Allt som står i WD är inte regler, men det står regler i WD är väl det enkla svaret.Kaptenen skrev:Men.. Hur kan den flummiga WD-texten om att Termagants ger cover vara flummig text i WD samtidigt som den flummiga WD-texten om Indirect Fire blir en regel som trumfar regelbokens slytteregler för MC's?
Är texterna i WD att betrakta som regler eller inte?
Nya Tyranider i November!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Nya Tyranider i November!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
@ Kaptenen. Bara att inse att det beror på vem som läser regeln och postar på forumet. Vad som trumfar vad beträffande regler avgörs av spelare som har tolkningsföreträde, är språkkunniga som få och har den givna rätten att avfärda andra som amatörer. -Puss!
Vi skulle ta en match vid tillfälle. Då kan du få cover från gaunts... och en öl eller två.
Vi skulle ta en match vid tillfälle. Då kan du få cover från gaunts... och en öl eller två.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Skillnaden enligt mig är att det ena textstycket väldigt mkt känns som en ambitiös skribents egna reflerktioner(det där om interveening models).
Rubriken är trots allt: "What we learned". Knappst regelmaterial?
Det andra ser ut att vara direkt saxat från en codex.
Rubriken är trots allt: "What we learned". Knappst regelmaterial?
Det andra ser ut att vara direkt saxat från en codex.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Det står ju även på sidan med rubriken "The Rules".
Är argumenten nu nere på nivån "vad som ser ut att vara regler och vad som ser ut att vara åsikter" så är vi i en klurig situation.
Om WD ses som mest flum, men där de officiella släppen får användas, då borde väl det som står under rubriken "Rules" vara det som ska räknas, och inte var och ens utvalda delar av det?
Eller hur avgörs det vad som är de faktiska reglerna?
@Röde
Deal!
(Och du kan vara något på spåren med din teori)
Är argumenten nu nere på nivån "vad som ser ut att vara regler och vad som ser ut att vara åsikter" så är vi i en klurig situation.
Om WD ses som mest flum, men där de officiella släppen får användas, då borde väl det som står under rubriken "Rules" vara det som ska räknas, och inte var och ens utvalda delar av det?
Eller hur avgörs det vad som är de faktiska reglerna?
@Röde
Deal!
(Och du kan vara något på spåren med din teori)
Sluta greppa efter grässtrån Olof. Reglerna är tydliga. Varje vapen skjuter på närmsta modell. Punkt, end of story. MCs skjuter 360.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Hur menar du man skall tolka det hela?Flogger skrev:Sluta greppa efter grässtrån Olof. Reglerna är tydliga. Varje vapen skjuter på närmsta modell. Punkt, end of story. MCs skjuter 360.
a; Anta att regeln: "Instinctive Fire" inte finns och bara tolka det hela som ett MC. Dvs. man kan bara skjuta 2 vapen per runda?
b; Ta hänsyn till reglen och följa den fullt ut(blir väl en fråga för SWEfaq...). Utgå ifrån att codex/mest-specifika-regel/dataslate trumfar grund-bok. Isf anser jag _nog_ att man bebömmer varje vapen enskillt. Tycker iaf wordingen pekar på det, nu är jag ingen lingvistisk expert så jag tänker inte säga mer i den frågan än att det är dit jag tycker det barkar.
c; Plocka lite tolkningar från båda hållen(verkar som att du står här).
- Man skall få skjuta fler vapen än grundboken säger att man får eftersom "instinctive fire antyder att man får".
- Eftersom grundboken säger att MC:S skjuter som de vill kan man frånse från antydningar om vart modellen skjuter enligt "Instinctive Fire".
Antingen får man gå efter dataslate och tolka de reglerna och låta dem trumfa grundboken eller så får man låta grundboken trumfa dataslate. Jag anser att dataslaten bör ha prio, men i så fall får man föja de regler som den anger och här går tolkningar isär.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag blir inte ledsen ifall kanonerna kan skjuta på olika mål, så jag har en tredje variant på tolkning. Som är partisk å mina vägnar såklart
Kanonerna skjuter på närmsta mål, med utgångsläge från pipan. Ifall alla pipor är närmast samma mål kommer monsterregeln in i bilden och den kan skjuta igenom sig själv.
Så i praktiken blir det en jävla cirkus om den podar ned mitt i gröten. Men om den poddar defensivt kommer det troligen bara bli ett mål.
Kanonerna skjuter på närmsta mål, med utgångsläge från pipan. Ifall alla pipor är närmast samma mål kommer monsterregeln in i bilden och den kan skjuta igenom sig själv.
Så i praktiken blir det en jävla cirkus om den podar ned mitt i gröten. Men om den poddar defensivt kommer det troligen bara bli ett mål.
Du ska tolka det precis som det står Olof.
Varje vapen skjuter på närmsta mål. De ser 360 grader eftersom de är MCs. Alltså kommer det finnas tillfällen där ett vapen är närmre en enhet än en annan men i de flesta fall kommer alla vapen skjuta på den enhet som är närmst basen (då vapnena knappt sticker utanför).
Varje vapen skjuter på närmsta mål. De ser 360 grader eftersom de är MCs. Alltså kommer det finnas tillfällen där ett vapen är närmre en enhet än en annan men i de flesta fall kommer alla vapen skjuta på den enhet som är närmst basen (då vapnena knappt sticker utanför).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag tror ni har rätt. Om MC's plötsligt skulle få en arc of fire så måste det specifikt stå det, annars gäller ju grundreglerna.
Det är möjligt att det ligger regler i boxarna till dessa modeller, kanske blir det ännu tydligare då.
Det är möjligt att det ligger regler i boxarna till dessa modeller, kanske blir det ännu tydligare då.
Pod Deepstrikar i början av Movement.
Tervigon spawnar i slutet av Movement.
Fullt lagligt att landa, gå ut med Tervigon och sedan spawna Gaunts?
Tervigon spawnar i slutet av Movement.
Fullt lagligt att landa, gå ut med Tervigon och sedan spawna Gaunts?