Sagan om Jackes Demoner

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

Tänkte att jag skulle börja skriva lite battlereports om min Daemonarmé.

Spelade idag 2 matcher på 1250p mot Bloms DE.

Min Armé
1 Herald i Chariot med Bolt
4 Bloodcrushers
2x5 Horrors med Bolt
2x5 Plaguebearers med Icons
3 Tzeentch prinsar med Bolt och Gaze

Blom har:
6 Venoms
2 Ravagers
Lite småsquads som sitter i båtarna
3 Reavers

Match 1
Dawn of War och 1 objektiv på varje sida. DOW brukar gynna Daemons och jag får försiktigt upp hoppet. Om motståndaren inte kan deploya så finns det mindre som skjuter tur 1. Blom låter mig börja och reservar allt. Jag sätter allt på ett kort och vill ha bägge Plaguebearer enheterna, Crushers och 1 Horrors och Heralden i våg 1. Det får jag inte....

Jag försöker göra det bästa av situationen och deepar säkert lång bak i min deplyment zone och ber till gud att Blom ska slå lågt på sina nightfight slag(trots acute senses) så att jag hinner få in lite mer grejer innan hela första vågen är död.

Blom flyger in sina båtar på bordet och öppnar eld. Blom slår lite halvtaskiga nightfigt slag och jag slår nästan skadat bra saves vilket gör att bara den ena Prinsen dör (och den andre tappar 2 w) . Några Horrors dör också men vad gör väl det?

I min runda slår jag in 1 enhet Plaguebearers och 1 enhet Horrors. Prins nr 1 skjuter hål på en Venom och prins 2 imobiliserar en annan. Sen kommer chocken, Horrors smäller ytterligare en Venom :wub: En helt sjuk tur från min sida och hoppet om "komma undan med" en 1-19 förlust lever ännu.

I Bloms runda så flyger båtarna i cirklar runt mig och skjuter ihjäl bågge prinsarna, och nästan alla horrors.

När det sedan blir min tur så får jag in en Prins och de sista Plaguebearers. Mina sista Horrors gör ett tappert försök att smälla en Venom och det går vägen igen :wub: Prinsen missar allt och så även Flamers som smattrar lite warpfire på distans i brist på infanteri att grilla.

I Bloms nästa tur så dör bägge prinsarna, flamers och alla Horrors utom en.

I min runda får jag in Heralden och Crushers men jag kan inte göra så mycket i skyttet.

I Bloms tur så dör allt som är kvar förrutom nån enstaka Plaguebearer

Matchen slutar 20-0 till Blom som bara tappat 3,5 båtar

Vi tar även en snabb rematch mest för sakens skull. Jag är dessutom övertygad om att jag med lite flyt kan få med mig en 1-19 vilket får ses som en vinst.

Match 2

Det blir 12" deploy och killpoints. Blom låter mig börja men deployar allt. Jag sätter alla prinsarna och horrors i våg 2. Eftersom de ändå garanterat dör samma tur som de kommer in så är det bättre att komma in senare så att jag i alla fall får skjuta en gång. Men tärningen vill inte och jag får in fel våg igen.

Då jag inser att matchen redan här är förlorad så deepar jag offensivt i ett tappert försök att smälla lite båtar och ta med mig något i fallet. Det går lite sådär bägge horror grupperna får misshap och den ena dör. Alla 3 Prinsar missar sina Bolts(så mycket för bs5) men den siste av dem får weapon destroyed på en Venom med Gaze.

I Bloms tur så kan han döda alla tre prinsarna utan större ansträngning, även fast jag återigen savar riktigt bra.

I min runda får jag in Heralden, Horrors och Flamers. Flamers fösöker bränna lite alver men det misslyckas, Horrors tar bort ytterligare en splintercannon på en Venom och Heraldens skott tar båtarnas 5++ hand om.

I Bloms tur så dör återigen allt jag har på brädet, men han dödar också en av sina bikes i diff. Efter det så ger jag upp då det känns meningslöst att försöka göra något med Crushers och Plaguebearers mot en armé som är såpass snabb.

Återigen en lekande lätt 20-0 till Blom

Lärdommar:
Daemons har verkligen inte en sportslig chans mot all Dakka som DE skjuter. Har man inga bilar att gömma sig i så dör man splinterdöden. Dessutom så är armén väldigt rörlig och har bra räckvid på vapnen vilket gör att man inte kan gömma sig samt att DE kan backa om jag kommer för nära dem.

Ska försöka skriva mera efter LBK i helgen men då blir det betydligt mer detaljerat.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Skulliz »

Kul spel.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av speedfreek »

Och kul att Blom spelar typ det hårdaste DE man kan på 1250p.
Du borde spelat Fateweaver, Screamers och Plaguebearers och kanske någon 3+prins...

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av lurräven »

Jag spelade Fateweaver, en full Crusherenhet, 12 Fiends och 3 femmor Plaguebearers på blomcon mot en Deldar utan att jag lyckades döda en endast figur :D

Kul att höra mera demonerfarenheter!

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

lurräven skrev:Jag spelade Fateweaver, en full Crusherenhet, 12 Fiends och 3 femmor Plaguebearers på blomcon mot en Deldar utan att jag lyckades döda en endast figur :D

Kul att höra mera demonerfarenheter!
Jag kan tänka mig det. DE är verkligen skadat bra mot Daemons(listan på dåliga matchups för Daemons är verkligen lång). Crushers är ju inte egentligen särskilt bra mot snabba arméer eftersom det är så lätt att undvika dem oavsett hur många de är, men jag är förvånad att inte Fateweaver lyckades döda nått. Men vi kan ju alltid trösta oss med att dem har bättre komp än oss ;)

Hoppas kunna bjuda på lite mer positiva erfarenheter framöver.

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Anton »

Vad är en bra matchup för Daemons egentligen?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av LillePer »

Tyranider är väl hyfast,(speciellt med skulltaker på crusher :twisted: ), sen marine arméer med lite skytte är väl bra matchups. Typ Chaos, DA, BT, vissa SW listor kan väl funka men de har lätt för att spamma in fordon. Även Blood Angels med lagom lite skytte är ju ok. Mephiston är ju inte jättupphetsande mot deamons t.ex.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av speedfreek »

Alla former av marines som vill slåss.
Även allt annat som vill slåss...

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av LillePer »

Glömde självklart orker...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Sagan om Jackes Demoner

Inlägg av Jacke »

Anton skrev:Vad är en bra matchup för Daemons egentligen?
Inte mycket tyvärr. Listan över mardrömsmatchups är väldigt lång just nu i och med de tå senaste codexarna.

Tyranids är väl helt ok sålänge de inte har Stealerspam. Marines som inte har domedagspowern(Null-Zone) vilket väldigt många har tyvärr. GK utan GK borde ju funka :roll: Templars, CSM och snälla orks är väl drömmotståndet.

Mardrömsmatchupsen innehåller:
GK i nästan alla former
DE i nästan alla former
IG med fleet officer, men även utan så är de väldigt svåra
SM med Null-Zone
Stealerspam
Allt som är Helmechat
Turneringar som använder kompmallen. Känns ju sådär att spela en svag lista och sedan få yterligare en rejäl smäll i kompen.

Skriv svar