BlomCom med Dark Eldar

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

BlomCom med Dark Eldar

Inlägg av Yautja »

Lite trist att det inte händer nått i denna forumet så jag tänkte skriva ner turneringsrapporten från BlomCon för framtidens arkeologer att gräva upp och förundras över.

Armén är Dark Eldar och detta var första turneringen som jag spelade med dom (och typ 8-12e matchen allt som allt med Dark Eldar). Han inte speltesta min lista innan jag skickade in den och hade inga större förhoppningar på resultat men det gick ganska hyffsat iaf.

Detta var listan jag spelade:

Haemonculos 65 pts
- Hexrifle

5x Kabalite Warriors 125 pts
- 1x Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Kabalite Warriors 125 pts
- 1x Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

10x Kabalite Warriors 215 pts
- Sybarite /w Agoniser
- 1x Blaster
- 1x Splinter Cannon
- Raider /w Flickerfield

10x Wyches 230 pts
- Hekatrix /w Agoniser
- Haywire Grenades
- 1x Shardnet & Impaler
- Raider /w Flickerfield

6x Reaver Jetbikes 182 pts
- Arena Champion
- 2x Cluster Caltrops

3x Reaver Jetbikes 78 pts
- 1x Heat Lance

Ravager 115 pts
- 3x Disintegrator Cannons
- Flickerfield

Ravager 115 pts
- 3x Dark Lances
- Flickerfield

1250 pts sharp

DISCLAIMER: Allt detta kommer från min minne (och det mesta av det försvann redan samma natt på Sveaskeppet, trevlig stad det där Norrköping). Vid närmare eftertanke kanske jag har blandat ihop ordningen på matcherna men om någon känner sig misrepresenterad är det bara att hugga till.

Match 1: Dark Eldar vs. Imperial Guard

Lottningen kunde inte gått bättre och jag fick en drömmatchup första matchen. Imperial Guard med 3 Hydror, typ 6-7 Chimeror. Psyker battlesquad. Autocannons i grupperna och annan Dakka. Jag såg inte hur det kunde bli annat än vinst 24-0 till mig.

Missionet var diagonal dawn of war där reservesen kunde komma in från sin kortsida också. Ett objektive i mitten av varje quarter och sekundära var att döda motståndarens HQ.

Jag fick börja och placerade helt sonika ut Wycharna i sin raider på snedden i hopp om att kunna komma in på en hygglig position innan de blev nedskjutna. Bikes i reserve och och allt annat kommer in som vanligt.

Imperial Guardsen deployade ingenting.

Första rundan trängde jag ihop mig i ett hörn och min taktik var att komma undan haglet av skott så länge som möjligt för att åtminstånde ta mina två objectives och kanske swoopa in och contesta med nån bike late game.

Haemonkulen gömde sig bakom en kulle och stannade där hela matchen så motståndaren inte kunde genomföra sin secondary.

Sen smattrar det dakka i några rundor. 3 Jetbikes med heatlance lyckas smälla command chimerar och assaultar commandsquadden som dör och jag lyckas därmed med mitt secondary i alla fall. Lyckas spränga några chimeror med dark lances men inget upphetsande. Ravagernsa stryker med tidigt. Jetbikesen klagar på att de är de enda bikes som inte har 3+ save och alla bikese får smaka på Hydrornas vrede.

Wycharna lyckas sätta lite granater på tanks men inget spektakulärt. Springer sedan av planen när de blir rädda av Psyker Battle Squadden.

Minns inte exakt hur det blev på objektiven men matchen slutar 15-9 till Guardsen men jag är ganska nöjd med det.

Match 2: Dark Eldar vs. Daemons

Jag gör den här battlereporten kort. Demonarmén såg ut så här.

Våg 1
Fateweaver
8x Crushers
5x Fiends
5x Fiends
Våg 2
5x Plaguebearers
5x Plaguebearers
5x Plaguebearers

Jag fick börja. Min taktik var att svoosha ut över hela brädet och orsaka mishaps. Väntade med spänning på att demonerna skulle ramla ner...

Fel våg kommer in. Första Plaguebearergruppen mishappar och blir destroyed. Andra hamnar i terrain och nån Plaguebearer dör. Tredje landar oskadd. Jag dödade en plaguebearergrupp och den andra gick to ground.

Runda 3 kommer endast Fateweaver in, stunnar en Raider och inget annat. Fateweaver dör.

Sen kommer demonerna in lite titt som tätt och alla dör.

Demonerna blir wipeade. Dark Eldar förlorade inte en enda modell...

24-0 till Dark Eldar

Match 3: Dark Eldar vs. BloodAngelsChaosSpaceWolves

Nej jag bara skämtar det var en Blood Angels lista med lite inlånade modeller och spelaren var okände Daniel Leidermark som slutade tvåa! Objectives och lite sånt... spelade ingen roll. Kom ingenvart, allt blev nerskjutet. Dödade Mephiston med lansar och Venom cannons. Slog lite i närstrid. Hade inget hopp på denna matchen så det blev som det blev. Liten moralisk seger när Mephiston lite onödigt vill showa off med sin plasma pistol och smäller bort sitt näst sista wound.

Tack vare dommarens impeccable timing att announca att inga fler rundor fick spelas blir det inte en total wipe här. Det slutar 20-4 till bloodangelschaosspacewolves

Match 4: Dark Eldar vs. Space Marines

Lysanderlista! Tror det var Lysander, Terminators i en Raider. Pred, Dread. Squad i razorback och en i rhino. Jag tar första rundan och deployar för första gången hela min armé på bordet. Missionet var 3 objectives på diagonalen och en halvkonstig diagonal deployment zone.

Min motståndare deployar bara Land Raidern och en Rhino med killar i.

Första rundan smattrar Dark Lansarna och Land Raidern finns inte mer, Venom Cannons dakkar in wounds på Terminators och några dör. Sakta men säkert.

Under matchen tar Heat Lance bikes and om Predatorn. Disintegrators och Venom Cannons nöter långsamt ner Terminators tills ingen står kvar. Och det svooshar runt lite killar med blasters som skjuter här och där.

Det hela slutar med Wipe och 24-0 till Dark Eldars.
Modellförlusten var 3 Jetbikes och en Venom.

Sammanfattning

Det gick lite upp och ner och jag slutade på en 10:e plats i turneringen.

Reflektioner:
* Ovant att gå från Deathwing där allt hade 2+ save...
* Dubbla Splinter Cannons på Venoms är Pew pew pew!
* Flickerfields är guld värda
* Reaver Jetbikes gillar inte Hydror
* Disintegrators Cannons är inte helt värdelösa... måste testas vidare.
* Avsaknaden av instawin och dödsstjärnor i Dark Eldar listan gör att allt måste klaffa i synergi, något jag får bli bättre på så att den högra hemonkulen vet vad den vänstra kabaliten sysslar med nästa gång.
* Dark Eldars är en bra armé men inte en förlåtande armé. Om man slutar dumspelar kanske det kan bli nånting i fortsättningen!

Tack mina motspelare och Blom för turneringen!

/Swen
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: BlomCom med Dark Eldar

Inlägg av speedfreek »

Jag tyckte det verkade ganska instawin mot Daemons...

Tror du det går att spela annat än helmech?

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: BlomCom med Dark Eldar

Inlägg av Skulliz »

Kul läsning!

jag noobade mig och deployade mitt HQ dåligt när vi spelade i första matchen, kul att slåss mot deldar anyways :)

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: BlomCom med Dark Eldar

Inlägg av lurräven »

En 6a fiends misshappade också :)

Gift är farligt!

Skriv svar