Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Moderator: Kompmallsansvariga

egge

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av egge »

Jocke Rapp skrev:
paintner skrev:men det är väl det som kan slå fel.

varje gång du höjer startkompen för att jämna ut småfelen så får man mer komp.
kostar då en IC 25 och man har 100 i start och med tiden höjs det och man kanske har 110 men ICn bara höjts till 26, då har du 9 mer att lägga på annat. eller så hittar man en build som funkar utan ICn och då har man 25+10 att smeka in nya saker för.

svagare/billigare IC men in med mer annat du inte kunde få med förut.

bara en tanke. balansen är ju skitsvår det håller nog alla med om. men höjningar av startkompen påverkar nog rätt mycket tror jag. speciellt om 'no brainer' sakerna inte hoppar upp samma steg.
Jag förstår inte alls vad du skriver. Vad är poängen?
Inflation, tror jag. Höjer vi startkompen på en armé kommer en annan anse sig behöva lättare minus på en specifik enhet och så höjs startkompen på en annan armé för att jämna ut den och så sänker vi kompstraffet på en enhet i startarmén så har den både högre startkomp och lägre kompstraff. Vet inte om jag håller med men jag tror det är poängen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

paintner

Inlägg av paintner »

@egge ... typ det ja.

och jag tror det stämmer. det är lättare att ändra startkompen än enskilda saker ner till 0.95 som någon sa.
men inte alltid vissa enheter kompas om när startkompen stigit flera steg och då får man mer komp att använda sig av.

vilket kanske inte riktigt var meningen och tanken från början.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Verkar mycket mysko att höja startkompen för att lösa kompminus på mindre än 0,5 p. Ärligt talat är väl komp poängen inte så noggranna.

"Är en Rhino värd -3 eller -2,5? Nja -2,8 men vi säger -3 och höjer startkompen."

Varför skulle startkompen sättas efter något annat än övergripande balansering av hela codexet. Snällare mot Necron, tuffare mot IG. Risken är bara att det slutar i inflation. Dessutom borde det vara bättre att sänka startkompen under 100 p istället för att höja den. Så blir det svårare att bygga 100p listor.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

kompen på enheter sätts framförallt för att balansera enheter mot varandra men också med tanke på att armerna skall vara balanserade mot varandra.

Startkompen har använts mest för att balansera armeerna mot varandra då det är mycket lättare att höja/sänka armens startkomp än att gå in och ändra på hur alla enheter i armen kompar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar