Linus Night Lords på Gamer's Weekend...
Postat: 08 feb 2015, 20:02
Jaha, jag har ju lovat att försöka skriva något om Gamer’s Weekend och hur det spelas med Chaos Marines. Nu är jag inte lika planerande som Olof/refabricated i mitt arméval eller i mina slag, men kanske kan jag lära mig nåt själv om hur jag spelar…
Arméval:
Mitt val var baserat på en sak: Best Painted. Jag vet att jag inte längre har kunnandet att placera mig på turneringar, så jag får sikta på vad jag har inom räckhåll. Till GW har jag spelat vargar de senaste tre gångerna, och hade väl egentligen tänkt göra detsamma i år. Men efter lite testspel med en ganska mjuk lista med en Redeemer och ändlös frustration över bristen på mobilitet gick jag över till mina kära sadister på förrädarsidan. Eftersom jag nyss byggt en cykeltrollis fick jag ett ryck och bestämde mig för att bygga en massa cyklar och kasta ut mina fluffiga men ack så underpresterande Raptors ur listan…
Min lista:
Sorcerer
Bike, Level 3 (Telepathy), Force Axe, Gift of Mutation, Sigil of Corruption, Veteran of the Long War
6 Chosen
5 Plasmaguns, Champ w Combiplasma & Power Maul, Veterans
Rhino
10 CSM
Missile Launcher, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance
10 CSM
Autocannon, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance
10 Cultists
Shotgun, Flamer, Pistols&CCW:s
10 Cultists
Shotgun, Autoguns, Heavy Stubber
7 Chaos Bikers
2 Plasma Guns, Veterans, Icon of Vengeance, Champion w Power Maul & Mutation, Veterans
5 Havocs
2 Autocannons, 2 Missiles, Veterans
3 Obliterators
Veterans
Predator
Autocannon, Heavy Bolters, Havoc Launcher
Hmm… Vissa hårda element, vissa extremt ohårda. Predden känns inte direkt värd, men borde kunna knattra en del. Och mina kultister är typ harmlösa. Frågan är hur mina cyklister kommer att bete sig med plasmagevären. Och hur mycket mina trolleritrick kommer att boosta mig.
Omgång 1 – Johan Persson, DE
Johan spelar helt uppsutten DE-armé, med Grotesquer och Lord i Raider som främsta hot. Han får Stealth (Ruins) som Warlord trait och en jätteruin på sin sida. Jag får nåt kasst. Däremot slår jag fram bra spells – Invisibility och Shrouded. Nu jäklar!
DE r1: Han har första rundan. Jag har gömt mina Obbar helt utanför hans lansarsenal. Han försöker knäcka mina fordon, men inget händer där. Däremot skjuter han av fyra av åtta cyklister. Sjukt irriterande. Men hans Grotesquebåt har susat iväg alldeles på egen hand för att ta ett Maelstromobjektiv. Kanske jag kan panga av den?
CSM r1: Jag brakar iväg med mina cyklar mot hans Raider med stjärna. Med Invis borde jag vara svårskiftad. Mina Chosen på min högerflank rullar ut för att panga lite på en Venom. I trollerifasen går allt åt helvete. Trots fem tärningar går Invis inte genom. Inget jag försöker med går igenom, faktiskt. Skjuter dock ned hans Raider, och ut trillar en arg chef med fält som vill tanka åt Grotesquer. Mina autogunkillar vill mest skjuta på nåt och stjärnan är det enda som är i närheten. Ett skott av åtta träffar. Det skadar (på 6:a), och fältet poffar. Score! Sen kommer mina cyklar inte in i närstrid med idioterna...
DE r2: Han susar runt lite. Haywirescourges dyker ned bredvid min Pred. Hans giftkanoner skjuter halvmycket på mina cyklar. Det dör någon mupp till. Haywire flunkar, min pred står kvar. Däremot dör en hel del Chosen på andra flanken. Han dunkar in i mina cyklar, jag utmanar hans chef med min Champion (en träff på DE-chef utan fält borde göra honom platt). Han träffar hyfsat, skadar och min kille stendör såklart. Hans Grotesquer tycker att det är skitkul att slåss och mina sista två cyklar (inkl. trollis) biter i gräset. 7 av 9 missade 3+. Det är mina killar, det! Det kan ha kastats en tärning i väggen vid det här laget…
CSM r2: Nu börjar det bli uppenbart att vi har bråttom. Uppställning och första rundan tog lång tid. Jag får fokusera på att ta Maelstrom och hoppas på det bästa. Efter mycket om och men lyckas jag ta död på fem Scourges och sopa in mer wounds på Grotesquerna. Mina resterande Chosen försöker rva ned en båt, men det går inte. En flamerträff på en annan Raider gör dock att mina töntkultister känner sig kaxiga. Det dör typ en eller två warriors i den båten. Annars är det misär och uppförsbacke.
DE r3: Han susar runt. Börjar avancera mot mittenobjektivet med två Talosar. Iip! En trea cyklar kommer i närheten av objketivet som hålls av mina Chosen. Skyttet tar död på de sista Chosenkillarna. Mina skyttekultister får tokstryk av hans stjärna. Däremot låter han mina Obbar vara ifred i närheten av ett objektiv.
CSM r3: Jaha, vad fan gör vi nu? Skjuter lite mer på hans båtar. Jag får ned en av dem, det står kvar en massa gubbar ändå. Mina Havocs skjuter allt de kan på Grotesquer, på nåt sätt får de ned två av fyra, men de håller.
DE r4: det är rätt uppenbart att vi inte hinner spela runda fem. Vi måste sopa på! Han skjuter sönder min Pred till sist. Möjligen dör nån Havoc, samt en hel del standard-marines i mitten. Hans cyklar tar ett Maelstrom och ställer sig precis vid objektiv 3 och framför min fortfarande fungerande Rhino. En Venom sticker iväg och tar objektiv 2. På objektiv 1 (värt fyra poäng) står nu två Talosar, en ensam Trueborn och en Raider med gubbar. Okej, den båten måste dö.
CSM r4: Äh, nu chansar vi! Jag ligger ändå under så inihelvete, jag kan lika gärna gå in likt en linebacker, hjälm först! Jag avancerar med en Marinesquad, mina flamerkultister och mina Obbar mot mitten. Men först – tank shock! Min Rhino tutar och räjsar motorn. Hans cyklar bryter och drar. Min Rhino stannar på objektivet. Två poäng i hamn. Tackar, tärningsgudarna. I skyttet knattrar jag på nåt sätt ned två Grotesquer. Det KAN ha något att göra med att de stod på sina sista wounds och försökte skydda chefen… I mitten eldar jag på båten, dödar kanske nån i den. Sen lyckas jag panga ned den med obbarna. Tärningsflunk del två: hans Lord bryter och springer. OK, mer poäng in. En sista, desperat charge? Japp! Mina kultister, obbar och Marines vill in. Kultisterna failar. Eller? En kultist står på sju tum, som vi missat innan och jag slog nio tum. Jaha, de kom in. Och så även Marinesen. Det händer inte jättemycket i närstriden tills just kultisterna får slå. De dödar ett par sadoalver och Marinesen har en flagga, vilket ger mig vinst. Och Warriors bryter. Tärningsflunk del tre.
Det tar slut i runda fyra, och jag vinner med 11-9 på tre ledarskapsslag. Och mina trollerier har verkligen inte gjort nåt ordentligt… Mitt val att inte ta Meltor på Chosen verkar också som en dum idé. Jag har skitsvårt att plocka ned båtar.
Arméval:
Mitt val var baserat på en sak: Best Painted. Jag vet att jag inte längre har kunnandet att placera mig på turneringar, så jag får sikta på vad jag har inom räckhåll. Till GW har jag spelat vargar de senaste tre gångerna, och hade väl egentligen tänkt göra detsamma i år. Men efter lite testspel med en ganska mjuk lista med en Redeemer och ändlös frustration över bristen på mobilitet gick jag över till mina kära sadister på förrädarsidan. Eftersom jag nyss byggt en cykeltrollis fick jag ett ryck och bestämde mig för att bygga en massa cyklar och kasta ut mina fluffiga men ack så underpresterande Raptors ur listan…
Min lista:
Sorcerer
Bike, Level 3 (Telepathy), Force Axe, Gift of Mutation, Sigil of Corruption, Veteran of the Long War
6 Chosen
5 Plasmaguns, Champ w Combiplasma & Power Maul, Veterans
Rhino
10 CSM
Missile Launcher, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance
10 CSM
Autocannon, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance
10 Cultists
Shotgun, Flamer, Pistols&CCW:s
10 Cultists
Shotgun, Autoguns, Heavy Stubber
7 Chaos Bikers
2 Plasma Guns, Veterans, Icon of Vengeance, Champion w Power Maul & Mutation, Veterans
5 Havocs
2 Autocannons, 2 Missiles, Veterans
3 Obliterators
Veterans
Predator
Autocannon, Heavy Bolters, Havoc Launcher
Hmm… Vissa hårda element, vissa extremt ohårda. Predden känns inte direkt värd, men borde kunna knattra en del. Och mina kultister är typ harmlösa. Frågan är hur mina cyklister kommer att bete sig med plasmagevären. Och hur mycket mina trolleritrick kommer att boosta mig.
Omgång 1 – Johan Persson, DE
Johan spelar helt uppsutten DE-armé, med Grotesquer och Lord i Raider som främsta hot. Han får Stealth (Ruins) som Warlord trait och en jätteruin på sin sida. Jag får nåt kasst. Däremot slår jag fram bra spells – Invisibility och Shrouded. Nu jäklar!
DE r1: Han har första rundan. Jag har gömt mina Obbar helt utanför hans lansarsenal. Han försöker knäcka mina fordon, men inget händer där. Däremot skjuter han av fyra av åtta cyklister. Sjukt irriterande. Men hans Grotesquebåt har susat iväg alldeles på egen hand för att ta ett Maelstromobjektiv. Kanske jag kan panga av den?
CSM r1: Jag brakar iväg med mina cyklar mot hans Raider med stjärna. Med Invis borde jag vara svårskiftad. Mina Chosen på min högerflank rullar ut för att panga lite på en Venom. I trollerifasen går allt åt helvete. Trots fem tärningar går Invis inte genom. Inget jag försöker med går igenom, faktiskt. Skjuter dock ned hans Raider, och ut trillar en arg chef med fält som vill tanka åt Grotesquer. Mina autogunkillar vill mest skjuta på nåt och stjärnan är det enda som är i närheten. Ett skott av åtta träffar. Det skadar (på 6:a), och fältet poffar. Score! Sen kommer mina cyklar inte in i närstrid med idioterna...
DE r2: Han susar runt lite. Haywirescourges dyker ned bredvid min Pred. Hans giftkanoner skjuter halvmycket på mina cyklar. Det dör någon mupp till. Haywire flunkar, min pred står kvar. Däremot dör en hel del Chosen på andra flanken. Han dunkar in i mina cyklar, jag utmanar hans chef med min Champion (en träff på DE-chef utan fält borde göra honom platt). Han träffar hyfsat, skadar och min kille stendör såklart. Hans Grotesquer tycker att det är skitkul att slåss och mina sista två cyklar (inkl. trollis) biter i gräset. 7 av 9 missade 3+. Det är mina killar, det! Det kan ha kastats en tärning i väggen vid det här laget…
CSM r2: Nu börjar det bli uppenbart att vi har bråttom. Uppställning och första rundan tog lång tid. Jag får fokusera på att ta Maelstrom och hoppas på det bästa. Efter mycket om och men lyckas jag ta död på fem Scourges och sopa in mer wounds på Grotesquerna. Mina resterande Chosen försöker rva ned en båt, men det går inte. En flamerträff på en annan Raider gör dock att mina töntkultister känner sig kaxiga. Det dör typ en eller två warriors i den båten. Annars är det misär och uppförsbacke.
DE r3: Han susar runt. Börjar avancera mot mittenobjektivet med två Talosar. Iip! En trea cyklar kommer i närheten av objketivet som hålls av mina Chosen. Skyttet tar död på de sista Chosenkillarna. Mina skyttekultister får tokstryk av hans stjärna. Däremot låter han mina Obbar vara ifred i närheten av ett objektiv.
CSM r3: Jaha, vad fan gör vi nu? Skjuter lite mer på hans båtar. Jag får ned en av dem, det står kvar en massa gubbar ändå. Mina Havocs skjuter allt de kan på Grotesquer, på nåt sätt får de ned två av fyra, men de håller.
DE r4: det är rätt uppenbart att vi inte hinner spela runda fem. Vi måste sopa på! Han skjuter sönder min Pred till sist. Möjligen dör nån Havoc, samt en hel del standard-marines i mitten. Hans cyklar tar ett Maelstrom och ställer sig precis vid objektiv 3 och framför min fortfarande fungerande Rhino. En Venom sticker iväg och tar objektiv 2. På objektiv 1 (värt fyra poäng) står nu två Talosar, en ensam Trueborn och en Raider med gubbar. Okej, den båten måste dö.
CSM r4: Äh, nu chansar vi! Jag ligger ändå under så inihelvete, jag kan lika gärna gå in likt en linebacker, hjälm först! Jag avancerar med en Marinesquad, mina flamerkultister och mina Obbar mot mitten. Men först – tank shock! Min Rhino tutar och räjsar motorn. Hans cyklar bryter och drar. Min Rhino stannar på objektivet. Två poäng i hamn. Tackar, tärningsgudarna. I skyttet knattrar jag på nåt sätt ned två Grotesquer. Det KAN ha något att göra med att de stod på sina sista wounds och försökte skydda chefen… I mitten eldar jag på båten, dödar kanske nån i den. Sen lyckas jag panga ned den med obbarna. Tärningsflunk del två: hans Lord bryter och springer. OK, mer poäng in. En sista, desperat charge? Japp! Mina kultister, obbar och Marines vill in. Kultisterna failar. Eller? En kultist står på sju tum, som vi missat innan och jag slog nio tum. Jaha, de kom in. Och så även Marinesen. Det händer inte jättemycket i närstriden tills just kultisterna får slå. De dödar ett par sadoalver och Marinesen har en flagga, vilket ger mig vinst. Och Warriors bryter. Tärningsflunk del tre.
Det tar slut i runda fyra, och jag vinner med 11-9 på tre ledarskapsslag. Och mina trollerier har verkligen inte gjort nåt ordentligt… Mitt val att inte ta Meltor på Chosen verkar också som en dum idé. Jag har skitsvårt att plocka ned båtar.