Lincon, a long time ago...

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Lincon, a long time ago...

Inlägg av Mork »

Lincon, Lincon...Lincon.

Ny codex att prova, Grey Knights. Skulle bli kul då jag spelat dem en hel del förr. Gjorde 2 listor som åtminstone förr spankade
på det mesta folk vågade ställa upp med. En av dem innehöll 2 raiders. Den listan fick åka med till Lincon eftersom det innebar
minst målande (ville ju fräsha upp alla gamla figurer).
4-5 testmatcher och endast 1 vinst. Kändes inte jättebra direkt men vem spelar 40K för att det är roligt att vinna... :P

Så, 2 raiders som sagt. 10 pimpade terminators, en 10a strikesquad med 2 incinerators och hammare, en 5a strikesquad med psyk-kanon. En halvmesig librarian pga av kompbrist och till sist en vindicare assassin.

Game 1 vs blood angels.
Första skottet i turneringen stoppar en stormraven med 6 assaulttermosar och en klo-dread i, phew! (faktiskt stun först och boom på andra, men det är petitesser :D). Det mesta rullade på rätt bra faktiskt. Tur med tärningar, tar bra beslut osv.
Trots att styrkan jag har faktiskt presterar så bra man kan förvänta sig av dess "eliteness" så går det bara inte att slå tillräckligt hårt
för att vinna. Tappar objektiv och draw på VP (hade 2-300vp mer men räckte inte).
Visst är 10 scoring terminators bra men inte tillräckligt då de konstant måste ägna sig åt att kontra fienden och kan således inte
hålla sina objektiv. Och Strikesquads gör det ännu sämre. De gör sig bäst i cover med kanoner på objetiv alt i en raider på objektiv.

Förlust 1-3


Game 2 vs Space wolves
Meeeh. Skulle inte Grey Knights vara elite?!?! Assassin missar i princip allt. Twin-linkade lasrar från två raiders missar totalt 5 ggr
av sina skott under matchen. Av de få träffarna gör väl runt 5 skada...
Termosarna gör i princip inget alls, antingen missar eller failar att göra skada oavsett fordon eller infanteri. Grymt oeffektiva för sin poäng.
Enda gången de gör lite nytta är då de chargar med banner och full squad. Då mosar de på ganska fint.
Håller objektiv så gott det går med så lite trupper men det räcker inte till.
Förlust 1-3 i alla fall.


Game 3 vs Tau
Tjoho! äntligen eller enkel vinst tänker jag! 5 rundor senare står det 0-4....suck. Både raiders och assassin failar tokhårt.
På hela spelet lyckas jag med en shaken (devilfish med troops) och en stunned (hammerhead). Detta i kombo med att jag bara kan
skjuta 24" med övriga arméen och Tau skjuter längre samt hoppar utom LOS med prio-mål gör ju saken ganska lätt för Tau.
Det ska kanske nämnas att raiders faktiskt gjorde skada... men det var gudomliga saves från Tau-bilarna.
Så... 0-4.

Game 4 vs vanilla marines...eeeh, vanilla scouts!!! Bara scouts och en commandsquad på bikes. Klart coolaste arméen på Lincon.
Kanske inte den bästa, men coolaste.
Här blir det väl lite orättvist. Pimpade units mot fullkomligt o-pimpade. Jag "kastar" väl bort en enhet i onödan i min iver att
mosa så många scouter det går på kortast möjliga tid. Men det spelar ingen större roll. Brädet är mer eller mindre rensat och
segern är klar... Hurray! 4-0


Game 5 vs Marines
Kämpigt, kämpigt. Kommer inte ihåg ett jota 8-) Men det var kul. Dessutom (utan att egentligen kunna klargöra hur) så vann
jag otroligt nog med 3-1


Sista dagen och med tanke på min blygsamma poäng så är chans på topp 10 lååååångt borta.

Game 6 vs Grey Knights.
Körde en "elite-spelare-planerings-runda". Sa redan i första rundan att min motståndare kunde få matchen men att vi spelar ändå.
Att lämna WO känns bara fel. Alla som kommer har betalat och åkt långt för att få spela en helg med likasinnande. Så vi blåste på
som vanligt. Även om jag gick över till "ork-taktiker"... mao springa rakt in i elden utan tanke på konsekvenserna.
Vi hade kul och min motståndare fick med sig ett par poäng extra. Kändes helt ok.
Det "roliga" var att de två första skotten som sedan sköts (ett från heavy psycannon och ett från orbital strike) dödade båda mina
raiders i turn ett. Så även om det hade blivit en seriös match så hade jag troligtvis förlorat.
Förlust 0-4


Game 7 vs chaos
Reservade allt i hopp om att motståndaren skulle sprida ut sig och förhindra att jag hade en chans. Nu blev det bara nästan så
och för att försäkra mig om att det skulle braka ihop för min lilla elitestyrka så gjordes följande.
Rammade in från min kant med en raider så nära en skog att OM jag blev immobiliserad av terrängen så skulle jag inte komma in med
hela bilen och därmed dö (hade satt min 10 Strikesquad i med denna förhoppning). Man bör här ha i beräkningarna att jag redan kört fast 2ggr under tidigare matcher... :P
Detta misslyckades givetvis och jag stannade istället med fronten mot en rhino... utan att dö, typiskt.
(hade ju en liten tanke om att OM det funkar så kör jag mitt allra bästa).
Nåväl, runt mig fanns nu 5 meltaguns (varav en eller två kombi). Så det borde väl ordna upp sig ändå.
Mina terminators hade givetvis kommit in ensamma rundan innan raidern och ställt sig så gott de kunde i klump och en öppen korridor
mellan terrängbitar för att kunna bli lashade och bortsprängda av de 4 obliterators som väntade med plasmacannons.
Klart jag sköt lite på dem men det var mest för syns skull. Räknar inte med att 8 stormbolters ska döda 2 obbar på en shootingphase :D

Tyvärr misslyckas även detta så obbarna failar att döda mer än 1-2 termosar. Gör ett nytt försök nästan runda och lyckas bli av med
några till.
Min andra raider tar sig in i spel, placerar den långt från alla action, vore synd att panga nåt direkt. Då kan det ju gå bra.
Efter en del funderande och det uppenbara att min motståndare inte alls tycks må bra av att jag "ger bort" mina enheter så
skärper jag mig lite.
Försöker maxa antalet hits på hans demonprince i den närstrid han befinner sig men en hammare med en attack ÄR INTE BRA!!!
(till kompmallen. - för hammare behövs inte överhuvudtaget såvida man inte sätter den på justicaren (-2, MC -3)).

Flyttar ut terminators på kanten för att behålla VP'n för dem. Skickar som plåster på såren in både raider och resterande marines
samt terminators mot centrum i min sista runda. Då allt jag förstör är en rhino och någon enstaka marine så ska det väl inte vara så svårt
att mosa bort de sista av mina fina modeller. Lyckas nästan få dem wipade men klarar det inte.
Att det ska vara så svårt att döda sina egna figurer när man vill...!!! 8-)

Lite skoj match även om den spelades seriöst under ca en halv turn från min sida. Men alltid kull att ge andra ett smile då de vinner.
Förlust 0-4

Så...kanske inte en så seriös turnering från min sida men ett bra test av Gråknektarna. Rent spelmässigt så hade jag väl förväntat
mer av både mig och armén. Match 6 & 7 ska man kanske inte tänka på. Dessa spelades inte seriöst på nåt sätt alls men då
kvarstår det ändå att jag endast drog in 9 av 20 möjliga poäng på de 5 första vilket är riktigt uselt för mig. Kan jag skylla det
på codexen? På kompen?
Ja, kanske. Men mest på att jag inte hade vad som krävdes denna gång. Och på tärningarna.... :wub:


Så, efter att ni nu läst årets tråkigaste battlereport så avslutar jag med att tacka alla som kom och gjorde Lincon minnesvärt.
Alla mina motståndare som var grymt härliga att spela med och Tomten, bara för att han finns...! :shock:
Mork, the articulate ork!

cerastes
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 aug 2010, 15:51

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av cerastes »

Tråkigt att du ger upp totalt och bara löjlar dig när du inte kan nå topp-placering. Så j-a tråkigt när man möter någon som gör så. Man har, som du säger, betalt för att få spela.

Trevlig läsning om de första matcherna dock.

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av Mork »

Ja, det är trist. Men match 6 och 7 var uppgjort redan innan att vi inte spelade seriöst.
Så i detta fall var det inget som drabbade motståndaren. Vi båda visste redan innan
första tärningen vem som skulle få poängen.
Dessutom så undvek vi på detta sätt en massa tråkiga WO. Vilket drabbade flera andra.
Och vi låg båda två på plats 45->botten och hade inga förhoppningar om mycket bättre.

(varför parades inte WO folk ihop så att de åtminstone fick spela?)
Mork, the articulate ork!

cerastes
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 aug 2010, 15:51

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av cerastes »

Bra att ni var på samma nivå :) Verkade bara inte så från det du skrev om sista matchen.

Bara så himla trist att spela en match där motståndaren är helt ointresserad och/eller spelar oseriöst när man själv har glöden uppe.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av lurräven »

Mork skrev: Rammade in från min kant med en raider så nära en skog att OM jag blev immobiliserad av terrängen så skulle jag inte komma in med
hela bilen och därmed dö (hade satt min 10 Strikesquad i med denna förhoppning). Man bör här ha i beräkningarna att jag redan kört fast 2ggr under tidigare matcher... :P
Hit läste jag. Innan dess var det ganska intressant även ifall motståndarlistor hade varit kul då du spelar dubbelraider.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med cerastes, även om man inte kan komma topp10 så är det respektlöst mot motståndaren att fåna sig och kasta bort sina enheter i matcherna. Känner man så ska man säga till sekretariatet att man lämnar turneringen så man inte är med i lottningen.
Visst kan man spela mer laid-back och avslappnat om man ligger dåligt till, men det där är inte okej.
Bra rapporter fram till sista dagen dock.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av LillePer »

Jag låg också på 9p inför match 6, hade väl inga stora ambitioner inför söndagen mer än att spela 2 roliga matcher. Men jag vann båda matcherna 4-0 och hamnade på 16e plats(med bättre vp diff, hade jag kunnat komma högre) Så även ur ett placeringsperspektiv tycker jag du spelade tråkigt, blir ju roligt varken för dig eller motspelaren.

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av n00bn »

No Fun Allowed polisen är ute i farten igen. ATT SPELA WARHAMMER INNEBÄR SERIÖS VERKSAMHET. DET SKA VARA STRAFFBELAGT ATT FJANTA SIG PÅ TURNERINGAR.

Men jag kan åtminstone tycka man är lite för ambitiös om man ska in på topp tio med ett otestad armé. Speciellt på en så tävlingsinriktad turnering som lincon. Hade man kunnat få se listan du spelade?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av Mork »

Jösses. Snacka om att folk är moralpoliser. :lol:

Aningen smärtsamt att se hur svårt det är att få sarkasm att gå fram i skriven form. Får börja skriva trist och faktamässigt framöver. ;)

Hade jag verkligen VELAT dö med den rammande raidern hade jag inte kört via skog (chans att ramma 2st rhinos), utan direkt
in mot den närmaste istället. Då hade det inte ens varit möjligt att komma in på plan.
För att kunna ramma med tillräckligt hög styrka var man tvungen att passera en bit skog och klarade jag bara det så var det S8 på rammen och raidern helt inne även om inte rhinon sprängdes. (17% för förstörd på ram med chans på en bil till efter gentemot 1 twin-laser som ger
typ 19% för att döda en rhino. Missionet var som bekant killpoints vilket snabbt avgjorde vad man valde).
Samtliga övriga platser var sämre, vilket också ses på placering av sista raidern. Var ju ingen slump att den hamnade strax utanför
walk + melta-range, ca 19". Man räknar kallt med att 2 twin-linkade lasrar ska åtminstone stunna en rhino...

Gällande terminators kan jag ju bara säga att de skulle inte kunnat komma ur lash-range då sorcerern satt i en bil drygt 30" bort
Således var klumpformation inför plasmacannons oundvikligt. Obbarna var det enda som jag kunde nå men det är som sagt inga höga odds
att döda 2 obbar med 8 stormblters och 2 psycannons (speciellt då bara kanonerna nådde)(ca 0,75w).

Lite lurigt att förklara denna något ovanliga situation utan att alla vet hur terräng och enheter var placerade. Oh well.

Jag och mina motståndare hade iaf kul oavsett vad ni tycker om vårt val av våra två sista matcher. :)

@Noobn: Jo, min lista enligt följande:
Librarian: Vortex of chaos, warp rift, mastercrafted nemesis weapon, empyrean brain mines.
Vindicare assassin.
10 Terminators (2xpsycannons, hammare, wardingstave, brotherhood banner)
10 Strike squad (2x incinerator, hammare, ett svärd)
5 Strike squad (psycannon)
2 Godhammer pattern landraiders
1750, 25 komp.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Lincon, a long time ago...

Inlägg av LillePer »

Om det är så att både du och din motspelare hade roliga matcher så har jag absolut ingenting att invända på att du spelar hur du vill. Det som jag tror många (inklusive mig själv) reagerade på är att, din reaktion verkade vara (enligt min uppfattning) "Nu kan jag inte placera mig bra längre så då behöver jag inte spela spelet, och ingenting spelar någon roll, för jag har inte kul längre" Vilket antagligen skulle leda till en tråkig match för båda parter. Men är så inte fallet så är väl allt frid och fröjd och du får lycka till med Grey kniggits i fortsättningen. (Tror varken att land raiders och terminators är vägen att gå när det gäller GK, allt är så dyrt redan)

Skriv svar