PelleTau goes GothCon again

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
speedfreek

PelleTau goes GothCon again

Inlägg av speedfreek »

Eftersom jag inte riktigt lyckats hitta hur katten man beter sig med Tau i femte uppdragseditionen av 40k så har jag bestämt mig för att testa dem igen, trots den enorma uppförsbacke man har så fort någon av motståndarens gubbar ställer sig på ett objektiv eller överlever en runda inom 12" från något.

Jag har inför turneringen byggt några "offer-enheter" att kunna ställa i vägen för att fördröja min motståndares frammarch i en runda.
Två Crisis med dubbla flamers och en Gun Drone för 77p och en fyramannaenhet Gun Drones.
Tanken är att de skall störa motstånaren och om allt går som det skall, vara de första i armén som dör när fienden närmar sig...

Shas'O, missile, flamer, markerlight
Ethereal
2 Crisis, twin flamers
3 Crisis, twin missile
9+11+11 Fire Warriors
10 Kroot
4 Gun Drones
5+5 Pathfinders +2 fiskar
3 Broadsides med sms
3 Broadsides med plasma

En lista med extremt svaga scoring units men med starkt skytte.
Taus stora svaghet är att få bort fienden från objektiven eftersom närstrid - som är det effektivaste sättet - inte riktigt är deras tekopp.
Mycket markerlights för att försöka få "alla" skott att räknas.
Tanken var att få "bra" komp, så jag siktade på 12-13 men fick nio.

Slag 1 - Fredrik Ståhl - Eldar
Favoritmotstånd de luxe. Eldar mot Tau är i princip att jag når och slår "to wound" på 2+ utan save, han slår "to wound" på 4+ med save, men når inte...
Fredrik har dessutom massa Vypers, av12-båtar och dyra småenheter. Farseer med Jetbikes.
Han sätter armén i reserv och jag tokrusar framåt med Fire Warriors i fiskar halvt bakom terräng.
Han kommer in med lagom stora munsbitar som inte kan göra jättemycket utan att ha en hel armés koncentrerde eldkraft.
Det har jag...
Bikes med fortune visar sig dock vara en hård nöt att knäcka när man bara har sex ap-vapen i armén, så slutligen står det ändå en Farseer kvar på bordet, låst i episk närstrid mot avancerande bredsidor.
Jag lyckas överleva med tre trupper och dödar som sagt allt utom sagda Farseer, så 18-2 till mig.

Slag 2 - Linus Lindgren - Dark Eldar
Jag har alltid gillat Dark Eldar. De är en "ärlig" armé. De slår och skjuter hur hårt som helst, men i gengäld är de klena. De skjuter hårt och de dör hårt. Förutom deras Lord. Han är faktiskt bara fusk.
Vi skall hålla mitten för 8p och två flyttbara sido-objektiv för 2p.
Jag får börja och ställer upp för att kunna blåsa bort allt från mittenobjektivet, samtidigt som jag vaktar en sida.
På min högerflank har jag två enheter FW som skall hålla fortet framme vid objektivet.
Dawn of War och ett stort hus gör att han kan smyga in med sina sex Raiders och tre Ravagers relativt ostört.
En liten tankemiss från mig och hans Lord i Raider susar in från kanten och hoppar på objektivvaktarna på högersidan.
(12+3+12+d6 tum är långt)
Två enheter Grotesques med Haemonculi susar fram till mittplan på min vänstersida, mitt framför hela min armé.
I rundan därpå har jag extrem tur, då nio Fire Warriors gör nio wounds (fullt rimligt) på hans Lord, som då svarar med att slå 1, 1, 1 på sitt save och dö...
Svaga flanken är räddad och på den starka flanken skjuter jag pappersbåtar till höger och vänster.
Grotesquernas båtar trillar ner tillsammans med några andra. Ena enheten blir pinned, vilket räddar min dag.
Jag skadar sju av åtta i den ena båten, men det visar sig att fordonsexplosioner distribueras som skytte, så de ignoreras. Nu har jag 30 wounds som ignorerar S5 att ta hand om... De står ungefär 4 tum bort från mitt "castle".
Grotesques köper tid mot mitt skytte och mina troops köper tid mot hans Grotesques...
Mina dubbla flamers deepar och skjuter ihjäl en liten enhet och halverar en annan enhet troops.
Det susar båtar åt alla håll och några trillar ner.
Vi dödar massor av troops båda två och på slutet är det bara mina kroot som flankat in på högerobjektivet och tre warriors ur den enhet som skickade fram Lorden kvar. Jag har dödat nästan allt annat också.
En skadad Raider boostar till mitt kroot-objektiv och jag får inte ner den.
Inför sista rundan håller jag alltså inte objektivet, han flyttar det 6", springer 5" mot det och har plötsligt ett objektiv.
Ingen av oss har någonting inom 15+ från mitten och hans tre kvarvarande DE-Warriors vinner objektiven åt honom.
Jag har dödat mycket mer poäng så jag vinner 13-7

Slag 3 - Oskar Rosenkvist - Orks
Oskar spelar en elitbetonad orkarmé med massa dyra mjuka bilar från Forge World med ganska mycket skytte.
Jag vinner vinna-slaget-slaget och låter honom börja.
Han ställer upp, jag ställer upp för en Seize, offrar 200p och dödar 500+p, dvs alla skyttetanks och alla transporter.
Oskar håller god min och spelar på, men han har aldrig ens en chans att komma fram till närstrid.
Jag vinner på Whipe, men han har dödat några enheter, så det blir 19-1. Efter komp blir det 21 mot -1.
Stor eloge till Oskar som var svordomsglad hela tiden, trots att han inte ens fick vara med och spela.

Slag 4 - David Gustafsson - Space Wolves
David har 5+4 dundervargar och en Lord på varg. Dessutom har han 4 Rhinos med Grey Hunters.
Framgångssagan verkar lida mot sitt slut...
Minsta lilla sak som kommer fram kommer kunna döda massor av mina små tau-barn och att jag skall kunna ta några objektiv är ju inte att tala om.
Jag får börja och ställer upp defensivt i mitt hörn.
Han ställer upp det mesta ut sin armé, Rhinos längre bak än allra längst fram, men helt utom synhåll med allt.
Min första runda skjuter jag en long fang med två rail. Ingen annan har LOS. Spelplanen är full med LOS-blockande terräng, men jag har ställt mig långt ner i det öppnaste hörnet så David måste komma ut om han vill leka.
Vargarna dundrar fram och springer några enstaka tum. Long Fangs skjuter ett par missiler utan effekt.
Min första skytterunda går bra och David missar dessutom sju av åtta save på den lilla enheten dundervargar.
Med bägge enheterna decimerade och Rhinos långt bort ser det ganska bra ut. Jag har ju en skytterunda till innan allting dör...
Jag har lockat med en enhet som tvingar vargarna i sidled istället för framåt, men David tar inte betet.
Dundrarna avancerar mot min skyttebas och efter en hel armés skytte får jag ner de allra sista dundervargarna.
Jag har tom haft tid att skjuta lite på Rhinos en bit bort.
David har inga dundervargar och har blivit av med lite Rhinos också. Han har dock två objektiv som jag inte kan göra något åt. Ingen av oss kan avancera särskilt mycket mer, men jag skjuter ut de gubbar han råkar visa för mig.
Jag vinner 9-1 på VP och 6-0 i KP men förlorar objektiven 0-4. David har sämst komp på konventet, så jag vinner tillsist med 19,5 mot 0,5.

Jag tror David skulle ställt allt så långt fram som möjligt och bara tjurrusat rakt mot mig alternativt, undvikit strid helt, tagit sina objektiv och varit nöjd.
Nu gjorde han något mittemellan som inte fungerade alls för honom, men var precis så som jag ville att han skulle spela.
Alla andra scenarion och uppställningsformer hade David nog vunnit med lätthet.
Jag var sjukt nöjd...

Slag 5 - Anders Erestam - Space Wolves
På kvällen skrattar vi åt den knasiga regeln "drop the initiative" och på morgonen ångrar jag mig...
Anders droppar initiativet och sen en pod mitt framför bredsidorna som inte får gå och skjuta.Sen spelar han skickligt och målmedvetet enbart på mission, medan jag får koncentrera mig på att försöka plocka VP istället.
Mina Kroot, som är en utvald enhet, får för sig att smyga sig på en predator, även den utvald att dö, men lyckas självklart inte. Det borde jag verkligen lyckats tänka ut själv att det inte skulle gå...
Istället blir de dödade av en Dread och kostar mig sekundärobjektivet. Ett par coversaves mot railguns i sista rundan räddar predatorn.
Anders vinner missions med 6-0 och 3-1 medan jag vinner VP stort (8-2?)
Slutresultatet blir en liten vinst till Anders, som späs på ytterligare med hans högre komp.

Slag 6 - Olof Esters - Orks
Ett objektiv i varje deploy, KP och VP. Det kommer bli en tung dag för taubarnen...
Olof gör redan i första rundan ett av sina klassiska supermisstag. Tolv S5 som träffar 2+ utan cover senare har han en lite ledsen enhet boys istället för 20 arga dödsorker.
Detta, i kombination med lite tursamt skytte mot buggies och trukkar, gör att Olofs offensiv avstannar.
Eftersom han själv spelar Tau så inser han att det inte finns någon mening att försöka rusa över det öppna fältet med en hårt decimerad orkarmé, så istället står han på sitt objektiv och skjuter det han kan.
Jag skjuter lite bättre, så jag vinner både KP och VP, men det blir lika på objektiven.
Hade Olof istället gjort som de allra flesta andra, och fortsatt enligt sin plan att rusa framåt, så hade jag vunnit stort.

Mina fem vinster och en förlust räcker till en andraplats på konventet, bara en halv poäng bakom Anders Erestam.
Jag är väldig nöjd med att ha lyckats placera mig bra med en så "svag" armé som Tau generellt anses vara.
Dessutom var det extra roligt att Jocke kom trea med Tau han också.
Jag lyckades att övertygande vinna samtliga slag på VP även de gånger då jag inte ens var i närheten av att vinna på missions. Förlustslaget mot Anders var också det enda där jag förlorade både primary och secondary objektiv.

Överlag var det kul att spela Tau och prestera bra, samtidigt som jag vet att det inte alltid är jättekul att spela mot Tau som presterar bra.
Eftersom de är en extrem skyttearmé så går det ju bra för mig på bekostnad av min motståndare.
Det är inte kul att springa över hela plan bara för att dö helt precis innan man kommer fram.
Tau är lite ensidigt då det oftast blir massaker åt endera hållet och den ena oftast inte riktigt "får vara med" och spela sitt eget spel.

Nästa gång blir det förhoppningsvis något annat...

Jocke Rapp
Site Admin

Re: PelleTau goes GothCon again

Inlägg av Jocke Rapp »

Bra rapport, kul läsning! Heja heja! :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Instämmer! läsvärda rapporter! Jag måste lära mig av dig för att få ner mina egna långrandiga historier till en lagom längd.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Bra att se att någon annan slåss för det greater good!

Vad kompade din arme ungefär?

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Lunaticman skrev:Vad kompade din arme ungefär?
"Tanken var att få "bra" komp, så jag siktade på 12-13 men fick nio."

egge

Inlägg av egge »

Överlag var det kul att spela Tau och prestera bra, samtidigt som jag vet att det inte alltid är jättekul att spela mot Tau som presterar bra.
Eftersom de är en extrem skyttearmé så går det ju bra för mig på bekostnad av min motståndare.
Det är inte kul att springa över hela plan bara för att dö helt precis innan man kommer fram.
Special-charges jämnar ut!

Kul rapport!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Helt rättvis rapport av vår match... jag blev verkligen våldtagen av Pelles skytte. Hade jag fått första rundan och haft möjlighet att deploy offensivt med mina Rhinos hade det varit match men nu var det bara löjligt. I motsvarande läge framöver blir det garanterat en 100% reserv och "refused flank" för att vinna max på objektiv och minimera förlusten på VP.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Alla kan vinna objektiv mot Tau genom att fegspela...
Men så länge ni inte vet om det och spelar oss i händerna så är det bara skjuta ut så mycket KP/VP som man hinner innan ni inser det.

Nästa gång vinner både David och Olof stort.
Tills dess så är det point and click for the win.

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Yup, Tau kommer få det svårt på Lincon nu med Mission 3. Fy fan säger jag bara :P

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Vänta bara tills jag orkar skriva om Fantasia Fanatic...

Skriv svar