Space Wolf 1k 3 match turnering

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Newyn

Space Wolf 1k 3 match turnering

Inlägg av Newyn »

Liten lokal 1000p turnering i lördags på 6 spelare.
Min lista såg ut så här:
Woid Claws 7st
Pair of Wolf Claw

Wolf Guard Thunderstrike
Wolf Guard 10 st
Jump Pack, Plasma Pistol, Bolt pistol, Leader Melta bomb
Drop Pod Locator Beacon, storm bolter

Wolf Guard Terminators
2 Thunderhammer/storm shield
Pair of Wolf Claw
Power fist/storm bolter
Power Axe/Storm Bolter
Leader Power Sword/Storm Bolter. Warlord

Tänkte först bygga listan på mitt TTT lag men är lite less på att köra det laget just nu. Så blev något jag inte kört förut och konstaterade att jag aldrig använt SW formationer. Är ju trots allt inget målnings krav, bara wisywag. Samt att jag vill bara köra en udda lista för mig.
Woid Claw såg kul ut. Deepstrike turn 1, reroll på scater dice, och rerol på reserv om någon modell är på bordet.
Tittade runt för att se vad det fanns för andra roliga formations och såg Thunder strike och tänkte 10 WG med dubbla plasma pistol som har twinlinked när de deepar in. Resten av poängen lägger jag på termosarna till den foramtionen.
Klart. Tittar på missions och konstaterar att fyra enheter som är långsamma inte är så bra på maelstorm så byter ut en plasma pistol mot Jump Pack eftersom enheten måste deepa ner. Får då lite mer poäng som kan läggas på termosar i båda grupperna. Blir nöjd med listan utifrån att jag vill använda formationer som kostar en del i grunden. Inte den bästa listan men ser kul ut att spela.

Special regler.
Wolf Guard WS 5
Måste in i challange om jag kan.

Woidclaw
Deepstrike turn 1
Reroll scater dice på den enheten
Reroll Reserv roll

Thunder Strike
Slår en tärning för enheter i reserv om de kommer in eller inte.
Infantry får twin linked när de Deppar ner.
Alla enheter måste deppa ner.

Match 1:
Obj längst till vänster/höger som inte är i din deployment är värda 1 p i början av din turn från turn 2.
Kill points max dif 5
Maelstorm 3 kort max dif 8

Möter Johans Trator guards
Massa zombies som kommer tillbaka i matchen när de wipas på 5+, Random Ld
15 i varje enhet med antingen , plasma, melta, heavy bolter eller heavy stubber
Command squad 5 man Flagg som ger 3 tärnigar minus högst på Ld inom 12”
Forgworld Dread av 13, 12, 10 Demon, som har gammla rage så måste gå på närmsta fiende enhet som den ser.
Earth shaker cannon.
Lemonrus eradicator, 3 heavy bolter, heavy stuber

Han har fler modeller än resten av spelarna totalt. Men bara WS/BS 2 på det mesta ser tuft ut men ska nog plocka lite poäng poäng.
Vill börja deploya men han börjar deploya och ger mig första rundan. Warlord trait inget specielt.

Turn 1
Jag: Deppar ner med pod på obj längst till vänster ca 6” ifrån hans lag. Woid Deppar ner på obj längst till höger. Pod can inte scatra av men slår en hit. Woid står ca 5” ifrån kanten för att gömma sig från ca 75% av hans lag slår en 11” scater åt höger. Tur man har reroll så blir en hit.
Skjuter min stormbolter som inte går något och Woidclaws springer längre fram för att gömma sig mer. Vill verkligen inte ha dreaden på den enheten.

Johan: Melta går så att de ser mina Woidclaws med de flesta modellerna alla i stubber squad såg redan. Resten går framåt ch sprider ut sig så så mina plasmapistoler inte ska kunna skjuta på hans AV. Han håller också Vänstra obj eftersom han har OS på sina zombies. Han skjuter ihjäl 3 woids så hålle inte längre obj. Borde max ha dött en men de dog på mina 3 första saves. Jaja sånt händer ser helt ok ut fortfarande. Sen har jag tur och han chargar mina Woids med Zombies. Han ville få mig längra bort från obj och han har fruktansvärt många A när han chargar. Jag tar mina 16 A ska ha 3+ och sen 2+ med reroll 11 dör inga dör från mig. Han slår och plockar på sig tärningar som hittar men han hade glömt bort att jag hadw WS 5 så... gör typ 3 saves i slutändan som jag klara. Han flyr av bordet och komme int ein igen, jag håller obj igen. Han flyr av bordet så FB till mig.

Turn 2:
Jag: Reserver kommer in. Frågan är bara vart jag vill ha in mina WG. Inser att jag nog får offra mina WG för att få bort hans dread. Så Deppar ner mina WG I mitten och och de hamnar där jag vill ha dem. Termosar hamnar med pod för att ta bort modeller som håller det obj. Sjuter bort moddelerna som håller höger obj. Mina Woids traskar närmare nästa grupp zombis men stäler sig så de inte syns från hans dread.
Mina WG får in 2 pen och en glans men han savar allt. Stön hade räknat med åtminstonde 1 pen.
Skjuter bort zombies som håller höger obj.
Chargar nästa zombi enhet med Woid claws genom terräng så han slår först och dödar en men jag vinner stort så han flyr 11” och står kvar med 1” till godo.

Johan: Rallar sin enhet som går för att skjuta på mina Woids, med hjälp av nästa enhet zombies som ställer sig i terräng. Resten av Zombies går för att hålla obj igen och Russ targetar mina andra termosar. Earthshaker och dread riktar in sig på mina WG.
Shakern/russ missar allt. Tappar 2-3 termosar på skytte från zombies. Mängden skott 30 zombies skjuter -.-” De flyr.
Dread chargar mina WG. Slutar med att jag har melta killen och 3 vanliga kvar. Han tar ett HP. Men vi står kvar tyvärr.

Turn3:
Jag:Ser inte bra ut men ska åtminstonde ta något poäng som jag planerat.
Termosar rallar och går tillbaka för att skjuta och chargar bort en enhet zombies. Woid Claws Traskar mot stor zombi grupp som kan fly av bordet.
Tar nån zombie med Stormbolter.
Mina termosar chargar hans Heavybolter grupp som håller obj klarar och de dör och flyr men har ca 4” till kanten.. Tappar en till termos på chargen men det kan jag leva med.
Woid Slaktar nästa enhet Zombies som flyr av bordet. Men de kommer tillbaka igen från reserv.
Ställer mig så att hans dread inte ska se dem.
Får in ett till HP på dread och han dödar två till. Gruppen borde vara död nu så det känndes bra.

Johan:Reserv komer in och ställer sig för att skjuta på mina Woid Claws.
Andra enhetn flyr av bordet men kommer in igen nästa turn från reserv -.-”
Comand har nu gömt sig i mitten av bordet bakom en byggnad så den ser jag inte. En ombi enhet går till obj på höger sida. Russ ställer sig långt bak och brakar loss på mina termosar, med hjlp av zombies tappar jag en till termos.
Hans dread slår ut mina WG och måste gå mot min Drop pod.

Turn 4:
Jag: Woids går på nästa enhet Zombies som flyr men tar med sig en Woid har jag för mig.
Termosar går framåt för att ta nästa enhet zombies men Dubbel 1 i terräng, inte snält med plasma som finns i den gruppen.

Johan: Har ställt mina Woids fel så Dread slår ut dem. Zombies nästa över allt som håller i stort sett alla obj nu.

Turn 5:
Jag: Drop pod kvar och 2 Termosar Termosar springer ner för att ta Line Breaker och chargar ihjäl en till grupp Zombies.

Johan: Zombies springer för att ta obj etc och allt som kan riktar in sig på mina termosar som har WL i sig kvar. 1 termos dör.
Han dödar inte pod den här turnen så dread mot den.

Turn 6:
Jag: Springer så långt ner jag kan med men sista termos som är WL

Johan: Min WL dör på sista saven i skytte. Pod dör i CC mot dread

Ingen till Turn

Han tar Line Break och Warlord. Och max på Maelstorm resten är draw
Slutar 3-9 men är nöjd.

Måste säga att ha WS 5 när motståndaren har WS2 är riktigt nice =)
Han slog grymt mycket tärningar i både CC och skytte men pga låg träff/wound sannolikhet så gick det bra. Roligast var det när han insåg i turn 4/5 att han slagit X antal tärningar för mycket pga att han hade 12 tärningar och inte 10 av den sort han slog.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Newyn

Re: Space Wolf 1k 3 match turnering

Inlägg av Newyn »

Match 2 Mot Nicklas Orks
Obj närmast moståndarens table edge är värt 4 vp i slutet av matchen
Maelstorm 4 kort max dif 8
Kill points max dif 6

Boss med claw, strayshot vapen (glömt vad det heter)
Meek med S Random AP 2
Dread extra CC
3 Killa cans
5 burnaboys
20 shottaboys
Snottlings
5 man jump

Har mött honom tidiagre så min första tanke var ”Inga Killa cans” Brukar var betydligt fler. Hans dread är jobbig efftersom mina Woid Claws inte kan gör något mot den. Annars inget konstigt så borde ta ca 6-9 poäng här.

Får första rundan igen ännu sämre warlord trait den här gången.

Turn 1:
Jag: Inget konstigt här Mina Woidclaws Deppar ner i mitten han behöver ca 10” charge med dread. Pod landar i ena hörnet för att ta in reserverna på ena sida och gå igenom hans lag från sidan.

Nicklas: Flyttar sina enheter som är ivägen för hans dread som går mot mina Woids. Resten av lagt försöker skjuta mina Woids men gör inget.
Dreaden kommer in i CC och tappar ingen. De väljer att fly.

Turn 2:
Jag: Vill bli av med hans Mek boy så ställer mina Termosar och WG så de kan skjuta på honom och andra mål beroende på vad som behövs. Mina Woidclaws forsätter bakåt för att dra til sig hans dread och kunna ta hand om enheter som jaga obj bak.
Mek boyen dör av stormbolter så mina WG får skjuta på hans Burna boys. Gilar inte flamers när mina grupper är blobbade pga deepstrike. Burna boys flyr.

Nicklas: Dread jagar mina Woids. Jump sticker mot min sida
Burnas rallar och ställer sig så min Pod inte ser dem bakom en kulle. Resten av laget skyter allt de har på mina termosar. Har kvar Dubbla claw, TH/SS, Power fist/stomrbolter. Som tur flyr de inte.
Dread chargar mina Woid och dödar 2 de flyr 12”. Han går 1”. Perfect.

Turn 3:
Jag: Mina termosar behöver ta hand om hans Killa Cans så de går dit. WG hoppar fram och ställer sig framför hans Shoota boys med Boss för att ta bort den enheten. Woidclaws fortsätter mot det obj som han behöver hålla. I Värsta fall kan de kontesta obj så han inte får det. I bästa fall kan jag skicka ner mina WG för att skjuta ut dreaden nästa turn.
WG skuter ner en hel hög med Boys men de står och jag kan ta en charge. 4 dör på over watch men vinner matchen och de flyr.
Termosar chargar hans Killa kans som står på det obj jag behöver hålla i slutet av matchen. Han tar ett HP på en killacan jag har SS/TH kvar men vi står så det borde vara lugnt.

Nicklas: Hans dread och jump fortsätter neråt. Burnas går mot mina WG.
Burnas chargar mina WG de dör och jag komer närmare hans dread.
Jump Chargar mina woid. De dör jag går åt sidan eftersom jag ha upp dem igen ifal min termos kulle dö.
Turn 4:
Jag: En dread 3 Killacans kvar att ta ut. Har bara släppt Slay Warlord så borde bli 12-0.
WG hoppar och kan skjuta på dread back/sida. Wreack
Woidclaw Springer allt de kan till min termos.
Händer inget i CC.

Nicklas: endast Killacans kvar. Han får äntligen in en hit som jag gör en S på. Jag Shakar en.

Turn 5: Jump slår diff test för att kunna hoppa in i CC med Killa Cans.
Killa cans dör i CC Räknar poäng och ser att jag behöver ett VP till för 12-0 så hoppas på en till turn och får det.

12-0 till mig.

Hade han inte chargat som han gjort turn 3 hade jag inte plockat så många poäng.
Att hans Killa Cans träffar på 5+ gjorde att min termos kunde stå där i lugn och ro och uppehålla dem medans resten av laget plokade resten.

Match 3 Hugo Rawenwing
Relic 6p
2 obj på mittlinjen 4p
Kill points max dif 4

Libby på bike
Massa Bikes
2 med Grav, 3 med plasma, 1 multimelta, 2 melta, combi welta.
Skimmern
2 scout enheter

Min sämsta matchup. Hoppas kunna ta 1-2 killpoints så det inte blir 0-12.
Finns en fin Lineblokervägg i hans deployment jag hoppas kunna använd för att åtminstonde ta bort like bikes skytte.

Warlord Trait hoppades på reroll 1 save each phase men fick Preferd enemy.
Jag fick börja deploya så gjorde det och valde att han skulle gå först.
Sa att han kunde ta och ställa upp som att han gjorde sin turn 1 eftersom jag inte tänkte börja. Han blobbar allt i mitten i en ruin. Relien hamnar på en stor bike enhet.

Min Turn 1 pod Landar vid Väggen men scatrar fel så kan inte utnytja den som jag vill. Woids Landar nära pod för att förhoppningsvis överleva med 1-2 gubbar och kunna göra en chagre på scouts.

Turn 2:
Hugo: Laget sprider ut sig för att kunna skjuta på mina reserver som kommer in. Woids Dör.

Jag: Deppar ner för att kunna skjuta på hans Libby/plasma Squad med mina WG. Termosar hämnar brevid och skjuter på en annan enhet bikes.
Har helt glömt bort att Skilled Rider ger +1 Jink save -.- så dödar ingen bike med mina WG. Hade gett mig på Grav squaden om jag kommit ihåg detta eftersom de inte hade skimmern vid sig.

Hugo. Flyttar lite bikes så de kan skjuta. Han skriker ihjäl 4 WG som flyr och skjuter ihjäl 4 termosar.
Turn 3:
Jag: Har chans att charga en enhet bikes med mina termosar med 8” charge så borde gå. WG rallar och ställer sig för att ge sig på scouts för KP.
Dödar en scout i skytte. Dags för charge
WG kommer in och 2 dör tyvärr i Hammer. Hoppas på att jag slår dåigt med mina WG i striden så de står en till turn. Träffar nästan all men woundar bara 2 så borde gå. Dubbel 3 på save och jag stönar.
Mina Termosar kommer inte in eftersom han dödar en på OW och då behöver jag 9” men slår 8”.
Kunde ha tagit Termosar på den scoutenheten och försökt på den andra med mina WG men var en 10” charge för WG istället för 5”.

Hugo: Skjuter ut allt förutom Drop pod.

Vi skakar hand eftersom min pod kommer dö nästa turn.
0-12

Vet inte riktigt vad jag kunde gjort annorlunda förutom chargat annorlunda turn 3 och hoppatas att jag slagit tillräkligt med Rerollen på WG. Kunde också ha skjutit på scouts när de kom in men då hade inte hans bike Jinkat vilket hade varit mer ap 2 skott.

Komm 4/6 så blev nöjd. Tog listan för skojs skull.
Enda matchen jag inte nådde dit jag ville var sista men den matchen är svår för mig.
Viste att jag skulle få svårt för maelstorm eftersom jag bara har 4 enheter varav 2 är termosar och en är pod. Jumpen hjälpte lite men inte mycket.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar