Curse of Linus paint åker norrut.

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av Serpent »

Rese- och stridsrapport från Fantasia Fanatic Hösten-10.

Resan inleddes strax innan kl. 19, då jag tog tåget ned till Gävle för att möta mina spelkamrater där. Fick visserligen vänta i 2,5 timmar men hann då äta gott på en krog och sedan underhålla mig med att studera ungdomars mognadsritualer. I Gävle innefattar det oupphörligt gråtande för vissa och att försöka kasta iväg 200-kilos blomkrukor för andra…

Nåväl, upp på tåget vid halv elvarycket och trevligt umgänge med Gastare och M-Wolfare. Sedan försöka sova i några timmar. Gick mindre bra, var väldigt mosig när vi väcktes.

I traditionens anda var Utter hur kolugn som helst. Varken väska behövde fixas eller skor tas på innan tåget var på stationen. Precis då uppdagades det att jackan var borta. Tillbaka in, fortfarande inte där. Måste vara stulen. Var den kanske bakom ryggstödet? En sista runda, Asplund hjälper till och nog var den där! Ha! Mot hotellfrukosten!

Scandic Plaza har en gudomlig hotellfrukost. Efter en timmes ätande och toalettbesök traskade vi mot Dragonskolans gympahall. Väl där så fick man sin namnskylt, kunde ta en dusch och sedan sätta igång med spelandet.

Jag lirade följande lista:

Wolf Lord Thorval Silvermoon - Frost Blade, Runic Armour, Storm Shield, Thunderwolf, Warrior Born, Wolf Tail Talisman

Rune Priest Thengel Hammerhand - Chooser, Talisman, Jaws och Lightning

Battle Leader Hrafnar - Storm Shield, Talisman, Power Fist, Thunderwolf

9+1 Grey Hunters - Meltagun, MotW, Wolf Standard, Wolf Guard w Combimelta & Fist
Rhino

8+1 Grey Hunters - Meltagun, MotW, Wolf Standard, Wolf Guard w Combimelta & Fist
Rhino

9+1 Grey Hunters - Meltagun, MotW, Wolf Standard, Wolf Guard w Combimelta & Power Weapon
Rhino

5 Thunderwolves - Storm Shield, Meltabomb, Bolter, Thunderhammer

10 Fenrisian Wolves

2 Speeders - Multimelata & Heavy Flamer

5 Long Fangs - 2 missiles, 2 lascannons

Första matchen: Elias, Blood Angels (Deathwatch)

Elias spelar med en supersnabb armé, med tema copypaste. två identiska trollisar med Skrämsel och S10-powers, bägge på Bike. Och så massor av hoppkillar. Verkar jobbigt. Men vafan, han vill ju också framåt. Grejt!

Väljer att ta mina objektiv, han väljer att hålla sina. OK, nu jädrar.

Jag skjuter av ett gäng Combatsquaddade Bikes och försöker sedan smyga framåt med dundervargarna. Han drar iväg skrämsel på mina småvargar, som klarar sitt moralslag, men sedan blir beskjutna och drar. Storvargarna klarar sig bra mot skrämsel, genom sina dubbla svansar.

Jag lyckas skicka iväg en Jaws, som äter upp en termos och en Assault Marine. Till höger har mina Hunters med Power Weapon susat fram och försökt skjuta på den sista Attack Biken, men lyckas inte. Han assaultar med två Combatsquads utan fräcka vapen. Gör dessutom en miss, när en Sanguinary Priest joinar en nydeepad enhet, och därför inte får assaulta Hunters. Mina killar biter ifrån OK i två rundor, tappar sedan alla gubbar utom en, som turligt nog hinner iväg.

Under tiden har hans termosar hamrat ihjäl min Lone Wolf. Jag slår tillbaka med Thorval och hans vargar. De har dock gjort sina vapen av mashmallows, för det tar sex stridsrundor att döda alla fyra. En av trollisarna går in och vill trolla S10. Min trollis stoppar försöket. Sedan får killen ett Frostblade rakt upp i Mumindalen. När det är 25 minuter kvar så undrar Elias om vi kommer hinna med en femte runda. Då finns tre gubbar kvar i hans armé, samlade i närstrid med två av mina runt ett objektiv, med mina dundervargar på ingång. Jodå, vi hinner. Min runda går på tre minuter, hans på tre till och då är alla hans gubbar döda. En wipe är kanske inte vad man hade förväntat sig mot blodänglar.

Match två, namn jag glömt, Demoner

Listan jag möter kan vara en av de hårdare demonlistorna jag sett. 16 Crushers, sex Fiends, två flygprinsar och Fateweaver. Samt lite småkrafs för att hålla objektiv. Herregud. Hur ska detta gå.

Jag kommer inte ihåg vem som vinner välja sida-slaget, men jag tror att jag gjorde det. Det kan vara så att jag gav honom första rundan. Det är å andra sidan strunt samma. Det är Dawn of War, jag väljer att skotta in så många enheter som möjligt i hans deployment zone. Eftersom det är halva plan borde detta vara en baggis. Om jag kan ta mig förbi 16 arga mongodemoner, då.

Det visar sig att Fateweaver inte ville vara med från början, så ”fel” del av armén dyker upp. Det innebär en prins, en enhet Crushers, Fiends och ett gäng Horrors med mupphorrorn. Hans Crushers står i en fin cirkel, innan deras runmove ställer upp dem i två rader. Har han läst min lista? Aja, det där kan man ju inte låta bli att smaska i sig. Prästens enhet kör upp på Crusharnas flank, bränner iväg Jaws och tuggar i sig två Crushers. Möjligen åt den upp en Fiend också, eller så skrämdes den bara lite. På högra flanken hoppar en enhet Hunters ut för att skjuta Rapid Fire på Fiendsen. Det dör sammanlagt tre av det bombardemanget. Under tiden skjuter prästens enhet och den resterande Hunterenheten bort ytterligare två Crushers, vilket gör att bara fyra är kvar. Dundervargarna brötar in och utrotar enheten för två wounds tagna på två offerlamm i utbyte. Till höger chargar småvargarna in i Fiendsen (vilket är jättedumt, egentligen), men lyckas med att vinna närstriden mot alla odds. En Fiend dör, en annan missar Fearlesssaves, det är bara en kvar.

Fateweaver dundrar ned, men gör ingenting innan han blir anfallen av mina Hunters med Power Weapon. De står sedan och tittar på varandra i fyra närstridsrundor, när till sist demonen lägger sig ned och dör. 3+ med reroll var rätt hårt, ja… Demonprinsarna får stifta närmare bekantskap med dundervargarna och Thorval och upplöses i två efter varandra följande närstridsrundor.

Hans andra enhet Crushers har en tokig otur. De dyker upp först i fjärde rundan, hamnar fel och blir fördröjda. Samma sak i omgång fem. I omgång sex hamnar de på en Rhino igen och den här gången får jag ställa ut dem. I ett hörn. Han deepade lite vårdslöst med dem, men en rackarns otur hade han…

16-0 blir det utan problem, eftersom jag har åtta enheter i hans deployment och han inte fler än två kvar på bordet.

Det här var enda gången mina småvargar gjorde någon nytta överhuvudtaget.

Omgång 3, Martin från Borås, CSM med Slaaneshsmak.

När man möter Chaos tänker man inte ögonblickligen Noise Marines. Men det är det jag möter. Två enheter, samt en prins med Warptime, en cykeltrollis med Lash och lite övrigt bös (Bärsärkar och Plague Marines i varsin Rhino, samt en skitstor Defiler.

Jag väljer att hålla Martins objektiv. Det gör Martin också.

Han vinner slaget om deployment och ger mig en skitdålig Quarter. Hans skytte har S8 eller mer, och jag står på en parkeringsplats.

Här gör jag bort mig. Jag deployar nämligen allt mitt ändå. Jag borde ha reservat utav bara fan, och sedan susat in från långsidan. Men det gjorde jag inte.

Det betyder att Rhinon med min trollis sprängs på första skottet i matchen. Sista skottet i rundan pinnar dessutom enheten. Och där var matchen över.

I min runda lyckas jag inte med något. I hans runda två lyckas jag inte slå 4+ på en enda tärning av åtta möjliga. Resten av trollisens enhet samt trollisen själv dör. Mina Speeders kan inte träffa en Rhino. Mina småvargar springer hem. Mina dundervargar slår illa på sitt diffslag och sin Fleet. Det är uppförsbacke, Göteborgsregn och illasinnade punkteringar.

Hans termosar kommer ned precis i mitten, varpå mina Power Weapon-Hunters börjar boxas med dem. Efter några rundor lyckas jag riva ner den sista, och då har jag sex killar kvar i enheten.

På andra flanken har mina Fist-Hunters blivit beskjutna och flyr. De blir inte avvallade eftersom min hjältemodiga Battle Leader chargar demonprinsen och besegrar honom i närstrid, men inte så mycket att killen har the common decency att lägga sig ned och dö. Dundervargarna siktar in sig på ett gäng Noise Marines på vänstersidan och bankar skiten ur varenda en. I den kommande rundan skjuter Martin bort de sista två vargkompisarna, varpå Thorval gör en taktisk reträtt och undgår att bli chargad av Defilern.

Här nånstans börjar jag fatta att det inte är kört än, Martin håller ett objektiv, men kommer inte kunna ta mittenobjektivet. Det har jag chans på med mina Hunters i mitten. Min andra enhet kan, med sin Rhino och ett Runmove, ta det andra objektivet. Om inte Defilern dödar Thorval och slår en sexa på svepet. Det gör den.

I min sista runda ska jag ta mittenobjektivet för att bara få stryk med 6-2, vilket är betydligt bättre än 6-0. Allt jag behöver göra är slå sammanlagt fyra eller mer för min enhet i mitten, som dock står i terräng. Dubbeletta på terrängslaget. Men spring då! 1, 2. Jag är en halv tum från objektivet och får stryk så det sjunger om det. Det ironiska är att om Martin lyckats få min killar att fly i sin sista skytterunda, hade jag utan problem nått fram till mittenobjektivet.

Men slaget är förlorat redan i deployment. Dumma mig.

Omgång fyra, Hattbarnet från Umeå. Marines.

När jag ser att jag ska möta Marines blir jag riktigt upprymd. Det brukar vara ganska hyfsat lätt att ha sönder 3+rustningar med min armé. Dock blir det tråkigare när jag ser listan.

Calgar, två Vindicators och en Raider. Bikekapten och en stor enhet cyklar. Och tio termosar. Satan.

Här ger jag bort matchen efter att jag vunnit slaget om deployment. Jag väljer fel sida, eftersom jag vill hindra hans Raider att komma emot mig och därför väljer den sida som har mycket terräng som är svår att köra igenom. Det gör att mina Long Fangs måste stå i ena hörnet, vilket inte är helt optimalt.

Den här matchen går återigen ut på att jag inte kan slå saves. Eller diffslag. Mina dundervargar decimeras av en Vindicator (Tre 4+? Inte ett enda!), när de sedan ska slå tillbaka och kasta in Thorval mot Calgar så kan jag inte få fram dem om så världens överlevnad hängde på det. De står och tittar på en Vindicator i en halvsekund och dör sedan. Tre Kill Points, bara sådär. Min Lone Wolf är min sidas kille hela dan när han tokspränger Raidern med sin Melta Bomb och sedan går in mot Bikes. Han dör såklart till sist, men inte förrän han dödat alla bikes utom kaptenen. Småvargarna blir sedan anfallna av sagda kapten, träffar två av arton svingar på 4+ och tokdör när de försöker fly.

I min sista runda lyckas jag till sist avrätta kaptenen med en laserskott. Calgar sprintar över på min sida och dödar min trollis (som varit så nära att tugga i sig honom – en femma på Jawsslaget). Här blir jag dock lite purken, eftersom han försöker förflytta sin Tacsquad 9 tum.
”De må vara arga och snabba, men inte så snabba”, säger jag.
”Nian såg ut som en sexa, jag höll måttbandet uppochned” var ursäkten. Hm. Ögonmått?

Aja, stryk får jag och det förtjänade jag väl också.

Efter matchen är jag fortfarande ganska purken. Pratar med Ovesen, när Pelle kommer förbi och frågar om jag ska med på salladsbuffé. Svaret blir ett irriterat:
”Ge mig fem minuter, sen kan vi snacka sallad!”

Inget ont som inte har något gott med sig.

Sista omgången, Matti, IG

Åh, en ETC-lista (typ)! Ett gäng veteraner i bilar, en enhet psykers i bilar och två singelVendettor. Och en plasmaRuss. Bassen är en nyhet, men i övrigt är det stenhårt hela vägen.

Jag väljer Kill Points, eftersom han har tokigt mycket ansjovisburkar som jag kan ha sönder. Han väljer att ta Quarters.

Jag vinner slaget om sida, men ställer mig fel. Får springa genom en hagelskur innan jag till sist kommer fram till hans linjer. Då röjer å andra sidan mina vargar rätt bra (förutom småvargarna, som ju sprungit av redan). Jag sänker en Vendetta med min trollis, samtidigt slumpskottar jag ihjäl hans Russ med en laserkanon. Det börjar se bra ut.

Sen åker jag på en sån där jävla Björnmanöver. Den är superskön när man gör den själv. Men fan vad surt det är att åka på den.

En Chimera utan vapen tankchockar mina Dundervargar. Jag slår 11. Skitdåligt. Han rusar fram med en Chimera så att de ska fortsätta springa i min runda. Ännu sämre. I min runda misslyckas jag med att döda den. I hans runda tankchockar hjälteChimeran en enhet Hunters, som också bryter. Fem Kill Points befinner sig på flykt när det tar slut. Då har jag rensat nästan hela hans Quarter med den återstående Huntersquaden.

När vi summerar är vi rejält mosiga. Det blir fel typ fyra gånger. Men i slutänden blir det 6-6. (Efter att jag rapporterat det resultatet inser jag att jag faktiskt håller en Quarter till med en sketen Rhino, men det är strunt samma. Allt är nedplockat och vi kan inte återställa det igen.) Matchen var tight och rolig, och Matti en supertrevlig motståndare.

Slutar på 20:e plats, och hade fyra roliga slag, vilket tyvärr var ett mindre än målsättningen. Ett stort tack till mina motståndare! Blev sist i Best Painted-omröstningen, men tyckte nog att min armé var snyggare än tre av konkurrenterna…

Om armén ska man nog säga att det mesta fungerade, även om jag behöver lära mig spela med Speeders. Och småvargarna är värdelösa om man inte har Wolfkinsagan i armén. Ld 5 är helt enkelt för lågt. De lär bytas ut i framtida turneringar…
Senast redigerad av 1 Serpent, redigerad totalt 16 gånger.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av XecrNist »

Jag heter Tobias, det var ja som spela demonerna ;) , tycker du fick med allt det nämnvärda från vår match. Det blev som jag förväntade mig den matchen, en riktig gråtfest eftersom jag fick ner fel halva, sen också kanske för att varken saves eller skytte funka någe vidare den matchen, undantaget Fateweaver då, sen när fiendsen fick sma småvargar ska vi ju inte ens tala om, träffa typ 2 på 15 attacker eller nåt sånt :lol:

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av Jimmy Johansson »

Trevlig läsning. Dock vill jag påpeka att det även fanns folk från Armagedon och TOK i en kupé ;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av Gonka Koff »

Tack för en riktigt bra rapport!

Men vart tog din armélista vägen?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av Asplund »

Serpent skrev:Slutar på 20:e plats, och hade fyra roliga slag, vilket tyvärr var ett mindre än målsättningen. Ett stort tack till mina motståndare! Blev sist i Best Painted-omröstningen, men tyckte nog att min armé var snyggare än tre av konkurrenterna…
Personligen tycker jag nog din arme höll högst målningskvalite i best-painted. Men modellerna du har till dina vargar (både de stora och de små) sänker tyvärr helhelts-intrycket.

Trukson
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 maj 2009, 16:42

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av Trukson »

Elias här, första rundans något förvirrade motståndare.

Får tacka för en trevlig match, nästa gång ska jag försöka undvika att bli wipad redan runda 4 så att du får lite utmaning! ;)

Håller också med att din armé håller en oerhört hög målningskvalitet rakt igenom, tycker absolut att du ska genomföra din långskepps-idé!

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: Curse of Linus paint åker norrut.

Inlägg av mindtrix »

Skoj läsning för en icke-turneringskille som mig =)

Var hittar jag bilder på dina wolfs? Hade vart skoj att se

Skriv svar