Sagan om Jackes Demoner

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av speedfreek »

Du glömde Walkers med AV12+

Joey_Boy
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:22

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Joey_Boy »

Frågan är ju hur kompmallen kan vara så absurt sne på just demonerna? Bara ta sig en titt på deras troops och de absurda minus som man får där jämfört med alla andra.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

Joey_Boy skrev:Frågan är ju hur kompmallen kan vara så absurt sne på just demonerna? Bara ta sig en titt på deras troops och de absurda minus som man får där jämfört med alla andra.
Jo jag blev faktiskt lite förvånad när jag jämförde troops. Nakna Plaguebearers kompar -5 jämfört med Wracks som kompar -1 och Plaguemarines som inte ger minus alls om man inte köper vapen.

För -7 i komp får du 5 Plaguebearers med Icon eller 10 Plaguemarines med 2 meltor en fist och rhino. Räknar du komp per poäng så framstår ju Plaguebearers som en av spelets bästa enheter trots att de är inte kan skjuta och är bedrövliga i assault.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av DHettNeck »

tror du missade "-0,5 each Plague Marine"

Men jo, Daemons troops kompar rätt kasst för vad dom gör.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

DHettNeck skrev:tror du missade "-0,5 each Plague Marine"

Men jo, Daemons troops kompar rätt kasst för vad dom gör.
Det gjorde jag visst. Tänkte väl att det inte stod rätt till. Men man vet ju aldrig med tanke på hur snäll komp CSM har fått på sistone. Synd att man sålde sina Noisemarines de hade nog närmat sig komp 100 vid det här laget.

Joey_Boy
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:22

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Joey_Boy »

Jacke skrev:
Joey_Boy skrev:Frågan är ju hur kompmallen kan vara så absurt sne på just demonerna? Bara ta sig en titt på deras troops och de absurda minus som man får där jämfört med alla andra.
Jo jag blev faktiskt lite förvånad när jag jämförde troops. Nakna Plaguebearers kompar -5 jämfört med Wracks som kompar -1 och Plaguemarines som inte ger minus alls om man inte köper vapen.

För -7 i komp får du 5 Plaguebearers med Icon eller 10 Plaguemarines med 2 meltor en fist och rhino. Räknar du komp per poäng så framstår ju Plaguebearers som en av spelets bästa enheter trots att de är inte kan skjuta och är bedrövliga i assault.
Nästan, -0,5 per gubbe. Fast om man jämför lite så blir det fortfarande ganska billigt att ta 6-8 PM med 2 plasma och icon som håller hemma/mitten objektiv och pangar lite s7 skott på rinos som försöker komma fram och flytta på dem. Men det blir lite fel att jämför över codexar. Jag tycker ändå att det är sjukt konstigt att en armé med spelar större delen av matchen med 1/2-2/3 av poängen motståndaren har skall kompas sönder så som de gör. Jag hade förstått det om de kom ner i drop pods så man slapp misshap och automatiskt hade cover på alla sina enheter. Men men, Allt i demon codexet är ju över kompas och bör sänkas med 1-2 med undantaget cruscher/fiend spam.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Gonka Koff »

Blom var ju ändå rätt sjysst att han lät dig börja, han borde ju kunna sprida sig så att det blivit livsfarligt att deepa överallt.

På sätt och vis tycker jag att det är bra att mallen inte är snäll mot demoner, allt som kan hindra stackare att bygga demonarmeer är en god gärning!

Min åsikt är att demonkodexet är en underligt skämt från GW. Jag kan inte fatta varför man vill spela en arme man inte kan deploya, inte kan skjuta antitank, inte har fordon och som lök på laxen har man ingen aning om vilka modeller man kommer att få spela med eller vart de hamnar! Man missar ju liksom halva spelet.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av speedfreek »

:(
Nästa gång jag är sugen på demoner ska jag läsa den posten igen.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

Gonka Koff skrev:Blom var ju ändå rätt sjysst att han lät dig börja, han borde ju kunna sprida sig så att det blivit livsfarligt att deepa överallt.

På sätt och vis tycker jag att det är bra att mallen inte är snäll mot demoner, allt som kan hindra stackare att bygga demonarmeer är en god gärning!

Min åsikt är att demonkodexet är en underligt skämt från GW. Jag kan inte fatta varför man vill spela en arme man inte kan deploya, inte kan skjuta antitank, inte har fordon och som lök på laxen har man ingen aning om vilka modeller man kommer att få spela med eller vart de hamnar! Man missar ju liksom halva spelet.
Jag tycker att det kan vara kul att spela en lista utan tanks eftersom mechat är ganska enformigt att spela med. Sen tycker jag inte att det var något fel på listan när dem kom, en väldigt exotisk armé som är både annolunda och utmanande att spela.

Saken är bara den att GW "glömde bort" att demonerna finns när de gjorde 5th ed codexarna. Både Null-Zone och Fleet officern är enormt OP mot Daemons. Och GK codexen är ännu värre. Man blev nästan lite ledsen när man läste förra White Dwarf och Matt Ward berättar om GKs anti demon prylar utan minsta lilla motivering till att de behövs. Han konstaterar bara att GK äger Daemons och att det "ska" vara så utan minsta tanke på spelmässig balans.

Men det är väl bara att vänta på den nya codexen precis som Necrons och Daemonhunters gjort.

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Blom »

Jag hade faktist 7 venoms :roll:

Ne matcherna var inte enns roliga.. Nästa gång vi spelar så tar jag mina choas så kanske det blir spel..
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Skriv svar