Olof Svensson SM [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Lottomannen »

Kul att läsa båda sidor av matchen!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Elevatorlake »

Intressant att läsa det du sriver om skadeverkan och tålighet. Jag har aldrig spelat komp men min amatörobservation var att jag tycker det blir mindre och mindre modeller kvar på slutet för varje ny edition av 40K, det blir mer och mer vapen med hög S och låg ap. Därför hade jag nog fått för mig att det var snabba glaskanoner som gällde i komp men det är kul att läsa motsatsen. Det kanske är tactical objectives som haft en inverkan på det iom att man måste leva för att kunna ta objectives?

Att Tau är högt skattade i vanligt spel kanske beror på att även en halvtaskig spelare som mig själv kan bygga en hyfsad gunlinelista (missilesides och riptides) med ett gäng markerlights och komma rätt långt med den mot många andra listor?
refabricated skrev:@Tau
Tau är enligt mig mellanmjölk i det klimat som vanligen spelas i Sverige. För att de skall leverera så måste de kunna skjuta så pass mkt att du inte kan spela spelet mot dem. Till SM gjorde jag en sådan lista mha en cp formation och en voidshield. Kommer detta igenom i kompat? Inte en chans!
Komp slår oftast mkt hårdare mot skadeverkan än vad den slår mot tålighet. Låt oss anta att en okompad arme har 100 i skadeverkan och 100 i tålighet så kommer den kompade varianten av samma lista ha värden i stil med 40 i skadeverkan och 65 i tålighet(siffror plockade ur vakuum för att visa min poäng).
Kan jag med tau bryta ryggen av din arme till r3-4 så kommer jag i r5-6 ta objektiven och vinna stort. I kompat kan jag inte göra detta och kommer troligen som bäst döda av din arme r5-6 och då förlora/drawa objektiven.

@3 starkaste codexar
Jobbig fråga, tror det mkt beror på hur du gillar att spela och om det e komp eller ej. Generellt så skulle jag nog säga att CD är starkast. De lyckas bra både i kompat och i okompat. Personligen så gillar jag snabba armeer så då får det bli Eldar som en 2:a(faller dock bort vid komp och nästan helt vid subkomp). Sedan tycker jag det e tajt mellan Crons(som snart byts ut) och Space marines(inkl SW), men space marines kan tävla i alla format och klarar komp hur bra som helst... Ändrar mig!
1: CD - alltid bra
2: SM - alltid stabila
3: Eldar - personlig favorit men tål för lite stryk för att funka bra i snäv/subjektiv komp.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

@Elevator lake
Allt jag skriver är som bäst mina egna åsikter som jag tvingar på folk :) så ta allt med samma nypa salt som du tar allt annat internet säger. Det fina med att skriva som jag gjort hittlis är att jag kan kratta ned vilken goja jag vill/känner stämmer bäst med _min_ verklighet och sedan får folk acceptera det, eller ta avstånd. Helt valfritt.

Match 2: Pär Hylander
SW / SM med två trick i armén. 2*3 centar med grav i pods, massa massa massa saker som måste dö innan matchen är slut.
9 podar, 2 centurion, 3*5 plasma, 2 flamer, 1 tom, 1 med vanliga killar och 3 lvl2 trollare.

Denna matchen är hur lugn som helst OM:
- Jag hade byggt listan rätt och haft 1-2 intercept extra på mina bredsidor.
- Pär inte rullar 'perfect timing' (Han rullade 2st...)
- Jag har tur med voiden(finns bara 15 skott som kan poppa den, alla är combi-vapen)

Det som kommer hända är att pär droppar in, jag interceptar så mkt plasma jag kan sedan hoppas skölden håller. Spricker skölden så gör en massa saker för mig. 30 gravcannons med ignore cover... Får jag börja så kan jag få 6+ fnp från etheral(alltid ngt) och jag får en chans till 3++ på riptides.
Ignore cover gör hela skillnaden i matchen. Utan den kan jag deploya i terräng och som sämst ha 4+ cover(med go-to-ground) på viktiga enheter(bredsidor). Är det natt blir det ännu bättre. Go-to-ground är inget problem iom 18 markerlights...
Nu blev det jobbigare... så jag hoppas på skölden.

r1 SW:
3 plasma + 2 centar in. Pär droppar allt på min högersida, med alla modeller utspridda. Nån pod scattrar lite sämre och kommer blocka LOS från en plasma eller 2. Jag funderar på hur jag skall göra med intercept. Skjuta centar eller killar. Jag väljer wolfguards och hoppas på att döda 2 i 2 enheter så de kan bryta. Ion-plattan missar och sms:et savas eller dödar 1 kille. Bursten dödar en kille, dock en som stod mitt i sin squad så coherency bröts. Trolleri ger 2 centar ignore cover, invis på en av dem. All said and done, så skjuter ~8 plasmor på sniperdronesen, frågan e om inte markerlightsen hade varit bättre... Skölden poppar och massa snipers dör. Gravcannons dödar alla bredsidor och en riptide.
Kul! Pärs kills första rundan: 6 bredsidor, 1 riptide och typ alla sniperdrones.
r1 Tau:
Bestämmer mig för att lösa upp en cent enhet i CC(har fått för mig att commander har i4 så h&r är mindre risky(han har 3)). Kanske inte den bästa idéen, men jag var väl lite ur balans efter hans skytte. VIdare så är mitt mål att döda alla småkillar som annars chargar denna runda(13 marines lr ngt). MHA storm of fire(etheral) så lyckas jag döda allt. Vad viktigare är så ser jag till att ställa upp modeller i sköldens utkanter och täcka all ytan innanför. Detta gör att han inte kommer kunna skjuta på mig efter att skölden lagat nått HP. De enda vapnen som kunde poppa den var combiplasmorna.
r2 SW:
Nån pod kommer in på obj i backfield, centar som inte kan skjuta gör ngt annat, chargar lite smuts eller ngt. I CC så dör nån drone och batman tar nått wound sedan lyckas jag med en viktig h&r 4+.
r2 Tau:
Jag ställer upp för att döda centarna och hålla ihop ringen som håller hans skytte utanför. Allt(det som e kvar...) skjuter och jag plockar bort en cent enhet.
r3 SW:
ASM podden misshappar och dör :D. Centar chargar ihjäl ngt och consoliderar innanför skölden så gott det går.
r3 Tau:
Lyckas typ ha ihjäl de sista centarna(rune priest och 1 cent kvar). Pär rullade kassa saves.
r4 SW:
Pär inser att det sista i hans push kommer dö skytte-döden så han försöker charga men overwatch dödar honom istället.
r4 Tau:
Jag har nu klarat 2 tactical obj och ligger efter som fasen. Tiden börjar även bli kort. Så jag tar vad jag kan och försöker få bort Pär från obj.
r5+
Jag dödar poddar och hoppas på vettiga tac:s, pär väntar på att matchen skall ta slut :)
10-10 efter runda 5. Vi kramar glatt om varandra och konstaterar att vi ännu en gång haft en kul jämn match. Men fasen va det skulle blivit åka av om det inte funnits 2 ignore cover...

2/3 av matchen spelades i r1. Inte så konstigt då alla värde-enehter commitades då. r3-slutet var bara autopilot utan några viktigare beslut.
Voiden vad viktig i denna då den blockade allt skytte i Pärs runda 2.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Hylander »

Bra rapport Olof!

Tänkte skriva lite om turningen själv men du beskriver matchen bra.

Dock känner jag att jag gör en mass fel (vissa stora andra små) som kunnat påverka resultatet en del (max 3-4p dock)

1. (Stort) Jag missar att pathfinders har scoutmove (spelar sällan mot tau och jag skulle pluggat på bättre i denna matchup) pga detta kan jag inte podda innanför voiden.

2. (Stort) Då jag missat att jag inte kommer innanför skölden så är det ju galet fel att börja. Hade varit bättre att låta Olof få en kass runda ett med icke skytte vilket hade gett honom problem med objektiv i runda 4+.

3. (smått) Skulle tänkt mer på intercepten på coherencyn för en plasmaenhet.

4. (Smått) Borde nog tagit pathfinders före snipers men jag spelade mot snipers på TTT och med stormen och deras 3 skott vardera så är det inte kul att åka på 4+ wounds med redning på centar...

5. Jag misshappade lite bloodclaws (inte ASM ;) ) med jag skulle satt dem mer defensivt på ett annat objektiv. Jag försökte pressa Olof i en hörnet men jag skulle nog spelat mer defensivt och gått på objektiv i runda 2-3 istället för att offra mer enheter.

BRa match dock och det var kul att se att droppodarna funkade mot tau. Utan skölden .. tjena.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Loudhoward »

Var är dagens rapport? Varje morgon senast klockan 9 brukar det finnas nytt spännande att läsa! :)

Fortsätt med detta Olof. Intressant läsning varje gång!

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Poet »

Ja! mer! Jag vill se va du skriver om vår match! =)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

Kul med efterfrågan :)

Match 3: Mattias (Katarsis) Necrons
Han spelar en väldigt pushig lista med massa CC.
4*3 spindlar, 2*10 scaraber, 2*6 wraiths+Dlords
Massa saker som vill fram och boxas, utöver det så bygger han 12 nya scaraber per runda. Men mot mig har han nog problem, jag skjuter tillräckligt mkt för att det inte skall vara så roligt för honom. Att jag drar första rundan och har infiltrate igen hjälper honom inte. Jag infiltrerar 2*3 bredsidor och mina crisis. Mitt mål är att döda alla skaraber r1 så det inte föds fler.
Kan ju även nämna att alla objektiv hamnade på en sida, sidan jag fick.
Ställer ut resten av min arme ganska centralt, iom att det e hammer & anvil så kommer jag kunna skjuta det mesta med det mesta.
Han ställer alla sina saker på en flank och hoppas på sieze. Jag missbrukar de dumma steep hillsen som finns och klämmer in alla bredsidor på en av dem. De är 5'' höga vilket gör att man inte med mindre än en 8-9:a kan nå mig oavsett var du står och skall charga.
Siezen missar och jag börjar.
r1 Tau:
Inte mkr taktik här, ngt vi båda e medvetna om. Jag skjuter med allt, fokuserar skaraber och sedan bara den enhet där jag gör mest skada. Dödar 20 skaraber, nån spindel och ett gäng wraiths.
r1 Cron:
Mattias pushar med allt vad han har, chansar på nån 10-11¨ charge men tappar bara modeller på overwatch.
r2 Tau:
Skjuter skjuter och skjuter, tar ned de flesta wraihtsen och lite spindlar.
r2 Crons:
Hoppar fram med de sista modellerna, chansar på en charge som inte heller funkar. :(
r3 Tau:
Skjuter ned de flesta av kvarvarande modeller. Bara ett fåtal spindlar kvar nu, och en dlord.
r3 Cron:
Försöker gömma warlord i en nyligen anländ warrior enhet, missar en charge upp på en cp-kulle.
r4 Tau:
Pangar bort det sista utom 5 warriors som är för långt bort från något och aldrig kommer komma i spel. Här avbryter vi matchen.

Lite tråkig match när vi båda vet typ hur det kommer gå. Mattias mål var 1-2 poäng, men när jag får att pregame rolls så blir det jobbigt. Hoppas vi kan mötas under mer jämnlika omständigheter nästa gång Mattias!

Har nu 50pts och ligger ~14pts före 2:an. Lägger mig och sova nöjd och glad med höga förväntningar inför morgondagen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

Match4: Jimmy Hesselberg Necrons
Så, en andra match mot crons. Denna är lite jobbigare då den i princip helt består av av13 fordon. 3 Bargelorder och 4 annibarges, utöver detta har han 4 flygplan med gubbar och techs.
Jag snittar 17-18 hullpoints mot av13 per runda. Inte lika lätt mot lorder då killarna kommer tanka woundsen. Men med bara 3w och 2+ save så bör de åsså gå ned rätt fort.
Dock, om jag rullar under snitt så kommer det bli problem, vidare så är Jimmy mkt bra med sina necrons. Terrängen är inte toppen heller. Jimmy har en mkt stor LOS-blocker att gömma sig bakom och han har första rundan. Sannolikt så har jag en runda på mig att hantera alla barger och ytterligare en att döda av annibargerna. Efter det måste jag ta hand om flygplanen.

Han gömmer alla sina barger bakom LOS-blocker. Jag deployar centralt för att kontrollera objektiv. Fick infiltrate igen så jag vann några tum med en riptide och en bredside enhet. Sniper dronesen infiltrerar jag 20-21'' från en av hans bargelorder och slangar dem bak till resten av hans arme. Min förhoppning är att jimmy skall charga dessa r1 och att jag skall så lite gratis skott via overwatch på honom. Om dronesen inte bli chargade så har jag vunnit ganska mkt mark.
I efterhand så deployade jag nog på fel ställe. Jag skulle skitit i objektiven och bara ställt mig på det mest öppna fältet jag kunde hitta. Nu fick jag en stor klippa mitt i min deployment och denna använde Jimmy rätt bra mot mig senare.

r1 Cron:
Lorden går för sniperdronesen. De andra hoppar in bakom en annan stor klippa. Annibargerna rör sig frammåt men utom range/LOS från det mesta jag har. r2 kommer vara den rundan committen kommer. Overwatchen sänker bargelorden. Lorden tog 1w på dangerous, sedan satte jag ett par-tre lampor i den och 24 linkade s7 gjorde de 2 sista woundsen. Totalt blev det 7 saves om jag minns rätt. Lorden reser sig dock, som plåster på såren.
r1 Tau:
Kan inte se så mkt, men mina crisis kommer kunna skjut en annibarge, 12 skott == 9 träff == 2-3 hullpoints. En riptide kan hoppa upp på en kulle och precis dra LOS till en lord barge. Träffar kakan så kan det bli party. Den andra riptiden kan se och skjuta på en lord. Åter igen, precis bara se lite av bargen. I övrigt så skall bargelorden som reste sig döden dö.
Sätter 2hp i annibarge, kakan missar, bargelorden går ned och bursttiden sätter 2w i warlorden.
Hade hoppats på att döda antingen en extra lord eller annibargen.
r2 Cron:
3 flyg kommer in. JImmy pushar fram med 2 lorder och boostar dem rakt upp i grillen på mig. På ena kanten bakom losblockern jag talade om att han skulle använda mot mig tidigare. Alla 4 annibarger hoppar fram för att skjuta.
Några killar hoppar ut ur flygplanen. I shooting mördar Jimmy typ alla pathfinders, snipersen och en enhet krötter, vidare så dödar han ett par markerdrones, en bredside modell och sätter lite wounds på riptidesen. Klokt att skjuta på markerlightsen.
r2 Tau:
I denna runda vill jag döda alla modeller som hoppat ut ur flygplan, dessa kommer ta obj senare och det vill jag hindra. Vidare så måste jag döda de 2 lordsen. Har ngt av en failad skytterunda, får bara ned småenheterna till färre modeller, tar inte bort ngn. Och jag dödar bara en lord(som sedan reser sig, dock pennad). Den andra skadas bara. I assault så chargar jag lorden som reste sig. Iom av11 så kan batman och mina crisis glanca bort den sista hull pointen. Jag flunkar eftersom jag glömmer att jag har tankhunter...
r3 Cron:
Lorden skall charga in och hjälpa sin kompis. Några killar hoppa in i sina flygplan, som sedan flyger av. I övrigt så skall det skjutas en massa. Minns inte exakt vad som skjuts ned, lite killar här och där. En riptide kanske. Lorden chargar in, överlever overwatch och här kommer jag på att jag gjort ett stort misstag i att glömma säga stubborn med etheralen. Så jag torskar ld6 och springer av med batman+crisis.
r3 Tau:
Skjuter ned båda barglorderna(ingen reste sig), flunkar på annibarges och småkillar.
r4 Cron:
Flyg kommer in, skytte dödar en riptide och en bredside-enhet(den med etheral, som dock failar ld och ränner av).
r4 Tau:
Sätter några hullpoints i barges men hittar inte de sista 6:orna jag behöver. Och flygen jag skjuter på missar jag helt.
r5 Cron:
Allt utom en bredside-enhet mördas och jimmy ställer sig på objektiven.
r5 Tau:
Jag skjuter bort jimmy från så många obj som möjligt och sedan tar matchen slut.

7-13 till Jimmy

Mina misstag var:
- Deployade på fel ställe. Skulle inte bjudit lorderna på sitt gömställe efter r1.
- Att glömma stubborn kostade mig batman och mina crisis.
Helt klart är att dessa fel kommer från min ovana att spela Tau, har inte gjort det sedan Lincon2013. Vidare så vart jag nog ngt optimistisk i hur mkt skada jag faktiskt gör på crons, visst bör jag röka alla anni-barges på en runda, men jag kan inte skjuta dem förrän lordena e nere. Och de blir rätt sega med 3w 2+ save när alla skott som är s6 eller mindre inte påverkar dem.

Nä, du Jimmy. Jag är inte nöjd med hur jag spelade detta och skall ha revanch på Defcon! Din skalp skall bli min.
Dock så vart detta resultatet bra för turneringen, nu ligger jag bara 4?pts före 2:an Tröger och 10pts före 3/4:an vilka e Jimmy och Flogger.

Vinner jag mot tröger så vinner jag SM, drawar vi så vinner jag SM om inte Jimmy eller Flogger 20-0:ar. Och torskar jag mot tröger så vinner nån av dem.
Spännade!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Elevatorlake »

Väldigt intressant och lärorikt som vanligt. Kan bara stämma in i kören tidigare; mer! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av DHettNeck »

Det ska bli spännande att läsa om nästa match. Jag är inte helt nöjd med mitt spelande, men jag kännde ändå att jag spelade helt ok, så det ska bli kul att se alla missar du hittat ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar