Olof på ETC

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Länge sedan man skrev något mer sammanhängande här. Ska bli roligt.

Inför ETC så var tankarna lite blandade, kändes som att 8th var rätt enkel och det var uppenbart vad som var det 'bästa' att spela med. Miniräknaren och spreadsheet-arken fylldes snabbt och så var listan född.

Robute Gullieman (Warlord)

Stormraven (Hurricanes, Assaultcannon, Heavy bolter, stormstikes)
Stormraven (Hurricanes, Assaultcannon, Heavy bolter, stormstikes)
Stormraven (Hurricanes, Assaultcannon, Heavy bolter, stormstikes)
Stormraven (Hurricanes, Assaultcannon, Heavy bolter, stormstikes)

Telion
5 Devastators (1 lascannon, 2 HB, Cherub)
5 Devastators (1 lascannon, 2 HB, Cherub)
5 Devastators (1 lascannon, 2 HB, Cherub)
5 Devastators (1 lascannon, 1 HB, Cherub)

Gullet buffar hela armén med rr hit & wound. Het forcemultiplier som även vevar rätt bra som counter charge.
Ravens med all dakka i världen. Givet rr to wound är det nog vägen att gå.
Telion, mest för att jag behövde ett hq, dels för att kunna ställa ut någon som stoppar folk från att ställa infiltrators ivägen för mina ravens och dels för att snipa nån character.
Devastators, mest för att hålla antalet enheter jag sätter ut nere (de åker fågel) men mest för att mellan cherub och signum knäcka fort.

Listan spelas väldigt enkelt. I princip ingen överlever 2 rundor skytte. Och det som överlever detta ska jag inte möta. Inför ETC var min förväntning att spela 6 matcher 20-0 eller 0-20.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Länk till hur pairing-dokument kan se ut för dem som är intresserade.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

För de som inte orkar kolla så är det basicly en 8x8 matris där alla färgmarkerar hur deras matcher kommer gå (i ett vakuum).
Inför varje match kollar man sedan igenom alla sina parings, updaterar efter erfarenhet och mission.
Sedan är det bara puzzel-läggning för att få det så grönt som möjligt. Easy!?

Som kan utläsas så var det många länder som insett att det kommer finnas en eller annan stormraven på turneringen, alltså tog de med sig en del raven-counters. Vi som spelar med 3 ravenlistor fick således i paringsen mest leka "rädda-raven-leken". Nu ska det väl också tilläggas att Max spelade en lista som var designad att slå CD och razorflocks, så den behövdes inte curlas så mkt. Och mellan mig och kickern så vart det oftast så att de ställer fram en defender vi inte ogillar, så får den 2 ravens i skallen. ==> Raven-knöligheten är löst. Det enda riktiga problemet var att försöka undvika Tau i 7-8e matchningen.

Tips till alla er som har funderingar på höstens lagturnering:
1; Hitta er sämsta matchup
2; Ducka den
3; Profit!
Rince and repeat, troligen kommer man aldrig få in sina bästa matchups, men kan man ducka de sämsta så vinner man mycket.

Inför turneringen var det tänkt att Daniel med demoner skulle gå ut osm 1st defender typ hela tiden, men då de 2 första mirrorsen inte funkade(det var för mkt lotto med vem som hade 4 och vem som hade 2 obj) så fick Johan ta på sig kepsen och smörja gumpen. Detta funkade rätt bra, ofta slog de på honom med ngt som ravens inte gillade ==> hjälpte oss leka "gömma ravens".

Över lag är vi nog ganska nöjda med hur lottningen gick. Några 'röda' matcher för mkt, några felbedömningar (Ryssland, host harkel).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Jag ser redan fram emot att läsa mer om dina tankar kring enskilda matcher och vilka pairings som var avgörande :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Game #1 Ireland
Parings känns bra innan start och Irländarna gör allt de kan för att squeeza en eller två fördelaktiga matchups. Men alla andra sket sig för dem.

Mot mig kastade de en ork-stackare.
200 boys
8? cannons
Warboss
2 KFFs
2 Painboys
2 banners

Inget i denna listan kan hota mina ravens. Så vi var båda helt överens som att det inte skulle bli behagligt för orkerna.
Deploy:
Jag med alla ravens bortom 23" så det inte blir nån fuck-up. Han med alla orker i hög. Han sätter siezen men kommer på att det inte direkt hjälper honom, sista rundan är bättre. Så jag låter honom ta tillbaka det hela. Kommer ändå inte spela någon roll.

R1: Olof
Jag ställer upp alla fåglar på 14-20" avstånd inom Robutes bubbla. Så pangar vi loss. r1 kostar kanske 60-70 boys livet trots kff och painboy. Skjuter stormstrikes i kannons.
R1: Ork-stackare
Springer framåt med allt för att vinna lite bord.

R2: Olof
Backar lite och gör om r1. 60-70 orks av brädet.
R2: orks
Han backar och ringar in ett obj som han hoppas hålla med sina kvarvarande modeller. Det är mkt characters så det kommer ta tid att rota bort dem alla.

R3: Olof
Mördar alla boys samt nån character.
R3: Orks
Puttar runt gubbar, grotsen från cannonsen är tydligen characters. Så jag måste offra en hel raven på att döda 2 grots i taget...

R4-R6
Dödar characters och tankar obj. R6 whipar jag honom.

Jävla trevlig kille, han sa i efterhand att de offrade honom för att få andra bättre matchings. Inte den roligaste starten för honom, men 20-0 för mig och Svea.

I övrigt fanns det väl inte direkt några överaskningar i Irländarnas line-up.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Olof på ETC

Inlägg av Bengt »

Hur stor betydelse tycker du ändringen med Flyers och Sudden Death har?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Bengt skrev:Hur stor betydelse tycker du ändringen med Flyers och Sudden Death har?
Är väl lite svårt att säga. Klart det spelar roll, men jag har svårt att se vilken armé som kan rensa upp mitt markburna innan flygarna är borta.
För just min ETC-lista så tror jag inte det påverkar så mkt. Att charga bort Robute händer inte, inte sålänge ravensen cirkulerar och blockar access till honom. Och man får inte skjuta honom eller Telion innan ravensen är borta.

Mass snipers kanske kan vara en grej, men jag går oftast först.

Dock kan det tilläggas att en STOR anledning till att listan funkar så bra på ETC är att man där av någon anledning inte fick rerolla siezen med stratagem. Får man det så skulle jag nog inte spela denna typen av lista. Det är för farligt att bli siezad.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Hur skulle du ställa roboute mot hans billigare kusincombo captain/lieutenant, eventuellt med chapter master upgrade för 3cp på captain?

Min spontana och inte särskilt väl underbyggda syn på det är att marines träffar nästan alltid på 3+ eller 4+ med någon modifier och att jag hellre tar reroll på alla to wound (jämfört med reroll av 1:or som lieutenant ger) än på alla to hit som chapter master ger. Det faktum att s4 woundar nästan alltid på 3+ till 5+ gör väl att rerolls där är värda mer än rerolls på to hit egentligen?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Papasmurf är bra, men är han 200pts bättre än rr to hit, rr 1or to wound?
Det tror jag inte. Det var i en runda under etc som jag hade nytta av hans cc-whoop-ass-skills.

Har man en mer assaultig lista så är han troligen mer prisvärd, men för en ren skytte armé som jättegärna går 1a? Då är ett MC lite knöligt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Game #2 France
Happ, fick det laget vi viste vi hade sämst(trodde vi) pairings mot. Inte mkt att göra, bara att bita ihop och göra det bästa av det hela.
Kul fotnot, fransmännen ansåg att de hade oss som svåraste matchup. Hade ett längresamtal med dem efter matchen om hur de såg på pairings mm. Nyttigt!

Jag landade mot deras DA-spelare. Denna hade gjort ett par missar i sin lista. Bl.a. fanns det 6manna devastator enheter med cherub som ville åka bil. Razorn har bar 6 platser så icke sa nicke.
Han lista:
Azrael
P-liutenant
Chapter ancient (jag dör och skjuter flagga)
Darkshroud
7 Razors (3LC, 4 AC)
4 enheter devs med alla laserkanoner i imperiet.

Är en bra matchup slånge han inte siezar.

Han första drop är Azrael, med detta vet jag precis var han kommer bygga borg så jag deployar devs utanför fåglar. Har räknat och han har som minst mer drops än vad jag har som mest => Olof börjar.
Han bygger borg och jag bygger belägring.

Inte lyckas ziezen helller, nu blir det åka av.
R1 Olof
Flyger frammåt med alla ravens och Robute lullar frammåt men är storsinnt och ser till att även alla devs får smaka aura.
Pangpang dödar: Shroud, 3 dev-enheter, 3 Razors. Nästan alla lascannons. Meddelar Mattias att det ser bra ut.
R1 DA
Han står typ stilla och hoppas på mirakel-skytte. Sänker en Raven men det kommer inte hjälpa.

R2 Olof
Dödar allt utom Azrael och Löjtnanten samt nån lascannongubbe. Eller bil.
R2 DA
Han gör lite saker och sedan räcker han fram handen.

20-0 till Svea. Spelar inte så stor roll då vi losar på många andra bord. Hur vinner man mot listor med 300-400 modeller? Går fan inte...

Hur som så tror jag vi är ganska nöjda med 1-1 dag 1 och att ha den jobbigaste matchupen avklarad.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

R3 mot merc-laget, team chicken stealers. Eller frankrikes andra lag.

Jag landade mot en lite speciell lista.
Gullieman
2x Terminus Ultra (LR med 9 lascannons)
2x Stormravens
Lite bös i transporter.

Den som börjar denna kommer vinna. Jag överlever inte hans alpha, men han kan klara min. Lascannons är läskiga mot ravens. I synnerhet med gullieman.
Jag har dock den goda smaken att rulla en 6a på rätt tärningsrull så nu ska jag bara ducka en sieze.

Deployar raven1 ganska centralt långt bak. Det betyder inget var den står eftersom den är tom och kommer nå alla intressanta platser.
Han har 2 FINA ruiner att bunkra i ==> LRs & ravens med +1 på saves. Jobbigt att skala av. Han sätter ut en lur-raven i den dåliga ruinen. Men vi vet båda att han kommer spela i den andra. Jag sätter ut en till tom raven på en flexibel plats och säger till honom att "sätta ut sin Ultra där vi båda vet att den kommer stå". Han ler och gör just detta. Sedan bygger han borg och jag belägringstyrka. Han gör en ganska speciell deply, han sätter en Ultra på våning 2 i ruinen. Den kan inte komma ned, men den har en mkt bra fireing-point. Såg rätt kul ut.

Han missar sedan siezen. :)

R1 Olof
Allt lastar ut. Jag måste klippa _minst_ båda stormravensen för att vinna matchen.
Flyttar en Raven 20" mot hans Ultra på vån 2 och är övertydlig med att ravenen INTE flyger. Han ser inte så glad ut när han inser vad jag tänker göra.
Blåser alla skott i de 2 ravensen som precis går ned. Cover gjorde stor skillnad, sedan chargar en raven ultran på ovanvångingen(har Fly så jag får vara där).
==> Min r1 stänger av allt i hans arme utom Gullieman & 1 Ultra.
R1 whats-his-face
Skyfflar runt lite och dödar en halv raven med sina laser. Har ställt alla ravens i cover så bara 3 laser går in.

R2 Olof
Cirkulerar ravens så att en annan chargar Ultran, fokuserar alla skott i hela världen mot den andra ultran och röker den.
R2 han
Ser lite ledsen ut. Nitar den skadade ravenen med Gullieman.

R3 Olof
Dödar den sista ultran.

R3 +
Jagar rätt på gullieman och whipe.

20-0 till svea igen.

Intressanta modeller de där ultrorna. Hade tidigare avfärdat dem, kanske lite väl tidigt. 9 lascannons är respektabelt.
Detta laget han en del underliga listor. 3 bastions fulla med reapers, Fort of redemp med alla ICs i världen för att nämna en del.

Som lag så gick det bra, vi vann med god(?) marginal.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar