Match 5: Daniel Henriksson(Necrons/Tau)
2 flyg med warriros, haywire och overlord.
2*6 wraiths
2 A barges
Batman + bredsidor i bastion
Fisk med eldkrigare.
Stabil bra lista, har alltid varit ett fan av hårda flyglaster. Flyg in, döda en dyr bil. Lasta in warrs+tech, lorden springer i nästa runda och slår ngt med lie. Funsiez!
Kanske inte kommer ihåg alla detaljer, var ett tag sedan turneringen...
Min spontana tanke mot detta är att om jag får börja så kommer det gå bra. Jag kan ställa upp 2 guidade wks + lansar mot bastion och antingen så måste lords tanka åt wraiths eller så åker de plan. Tankar de så har han bestämt sig för att spela defensivt och det är alltid bra för mig då jag skjuter mkt mkt mer. Åker de plan så dör wraithsen. 3 scatterwalkers e mkt smatter
Börjar han så har jag fullt förtroende för att mitt skytte kommer bära mig.
Det var så mkt terräng på dessa borden så istället för att gå för optimala obj placeringar så siktade jag på att blocka 3 bra platser för hans bastion. I slutändan hamnade den i bakkant på hans långsida lite åt sidan. Gud vad mkt lättare de är att hantera om de inte kan täcka av halva brädet. Så har du problem med spel mot bredsior och bastioner/bunkrar, prova att pusha dem med objektiv. På vissa bord funkar det, ett bra verktyg att ha i resväskan.
Jag fick börja och rullar som alltid infiltrate(andra försöket har jag för mig). Ställer upp allt utom 2 serpents och mina spindlar(som alla infiltrerar). Känns riktigt bra detta.
Daniel rullar sieze traitet och ställer upp sig för sieze. Vilket nog är smart för det noppar min infiltrate... Safar jag så ligger mina walkers surt till, riskar jag så kan jag loosa mathcen på att wraiths chargar r1. Det blev ett mellanting och jag infiltrerar mer eller mindre allt i min deployment zon. Bakom los-blocker så bredsidor inte ser ngt. Känner att jag har en så pass bra matchup att det inte är värt att spela risky, även om en stor vinst nästan garanterar en pallplats.
Daniel rullar sedan en hård 6:a.
r1 Crons:
Wraiths hoppar fram mot reliken och tar upp den. Barges siktar in sig på warwalkers. Andra wraithenheten springer äckligt nära mig. Bredsidor pangar in 1w på en WK. Barges lyckas ta 1hp från mina WW(4+ cover frpn nightfight). Så flyt hade jag
r1 Eldar:
Denna rundan vill jag döda av så mkt wraiths som möjligt. Dessa har jag inte råd att låta ränna omkring. Guidar spindlar och WW(även invis på dessa(2+ cover)). Ställer upp mig för att skjuta bort alla wraiths och sedan charga resterna med mina wraithknights. Lansar få gå i bastionen.
Dödar 4 av 6 wraiths i en enhet, 2 av 6 i den andra så bra savat av Daniel. Chargar sedan med min ena WK, dödar en wraith och sitter sedan till r3 i cc. Gör inget mot bastionen, skjuter kanske en wk i en annibarge eller ngt.
r2 crons:
2? flyg kommer in, de och barges siktar in sig på mina serpents. Inte lönt att skjuta 2+ cover walkers. 1 serpents dör, 4:a wraiths med relik springer bakåt.
r2 Eldar:
Hoppar fram mot wraith i cc med knight med spindlar. Jag måste få loss knighten och chargar in. Guidade walkers och serpent skjuter på flyg och tar nått hp. Ganska händelselös runda. Invis på walkers igen.
r3 Crons:
Flygen flyger frammå och lastar ur för att döda walkers och den sista serpenten. Walkers klara sig igen(3+ cover i det öppna) men serpenten dör av barges och tesla. Wraiths forstätter bakåt, tätt följda av en WK. Jag lyckas döda den sabla wraithen i CC.
r3 Eldar:
WK från CC hoppar på tesla enhet(springer ned dem). Jag skjuter allt(15 guardians, walkers, lite DA) annat i lord+warr+tech som stod vid mina walkers. Tar ned dem till lord med 1w. Guardian blocket e guidat så det är inte så hälsosamt att charga det... Min WK lyckas äntligen träffa mitt i bunkerepicentrum och allt säger poof. 2 bredsuits dör i kollapsen. Spindlar hoppar in bakom en brage men wiffar.
r4 Crons:
Ensamma lorden gömmer sig och hoppas på LB. Flygen flyger av/runt. Barges försöker grillar spindlar men flunkar(dödar 1). Batman och bredsida plockar nåt maelstrom på att döda avengers.
r4 Eldar:
WK chargar ihjäl batman och kompis. WW ger sig på wraiths. Spindlar mördar en barge. WK:n i mitt backfield tar ned den lorden som ränner runt där. Känns drawish i maelstrom, och reliken borde jag kunna plocka från honom.
r5 Crons:
Wraiths med relik chargare wk(de skulle ändå inte komma undan en runda till). Dock så dör de 2-3 sista. I övrigt så tar Daniel några maelstrom lite här och där.
r5 Eldar:
Spindlar hoppar iväg och fiskar upp reliken, jag studsa runt och tar lite maelstrom. ATM så är Warlorden av brädet i ett flygplan. Värt väldigt mkt om det tar slut. Vilket det inte gör.
r6 Cron:
Flyg med lord kommer in, och han tar nån maelstrom.
r6 Eldar:
Lorden disembarkade inte, s jag skjuter allt i planet för att jaga honom in i resever igen. Planet överlever med 1hp.
r7 Cron:
Warlord hoppar ut i skog långt bort.
r7 Eldar:
Riktar alla bössor mot lorden och får ned honom. Sedan reser sig killen upp. Var rätt mkt poäng på den 5+:en, som dock inte spelade ngn roll för turneringsresultatet
8-4, 12-0, 8-4, 5-7, 8-4 räckte till en tredje plats och ännu en pokal som retar