Ooan goes turneringsspel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Mortarion

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

De Sannföddas venom är klar! Jag försökte göra den lite coolare än en "vanlig" venom, men samtidigt ville jag inte knyta den för mycket till just deras enhet. Så jag gav t.ex. inte skytten någon pälsmantel.

Tyvärr visade det sig vara rätt svårt att få bra kort på den. Det blir nästan alltid reflektioner på något sätt.
Bild
Bild
Bild
Dödskallen är en idé jag har haft länge. Jag är nöjd med den även om jag funderar på om jag inte gjorde ett litet misstag, nämligen att den ligger för mycket mellan en mänsklig skalle och en onaturlig. Den är tillräckligt konstig för att man ska tycka att den inte stämmer med proportionerna, men tillräckligt lik en mänsklig skalle för att man kan tro att den var menad att vara normal förutom hörntänderna. Jag borde nog gjort den antingen mer mänsklig eller mer konstig.

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Toksnygg

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Skitsnyggt målat... :wub:

Skallen blev perfekt precis som den är. Får mig att undra: Vad är egentligen det där, de är sjuka de därade Dark Eldarsen...

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Så 80tals hårdrocks LP-omslag... :wub:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Tack!
(Och hårdrocksomslag tar jag verkligen som en komplimang.)

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Snygg skalle!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Inget har blivit klart på målningsfronten (men det är på gång). Däremot har jag hunnit spela en match till. Först måste jag dock börja med en ursäkt. När jag skulle göra listan till dagens match började jag med att räkna på min gamla lista och såg att den var på 1700 p. "Det kan ju inte stämma. Den är på 1600." tänkte jag. Sen såg jag att jag i min första match hade bestämt med min motståndare att spela 1700. Så det stämde nog. Fast inför matchen mot Katarsis hade jag fått för mig att den bara var 1600. Så jag spelade med 100 p mer än honom. Inte konstigt att jag vann!
Så stor ursäkt för det!

Sen till något roligare - dagens match. Den här gången med en rätträknad lista på 1850 p. Eftersom jag visste att min motståndare skulle spela med lite omålat passade jag på att slänga med en Razorwing. Så min lista såg ut så här:
-Succubus, agoniser, armour of misery
-7+1 Incubi i en Raider med dark lance
-2x5 kabalites med blasters i Venoms med extra splinter cannons
-2x9+1 kabalites med splinter cannons i Raiders med dark lance och splinter racks
-5 trueborns med 4 blasters i en Venom med extra splinter cannon
-5 Wracks med liquifier gun i en Venom med extra splinter cannon
-7+1 Scourges
-Razorwing med dark lances och night shield
-2x ravagers med dark lances och night shields (en med grissly trophies)

Min motståndares armé såg ut ungefär så här (utskrivet som enheterna såg ut på brädet):
-30 guardsmen med tre autocannons och Yarrick
-20 guardsmen med två flamers och en commissar
-41 conscripts med en präst
-En missile launcher squad med en Primaris psyker, level 2
-Platoon command i en chimera
-10 veterans med carapace och två meltor i en chimera
-10 veterans med carapace, två flamers och en heavy flamer i en taurox
-Tank commander i en autocannon-russ tillsammans med en battlecannon-russ
-3 armoured sentinels med plasma cannons
-3 armoured sentinels med lascannons

Vi slog fram uppdrag och den blev Dawn of War deployment och Contact lost, vilket innebär att man får lika många tactical objectives som man kontrollerar objektiv, upp till max sex aktiva samtidigt. Dessutom spelade vi med mysterious objectives! :shock:

Han deployade Yarrick-blobben, veteraner, platoon command och missiler på ena flanken, tank commander och conscripts i mitten och flamer-blobben tillsammans med sentinellerna på andra flanken. Mycket guardsmen blev det. Eftersom han skulle börja försökte jag gömma mig så bra det gick och spridde ut mig över bärdet. Jag lyckades inte seiza och han satte igång. Efter lite trollande och ordergivning började det flyga twinlinkade skott som ignorerade cover åt mitt håll och Incubi-båten dog, vilket gav honom First blood och Big game hunter. Någon av kabalite-båtarna blev nog shaken också och den andra tvingades jinka men utöver det hände förvånansvärt lite. Flamer-blog, conscripts och veteraner avancerade. I min runda ett sköt jag ett gäng lansar på den ena russen utan att göra något och lite lansar på en chimera som inte heller gjorde något. Scourges och kabalites började nöta på Yarrik-blobben som trots framtrollat 4+ invo tog en hel del förluster. En venom sköt lite conscripts och två andra venoms sköt bort lite guardsmen ur flamer-blobben. Min ena ravager hittade ett mystiskt objektiv som gav plus på cover save och var inte helt missnöjd med det. Trueborn hoppade fram i cover för att få ett bra läge nästa runda.

I hans runda två började det återigen trollas och ges order, vilket resulterade i en död Ravager och senare även en död kabalite-raider. Urlastande veteraner dödade alla scourges utom två. Min andra ravager och två venoms tvingades jinka men en venom blev trots det av med en kanon. Incubis fick en russplatta i huvudet och blev av med fem modeller. Och både conscripts och flamer-blobben började komma farligt nära mina enheter nu. Det såg inte bra ut. I min runda noterade jag också att jag inte alls var van vid den här typen av mission. Jag hade missat mig att ställa mig på ett av objektiven och fick därför bara två nya kort. Razorwingen kom in och efter lite funderande beslutade jag mig för att sätta in den mot conscripts. Jag kunde inte låta dem springa omkring bland mina linjer. Fyra träffsäkra missiler resulterade i 28 döda conscripts! Sådärja! Trueborns klantade dock till det fullständigt och lyckades trots fyra blasters i sidan på en chimera bara ta ett hull point. Kabalites och de kvarvarande scourgesarna tog dock hand om den andra veteransquaden och kanske lite av Yarricks polare också. På andra flanken lyckades venoms skjuta ut lite guardsmen från flamer-blobben och fick med sig kommissarien av bara farten.

Hans runda tre. Trolleri och order resulterar i att den kvarvarande raidern blir stunnad och blir av med sin lans. Tauroxen immobiliserar trueborns venom och chimeraveteranerna tankshockar sig genom min linjer för att klara Behind enemy lines. Lite blandad eld dödar en kabalite-squad så när som på en splinter cannon. Ravagern med 2+ cover jinkar som vanligt. En venom dör. De kvarvarande conscriptsen gömmer sig vid ett objektiv och flamerblobben avancerar. I min tur får Trueborns revanch genom att förstöra veteranernas chimera. Veteranerna försöker komma så långt bort från Incubis som möjligt. Det gjorde att min succubus inte kunde motstå det perfekta plasmagranat-läget trots att det kunde innebära en failed charge och dödade fem veteraner. Kabalite och scourges skjuter på Yarrick-blobben som nu inte har så många modeller kvar förutom autocannons. Min jinkande ravager och razorwingen teamar upp och lyckas sänka en av russarna. På andra flanken hoppar wracks ut och skjuter tillsammans med venoms och lite kabalites ut alla flamers ur flamerblobben. Istället för att ta chargen av de genmodifierade mörkeldarerna väljer dock de nu flamerlösa guardsmenen att fly. Incubis kommer tills slut in i sin närstrid, men blir av med en modell på overwatch, vilket gör att det enbart är en Klaivex och en Incubus som kommer in i närstrid. Båda börjar göra massa snygga moves för att visa vem som är det värsta närstridsmonstret men någonstans i alla snygga kator och vapendrillar glömmer de att döda fiender. En guardsmen dör och succubusen får ett wound tillbara. Lika i striden. Båda mörkeldarerna kollar på varandra och säger "Vi talar aldrig mer om det här!" :oops:

Resten av matchen är lite allmänt skjutande fram och tillbaka. Båda arméerna har fått mycket utskjutet. Dåligt tärningsrullande för guardsen gör att det inte dör så mycket mer för mörkeldarerna. Någon venom, men inte mer. Yarrick försöker ge skjut-och-spring-ordern till missile launchers som totalvägrar (Dubbelsexa) "Flytta på oss? Är du galen?". Rundan efter försöker han igen och de springer demonstrativt en tum. När han sedan ger samma order till sitt enda kvarvarande autocannon-team blir den en ny dubbelsexa. Mörkeldarerna lyckas till slut nöta ner hela Yarrick-blobben förutom Yarrick själv. Trueborns dödar tauroxen och Incubusen har ihjäl veteranerna. Efter ett väldigt blodigt slag visar det sig att IG:sarna har lyckats få ett poäng mer än eldarerna. Spännande match.

Vad har jag lärt mig?
- DE är bra om de får spela med 100 poäng mer än motståndaren (Sorry, Mattias!).
- Razorwing. Wow! Den ska målas upp snabbt.
- Fordon är fortfarande stora problem för DE. Särskilt om de har armour 12, som armoured sentinels eller chimeror.
- DE är ändå förvånansvärt tåliga. Även om varje sak inte tål mycket kan motståndaren inte skjuta på allt på en gång.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Härligt att höra! I februari får du visa mina Marines (Chaos eller vargar) vart skåpet ska stå. (Antagligen på en Power Armour-fot. Det ska göra ont.)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Då var jag klar med en styck Talos!
Bild
Bild

Talos/chronos är ett riktigt coolt kit. Massa snygga detaljer och roliga options. Något som jag försökte göra med modellen är att inte alltid välja det uppenbara med vad som är organiskt och mekaniskt. Exempelvis så är nog "händerna" tänkta att vara mekaniska, även om de har rätt mjuka, organiska former. Men för Haemonculi är ju kött bara ett annat material och det gav onekligen ett konstigt intryck att ha dem som kött. Särskilt med kedjorna gav det möjlighet att göra lite blodiga effekter (som ser bättre ut i verkligheten). Att bli omgjord till en Talos är ju i många fall ett straff för någon som Haemonculusen inte gillar och då är det klart att vapnen ska göra ont på talosen också. Ett annat exempel är piggarna på svansen. Jag tror de är tänkta som benutväxter, men jag målade dem som metall så att de istället blir spikar som de organiska delarna är spetsade på för att hålla dem på plats.

Bild
Bild

Något annat jag ville göra med målningen var att få fram någon slags ockult eller alkemisk känsla, vilket passar bra med symbolen för "the Hex", som mina Coven-saker kommer från. Även om mörkeldarerna inte är religiösa eller håller på med psychic powers så borde de ändå kunna använda runor för att binda saker. Eller så vill de bara spä på människornas vidskepelse...

Bild

Om med Talosen kan jag nu testa Dark Artisan-formationen. Jag är inte säker på om jag tycker att den egentligen är värd sina poäng eller sin komp, men den är rätt kul. Dock har nog både Talosen och Chronosen inte helt optad beväpning för den formationen.
Och på sikt ska jag nog bygga en ny Haemonculus. Han ser lite märklig ut nu när Shattershard inte finns längre.
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Som vanligt är det snyggt Ooan. Tekniskt skickligt målat är det också. I mitt tycke blir modellen lite för clean. Men den kommer säkert passa asbra ihop med resten av armén... Det kan vara ljuset i bilden också... Snygga free hands som vanligt. Hatten av!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar