Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Berättelser från slagfälten och turneringarna
PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av PeterWelzien »

Slemcon 09, min första "riktiga" 40k-turnering, bevisade än en gång att jag suger på 40k. Jag har spelat IG (och ingenting annat) sedan 3:dje utgåvan. Iofs. så har jag inte spelat särskilt mycket innan 5:e, men lite borde jag har lärt mig kan jag tycka. Men nej, komp 41 räckte inte för att vinna skulle det visa sig.

Min lista:
Tre russar
En hellhound
En armoured fist squad
Två hardened veterans squads med tre melta guns var
En special weapons squad med demo charge och två flamers
Anti-tank squad med tre lascannons
Fire support squad med tre heavy bolters
Två plutoner, ena command squaden med fyra plasma guns

Match 1
Nicklas Karlsson, Dark Angels
Tre objektiv längs mittlinjen
Dawn of war

Nicklas hade fem terminators, en tac squad, en squad i Rhino, några scouter och ett gäng med bikes.

Jag deployar samlat i mitt högra hörn med gott om öppet utrymme framför min linje.
Bild

Vi glömmer båda bort att det är night fight första runda samt att det enheter som inte får deploya kommer in redan runda ett. Vi slog för dem som vanliga reserver istället. Hade vi kommit ihåg detta, så hade jag nog kunnat skjuta några fler skott med mina russar innan de strök med.

Hans terminators deepar rakt framför mig. Hans bikes slaktar min enhet som täcker fire support teamet och fortsätter mot dessa. En attack bike chargar mina gubbar på högerflygeln och binder upp dessa i ett par rundor. Terminators får smaka på fyra plasma guns, men bara två dör. Så jag får i princip lägga allt mitt skytte på att få bort dem. Och Nicklas skjuter mycket på plasma killarna för att bli av med dem.

Bild

Ännu flera bikes anfaller på vänsterflanken.
Bild

Special weapons squaden deepstrikar nära ett stor gäng med bikes på hans kant, men lyckas trots en träff med demo chargen inte göra särskilt mycket. Ena veteransquaden får en deepstrike misshap och Nicklas placerar dem längst ned i mitt vänstra hörn. De spenderar större delen av slaget med att knalla och lyckas sista rundan ha ihjäl en bike. Den andra squaden deepstrikar mitt på plan för att slå ut en Rhino. Gubbarna som satt i den har dock redan hunnit kliva ur på objectivet.
Bild

Mina russar rullar in mitt på min kant och skjuter lite verkningslösa skott innan två av dem blir utslagna av hans bikes som vid det här laget vara klara med mitt infanteri.

Hellhounden och Chimeran kommer in på vänsterkanten och rullar mot det vänstra objektivet som de lyckas ta efter att Hellhounden har skjutit bort hans scouter från skogen som de stod i.

Väldigt ineffektiv skytte från min sida. Jag fick 572 VP och Nicklas 1485. Han höll två objektiv och jag ett.
Förlust 35-65

Match 2
Simon Ström, Eldar
Få så många scoringenheter in i mitten som möjligt
Pitched battle

Simon hade ett seer council, två falkar, en viper, några bikes, scouter, fire dragons, avatar, banshees, scorpions och två enheter med guardians.

Jag får börja och deployar i en central försvarslinje framför mina stridsvagnar. Simon gömmer sig så gott det går på sin sida och scoutern i en skog ute på ena kanten. Striking scorpions långt fram bakom en byggnad.
Bild

Simon försöker att ta initiativet, och lyckas!

Han flyger fram med ena falken med banshees i mitten, vipern ute på högerkanten och scorpions går framåt de också. Han scorpions blir utplånade av en battle cannon och lite småskytte. Falken får jag inte stopp på och han tankshockar mig sabbar hela högerflanken.
Bild
Seer councilet rår jag inte på. Vipern blir imobiliserad och kraschar. Veteranerna deepar på vänsterkanten och stoppar falken med firedragons. Special weapons teamet deepar i hans deployment zone och skjuter bort ett gäng guardians samt får hans bikes att fly av brädet.

Hellhounden åker in på högerkanten och eldar upp scouterna. Jag har ett antal scoring enheter som knallar in mot mitten i slutet av matchen och allting ser ljust ut.
Bild
Rundan efter så flyr de. Och pga. av falken så får de inte regroupa. Och helt plötsligt så blev det väldigt mörkt.
Bild

Victory points-mässigt blev det väldigt jämnt, men Simon hade fler enheter i mitten och vinner. Simon var en jättetrevlig motståndare och det blev en rolig match, trots resultatet.
Förlust 40-60

Match 3
Mathias Gunnarsson, Space Wolves
Fem quarters
Spearhead

Mathias hade en Land Raider, två Rhinos, ett gäng terminators, två speeders med multi melta och en Whirlwind.

Jag grupperar väldigt kompakt i min quarter och, skulle det visa sig, utanför räckvidd för hans Whirlwind.
Bild

Han trollar med sin priest (?) och tar ett wound. Han rusar fram med sina fordon och urlastar. Speederserna hamnar lyckligtvis precis utanför 12" från mina russar.
Bild
Han slaktar en av mina squads i närstrid. Därefter öppnar mina russar eld och skjuter bort större delen av hans infanteri. Även speedersena stryker med. Mina veteraner kommer in och skjuter ut Land Raidern. Special weapons teamet deepar precis bakom hans terminators och skjuter bort dem.
Bild
Hans scouter kommer in från min kant och ställer till det. Lt. Payne blir omringad men han kämpar tappert innan hans stryker med.
Bild
Nu gör jag mitt största misstag. Chimeran och Hellhounden kommer in från reserves. Eftersom hans quarter är i princip tom så tycker jag att det räcker med att skicka enbart Chimeran dit. Och låter Hellhounden rulla in på min sida för att rensa bort det som är kvar av hans styrkor. Han lyckas blockera Hellhounden med sina Rhinos så att det inte lyckas åstakomma någonting vettigt alls. Och min armoured fist squad stryker med när han knallar tillbaka till sin quarter med de killar som Hellhounden tänkte elda upp.

Mathias var jättetrevlig och jag tycker nästan synd om honom för han hade väldigt mycke otur i matchen.
Vinst 40-60

Match 4
Daniel Hesselberg, Orks
Fem objektiv
Pitched battle

Daniel hade en warboss och burnas i en battlewagon, två gäng trukkboys, två gående enheter med boys, en enhet med tre nobs, ett gäng gretchins, 2x2 koptas och nio Killa Kans.

Han deployar i en lång linje på sin sida. Nobsen håller ett objektiv på vänsterkanten och gretchins ett i en skog på högerkanten.

Det är en kall morgon i jungeln. Snö har fallit under natten och orcherna tonar upp sig vid horisonten.
Bild

Jag bildar försvarslinje på min sida med Chimera och Hellhound i reserv.

Mina killar ångrar att de bara tog på sig ett linne.
Bild

Han börjar och rör sig framåt med allt. Hans koptas lyckas slå ut en russ och förstöra kanonen på en andra första rundan. Jag lyckas slå ut hans battlewagon. Men bortsett från det så var mitt skytte patetiskt.
Bild

Nio Killa Kans är jobbiga att stoppa.
Bild

Jag hade ingenting att sätta emot hans Kans som gick bärsärkargång genom mina linjer.

Hellhounden lyckas elda upp en stor del av hans Burnas. Snacka om ironisk. "He who lives by fire, shall be consumed by fire". Mina veteraner och Chimera lyckas få stopp på en av hans trukks på högerkanten, men den andra lyckas komma fram till objektivet. Dock så gör han misstaget att gå iväg med en Killa Kan och min Russ kan köra fram och contesta.

På vänsterkanten åker jag fram med den sista fungerande russen och försöker skjuta bort hans tre nobs från objektivet som han håller. En överlever dock.

Daniel håller alla objektiv utom ett. Så här i efterhand så borde jag nog ha deployat Hellhounden och Chimeran och kört upp på vänsterkanten mot det objektivet som hans tre nobs höll. Då hade han varit tvungen att dela upp sin styrka för att möta det hotet. Och jag hade sluppit att möta hela hans styrka i mitten. Nu saknade jag eldkraften som behövdes när hela horden sprang emot mig. Jag sköt även jättedåligt med det jag hade. Och jag saknade även effektiva vapen mot hans kannor. Jag borde ha haft fler autocannons och melta guns. Heavy bolters funkar inte på AV11.

Förlust 10-90

Match 5
Jakob Strasser, Demons
Killpoints och två objektiv
Pitched battle

Jakob hade två soulgrinders, en bloodthirster, bloodletters, någonting på juggernaughts, diverse smådemoner och en Changeling.

Jag har 22 KP i min armé och bestämmer mig för att spela fegt och försöka rädda så många KP som möjligt. Det var fel taktik skulle det visa sig. Jag bestämmer mig för att sätta hela armé i reserv. Jakob får in den halvan som han inte ville ha. En soulgrinder, Changeling och lite småbös.
Bild

Jag knallar in med en russ, tre infanterigrupper och båda enheterna med veteraner.
Bild

Veteranerna skjuter ut hans soulgrinder. I övrigt så händer inte så mycket. Hans bloodthirster får en misshap och försvinner. Känns bra. Ett gäng bloodletters kommer in på högerkanten där jag har samlat min huvudstyrka. Jag skjuter allt jag har på dem, men ändå överlever tre stycken.
Bild

De slår ihjäl ett par squads innan jag kan skjuta ihjäl dem. På vänsterkanten lyckas hans Changeling förmå min ena russ att skjuta på min andra russ som sprängs. Därefter blir den kvarvarande russen chargad och sprängs.

Jag förlorade 12 KP, Jakob 4 KP. Jakob höll även båda objektiven.

Förlust 0-100

Resultat: Plats 34

Vad har jag lärt mig av detta? Dels är min armélista långt ifrån optimal. Jag saknar vapen för att ta hand om fordon. Jag skulle behöva fler autocannons och melta guns. Jag saknar även mobilitet och får problem när jag måste röra på mig för att ta objektiv. Och jag skulle behöva spela mot flera olika armér. Jag brukar normalt bara möta tre-fyra olika armér på klubben. På Slemcon mötte jag orcher för första gången och demoner för andra. Och jag skulle behöva bli betydligt bättre på själva spelet. Någon som ger privatlektioner? :)

Jag hinner inte ändra min list till Gothcon, men förhoppningsvis så har jag lärt mig någonting under dagarna i Salem och slipper kanske hamna sist.
/Peter Welzien

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av Joppe »

Bra rapport! Det enda jag kan tänka mig från vår match (nr5) är nog att du skulle satsat mer på objektiven. Iom. att jag antagligen vinner på KPs oavsett hur du gör så är objektivpoängen rätt viktiga. Hade du kört in allt där hade mina småenheter med horrors dött ganska lätt.
Senast redigerad av 1 Joppe, redigerad totalt 29 gånger.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av Gonka Koff »

Han börjar och rör sig framåt med allt. Hans koptas lyckas slå ut en russ och förstöra kanonen på en andra första rundan.
:cry:

Det är ju förjävlit! Jag snackade med Daniel precis före matchen mot dig, han var lycklig som ett barn över att få möta IG. Jag sade då att din lista är ganska hård och att den har tre russar, det kanske det inte blir så himla enkelt. Daniel svarade som om jag vore dum i huvet: "men jag kommer ju att skjuta ner två av dom runda ett med mina koptas!". Det är fan bara orkspelare som få sådana "geniala" battleplans att fungera!

Jättbra rapporter, och kul som fan med bilder!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av Papa D »

1. Jag kan intyga om svår otur i vissa skyttefaser... 1, 2, 1, 2, 1, 4 på två heavy bolters är en serie som jag kan dra mig till minnes.
2. Alla orkers battleplanz! är baserade på: Send inn da kobptas foo dat job BoSS! Gweeeeeee, flopp flopp, kaaaabboooooOOOM! Da bigon is dawn!! Boyz, chopp da 'Umies in da Senter!! Jiiizz booZZ, Whaaaaaargh!
Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av Papa D »

Och som kommentar på att "du suger" som du själv skriver.. jag tyckte inte du gjorde några direkta taktiska missar alls, kanske skulle vara target priority med lite heavy bolters och det du själv identifierat kanske, men i princip en tight IG gun line, IG har ett väldigt svagt codex dock, lär bli andra bullar efter 2/5.

/Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av PeterWelzien »

Gonka Koff skrev:
Han börjar och rör sig framåt med allt. Hans koptas lyckas slå ut en russ och förstöra kanonen på en andra första rundan.
:cry:

Det är ju förjävlit! Jag snackade med Daniel precis före matchen mot dig, han var lycklig som ett barn över att få möta IG. Jag sade då att din lista är ganska hård och att den har tre russar, det kanske det inte blir så himla enkelt. Daniel svarade som om jag vore dum i huvet: "men jag kommer ju att skjuta ner två av dom runda ett med mina koptas!". Det är fan bara orkspelare som få sådana "geniala" battleplans att fungera!
LOL!
/Peter Welzien

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Bättre sent än aldrig. Eller: hur man förlorar med komp 41

Inlägg av PeterWelzien »

Papa D skrev:Och som kommentar på att "du suger" som du själv skriver.. jag tyckte inte du gjorde några direkta taktiska missar alls, kanske skulle vara target priority med lite heavy bolters och det du själv identifierat kanske, men i princip en tight IG gun line, IG har ett väldigt svagt codex dock, lär bli andra bullar efter 2/5.
Jag kunde ha deployat min gubbar så att du inte hade kunnat assaulta russarna med dina koptas.
/Peter Welzien

Skriv svar