Gate fråga...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Re: Gate fråga...

Inlägg av LillePer »

Höhö, så går det när man tänker till (eller inte...) jaja :P

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Och det finns inget krav på att man ska fly i början av rundan (ändring från 4th), man kan välja att fly som det sista man gör i movement fasen.
Alexander Merinen

Joppe

Inlägg av Joppe »

HeadWar skrev:Att man måste göra det innan man flyttar andra enheter som redan är på bordet är ju helt uppenbart, men jag är osäker på när man gör det i förhållande till reserves i olika former, som ju också ska hanteras "at the start of" Movement-fasen.

Jag ser dock inga större problem med att man väljer själv i vilken ordning man vill göra saker som ska ske samtidigt.
Det står inte start of movement phase, det står "This power is used at the beginning of the Librarian's Movement phase". Jag har alltid tolkat detta som att det är när man aktiverar Librarian och eventuell enhet han har joinat. Alltså får man flytta andra enheter först.

Sedan ersätter powern movement för Librarian. Om man då inte får göra movement, t.ex. om man är i närstrid, får man inte heller använda Gate.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Joppe skrev:Det står inte start of movement phase, det står "This power is used at the beginning of the Librarian's Movement phase". Jag har alltid tolkat detta som att det är när man aktiverar Librarian och eventuell enhet han har joinat. Alltså får man flytta andra enheter först.
Det finns bara en gemensam Movement phase per Player Turn, inte en per enhet.
Joppe skrev:Sedan ersätter powern movement för Librarian. Om man då inte får göra movement, t.ex. om man är i närstrid, får man inte heller använda Gate.
Vad baserar du det på? Han kommer mycket riktigt inte kunna flytta något mer den rundan eftersom han har Deep Strikeat, men det finns ingenting som säger att det är istället för movement.

Joppe

Inlägg av Joppe »

HeadWar skrev:
Joppe skrev:Det står inte start of movement phase, det står "This power is used at the beginning of the Librarian's Movement phase". Jag har alltid tolkat detta som att det är när man aktiverar Librarian och eventuell enhet han har joinat. Alltså får man flytta andra enheter först.
Det finns bara en gemensam Movement phase per Player Turn, inte en per enhet.
Det finns en movement phase för spelaren ja, men sen flyttar man en enhet åt gången. Alltså bör possesiv s:et på Librarian's movement phase syfta på när Librarian flyttar och inte när något annat flyttar. Annars borde det stå beginning of the movement phase, eller beginning of the player's movement phase. :)
HeadWar skrev:
Joppe skrev:Sedan ersätter powern movement för Librarian. Om man då inte får göra movement, t.ex. om man är i närstrid, får man inte heller använda Gate.
Vad baserar du det på? Han kommer mycket riktigt inte kunna flytta något mer den rundan eftersom han har Deep Strikeat, men det finns ingenting som säger att det är istället för movement.
Trodde jag hade något att basera det på men där hade jag tydligen fel. Får leta vidare.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Joppe skrev:Det finns en movement phase för spelaren ja, men sen flyttar man en enhet åt gången. Alltså bör possesiv s:et på Librarian's movement phase syfta på när Librarian flyttar och inte när något annat flyttar. Annars borde det stå beginning of the movement phase, eller beginning of the players movement phase. :)
Du tänker att det då fungerar på samma sätt som när en grupp ska testa för regroup precis innan dom flyttas? Dvs, du väljer enheten och sedan utför dess move-action (med regroup innan om du måste), och du kan välja i vilken ordning du vill.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Joppe skrev:Det finns en movement phase för spelaren ja, men sen flyttar man en enhet åt gången. Alltså bör possesiv s:et på Librarian's movement phase syfta på när Librarian flyttar och inte när något annat flyttar. Annars borde det stå beginning of the movement phase, eller beginning of the player's movement phase. :)
Det syftar på att man bara får använda det i sin egen runda, inte i motståndarens. Samma formulering på alla libbens powers. Hade de menat i början av hans move hade de rimligtvis skrivit just move, och inte Movement phase.

Skriv svar