Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Simon Talltorp
Re: Orks
dom är jobbiga på lite oliks sätt, har man förberett sig på lite landraiders så har man troligtvis svårt att hinna få bort alla killacans (och dreads som man också vill ha) då man fokuserat på några få hårdskjutande saker som ska ta ut ett fordon var. har du dessutom KFF så blir det en sjukt jobbig match när du soakar hälften av skotten också...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
-
LordTengil
Deff dreaden borde också få -1 för grot riggers.
För 5p känns Grot Riggers ganska given, och han är väl kompad i snällaste laget nu.
För 5p känns Grot Riggers ganska given, och han är väl kompad i snällaste laget nu.
-
Booogeyman
Kommandos och Stormboyz är frame långt före Ork boyz. Så en power klaw är bättre på dom än på vanliga boyz.Mall skrev:Kommandos
-3 Powerklaw
Ork boyz
-3 Powerklaw
Stormboyz
-3 Powerklaw
Skulle vara bättre med -3 ocksåMall skrev:Stormboyz
-2 each unit of Stormboyz (-4 if squad numbers 15 models or more)
Stormboyz size
5 - 10 = -2
11-15 = -3
16-20 = -4
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Ok.LordTengil skrev:Deff dreaden borde också få -1 för grot riggers.
1. Kanske det, men jag tycker inte att det är värt att ge PKn mer minus för att enheten är snabb; det har enheten redan fått minus för i grund.svenska40k-konto skrev:Kommandos och Stormboyz är frame långt före Ork boyz. Så en power klaw är bättre på dom än på vanliga boyz.
Skulle vara bättre med -3 också
Stormboyz size
5 - 10 = -2
11-15 = -3
16-20 = -4
2.Problemet med det är att det betyder att vi i förlängningen måste ta hänsyn till exakt alla storlekar och kompa hur bra det är, något vi inte vill göra. Nu har vi tydligt tagit en ståndpunkt att vid 15+ man är de bättre än annars eftersom små enheter är mycket sämre än stora, krångligare än så vill vi inte ha det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
@Mork: Jag är lite emot sådana exakta minus, orkmallen håller redan på att spåra ut lite i och med Boy-minuset och liknande. Men jag håller med om att (Mega)Nobs straffas för hårt som Troops, jämfört med DW Terminators, SM Bikers och liknande så får de -3 vilket också Nobsen borde få. Nobs i transport får vi kanske se över.
Angående Bosspole så föredrar jag att ha minuset på Nobsen, skall man få en överskådlig bild utav en mall är det lättast om minusarna ligger så tätt anknutna till den berörda enheten som möjligt, att vi sedan antagligen glömde bort att bosspole redan gav lite minus på IC's och vi straffade det för hårt på Nobsen är en annan sak.
Till BSK räknar vi med att uppdatera ett antal mallar, detta kommer nog ske ganska snart i och med att hälften utav oss kommer bli familjärt handikappade snart, annars får jag göra det själv.
Angående Bosspole så föredrar jag att ha minuset på Nobsen, skall man få en överskådlig bild utav en mall är det lättast om minusarna ligger så tätt anknutna till den berörda enheten som möjligt, att vi sedan antagligen glömde bort att bosspole redan gav lite minus på IC's och vi straffade det för hårt på Nobsen är en annan sak.
Till BSK räknar vi med att uppdatera ett antal mallar, detta kommer nog ske ganska snart i och med att hälften utav oss kommer bli familjärt handikappade snart, annars får jag göra det själv.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Deffdreads som Troops är inte scoring eftersom de har armour value, att de effektivt blir ett till Heavy-slot möjligtvis kan straffas lite i kompen.Jacke skrev:Deff dreds kanske borde ha extra minus om det är köpta som troops? Det är ju alldrig dåligt att vara scoring.
Tycker nog det räcker med det eskalerande fordonsminuset för att täcka in eventuellt överflöd av Deffdreads.