Mats Danhage - Summerfight 2013

Berättelser från slagfälten och turneringarna
mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Mats Danhage - Summerfight 2013

Inlägg av mtz »

Min lista:
HQ
Captain ( Warlord ) 160p
- Artifier Armour, Relic Blade, Storm Shield
Captain 190p
- Bike, Powerfist, Lightning Claw, Artificer Armour
Librarian 140p
- Terminator Armour, Storm Shield, Force Staff
- Psycic Powers = The Gate of Infinity, Nullzone ( From Space Marine Codex )
Librarian 100p
- Rulebook Psycic Powers, Force Staff
TROOPS
5xSpace Marine Scouts 85p
- Missile Launcher, Sniper Rifles
8+1 Space Marine Bike Squad 310p
- Attack Bike with Multimelta, 2xMeltagun, Powerfist
10xSpace Marine Tactical Squad 190p
- Missile Launcher, Plasmagun, Combiplasma
Razorback Dedicated Transport 40p
7xSpace Marine Tactical Squad 132p
- Combiplasma
Droppod Dedicated Transport 35p
FAST ATTACK
2xAttackbikes 100p
- 2x Multimeltas

Allied Detachment - > Eldar
HQ
Farseer 155p
- Eldar Jetbike, Mantle of The Laughing God
TROOPS
3xEldar Jetbikes 51p
FAST ATTACK
Crimson Hunter 160p

1848/1850p


Och så matcherna, kan hända att jag minns fel, jag har säkert stavat fel 100 gånger också. Men Här är lite kortfattat hur jag minns att det gick till i mina 5 matcher. Tacket så mycket alla som var på turneringen, framförallt mina trevliga motspelare och arrangörer, men även alla
andra.

Match 1 - > Linus Jönsson - Dark Eldar
En lista med så många skott så jag vet inte vad, känns som det kan bli en rätt så svår match. Det är nightfight, och man skall fram och slå ner objektiv.
Han börjar, dakkar. första Venom båden ( av 3 ) skjuter, och dödar 6st bikes. AJ! Sen fortsätter slakt festen, och han skjuter ut lite mer saker och får first blood. min runda 1 chargar jag 3 av objektiven. min librarian gör inget på objektivet, min fistkapten, gör 1 wound, och min Farseer slår sönder ett objektiv.
Han hoppar framåt, fortsätter skjuta ut saker, och chargar min farseer. Och dödar denne.
min bike-kapten slår sönder sitt objektiv, och min andra libbe+warlord chargar och gör
sönder ett objektiv dom droppodat ner brevid.
Hans Archon med instant-death ignores armoursave vapen chargar min bike boss. Lilith eller vad hon heter chargar min warlord+Librarian, han skjuter även död på min libarian som förjäves först slå sönder ett 4e objektiv, T7 med 2 wounds 3+ save e inte så lätt.
Efter lite närstrid är alla mina karaktärer döda. jag gör allt jag kan för att slå sönder objektiv med mina s4 attacker, men det går inget vidare. Han slaktar allt jag har, utan droppod, razorback och flygare.
Jag har 3 objektiv, =6p, han har 2, + slay the warlord + first blood. Nu går han in med en squad och försöker ta linebreaker och med resten skjuta ut min arme. Runda 6 tank shockar jag dom som är linebreaker, dom står kvar, jag skjuter ut 2st av dom med huntern.
Runda 7, tank shockar jag igen, dom står kvar, jag skjuter ut 2st, och dom flyr i panik! så jag räddar min poäng! och får en draw!.

Match 2 - > Björn Uddgård - Space Marines.

Han har 2st Chaplains, varav en e Cassius som sina enda HQ. sen 3st Landraiders 5st stormshield terminators, 5st dakka terminators, och lite marines + Whirlwind.
Objektivet för matchen e first blood = 2vp, och sen allt som dör blir ett objektiv. Lätt match tänker jag, jag har ändå 7st meltaguns, och sen min flygare, borde ju vara lätt som en plätt.
Han börjar, och ställer enheter i alla raiders, utan lite scouter, och skytte termosarna som står ute. Han skjuter bort 2st Hull points från min Razorback, och rör sig lite framåt, men inte tillräckligt för att jag skall kunna melta något runda efter.
Min turn 1, min pod kommer ner, planen är att skjuta sönder hans whirlwind för 1st blood. Min Razorback åker i terräng. jag slår en 1a, han får 2st VP för first blood. alla meltor åker fram för att skjuta land raiders rundan efter, men ser till att vara ca 14 ifrån hans Land Raiders som har närstrids Terminators, för dom vill jag inte bråka med. Min farseer kastar så han har RR alla saves. Mina jetbikes hoppar fram, skjuter ner terminator med ass-cannon, sen hoppar dom bak igen.
Hans runda 2, han chargar min farseer med 5 scouts, alla raiders skjuter på bikes, inte mycket mer händer. I min runda 2, min flygare kommer in, så nu har jag 7st melta close-range, och 2st Lansar, som kan skjuta på raiders. jag har 10 tacticals med en Librarian och min Warlord, som står bredvid min trasiga razorback som nu e ett objektiv.
Jetbikes, skjuter ut 2 terminators till, dom flyr av brädet. Mina 7 meltor skjuter.... ingenting händer. Flygaren skjuter ingenting händer. Min farseer chargar en Raider, ingenting händer. Ungefär här började det kännas riktigt kört.
Sen hoppar han ut med terminators och slaktar alla bikes. min Farseer hoppar runt lite, och försöker få död på en chappe med misslyckas. Han hoppar och gömmer sig, och tar objektiv sista rundan, mina marines skjuter för att få bort cassius, men han klarar sig hela matchen. I slutet håller han 2 objektiv, jag håller 2, jag har en Librarian 5" från ett, han sprang för kort för att ta det. Jag tar linebreaker, och han missar sin linebreaker, så förlust med 9-11. Hade jag inte förstört min Razorback så hade jag haft 11-9 till mig.


Match 3 - > Jimmy Hesselberg - Necrons.

Jag kollar på listan, och tänker att det måste till ett mirakel för att jag skall få några som helst poäng.
Han har bara 3st HQ, men Heavy är scoring, och han har 4 heavy. men jag är rädd att jag kommer bli av med alla figurer och auto få 0p för det. 3 Night Scytes, 4 Annihaltion Barges, 3 Destroyer Lords med scarabs, 2 stora enheter med Wraiths.
Jag börjar, jag tänker att jag lägger alla kort i att få ut hans HQ, uppdraget är 4st objektiv, som kommer in från reserven med start runda 2. dom scattrar 3d6 och kan komma utnaför plan. Jag poddar ner min warlord, med 2st Librarian, och siktar på en Wraith enhet med 2st Destroyer Lord. Jag kastar Nullzone, och sen Psycic Shriek. sen skjuter jag med allt i armen som kan nå honom. Han tappar en destroyer lord, en blir av med 1 wound, och en wraith dör, så first blood!. och hans närstrid e kraftigt försvagad.
Min farseer kastar RR saves, och djup dyker in mot hans andra mobb. Han skjuter i sin runda allt han kan, men slår jättedåligt och jag tappar nog bara 3 bikes, en chargar han min podd enheten. Hans andra destroyer lord lämnar wraithesn och chargar min farseer. Hans wraits drar iväg och börjar jaga annat. Han slår sönder min poddade enhet, men lite karakterer e fortfarande kvar. Min Farseer vinner och dödar hans destroyer lord.
Hans wraiths slaktar nån enhet, och sen skjuter han rätt kasst. Jag försöker sen få bort lite barges men misslyckas helt. Varje gång jag får in objektiv så lägger jag det längst ut i ett av hans hörn, objektiv är värda som minst i ens egna deploy, så fastnar dom där, så får han bara 1p styck. Men helst vill jag ju att dom inte är med på plan alls. Min arme dör, sånär som på drppod och nån liten gubbe någonstans.
Jag får objektiven att scattra ut varje gång dom kommer in, men tyvärr, så blir det runda 4 resultatet att han får placera dom vart han vill på hela spelplan, så han har sina barges i min deploy, och dom blir värda 3p styck, vilket ger honom 6p. Han får 3 objektiv i min zon, linebreaker och slay the warlord, jag får bara first blood så 20-0 till honom, hade objektiven inte blivit placerad som dom blev, så hade jag fått 5p.
Trevlig match, kändes rätt hopplöst från början, men efter runda 1 så kände jag att jag hade en liten chans, men jag fick aldrig bort hans barges.


Match 4 - > Roger Gudmundsson.

Marines igen, denna matchen är det KP som gäller. Han har 5+5 terminators, scouts, Sternguards i en pod, men 2 melta & 4 plasma. Predator, Stormtalon & massa marines samt scouts. Han slår att börja, så han deployer sig i en ruin med det mesta, men skytte terminators springer med hans HQ, en libbe och Kantor. och Assault Terminators står i ett hus på andra hören från resten av armen.
Jag ställer hela armen i ett hörn som är så långt från assault terminators som möjligt. Sen Siezar jag. Podden kommer ner, brevid terminators ( inte assault terminators utan vanliga som har 2 hq med sig ), jag lägger nullzone, och sen psycic shriek. Och sen dakkar jag på. Kantor är ensam levande kvar.
Resten av armen avancerar fram mot hans marines. Och får in sidoskot som förstör predatorn. Han runda 1 kommer hans podd ner. Men dödar knappt några gubbar. Vet inte varför, men av någon anledning använder han inte sina combi-plasmor. Min runda 2. jag får in min flygare. den riktar sig mot assault termosar i ett hus. Jag kastar nullzone. och närmar mig hans tacticals med alla bikes. Min flygare skjuter ner 2st terminators, och bikes skjuter ner några marines.
Mina bikes chargar 1 squad den andra e på övervåningen så den får min farseer charga. Min lord med enhet som har poddat ner, chargar hans sternguards, han skjuter plasma. en av mina dör, 3 av hans dör. sen e det rätt kört för han. Han får efter många om och men förstört min Droppod. Men det är allt som jag blir av med, jag whipear honom nästan. vi slutar spela runda 5, han har 3st scouts kvar, som är omringade. Jag har hela min arme kvar. 20-0 till mig. Jag tycker verkligen synd om han, inget han gjorde funkade, allt jag gjorde funkade.

Match 5 - > Jan Talts
3st Mantikor, Long Fangs, Outflankande Wolflord, en Rune Pries, lite psykers och 2st command squads med fult av ap 2 vapen i Chimeras. Han börjar, och ställer upp i ett hörn, mantikornra längst in, och sen har han omringat dom med smågubbar för att jag inte skall kunna podda in och skada dom.
Jag ställer upp minimalt med gubbar, eftersom det är barrage på mantikororna, så skyddar jag mina marines, genom att ställa dom i en ruin med tak över huvudet. För då kan dom inte bli siktade på. Ännu en gång så siezar jag. Podd kommer ner med 3st HQ, och jag skjuter ut en 10 guardsmen å får på så sätt first blood. Sen hoppar min Farseer in och ställer sig brevid alla Mantikoror.
Hans runda 1, 2st mantikoror skjuter på en razorback, den blir imobiliserad och har bara 1 hull point kvar. Han skjuter sönder min pod, och dödar de mesta av mina marines i squaden som poddade. Sen chargar han min farseer, som klarar sig utmärkt från att dö. han gör sen en hit & run, och kommer bort från närstriden.
Min runda 2, så börjar mina bikes komma in, dom åker framåt och hjälper till att trycka mot hans enheter och mantikor. Min farseer hoppar in och gör sig redo att charga en mantikora, mina karaktärer som poddat börjar röra sig mot Long Fangs. Och Min St6 librarian, går mot en chimera. Min farseer får inte bort någon mantikora, jag dödar inte speciellt mycket med min warlord står iaf låst i närstrid med hans longfangs+Runepriest. Sen fortsätter matchen ungefär såhär. ett objektiv scattrar av brädet.
Och jag försöker för fullt få ner Mantikororna, min flygare skjuter t.ex totalt 11 skott på en av dom, träffar nog iaf 9 av dom, men får inte in en enda glansing eller pen. mitt i runda 3 kommer dom och säger att vi har 1h kvar att spela, vi bestämmer oss för att skynda på, och att vi skall hinna spela den 4:e rundan. Jag blockerar han ouflankande enhet, min farseer hoppar 48" för att ta ett objektiv, min bikelord 24" för att ta ett objektiv. Eftersom fast är scoring, så tar mina attackbikes ett 3e objektiv, och jetbikes tar linebreaker. Sen chargar jag hans sista hq och troops. för att hålla fast dom, när dammet lagt sig efter min och hans närstridsrunda, så står en ensam bike kvar, och håller fast hans troops och HQ, jag har 3 objektiv och linebreaker, och det enda som finns kvar i hans lista förutom Wolflord,grey hunters och ig gubbar ( det är dom 3 som står i närstrid med min ensamma bike ), är en Mantikora som skjutit 4 gånger och inte får skjuta mer. 18-2 till mig.