LBK-mallen 2.2

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Yabob

Re: LBK-mallen 2.2

Inlägg av Yabob »

guildmaster skrev:Superbra arbete i kompgruppen.

Jag lyssnade på 11th companys interview med Niel då de pratade igenom kompmallen. Roligt att det finns ett internationellt intresse. Till och med jänkarna börjar diskutera komp.

Mitt tips är att byta namn på mallen. (What is a "mallen? And what do LBK stand for?)

Ni skriver den redan på engelska så den kunde få ett namn som man förstår utomlands. Swedish tournament comp, viking 40k, smorgasbord points eller nått annat skôj.
LBK är redan på engelska. Sen att det är en förkortning är en annan sak. ;)
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

egge

Inlägg av egge »

Kul att nya nidsen är med! En dum fråga dock...varför kompar venomthropes? Ok de är bra om motståndaren har tagit bara direkt eld och inga vapen som ignorerar cover, inga flamers samt att det finns en ruin som ger 4+ cover precis där hela tyranid armén vill stå. Annars är det en 3+ 2 wounds marine att ta död på och inte för att vara sån men det tar man död på rätt snabbt. Jag håller med om att de är automatiskt tagande men än så länge är de inte så bra att de motiverar minus. Minuset är helt enkelt antaget att motståndaren inte har tagit en armé. Men de blir dubbelbestraffade av något skäl?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

egge skrev: Jag håller med om att de är automatiskt tagande men än så länge är de inte så bra att de motiverar minus.
Just det faktum att de är bra nog att vara auto-include borde absolut räcka för att kompa. Sen kanske kompen måste justeras, men det är inte upp till mig.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

egge skrev:Kul att nya nidsen är med! En dum fråga dock...varför kompar venomthropes? Ok de är bra om motståndaren har tagit bara direkt eld och inga vapen som ignorerar cover, inga flamers samt att det finns en ruin som ger 4+ cover precis där hela tyranid armén vill stå. Annars är det en 3+ 2 wounds marine att ta död på och inte för att vara sån men det tar man död på rätt snabbt. Jag håller med om att de är automatiskt tagande men än så länge är de inte så bra att de motiverar minus. Minuset är helt enkelt antaget att motståndaren inte har tagit en armé. Men de blir dubbelbestraffade av något skäl?
Olof kan förklara det för dig Egge :)
Han kikar nog in snart.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

bastion eller tom bättre firestorm redoubt sätt en venomthrope + en tyranid prime med norn crown och så har man en shrouded och synaps bubble som interceptar flygare med laserkanoner :)

Halvar

Inlägg av Halvar »

kombat skrev:bastion eller tom bättre firestorm redoubt sätt en venomthrope + en tyranid prime med norn crown och så har man en shrouded och synaps bubble som interceptar flygare med laserkanoner :)
va? men laserkanonen har fortfarande bara bs2 eftersom GW fortfarande inte ändrat FAQn. och ni tror väl inte de kommer ändra sig på en ologisk punkt?

jag förstod dock att venomthropes skulle ge kompminus men jag trodde det hade mer med att det inte finns något annat som har funnits i codexen förut som fick en buff, utom möjligtvis tyrannofexar. ja det och alla konstiga theorihammarlistor som antar att motståndaren inte kan se ens venomthropes.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Asplund

Re: Sv: LBK-mallen 2.2

Inlägg av Asplund »

Utan att ha alltför mycket spelvana med nya dexen känns det knäppt att gnälla. Men vafan, jag är ju på internet!

Venomthropes borde kompa först vid en viss mängd ga(u)nts (och kanske stealers om nån får för sig att dom är nåt att ha), inte kompa och vara ett tillägg till ga(u)nt minuset.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev: va? men laserkanonen har fortfarande bara bs2 eftersom GW fortfarande inte ändrat FAQn. och ni tror väl inte de kommer ändra sig på en ologisk punkt?
Du säger alltså att en FAQ som uppdaterades ett år innan codexet gäller fortfarande? Trots att det gäller ett annat codex?

Tyranids kan numera använda quadguns och alla andra former av fortificationvapen. Står inget annat i mitt codex vad jag sett.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Självklart gäller gamla FAQn bara gamla codexet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Flogger skrev:
egge skrev:Kul att nya nidsen är med! En dum fråga dock...varför kompar venomthropes? Ok de är bra om motståndaren har tagit bara direkt eld och inga vapen som ignorerar cover, inga flamers samt att det finns en ruin som ger 4+ cover precis där hela tyranid armén vill stå. Annars är det en 3+ 2 wounds marine att ta död på och inte för att vara sån men det tar man död på rätt snabbt. Jag håller med om att de är automatiskt tagande men än så länge är de inte så bra att de motiverar minus. Minuset är helt enkelt antaget att motståndaren inte har tagit en armé. Men de blir dubbelbestraffade av något skäl?
Olof kan förklara det för dig Egge :)
Han kikar nog in snart.
Haha! Du känner mig Flogger :)

@Egge
Den korta varianten. Ställ dina venomthropes ute i det fria, då förtjänar de inte komp. Med 3+ save så dör de rätt lätt.
Men!
Om man är lite listig och ställer dem längre bak(bakom ngt som ger 4+ cover) så tittar de och alla 100 kompisar i närheten på 5+ till 2+ cover. Vidare:
Har du en ruin så kanske du rent av ställer dem under ett tak utom LOS. Nu kan inget döda dem, för du blockade väl bort deepstrike möjligheter med din backfield scoring?

Om vi skall osta med fort: 2 vägar.
1; Som kombat skriv, bastion tillsammans med synapse tönt och krona. Stor bra synergi bubbla som e svår som fan att jobba mot.
2; Ta en aegis och hela din arme tittar på 2+ save. För du satte väl ut aegisen längs ~mittlinjen så du har nytta av den på vägen fram?

Sedan är de bättre ju fler modeller som finns på brädet, där av skalningen mot hord-minuset.

Detta sammantaget ger kompen på dem. Får spela några turneringar och sedan kanske saker ändras.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar