Olof Svensson - Gamers weekend

Berättelser från slagfälten och turneringarna
mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av mtz »

Det var en kul match. Dock hade jag inte riktigt så mycket tur. En charge av dom tre jag klarade var på 4-5" då du hoppat fram för att ta ett objektiv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

mtz skrev:Det var en kul match. Dock hade jag inte riktigt så mycket tur. En charge av dom tre jag klarade var på 4-5" då du hoppat fram för att ta ett objektiv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
True story! Det vart jetbikes som jag kastade fram för ett objektiv. Det jag försökt förmedla i rapporten är snarast att det vart jag som hade tur i matchen. Enda gången jag kan komma på att du rullade markant över förväntat var med dina blastmasters mot mina raiders. Vilket ändå inte hade så stor impact.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Elevatorlake »

Med vad i hela friden, vann en CSM-lista? Och dessutom en som inte hade en enda heldrake eller obliterator? Har alltså hela internet fel om CSM??? ;)

Kul med ytterligare en batrep och kul att maulerfiends gjorde så bra ifrån sig, jag gillar när enheter som har coola modeller gör bra ifrån sig! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av XecrNist »

När kommer nästa? Sitter och väntar otåligt :P

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Match nr3 vs Kjelle och hans marines. Massa heavy bolters på olika enheter, assaultcentar & dread i pod, några jumppack karaktärer med assault marines och lite bös(5or tacticals med gravcannons). Mer exakt lista finns på TTO.

Detta missionet går ut på att hålla massa objektiv i slutet, ngt som passar mig fint samt så skall man vara närmst mitten i r3. Man vill verkligen gå 2a med andra ord.

Har för mig att Kjelle vinner välja sida, spelar inte så stor roll då båda sidor är rätt jämnlika. Vad värre är e att han väljer vem som deployar först och ställer upp sina pjäser. ACentar i pod med techmarine hamnar i reserv. Resten sprids ut ganska jämnt med fokus på högerflanken, dock så finns det 10 marines och 5 scouts ganska långt till vänster.
Jag ställer upp mina serpents på vänster sidan utanför gravcannon range(inte ens med snapfire skall de nå mig) med raiders utom heavy bolter range. Tvingar han mig att gå 1a så kommer det iaf göra ont.
Han tvingar mig gå etta...

r1 DE/E: Puttrar fram med mina skimmer och riktar bössorna mot marinesen på vänsterflanken. Ser även till att kunna skjuta en del på hans HB-devestators, dessa är läskiga för mina DE-skimmers. Pangpanget resulterar i att de flesta marines på vänstersidan dör. Plockar även ett par devastators från honom.
r1 Marines: Dread med flamers trillar in och eldar 1 tureborn i båt samt skakar båten. Gravcannons wiffar efter jink och så gör även bolters. Totalt tror jag kjelles första runda plockar en modell eller 2 samt nått hullpoint. Inget signifikant.
Ett misstag, tror jag iaf det var, Kjelle gör är att han avancerar med sina hoppkillar inom range från min grotesquebåt utan att mer exakt kolla hur lång min charge kommer vara.

r2 DE/E: flamade Trueborns disembarkar och skjuter armen av dreaden i min deployment. Fortsätter putta runt skimmer och mördar de flesta marines som inte sitter i bil. Disembarkar mina grots för att hacka hoppmarines, dock så finns det 2 killar med 2+ save i enheten så jag försöker charga på så vis att jag går igenom så mkt 3+ killar som möjligt innan det e 2+ dax. Använder även terräng för att med mina ap2 vapen snipa in nått wound på en 2+ kille. Allt för att stacka oddsen till min fördel. Grots är jättebra, sålängen ingen slår tillbaka på dem :)
Chargen sitter och jag challengar inte. Om jag gör det så väljer Kjelle hur den ser ut, vilket inte e bra. Challengar han så kan jag välja om det är potentiell-instant-death-killen vs hans 2+ snubbe ELLER om det kommer vara min succubus med ap3 vs hans chappe. Challengen blir 2+ captain vs grot sergant.
Jag vinner striden ganska övertygande och det är bara cpt och chappe + nån kille kvar. Kjelle sätter lite fist wounds i grotsen(jag savar grym fnp).
Ett misstag jag gör är att jag inte skickar in en skimmer i mitten för att blocka honom från att slänga en pod rakt på mittpunkten och autovinna special missionet.
r2 Kjelle: Pod med centar trillar in, han väljer att inte ta enkla flameroffer utan satsar på kalla matchpoäng. Bra val! Senare så kommer dessa killar kunna städa upp mina grots.
Skyttet/charge är rätt ok, imobiliserar en serpent och dödar grots-raidern. Nånstans så imobiliseras en raider i mitt backfield. Närstriden fortsätter rätt händleselöst. Kjelle vinner med nått wound och min grotchef har 1w kvar.

r3 DE/E: Pushar upp jetbikes mot hans ensamma dundereldare. Bränner nån crystal targeting matrix för att pusha fram serpents men ändå få skjuta lite. Plockar nån Acent med ap2 skytte och pushar rätt hårt i övrigt. Jag känner jag har ett bra grepp om mantchen, det e bara centarna i mitten jag behöver bry mig om. Har för mig att jag fåår kål på de sista modellerna i CC:n denna rundan.
r3 Kjelle: Dundereldare misslyckas med att döda de 6 biksen. Nån scout-enhet outflankar, och Acentar plockar mitten och eldar lite på mina grots de chargar sedan och dödar det mesta. En serpent till imobiliseras.

r4 DE/E & Kjelle: Reavers dödar dundereldaren, scouterna som outflankade hanteras och den sista reaver enheten hoppar in i hans 2 centar. Centar mm. går ner och kjelle har i princip bara 2 rhinos med 1 gravcannon i varje kvar. Inte mkt händer i kjelles runda, en dread klipper en båt.

Sista rundorna spenderar med med att ringa in och charga sönder hans rhinos på så vis att inget kan emergency-disembarka och alla marines dör.
Matchen slutar 19-1 till mig, 2 sådana här till och jag e med i toppstriden. Men det kommer troligen inte att ske. 2a -3e plats är vad jag nu siktar på.

Fasen va kul det är att spela mot Kjelle! Alltid skratt, skoj och mys. Han fick mina sportsman poäng.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

XecrNist skrev:När kommer nästa? Sitter och väntar otåligt :P
You have been served!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Trulsante »

En mycket underhållande match, och riktigt kul att läsa om hur du upplevde det.

Jag erkänner miss med att mäta upp assaultrange och att jag borde disembark:at... Jag går på den alldeles för ofta ;)

Trots att jag åkte på dundersmäll är det alltid lika lärorikt att spela mot Olof, ty han har ett mer utstuderat tänk och en mer förfinad metod. Och en mer gentil vinnare får man leta efter!

Nästa gång vinner jag... Eller nåt :D
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av XecrNist »

refabricated skrev:
XecrNist skrev:När kommer nästa? Sitter och väntar otåligt :P
You have been served!
Härligt!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Trulsante skrev:En mycket underhållande match, och riktigt kul att läsa om hur du upplevde det.

Jag erkänner miss med att mäta upp assaultrange och att jag borde disembark:at... Jag går på den alldeles för ofta ;)

Trots att jag åkte på dundersmäll är det alltid lika lärorikt att spela mot Olof, ty han har ett mer utstuderat tänk och en mer förfinad metod. Och en mer gentil vinnare får man leta efter!

Nästa gång vinner jag... Eller nåt :D
Tack för de fina orden, "gentil", fick ta till ordlistan på den :)

Japp, nästa gång är din. Om inte ödesgudarna vill annat :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av XecrNist »

När kommer match 4 & 5 ? :P

Skriv svar