ÖSM-Äventyr feat. Andreas Kjell

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Trulsante

ÖSM-Äventyr feat. Andreas Kjell

Inlägg av Trulsante »

Den här gången ska jag slutföra det jag påbörjar... Så med det sagt, jag fick dispens hemifrån för att åka och tävla lite i ljuvliga Jönköping! Min lista är ganska hård, fel, för att vara mig (som oftast självplågar mig med att spela systrar) är den skêtahård:

MAIN DETACHMENT - SPACE WOLVES

HQ
Rune Priest, 90p
- lvl 2, rune axe, meltabomb, bolt pistol

ELITES
Wolf Guard, 175p
- 5x combiplasma, drop pod

Wolf Guard, 175p
- 5x combiplasma, drop pod

TROOPS

Blood Claws, 120p
- flamer, pack leader w/ combiflamer, drop pod

Grey Hunters, 115p
- meltagun, drop pod

Grey Hunters, 115p
- meltagun, drop pod

Grey Hunters, 115p
- meltagun, drop pod

FAST
2x drop pod, 70p

ALLIED DETACHMENT - SENTINELS OF TERRA

HQ
Librarian, 125p
- lvl2, force axe, meltabomb, auspex, bones of Osrak

ELITES
Centurion Devastator squad, 260p
- 3x gravcannon w/ grav amp, 3x hurricane bolter, omniscope

TROOPS
Scout squad, 100p
- 5x bolters, Land Speeder Storm w/ heavy flamer

Tactical squad, 130p
- meltagun, combimelta, meltabomb, drop pod

HEAVY
Centurion Devastator squad, 260p
- 3x gravcannon w/ grav amp, 3x hurricane bolter, omniscope

Nio poddar och en speeder storm för härligt objective grab. Att spela drop pod-lista är helt nytt för mig. Jag har knappt mött dylika listor, men eftersom att både jag och Hylander gick igång på att Sentinels of Terra får ha centar i både elite och heavy var det bara att bygga vidare på den idén.

Innan (Ö)SM tränades det faktiskt en del på TOK, vi vanliga dödliga (Hylander äro gudomlig) är sjukt hungriga på att på bli bättre och bättre (därför är Olofs poster otroligt inspirerande - tack!) och såhär i backspegeln har det verkligen gett resultat. Att jag slutade på 7:e plats trots två stora förluster visar på att jag plockade många poäng i resterande matcher.

Till första matchen - Staffan Thoréns Necrons från Hell! Den ser ut ungefär såhär:

2 overlords på barges
1 d-lord som tankar åt wraiths
3 baguetter med warriors
6 wraiths
3 anni-barges
och en fuskig doom scythe

Innan jag ens går in på vilken katastrofmatch detta blev för mig vill jag be om ursäkt till Staffan för att jag: 1) var episkt bakis, 2) var grinig, 3) spelade alldeles för dåligt (och skyllde lite för mycket på tärningarna). Staffan du var en mycket trevlig motståndare och nästa gång vi rullar tärning ska jag ge dig en riktig match, det lovar jag!

På grund av detta tänker jag inte gå in på detaljer i denna matchen, jag gör i princip allt fel, från vilka poddar som landar till hur jag arbetar mot missionet (reliken bl.a.). Jag har inte heller läst på necrons tillräckligt för att komma ihåg att doom scythen lägger ett kisstreck som dödar allt under (Matt Ward levererar!). Jag ger Staffan 20 härliga poäng och dricker en massa kaffe till nästa match...

*edit - den lilla planen som jag faktiskt hade var att alfastrike:a med centar och plasma för att knäcka lorderna på barges och wraithsen. Det gick sådär, som exempel träffade och woundade endast 7 av 20 plasmaskott (givetvis bränner 3 stycken ihjäl sig också - gräddet på moset!) vilket Staffan endast tappar en wraith till... så lite tärningarnas fel var det allt :lol:
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante

Re: ÖSM-Äventyr feat. Andreas Kjell

Inlägg av Trulsante »

MATCH 2

Efter katastrofmatchen mot herr Thorén är jag SJUKT revanschsugen och inte särskilt bakis längre. Dags att rallarsvinga ihjäl inte en, eller två, utan tre imperial knights!

Min motståndare Henrik Karlsson ställer upp med:

2 knights paladin (2st S10, AP3 plattor)
1 knight errant (stor meltaplatta)

Stormröv
Stormtalon (humlan)
chaptermaster med bös
en dread
en femma tacticals i razorback

Obvious threat is obvious - knightsen måste dö innan hans flygplan svävar in på brädet. Jag vill alltså börja och börja knacka knights. Läskigt slag men jag vinner och väljer att deploya först med ingenting. Därefter ställer han ut sina tre knights mitt i hans deployment (Dawn of war). Jag väljer att börja!

r1 Andreas) Jag poddar in de tre grey hunterserna med singelmelta i skogarna runt om två av knightsen. En centpod landar perfekt i en ruin och väl inom 24'' från en knight. Den sista podden med melta/combimelta scattrar fel och får springa in en skog för att långsamt närma sig en av knightsen. Henrik väljer att lägga skölden i stjärten på en av knightsen (med en melta som hotar stjärten) och åt hans vänster (som ger skölden åt centarna) vilket ger två clean:a meltaskott.

Knighten med rumpmelta tappar tre HP åt melta och en krak som glance:ar, den har 3HP kvar. Knighten med två meltor och grav tappar 5HP och står med ett kvar. Ungefär här inser jag att knightsen må vara lite hårda, men absolut inte odödliga.

r1 Henrik) han shufflar runt lite och pangar på mina stackar marines som får ta coversaves som chefer. Efter röken har lagt sig står alla grey wolves kvar, om än decimerade. Chargen kommer! Alla knightsen kommer in och alla tre knightsen dödar det dom charge:ar, utom en stackars meltamarine som kutar iväg igenom skogen.

r2 Andreas) Jag får in nästa centpod och plasmor. De sitter som smäckar i skogscover återigen runtom knightsen. Knighten med ett HP kvar går ner till singelmeltamarinen som alldeles nyss sprang för sitt liv. Knighten med 3HP kvar tappar till 1HP och den sista knighten skrapar jag av 4HP från med grav och plasma.

En sak som Henrik missar här och i följande runda är att flytta sina 12''-hoppande killar från mina gravs! Och hans lust att charge:a marinefemmor gör att han snarare kommer in i range på grund av chargen.

r2 Henrik) Han slår bara in razorbacken, resten åker stormstjärt. Han pangar och charge:ar plasmamarines. De dör och hans knights står själva igen.

r3 Andreas) Jag knäcker en knight till och cashar in bl.a. tactical obj. som ger 3VP (hålla alla objektiv). Sista knighten har 1HP kvar.

r3 Henrik) Lyckas inte slå in sina flygare och försöker gå mot centar i ruin. De tar alla saves och chargen misslyckas.

r4 Andreas) Alla mina reserver inne, åker och säkrar objektiv. Jag vill inte bli bortskjuten när flygen väl kommer in. Minns ni föresten den ensamma meltamarinen? Han avslutar den siste knighten och blir således ensam ansvarig för 7HP på tre olika knights! Jag bad Jimmy Johansson (som jag lånar gubbarna av) att märka honom med purity seals!

r4 Henrik) Henriks reservplan kommer in men gör ingenting. Jag save:ar den lilla skada som åsamkas och vi inser båda att han inte kommer att kunna ta objektiven eller ta ikapp maelstrom. Men vi kör 5:e rundan också.

r5) Jag planterar mig på objektiv och löser in lite lösa grejer. Henrik scorar in lite på maelstrom - skjuter bort enheter och har scoring hemma hos sig själv (razorback)

Vi slår en tvåa tror jag och matchen är slut.

En nervös match för mig som har mött knights en gång innan, och då bara en. Men med rätt placering för skölden och en ständig ström med grav och melta (och kraks i stjärten) så går dom ner. Det finns inte heller något problem med target saturation i denna matchen. Det finns tre mål i mestadelen av matchen och jag har verktygen att handskas med fordon. Det Henrik får tänka på till en eventuell nästa gång är att ta in mer gubbar att skjuta på och att nyttja knightsens mobilitet! Och att inte charge:a för sakens skull när man enkelt kan hoppa bak och skjuta i tre rundor.

*edit - Henrik borde inte heller ha ställt sig längst fram i sin deployment med knightsen - han blottade allas ryggslut för meltor :D

Jag får 17-3 och känner mig med igen.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Flogger

Re: ÖSM-Äventyr feat. Andreas Kjell

Inlägg av Flogger »

Kul läsning Kjelle! Utan din bakfyllematch hade du säkert landat topp 3 ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar