Tau

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin

Tau

Inlägg av Jocke Rapp »

Tau

A Tau army begins at 110 KP rather than 100

HQ

Commander
-3 each commander (-4 if equipped with Missile Pod, Plasma Rifle and/or Smart Missile System)
-3 Positional Relay
-1 each Iridium Armour, Stimulant Injectors

Commander Bodyguard
See Crisis Suit Entry

Ethereal
-2 each Ethereal

Shadowsun
-5 Shadowsun (-8 if combined with an Ethereal)

-6 O'shova

Elites

Crisis Suitss
-1 each Crisis Suit (-2 if equipped with Missile Pod and/or Plasma Rifle)
-1 first unit of Crisis Suits
-2 second unit of Crisis Suit
-3 each additional unit of Crisis Suit
-3 Positional Relay
-1 each Iridium Armour, Stimulant Injectors

Stealth suits
-1 each Stealth Suit

Troops

Fire Warriors
-1 each unit of Fire Warriors

Kroot
-2 first two unit of Kroots
+1 each Kroot Ox

Fast attack

Gun Drones
-1 each unit of Gun Drones

Vespid Stingwings
+4 for each unit of >5 Vespids

Pathfinders
-3 each unit of Pathfinders

Tetra squadron
-3 each unit of Tetra

Piranha squadron
-1 each Piranha
-2 each Missile Pod
-1 each Disruption Pod

Heavy Support

Hammerhead
-5 each Hammerhead
-1 Fusion Blaster
-3 Railgun
-1 SMS
-4 Disruption Pod

Sky Ray
-2 each Sky Ray
-1 SMS
-3 Disruption Pod

Broadsides
-2 each Broadside model (-3 if with ASS)
-1 each Shield Drone
-1 first unit of Broadsides
-2 second unit of Broadsides
-3 each additional unit of Broadsides

Sniper Drones
-2 first Sniper Drone Team

Vehicles

Devilfish
-3 each Devilfish
-1 SMS
-2 Disruption Pod

Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle)
-1 each vehicle after the 4th
-2 each vehicle after the 6th
-3 each vehicle after the 9th

Användarvisningsbild
Olof

Re: Tau

Inlägg av Olof »

Nice med omarbetning av mallen. Generella minus och vapenminus i den förra var krångligt och kändes som det uppmanade till kryphålstaktiker.

Jag testade dock att kompa min Tau-armé som förut kändes lite-av-varje-lagombajs och hamnade på ungefär 60 i komp. Nu hamnade den på 22. Jag tycker inte listan är 22-ostig, så jag postar den här för er bedömning.

Random synpunkter
Enheten med 3 broadsides med ASS, team leader och 2 sheild drones känns rätt given om man ska ha en chans som Tau och bara den ger -19 om jag inte räknat fel. Det känns rätt hårt.

En vanlig enhet crisis suits med de obligatoriska missile podsen ger -9, men man får inget minus för att köra monats (något som alltid brukar straffas i subjektiv komp).

Annars tyckte jag det kändes rätt bra med många små minus när jag gjorde listan. Det visade sig dock när jag räknade ut kompen att listan är ospelbar - kommer ju få sjukt mycket stryk av andra 22-kompslistor med den här lagombajsaren.

shas'el
plasma, cyclic ion blaster, positional relay, multitracker, target lock, 2 shield drones

3 crisis suits
XV8 twin missile pod, flamer
XV8 missile pod, win flamer
XV8 twin missile pod, flamer, team leader, bonding knife, blacksun filter

5 stealths suits

8 firewarriors

devilfish
disruption pod, targetting array, multitracker, flechette disharger

8 firewarriors

10 kroot

10 kroot

3 pirahnas
targetting array, disruption pod, 1 flechette

8 pathfinders
ui, bonding knife

devilfish
disruption pod, targetting array, multitracker, flechette disharger

railhead
rail gun, two burst cannons, disruption pod, multitracker, target lock, flechette discharger, blacksun filter

3 broadsides
ASS, team leader, 2 shield drones, blacksun filter

Poäng
1749

Komp
22
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Olof skrev:Random synpunkter
Enheten med 3 broadsides med ASS, team leader och 2 sheild drones känns rätt given om man ska ha en chans som Tau och bara den ger -19 om jag inte räknat fel. Det känns rätt hårt.

En vanlig enhet crisis suits med de obligatoriska missile podsen ger -9, men man får inget minus för att köra monats (något som alltid brukar straffas i subjektiv komp).
1. Ok, ser över dem

2. Vad är Monats?

Kolla startkompstråden också.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Ah, en monat är en ensam suit. I subjektiv komp brukar ju enheter med bara en gubbe i straffas. T ex en killa kan, eller en crisis suit. Jag är dock emot att ensamma suits ska straffas så det nuvarande systemet med vapenminus är helt ok med mig
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Då är jag med. Sådana ensamma enheter straffades mycket hårdare i 4th än i 5th då de var billiga och scoring. Nu när de inte är scoring och kostar ett Kill Point ibland så tyckte vi inte att det kändes särskilt mer optat med en ensam än en grupp, därav inget annat minus för singlar än grupper.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge

Inlägg av egge »

Commandern behöver inte generera minus för sina 4+ invul, varken genom drone eller invul. Alla får oftast cover ändå och när commandern behöver använda en sköld i närstrid är det antagligen ändå för sent för han. Cyclone suger...

Etheral räcker med -2.

Crisis: -1 för första och andra.
-2 för varje över de två första.
-1 på missile pod, plasma, airburst, target lock och multi-tracker. Slopa resterande minus på vapnen. Jag möter gärna crisis med linkade melta guns och flamers. Slopa minuset för shield drone och generator.

-15 för 15 stealths...rätt bra...Kanske -4 för första enheten, -7 för andra och -10 för tredje?

Fire warriors: -2 per enhet under 9 man. -1 för varje enhet över det. Straffa fisken istället.

Kroots. -1 oavsett vad.

-3 För varje enhet pathfinders (de är ändå tvugna att ta med en transport så vi tittar på minst -6 för att spela med dem).

Hammerhead: -1 för multi-tracker och target lock, har de inte även någon tråkig nattsköld-grej som är tråkig?

Ingen spelar med en sky ray...-2 kanske istället?
-4 per broadside
-1 för varje shield drone, target lock
-1 för varje modell med ASS.

Då blir tre man med ass och 2 drones -17. Har man två tvåmanna och varsin drone (båda har ASS) blir det; -22. Har man en tvåa med ass och en drone och en tvåa som skall stå still (inget ass), med drone, så blir det totalt -20.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

EDIT: Efter att ha läst igenom alla andra kompmallar har jag ändrat åsikt lite.

Crisis och commander behöver bara minus på plasma/missile pod. Dom andra vapnen är man som sagt mest glad om man möter, plus att mallen ser mindre rörig ut.

Stealth suits ligger bra i minus.

Ethereal är rätt kass, borde inte ge i närheten av minus 4, förmodligen inte minus alls.

FW och kroots borde inte under några omständigheter ge minus. Andra troops som ger minus 2 brukar få ta typ special weapons eller liknande utan extra minus, taus troops har inget sånt att kompensera med, plus att dom är sjukt dåliga på att ta objectives om dom inte sitter i fiskar (som redan straffas). Nej bort med minuset helt på dom.

Jag testade sniper drones på Slemcon. Dom är riktigt sunkiga och förtjänar inga minus (snarare plus).

Görs ändringarna jag föresalgit bor nog tau dock kanske sänkas till 100kp i startsumma.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

egge skrev:Kroots. -1 oavsett vad.
Krötter är skitbra. 3+ coversave, outflank och helt OK närstrid till ett billigt pris. De förtjänar helt klart sitt -2. Alla scoringenheter får ju minus. Till och med Gretchin får -2 och krötterna är sjukt mycket bättre. (Ja, jag vet att man inte skall jämför minus mellan olika arméer.)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Kroots är helt ok, det är mest Taus totala oförmåga att hålla objectives om man inte sitter i båtar som jag ville åt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Edit: Mallen finns i första posten.

Låst