En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Ett avslut

Planen var att jag skulle spelat på SM nu denna helg. Ibland kommer dock livet mellan, eller i detta fall döden.

Min svärfar - frugans pappa och barnens morfar gick bort dagen innan avfärd. En av de snällaste personer jag haft förmånen att träffa.

Min armé blev klar enligt plan. Nu blev det inget spel men i sammanhanget känns det inte speciellt viktigt.
Mina kommissionsbeställda scouter och BA-karaktärer kom som planerat. Alla Hellhounds blev klara med old school tema och metalldelar. Så här blev min SM-arme:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Svärfar var även han en hobbyist, med sin passion dedikerad till amatör-radio.
Under en period var han en av de främsta i Sverige i tävlingar med att sända från udda platser med bärbar radio och en uppskattad profil i sin hobbysfär.
En fantastiskt fin människa som är oerhört saknad.

Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
men ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över död man.

Nu har din radio tystnad men ditt minne lever vidare.
Vila i frid D!

...

Vi föds, vi lever, vi dör. Så gör det bästa av den tid vi har här.
Sköt om er kära vänner.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Förlora nära och kära gör så sabla ont.
Kämpa på, verkligheten är lite väl tuff ibland... <3

Samtidigt, så kan det när den första sorgen väl lagt sig, vara upplyftande att få ett perspektiv till vardagen och vad som egentligen är viktigt i livet.
En örfil av verkligheten som kan hjälpa en att styra in på rätt bana igen om man hamnat på en stig där man lägger tid energi på saker och människor som egentligen inte alls är viktiga - och helt för lite tid på det som ligger en varmast om hjärtat.

Kramar från Gotland, ser fram emot att läsa vidare om din hobbyresa när du landat och laddat om!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Fä dör, fränder dö
Även själv skiljes du hädan
Men eftermälet aldrig dör
För en var som gott har vunnit

Ta hand om er.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

@Röde & Kaptenen.

Stort tack! Exakt så är det. Har tillbringat sjukt mycket närvarande tid med barnen. Att stämma av sina prioriteringar ibland är förjävla viktigt, för en dag är det försent.

Har jufflat lite hobbygrejer senaste kvällarna.

Köpte en Mortarion som var delvis färdigmålad och bestämde mig för att testa bubblor på basen.

Image

Image

Image

Köpte halvpärlor för bubblorna.

Image

Limmade dem på basen i klungor.

Image

Sen på med dark angel grönt.

Image

Smetade lättare grön i lite olika nyanser.

Image

Sen på med realistic water blandat med disgusting slime från AP. Samt lekte runt med 3-4 andra nyanser som jag blandade i vattnet och petade dit där det kändes rätt.

Kul grej och tog inte mer än nån timma.

Jag och boysen körde även en testmatch mellan Shadow sword och Mortarion.

Image

Lillkillen valde Morty och stora tog Shadowsworden.

Sjukt spännande duell som böljade fram och tillbaka. De började på 24” avstånd, inga CP och roll off för vem som börjar.

Mortarion vann roll-offen, kastade -1 to hit på sig själv och advancar fram. SS sköt bort 5 wounds med lite otur med vulkankanonen.

Sen kom Mortarion in i närstrid och överlevde overwatchen med 7 wounds kvar.

Där trodde jag det skulle vara slut. Mortarion slog sönder SS ner till 5 wounds som slog tillbaka och sårade Mortarion men snuskigt motståndskraftig räddade alla utom två.

Med Mortarion nere på 4 wounds backade SS ut ur striden sina ynkliga 4”, sköt loss allt han hade med 6:or för att träffa. Laserkanonerna missade. Heavy bolters träffade och 2 wounds gick igenom. Bara vulkankanonen kvar.

Ena sonen rullade fram 8 skott och får tre sexor! Mortarion misslyckas med att rädda två av dem och det blir 7 wounds! Minsta sonen slår tre femmor för snuskigt motståndskraftig men det räcker inte. Mortarion dör med -2 wounds.

Han slår en femma och Mortarion sprängs i ett moln av frätande slem, smuts & flugor. Shadowsworden tar två wounds till men står kvar som segrare med 3 wounds.

Riktigt spännande med många intressanta tärningsslag. Får mig att ångra att jag sålt Guilliman, det hade varit kul att måla upp honom bara för en dödsmatch.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Skön läsning!
Stabil början på Mortarion, roligt att läsa om hur du umgåtts mycket med barnen nu - även under hobbytid!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tack Kaptenen! Jodå, hobbytid finns. Det blir när barnen och frugan lagt sig. Skönt att sitta och måla på nattkvisten. Sen har jag ju min Death Guard arme för att spela med barnen så Morty är bara köpt för spel med dem. Äldsta killen ville köra i helgen så har lovat honom att vi kör en match.

Att skriva är roligt och önskar jag hade tid och ork att sväva ut i maffiga batreps som gamla dagar. Tyvärr ryms det inte i kalendern. Sen börjar väl detta forum dö ut lite också och då känns det rätt meningslöst att lägga ner tid i mastodontprojekt mer än lite uppdateringar. Men ska iväg på turnering i november så får se om andan faller på under resan.

Har målat upp vingarna från grundfärgen.
Image
Seraphim sepia och nån lättare röd wash samt lila och lite rött för överdelarna över grå grundfärg.
Highlight drybrush med mummy robe.
Sen Vallejos Humo Smoke i AB för de brända partierna. Ingen färg slår den när det kommer till bränt, enligt mitt tycke.

Sen körde jag på ett varv till med realistic water.
Image
Detta varv spädde jag ut en mjölkkapsyl av rwater med en droppe soft tone och två penseluddar med poisonous cloud från Army Painter. Tycker det blev rätt schyssta kontraster som att slemmet rör sig. Vem vet vad som döljs där nere.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Först och främst håller inte det här forumet på att dö ut. Det får inte helt enkelt. Jag är för gammal för att hitta ett nytt forum! Det här är ett kärt kryp in och det får inte förändras.
Well, skämt åsido så tittar jag in här ändå eftersom man har lärt känna folket här. Och förhoppningen är väl att folk kan hitta tillbaka.

Hur som helst: Måste verkligen ge två tummar upp till dina Hellhounds! Gillar verkligen vädringen. Du har hittat en bra balansgång mellan för mycket och för liten vädring. Det ser ut som välanvända tjänstefordon, och inte som om de voltat ner för Mount Everests norrsida... sidledes.

Bubbeleffekten på basen blev också bra tycker jag. Allt som kräver en liten insats för att ge en stor utdelning är alltid ett plus i min bok. Mortarion verkar för övrigt vara en stor pjäs att frakta?
Just nu flyttar jag min Baneblade invirad i en badhandduk i en IKEA kasse i väntan på att jag hittar en lämplig transportlösning till den. Men Tyraniderna måste nog ändå ta guldmedaljen i att vara jobbiga att flytta med alla sina spretiga delar.

Mitt rekord i Hormagaunt plockepinn är att få ut femton (Japp, count em 15) Hormaguanter ur en låda, där de låg huller om buller, genom att bara ta tag i en Hormagaunt och lyfta. Den ni.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Först och främst håller inte det här forumet på att dö ut. Det får inte helt enkelt. Jag är för gammal för att hitta ett nytt forum! Det här är ett kärt kryp in och det får inte förändras.
Well, skämt åsido så tittar jag in här ändå eftersom man har lärt känna folket här. Och förhoppningen är väl att folk kan hitta tillbaka.
Forumet skulle väl behöva lite insatser som gör det lite enklare och mer tilltalande. Dock är det ju folk som gör gratis och om jag själv inte är beredd att hosta upp tid är det inte så att man har rätt att klaga. Så mest ett konstaterande och lite trist. Även om FB och Insta kan vara alternativ så är det väl inte riktigt samma. Ingendera funkar speciellt bra för kontinuerligt bloggande.
RUNE skrev: Hur som helst: Måste verkligen ge två tummar upp till dina Hellhounds! Gillar verkligen vädringen. Du har hittat en bra balansgång mellan för mycket och för liten vädring. Det ser ut som välanvända tjänstefordon, och inte som om de voltat ner för Mount Everests norrsida... sidledes.
Tackar tackar! Och rolig bild jag får framför mig av valfri tank som sidvoltar i 4000 meter.
RUNE skrev: Bubbeleffekten på basen blev också bra tycker jag. Allt som kräver en liten insats för att ge en stor utdelning är alltid ett plus i min bok. Mortarion verkar för övrigt vara en stor pjäs att frakta?
Just nu flyttar jag min Baneblade invirad i en badhandduk i en IKEA kasse i väntan på att jag hittar en lämplig transportlösning till den.
Instämmer - enkelt och snyggt är bra grejer. Att hitta de där teknikerna som skarvar hörn och samtidigt blir snyggt är som att vinna på lotto - trots att man inte spelar. Mer sånt åt folket!
Nu lär jag inte frakta den så ofta. Men om jag gör det, blir det med magneter i magnetoväskan.
Det där med baneblade känner jag igen dock. Har haft med min på turnering och slutade med att jag bar den i en gammal plastbricka med höga kanter från catering på jobbet. Men handdukar är också ett alternativ. Alla sätt är bra utom de dåliga..
RUNE skrev: Men Tyraniderna måste nog ändå ta guldmedaljen i att vara jobbiga att flytta med alla sina spretiga delar.
Mitt rekord i Hormagaunt plockepinn är att få ut femton (Japp, count em 15) Hormaguanter ur en låda, där de låg huller om buller, genom att bara ta tag i en Hormagaunt och lyfta. Den ni.
Den där var dock inte så bra kanske. Får hjärtknip igen.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Lite baser och pul...

Image

Hittat en bas till min Grey knight Dreadnought som kändes passande. Ska vattna lite mer i pölarna och odla gräs.

Image

Sen tre HWT till från Anvil Industry som börjar bli småklara.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Heja heja!

Håller med herrarna i diskussionen om forumet. Aktiviteten har sjukit oerhört den senaste tiden. Tycker det är trist men folket har väl hittat andra plattformar. Jag själv tycker bloggarna, köp och sälj samt turneringsanslagen är bra att ha på ett ställe. Möjligheten att ställa regelfrågor till mer aktiva spelare är inte fel den heller.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar