Olof Svensson TOK-spelen(Tau) [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Ceasar »

Nyfiken, kommer det något snart?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Mkt att göra, men skall försöka komma igång med detta igen. Har fått en del att göra med kompmallen lite plötsligt.

Listan jag spelade kan vi sedan tidigare, en massa massa skytte på en skyshield.

Förarbete inför turneringen, missions finns det inte så mkt att göra med. Det är typ samma som alltid spelas i varberg, så där behöver man inte lägga så mkt tankemöda. Dem kan jag sedan några turneringar.
Listor som folk spelar med däremot... En hel del hårda saker som man inte vill möta, eller? Hade 2,5h på tåget att grotta ned mig i detaljer och det gjorde jag. Tågvärden undrade nog vad jag pysslade med när jag satt och ritade skottvinklar på knights, hur jag skulle deploya för att tvinga fram sidoskott r2 osv. Spred ut 4 a4 över ett litet bord och mätte och ritade. Det visar sig att om jag sätter ut min prylar med 36'' mellanrum så kommer jag ha sidoskott r2 om knightsen rör sig framåt. Mer om detta senare...
- Podcentar, dessa är inte så illa... Jag dödar en 3:a(typ) på intercepten. Sedan har jag min skyshield.
- Dundervargar, dessa bara dör... Pew pew pew Borta!
- Adamantium Lance, detta är min sämsta matchup. Skyshielden hjälper mot meltaplattor... Men inte så mkt. Börjar jag så pangar jag 4,5hp genom rerollsköld. Så jag sänker 1 knight innan de är framme. Sedan blir det jobbigt. Skjuter jag i sida utan sköld så dödar jag alla 3 på en runda med goda marginaler... Därför som jag ägnade denna matchupen ~1,5h på tåget.
- CD, 1 runda utan 2++ är allt jag behöver för att tabla dem.

Med detta i bagaget så inser jag att det finns 4 dåliga matchups för mig av 26 motståndare.
- Hylander, 3*3 centar i pods, men framförallt så är han bra med dem(sorry kjelle, men det finns 1-2 fällor som jag kanske kna lura dig i men inte hylander). Men draw skall jag klara iaf.
- Lilljocke, massa 2+ och gravguns. Rullar han bra 2+ är jag rökt. Bedömmer detta att bli draw eller liten liten förlust pgs board controll
- 2x Ad-lance. Här behöver jag tur eller att motståndaren gör fel(Tröger(troligt han bjuder på det...) och en norsk ETC-spelare(denna vet jag inget om)).

Match 1: Morten Gran Adamantium Lance / Eldar(serpents)
Party att pricka botten-4 i första matchen... Aja, bara att tuta och köra.
Han ställer upp först och ställer ut allt. Ngt som nog är ett misstag, nu har jag saker annat än knights att panga på. Jag ställer ut mina prylar för att skjuta serpents. Jag kommer skita i knightsen den första rundan och sikta allt på saker som lättare dör. Bursttiden hamnar i reserv, den sätter med markerlights 3,66 pen i en knight, nifty! En 3:a bredsidor är åsså i reserv. Skulle aldrig reserva dem utan att ha WL-traiten som ger reroll. Visst snappar de när de kommer in, men markerlights löser den biten.

r1: kniggits
Knäktarna rusar frammåt och serpentsen siktar in sig på ngt oviktigt(nån markerdrone och sedan är det batman). Det är av denna anledningen jag har 18 lampor i listan, jag kan "baita" med några. Att byta 3 markerlights mot 2-3 serpents verkar vara bra.
Knights skjuter sönder min priaja och nån bredsida(rullar rätt kass 4+). FB till IK/Eldar
r1 Tau:
Jag mördar hans 3 serpents och sätter 1 hp i knightsen. Inte mkt mer att säga, nu spelar jag mot enbart knightsen. I movment så försöker jag sprida mig så mkt som möjligt. Vill ringa in knightsen, för att få bonusen måste de vara inom 3'' från annan knight :) Mina kroot springer fram och ställer sig i snygg cock-block formation rakt framför knäktarna. "YOU SHALL NOT PASS!"
Känns som en bra start, tappar FB men dödar 3 serpents. OK trade!
r2 kniggits:
De skjuter lite plattor på bredsida, nån modell dör. De mördar mina kroot i CC, men har delat på sig för att ta bort 2 "lökringar/lager" i en charge iom detta så måste 2 knights total conolidera 10'' för att komma inom 3''. Tur eller planering? Jag kan bara bjuda på det och hoppas han sväljer, antingen så gör han det och så får jag en knight jag kan döda. Eller så tar han det inte och då ringar jag in honom med den andra enheter kroot. CP-stompar han så är det jobbigt... men det kändes värt risken.
r2 Tau:
En knight saknar vänner i närheten, den skall dö. Bredsidor kommer in och ställer sig för sidoskott med 2 modeller + drones och en i fronten. Andra bredside enheten och batmans enhet är redan i fronten. Iontiden hoppar iväg mot objektiv och de avengers som trillade ut ur serpentsen.
Skytte, åsså var de bara 2 kvar... Sätter dessutom 2hp på WL knighten från en oskyddad vinkel. 1,5 knight kvar! Dock så står mina nyligen inkomna bredsiodr lite kass till i ett hörn(de kommer troligen bli instängda och dö senare).
r3 kniggits:
Knightsen delar på sig. WL hoppar mot min skyshield, den andra går mot mina bredsidor. De skjuter och batman tar 3w. Sedan chargar de ned nån pathfinder(wl-knight) och mina bredsidor(som sätter 2-3hp i overwatch!).
Lite matte, 1 markerlight träff == bs2. 12 hymp ~= 7hits. 8 missiledrones == 3 hits. 10 hits, 5:a för resultat med tankhunter ~5hp och så 4+ sköld på det. Mårten såg dock lite chockad ut.
r3 Tau:
Inte mkt att säga, jag mördar han Warlord.
r4 kniggits:
Ngt oviktigt händer, vi vet båda att jag kommer tabla honom.
r4+ Tau:
Bursttiden kommer sent om sidor in(3+ med rr är kass! ge min en autarch) och så dog den sista knighten. Resten av matchen spenderads med att jaga små eldars.

19-1 mig, strålande start och jag har bockat av en av mina kassa matchups. Jag skulle vilja säga att jag vann pga förarbetet, men mkt landar nog på att han gör 2 misstag. Inte sätter båtar i reserv och att han dela på sina knights(hade han inte delat dem hade de ifs fastnat i krötter hela matchen så att kalla det ett misstag är inte rättvist). Han var dock bra på att sätta sköldar. De pekade alltid åt rätt håll.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 10 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Joakim »

Jag är sjukt nyfiken på matchen mot GK :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Flogger »

Jag är sjukt icke-nyfiken på matchen mot CD :(
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Joakim skrev:Jag är sjukt nyfiken på matchen mot GK :)
Mummel, mummel... När jag skrivit den så hoppas jag du kommer med ~en halv a4 kommentarer för jag kan fortfarande inte få huvet runt det helt och hållet. Visst har jag funderingar, men visstheten undflyr mig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Match 2: Tue med necrons

Inget i hans lista som sticker ut speciellt mkt. Jag är mest glad det inte finns nån 2+ reroll chef. Typ, 30 killar, 9 toubblades, 12 wraiths, 2*några scaraber, 2 spindlar(2 canpotek harvest). Bargelord
Varför funkar denna listan? För att saker bara vägrar att dö. Sämst save har warriors med 4+ och 4+ reroll 1:or reanimation. Mjukaste killen är hård som en terminator.

Jag har första rundan och känner mig rätt bekväm. Kan jag mörda wraithsen, bargelorden och scaraberna så kommer detta gå fint. Kan jag dessutom knäppa spindlarna r1 så blir det lättare. Då har harvesten inte reanimation. Dock så gömmer sig spindlarna, kan bara se en med en drös sniperskott samt att jag kan skjuta platta på wraiths i närheten och klippa spindlarna i samma veva.
Taktik: Döda push och mobilitet, moppa upp resten.

r1 Tau:
Flyttar runt och raddar upp skottlinjer. Jag hoppas knäppa bargelord(bursttide, 1 bredsideenhet och crisis suits), spindel(13 sniperskott, ap2 kaka), wraiths(1 bredside enhet).
Börjar bra med 2 missade nova charges. Fortsätter med att allt skytte i bargelorden resulterar i 1w. sedan knäpper 2,5 wraiths.
r1 Crons:
Allt marcherar frammåt och skjuter lite sporadiskt. Inte mkt dör, nån pathfinder här och där. Men nu har jag 1 runda på mig att avsluta Tues push.
r2 Tau:
Pangar crisis, 3 bredsidor och bursttide i bargelord. Gör 1hp och 1w. resten stoppar en wraithenhet. På tok för lite. Bargelorden har 1w kvar och det bör jag ta ned på overwatch... Annars dör troligen batman + crisis. Vidare så är all annan skit rätt nära mig nu.
r2 Crons:
Bargelorden bara vägrar att dö. Den hoppar rakt i famnen på mina crisis och hackar in 3w på batman och nån drone. Wraiths och scaraber ställer sig nu riktigt nära mig. Nästa runda är allt inne. Den där lorden har väl savat undan en 30-35 wounds vid detta laget. Ush! Missar h&r med batman och hans vänner...
r3 Tau:
Får offra en massa drones till bargelorden, skjuter sedan allt på waiths och scaraber. 1 enhet kvar av varje. Detta luktar inte så bra atm, saker bara vägrar att dö. Ställer in mig på att jaga lätta missions resten av matchen och hoppas på en draw. Batman klarar sin h&r, inte optimalt att göra det i min runda, men det är bättre än att sitta i cc med bargelorden, nu kan jag iaf overwatcha honom.
r3 Crons:
Barglord hoppar in i bredsidor, toublades och alla andra småkillar skjuter ned batman + crisis, wraiths försöker mulitcharga pathfinders och snipers men får bara med pathfinders. Scaraber binder upp den andra bredside enheten för evigt.
r4 Tau:
jagar lätta poäng och skjuter ned en skadad spindel. rör sedan båda riptides för att hoppa på och smasha bargelorden i CC... Gud vad jag lider av att sitta fast i cc med mina bredsidor.
r4 Cron:
Wraiths hoppar på sniperdrones. Där sitter de fast iom stubbornbubbla från etheral. Annars pangas det lite generellt och Tue tar lite killpoints. Bargelorden fortsätter vägra dö... Toumbblades hoppar in i CC mellan bargelord och bredsidor(kan vara i r5 detta händer).
r5 Tau:
Riptides hoppar på barglorden och lyckas ta det sista hullpointet. Pirajan tar nått obj.
r5 Cron:
Wraiths ger sig in i leken och mördar min ion-riptide.
r6 Tau: sista rundan pga tid
inget säskillt händer, kör ned pirajan och tar Linebreaker. Hoppas på att bryta toumbbaldes med riptide charge, failar det.
r6 Cron:
mördar nån enhet till med wraiths.

Matchen slut. Jag eller Tue vinner med 1vp så 10-10 when all is said and done.

Jag hade innan matchen tippat detta minst 15-5 till mig. Så vad hände?
- Bargelord som tar runt 40 saves innan den går ned. Iom detta låser den upp crisis suitsen och en bredsideenhet hela matchen. Enheter som verkligen behövt för att hindra scaraber att knyta upp den andra enheten. Snöbolls-effekten :)
- Tue spelar helt rätt när han gamblar och pushar med lorden. Jag måste skjuta på den, överlever den så vinner han enormt mkt, dör den så sög den upp massa skott. Profit in both cases.

Inte mkt mer än det att säga.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Flogger »

Du hade inga kroot screens? Eller hade han skjutit ut dem?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Flogger skrev:Du hade inga kroot screens? Eller hade han skjutit ut dem?
De vart ganska irrelevanta. Räknade inte med att lorden skulle vara så seg att ta ned så jag hade bara 1 screen. I den dog sedan den viktiga killen från skytte. och så satte lorden sin charge.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Gonka Koff »

Tack för att jag äntligen fick lite vettigt och utvecklande att göra här på kontoret!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av bjorn »

Vad har en såndäringa Baragelord för save?

//Björn

Skriv svar