ivrigt om jag är färdig och efter ett ja på den så visar det sig att jag missat att chargea med mina scoutbikes som står alldeles vid hans kant så jag missat dem. Inte så snyggt av Tobbe kan tyckas men vafan det är ju tävling antar jag. Det andra felet är att jag spelar vårdslöst med mina termosar. Jag ser de som oövervinnerliga vilket de oftast är när de är 10 men du är det två femmor och vips är de faktiskt riktigt veka. Här efter går allt åt helvete. Efter att jag har slarvat bort mina termosar så är min lista rätt vek eftersom jag bara har 20 tacts som inte har några grejer alls. 5 Ogryns blev helt plötsligt riktigt bra och med lite eftertanke så var de aldrig dåliga.

Jag lyckas rädda 6 poäng vilket jag skall vara riktigt glad över och jag är riktigt besviken efter matchen. Alltid roligt att spela mot Tobbe men jag var riktigt deppig efter att gjort det värsta felet av all. Bra att bli påmind om att ödmjukhet är viktigt.

Skall sägas att Tobbe glömde i sin tur en charge på frågan om det var OK att göra den svarade jag bara ”1-1” med ett litet leende. Jag spelar dock hellre på det snällare sättet.

Tredje Ronden: Hagsten ( har jag för mig )

Orker igen och enda skillnaden från Patrik boys är att det finns en hel del trukkar istället för stormboys. Matchen blir tämligen händelselös. Jag backar och skjutar och han kommer inte fram till närstrid. Tyvärr så lyckas han få sin wierdboy att spränga min LR med ett skumt st10 melta skott så att vinna på VP blir uteslutet. Han har mitten så secondary tar han enkelt medan jag har lätt mer killoints så vinsten är inte hotad. Anders spelar helt rätt att när han märker att han inte kommer nå fram så deffar han och plockar sina poäng istället för att förlora alla. Jag har blivit klart mer ödmjuk och jag chansar inte med mina killar. 14-6 är klart acceptabelt.

Segern räddar humöret inför kvällssömnen men Tobbematchen plågar mig fortfarande. Fan att man skall vara så idiotisk ibland.

Kvällen blir lysande. Patrik är en klippa som fixat med sig en grill så grillat och lite pilsner utanför husvagnen i glada nördars sällskap. Kan det bli bättre?

Kommer i säng i tid men ett riktigt varmt rum och lite pilsner i kroppen fixar en vätskebrist som i sin tur visar på lite huvudvärk på morgonen. Duschen fixar det mesta och livet känns bra, trots att jag duschar med Björn i år igen :shock:

Rond 4: Björn Engqvist

Vi misstänkte på kvällen innan att det kunde bli vi. Björn har påmint mig om att inte reserva mina termosar som jag gjorde sist vi möttes och det misstaget händer bara aldrig igen. Vi ställer upp, eller rättare jag då det är Dawn of War. Björn ställer inte upp något. Jag kör in med allt och har valt sida bara för att Björn inte skall kunna smyga fram med sin CC arme bakom kullar. Jag räds hans råd men hans bilar är värre. Jag har tillräckligt med plugg för att trots fortune skall han inte kunna savea allt. Dock så måste mina bilar, och främst Typhooner, få leva. Så jag satsar på hans Fireprism och BL Waveserpent .Jag släcker prismer i min andra runda i den tredje så åker Frismen ner och Waveserpent blir immobiliserad och av med BL. Björn tycker jag har mycket tur med tärningarna men en LR, 2 Typhooner, 2 Cycloner och 2 Autokanoner bör nog plocka de två på två rundor.

Men Björn har rätt i att jag har tur med tärningarna speciellt med mina Termosars save. Vi räknade ut att jag missade bara 2 eller 3 saves av 40 st. Annars är det nog så att Björn har exceptionell otur med sina. Han slår 5 stycken ettor av 6 slag på fleet med Avatar och counsilet. Inte optimalt kanske…

Sedan blir det riktigt tråkigt. Björn ligger efter och behöver komma fram med troops så vi försöker speeda upp spelet med 20min kvar. Sedan så funderar vi på hur reglerna funkar med att ta quarters och dylikt. Vi är fyra som snackar om detta i MINST 10 minuter innan Nordlund förklarar och helt plötsligt ser det ut som om min toksäkra 20-0 kan rätt lätt bli 10-10 pga Björn traskar fram med en troop eller två. Att behöva lägga den tiden på att reda ut hur det ser ut innebär att man näppeligen kan spela på objektiven under matchen eftersom det är svårt att avgöra om man kommer att hålla ett objektiv. Visst har jag varit lat denna gången och inte satt mig in rejält i reglerna men jag tror många faktiskt kan få det lite svårt att klura ut det.

Efter detta så vill såklart Björn att det skall ta slut medans jag desperat behöver en runda till. 3+ går in och nu är det 5 min kvar. Diskussionen är ofrånkomlig men vi spelar vidare och Björn visar storhet här tycker jag. Han har haft tärningarna mot sig, han har tagit duktigt med stryk och ändå, lite motvilligt, är han sportslig och spelar klart.

Tidsbristen och orsaken till den gör det tråkigt eftersom Björn är en toppenkille. Det skall aldrig komma dit.
20-0 och nu är det viktigt med en rolig match… Necrons jättekul…

Rond: 5 Kasper Mecklenburg

Kasper spelar 2 Monolither och 6 wraiths med CC lord på body. Vi skall plocka 9! Objektiv i mitten varpå Kasper sätter alla Monolitherna i mittenn och sina krigare bakom. Planen är uppenbar.
Allt han är rädd för är min LR skall panga en eller två monolither tidigt. Jag funderar lite men inser att Monolitherna är riktigt tuffa för mitt pansar och jag vill behålla knattret mot hans krigare för fasning är det jag är ute efter. Det blir trångt på en flank för mig men termosarna pressar jag fram i mitten och hoppas på att kunna charga en monolith för att komma närmre hans killar.

Efter chargen som är verkningslös så chansar Kasper på termosarna som är hans stora problem. Båda monolitherna plattar dem samt att Lorden tillsammans med 6 wraiths chargar. Termosarna savear riktigt bra samt att Lorden missar en del.. När jag skall till och slå tillbaka så inser jag att vi att jag glömt Nullzone vilket jag självfallet trodde jag kastade. Kasper överraskar mig med att säga att det är helt ok eftersom jag självfallet skulle ha kastat den. Sen att jag glömmer det igen och Kasper skrattar bort det och låter mig rulla igen. Vad kan man säga? Vad Kasper än missar så kommer jag släppa det. Fan vill han så släpper jag till mitt arsle med…

Jag vinner närstriden och därmed troligen även matchen, frågan blir bara hur mycket. Termosarna är inte lika många och necrons är hårda. Monolitherna lever och kommer att bli jobbiga. Senare undermatchen så kommer han allt närmre objektiven och det är inte förrän i de sista rundorna som jag lyckas säkra segern. 19-1.

Klart kul att spela nere i Skåne och träffa lite mer likasinnade Nördar. Extra bonus till Kasper och Patrik. Sportsligare än Kasper blir man inte och Patrik är alltid glad och fixar hur mycket som helst. Grillen terrängfrakten osv osv.

Blev lite paff att jag kom trea till slut. Jag trodde jag låg lite för långt efter men det visade sig att Patrik och jag kommit på samma poäng, men att den första matchen mellan oss avgjorde till min fördel.

Stort tack till arrangörerna utan er så blir det ju inget. Detta gäller ju såklart även alla spelarna ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge

Inlägg av egge »

Match 1. Marines
Lictor 1 tar ett wound när han deepar. Springer 1". En ordnance scattrar 6" och landar på han. han misslyckas med sitt 2+ cover.
Lictor 2 landar bra och skall charga scouter. Han slår emellertid 1, 1, 2 på sitt diffslag så han når inte dem då de står ca 3" ifrån. Han dör när 3 scouter chargar honom. Han slog givetvis först men dödade ingen.

Outflank stealers kom in som de skulle tack vare mina lictors.
20-0

Match 2. IG
Lictor 1 chargar en valkyria och får den immobilised och stunned. Något patetiskt dödar honom.
Lictor 2 chargar en chimera och spränger den. Lyckas på ngt sätt överleva och dödar ett helt lascannon-team (3 heavy weapons). Slår igen på en tank men misslyckas och dör sedan.

Genestealers kom in rundan de skulle ack vare lictors.

1-19

Match 3. Khans outflank marines.
Lictor 1 chargar en immobiliserad och weapon destroyad(!) Razorback och förstör den.
Lictor 2 hindrar en ensam attack bike att regroupa.

20-0

Match 4. Nids.
Lictor 1 får ett wound när han kryper fram ur sin buske och chargar stealers så att mamma skall få mindre attacker på sig. Tack vare att lictorn bara har ett wound får motståndaren inte 3 extre "kills" i närstrid så mina stealers kan vinna närstriden. Lictorn dödade 2 stealers.
Lictor 2 chargar en fex med 2 attacker och dör direkt.

Stealers kommer inte in när de skall trots upprepande omslag.

Motståndarens lictor chargar min fex och tar tre wounds på han under 3 närstridsrundor.

16-4

Match 5. Orks
Lictor 1 slå på misshap och dör.
Lictor 2 dödar en stillastående truck utan vapen.

5-15, tror jag. Fast det blev nog bara registrerat 16-4...illa. Noob.

11:e plats. Bra i målning och bra i komp.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium

Inlägg av Delirium »

Hylander skrev:Skall sägas att Tobbe glömde i sin tur en charge på frågan om det var OK att göra den svarade jag bara ”1-1” med ett litet leende. Jag spelar dock hellre på det snällare sättet.

När jag skall till och slå tillbaka så inser jag att vi att jag glömt Nullzone vilket jag självfallet trodde jag kastade. Kasper överraskar mig med att säga att det är helt ok eftersom jag självfallet skulle ha kastat den.
Jag tycker det är svårt att säga antingen eller på frågor om man får rätta till "glömda" saker. Dock är det lättast vad gäller idiotgrejer som att trolla basicgrejer, jag skulle aldrig få för mig att neka en nullzone/fortune/whatever, saker som alltid ska användas. I samma kategori är uppenbara charges, sådana där enheten låtit bli att skjuta rapid fire "för att kunna chargea" eller verkliga no-brainers i övrigt. Sådana saker anser jag alltid ska släppas, det är inte ett mått på spelskicklighet att ha Sequence of Play intatuerad på underarmen.

En annan sak är det med saker som inte är självklara och där beslutet påverkas av saker som redan hänt i matchen, variabler man inte skulle haft tillgång till då beslutet egentligen skulle ha fattats. En charge in i en närstrid som redan utförts eller i närheten av en annan närstrid som haft ett oväntat resultat, exempelvis. Jag har haft den diskussionen med tyrannidspelare (Egge bl a) som gärna vill slå run samtidigt som de movear sina stora enheter, men jag har svårt att släppa det eftersom de då kan movea nästkommande enheter med resultatet av andras run som påverkar. Där får Sequence of Play en annan, viktigare, betydelse.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Delirium

Inlägg av Delirium »

Matchrapporter, Skånecupen.

Match 1. Michael, IG

Michael säger att han inte spelat turneringar på 10 år men överraskar ändå med stabilt spel. Jag kör en skrämseltaktik och bränner fram med tre båtar på högerflanken och deployar bort hans vänsterflank. Hans skytte är verkningslöst men jag spelar sedan för försiktigt, spränger visserligen exterminatorn med urlastade fire dragons, men kör bara en liten tankshock med prisman och vågar inte lasta ur flamersquaden eftersom jag är rädd för basilisken. Kommer ett par rundor senare ihåg att den har minimumrange så det var klantigt gjort. Matchen blir svängig och vi växlar bra skytte med dåligt. Mot slutet fegar jag med jetbikes i avvaktan på en runda sex men blir överraskad av tiden, Michael vill avsluta matchen efter femte rundan. Det är absolut ett gränsfall, men eftersom jag fått med mig en Swe-Faqgrej om förflyttning i höjdled (Michael tror att ruinreglerna gäller generellt, vilket han inte är ensam om) så bjuder jag på att vi avslutar. Jag tappar då ett objektiv avsett för jetbikes och det blir en draw, 10-10. Men bra spelat av Michael.

Match 2, Magnus, närstrids-necrons

Skitball lista med två lords med lie och body, 3x3 wraiths, 3x3 spyders, 2x10 warriors och 7 flayed ones. Quarteruppställning. Magnus reservar sina troops och kör all-out med resten. Lite knepig situation faktiskt med 9 T6-monster med tillhörande scaraber och 3 omgångar wraiths, varav en med två lords inom 10 tum från mina linjer. Jag öppnar lite traditionellt med två tankshocks genom wraithenheterna men han missar inga (bara 1 på 12 förstås, men vad 17). Sedan chargear rådet lordenheten på ett lite fuskigt sätt så den ena lorden inte kommer in. I gengäld klantar jag mig så den andra lorden kommer in mot farseern, jag slår ihjäl alla wraiths men lorden träffar alla tre attackerna på 4+ och slår inga ettor, död farseer runda 1. I gengäld ställer sig bara en av fem wraiths upp så jag får tillbaka lite mod. Resten av matchen blir ett sluggande mellan avatar, wraithlords och spindlar och jag lyckas äntligen med en tankshock mot en wraithenhet (tror jag räknade till en miss av 12, så det stämmer ju). På slutet har vi dödat ungefär lika mycket och har lika många quarters men jag vinner en liten på sekundärobjektivet, ha ihjäl flest monster/vehicles, och är mycket nöjd med det resultatet mot en svår och korrekt spelad lista. 11-9.

Match 3, Jens, gula SM

Jens får mitt förstapris för sportsmanship, han inser att han får svårt redan från början och har ingen tur heller, jag får ett tidigt övertag och bra position och det släpper alverna sällan mot marines. Det mesta funkar och Jens har ett fantastiskt humör hela matchen, imponerande. 20-0.

Ganska dålig sömn men mysig dusch med Pär och grabbarna.

Match 4, Hylander, SM

Pär har skrivit utförligt om vår match, men jag kan tillägga några saker. Så här i efterhand underskattade jag hans skytte och skillnaden i terrängen, jag gjorde ett misstag som lät honom välja sida så jag hamnade på defensiven. Att sätta en båt i reserv var heller inte bra. Dock är det lätt att vara efterklok och hade jag haft lite utdelning med skytte och runslag och båten kommit in direkt istället för mina troops kanske det hade visat sig vara rätt. En annan avgörande faktor var att Pär hade bättre ögonmått än jag, det var ett stort antal avståndsbedömningar där jag var en tum kort medan Pär hade en tum tillgodo.

Vad gäller hans "tur med tärningarna" gäller det främst termosarna, som hade en miss på 26, sedan tre på 40, på slutet blev de faktiskt halverade, men det var för sent. Vad gäller skyttet mot båtarna är det helt korrekt att han hade så mycket skytte att lägga att det var goda odds att få ner en båt per runda, problemet var att när de gick ner var det tidigt i skytterundan så att det resterande skyttet kunde fokusera på annat vilket gjorde mina problem ännu större.

Mot slutet blev det som Pär skrivit inte så bra, han är på väg mot en välförtjänt revansch (jag har bra inbördes statistik) men contestningsreglerna gör att jag plötsligt kan rädda några poäng från en självklar 0-20 (dock inte till en draw som han skriver, vp var fortfarande till hans fördel, men 6-14 hade det blivit). Tävlingsinstinkten vaknar igen och med sex minuter kvar rullar vi in en sjätte runda. Jag är mycket tveksam men Pär är väldigt ivrig. Eftersom det är han och han förtjänat en seger får han fortsätta men det känns nog som att poängen blev för viktiga för oss båda, orsaken är nog trötthet och osäkerhet på reglerna men vi var lite för långt ner i fältet för att det skulle vara så viktigt. Vi får ta med oss detta som lärdom, 6 poäng hit eller dit är inte värt en besk eftersmak av en lek med tennsoldater.

Match 5, Tue, Grey Knights

Som tur är får jag en rolig match som avslutning. Det är rejält avslappnat på bord 22 och Tue kör fyra offensiva chansningar i början som alla misslyckas. Poddreaden (med incinerator) styr tillsammans med Eversorn hela min deployment, men dreaden kan inte skjuta ut min prisma med laser och dör sedan av drakmeltor; och Eversorn dödar en chargead guardian och blir sedan själv dödad efter två missade saves. Nästa runda försöker hans termosar chargea councilet men blir lite ivriga och använder incinerator först vilket ökar avståndet rejält och de missar chargen. Dessutom chargear mastern ur centauren och försöker ha ihjäl avataren men dör själv. Tue tar allt med gott humör och får min andra sportsmanshippoäng. Councilet står länge i närstrid mot termosarna och land raidern tar en del lansar men till slut lyckas jag rensa upp och spränger chimeror till höger och vänster (reaperexarchen med dubbla krak blir matchens hjälte). I runda fem inser vi att han förlorat för mycket och inte kan hindra att jag håller fler objektiv, och med 20 kill points i armén har han förlorat även sekundärobjektivet så vi lägger ner. Matchen (och Tues tidigare DH-listor gav mig en del idéer för ett eventuellt nytt arméprojekt. 20-0

Vi tror att ett bra resultat för någon av oss kan ta oss in på topp tio, men det räcker bara till 16:e plats, något oväntat, men det är tight mellan 80 och 90 (jag får 85 med komp och målning). Trenden med mina sämsta resultat i Skåne fortsätter men turneringen som helhet var trevlig med lite negativt för sovningen och poängräkningen, men det har behandlats i annan tråd.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Delirium skrev:...slå run samtidigt som de movear sina stora enheter, men jag har svårt att släppa det eftersom de då kan movea nästkommande enheter med resultatet av andras run som påverkar. Där får Sequence of Play en annan, viktigare, betydelse.
Glömda reservslag (som upptäcks efter Shooting) brukar jag vara lite kinkig med också.

egge

Inlägg av egge »

Jag har haft den diskussionen med tyrannidspelare (Egge bl a)
Say what? När då? Jag har ett bestämt minne av att aldrig slå fleet med enheter innan det är dags för det är sjuka fördelar med att göra så. Dock finns det många som gör så...men jag tror inte att jag har försökt få till det så...

Men jag kan ha fel. Älskar dig ändå, Björn. :oops:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium

Inlägg av Delirium »

Jag kan naturligtvis minnas fel, men jag tror att det var under fjärde, då var ju fleet/run inte så vanligt att man tänkte så mycket på det. Att jag tog upp det var för att visa att det är högst personligt vad man tycker eftersom även vettiga spelare tycker annorlunda än jag. Nu gjorde du ju inte det i och för sig, så jag tar tillbaka poängen. ;)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Delirium skrev:Matchrapporter, Skånecupen.
Vi får ta med oss detta som lärdom, 6 poäng hit eller dit är inte värt en besk eftersmak av en lek med tennsoldater.
Håller helt klart med. Det kändes inte kul efter vår match.
Som tur är får jag en rolig match som avslutning.
Glädjer mig att höra. Samma som jag mot Kasper då :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar