Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke

Re: Grey Knights

Inlägg av Jacke »

Asplund skrev:Jädrar vad jag tycker GKs är svårkompade. Ska man ta i beaktning att codexen gör Nids ospelbara på turnering?
Nej det behövs väl inte? De kan väl få sina auto-win mot Nids och Daemons. Det är svårt att kompa saker som bara är oblancerade mot vissa listor.
daskad skrev:om man nu ska gämföra så har de andra loyalist codexen en hel del mycket mer longrange skytte, och jag säger det igen, men ni verkar inte förstå det, man KAN inte ta bort en armés enda longrangeskytte mot bilar, det skulle vara som att kompa bort lascannons och missilelaunchers ur SM codexet
Om Seer councils hade varit Eldars enda "vettiga" CC enhet ska man kompa dem snällare då?

daskad

Inlägg av daskad »

Men nu är dem inte det, eller hur?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det spelar ingen roll om en enhet är "den enda bra" i en codex, är den bra så ska den ha låg komp, det är verkligen inte svårare än så. Vill man inte ha låg komp får man ta sämre enheter.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Kolla på hive guards, de kompar också skithårt. Eftersom de är arméns enda vettiga Longrange antitank. ("long range", rätt storskillnad på 30" effektiv range och 54") Men de kompar -45 för 9st vilket är ungefär 3 vanliga och en venereble? "EDIT:(I poäng menade jag primärt)" Att de då kompar -38, + fordons minus (som sällan lär bli -7) är väl inte jättekonstigt. De skjuter faktiskt jävligt bra och 6 skott från 3 hiveguards blir ungefär lika många träff som dreaden. Som dessutom inte kan bli shaken som brukar vara fordons nackdelar, +24" längre range. Jag tycker kompen känns vettig.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Just när man jämför hydror och Psyfelmen så bör man ju betänka poängkostnaden (just nu bryr jag mig inte om kompen). Man får ju, genom att lägga till 15p, två Hydror för en Psyfleman. Så att jämföra fyra skott mot fyra skott är ju snarare 8 skott mot 4 skott.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

LillePer skrev:Kolla på hive guards, de kompar också skithårt. Eftersom de är arméns enda vettiga Longrange antitank. ("long range", rätt storskillnad på 30" effektiv range och 54") Men de kompar -45 för 9st vilket är ungefär 3 vanliga och en venereble? "EDIT:(I poäng menade jag primärt)" Att de då kompar -38, + fordons minus (som sällan lär bli -7) är väl inte jättekonstigt. De skjuter faktiskt jävligt bra och 6 skott från 3 hiveguards blir ungefär lika många träff som dreaden. Som dessutom inte kan bli shaken som brukar vara fordons nackdelar, +24" längre range. Jag tycker kompen känns vettig.
Snarare Hive guards komp som är på tok för dålig...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

imp skrev:Just när man jämför hydror och Psyfelmen så bör man ju betänka poängkostnaden (just nu bryr jag mig inte om kompen). Man får ju, genom att lägga till 15p, två Hydror för en Psyfleman. Så att jämföra fyra skott mot fyra skott är ju snarare 8 skott mot 4 skott.
Japp, det var därför jag jämförde Psyfleman med två Hydror. De är som sagt lite bättre mot lätta fordon (men skillnaden är marginell) och ganska mycket sämre mot tunga fordon. Två Hydror kompar -10 och ger två fordonsminus.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Vet inte vad jag tycker om att jämnföra saker mellan olika codexar. Hur man än gör kommer man aldrig få ett vettigt förhållande mellan prylarna.
Tycker inte psyflemens är tokbrutna, bara om de kommer i antal fler än 2. En psyfleman gör väl en eller två pen per runda på lättare bilar? Tas detta gånger 3 eller 4 tar det bara ett par rundor innan alla bilar e pajade, och det e här jag tycker att problemet uppstår.
Skott från 2 dreads är ok, men mer går inte riktigt att hantera i förhållande till kompstraff på transporter, mallen gör att man inte kan spela på bl.a. Steleks idéer men 1+1 och razorspam och med 3+ dreads kommer alla lättare bilar som sticker fram näsan vara döda i runda 2-3.

Håller helt med en tidigare post där det togs upp att den första dreaden borde kompa "billigt" kanske 4-6 eller ngt, nästa hårdare 5-7 och sedan kompa den 3e hårt som fan.
Tycker verkligen dreadarna är en enhet som kommer till ett läge där de helt enkelt blir, i kompat, ohanterliga. Därför bör det hindras/straffas används. (tolka nu inte hindras som förbjudas)

En sak som jag tycker att mall-skaparna borde gör möjligt är att uppmuntra att man kan ta autodreadar utan psy-ammo. Mallen som den står nu är lite luddig på den punkten, eller så e det jag som e lite dum i huvet
.
Och till alla er som skriker att man inte kan ta dem(auto-dreadar), har ni funderat på att ta en dread med psyammo för hårda mål och en eller tre för lättare? Mallen brukar gilla mindre optimerade val och bara ha enheter som kan hantera allt skall kompa skit. Och innan ngn skriker att s8 inte funkar mot landraiders så är min åsikt att 24'' pimpad psycannon e en hygglig motsvarighet till meltor. Längre räckvidd så man lever längre men inte ap1.

God natt gott folk.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Anton

Inlägg av Anton »

-2 second TLAC on each Dreadnought (tidigare -1)
-1 first and second TLAC in the army (tidigare -1)
-4 each additional TLAC in the army (tidigare mycket fler nivåer)

Första -7, alla övriga -13. Lätt att ta en, går att ta två, svårt att ta fler än så.

Kompensera med snällare komp på Grandmaster, Terminators och Dreadknight. Grandmastern behöver inte ha så mycket eget minus egentligen, han tillför inte så mycket som inte GK kan ändå i närstrid och den riktiga osten sitter i Grand Strategy som kompas separat. Terminators kompar allmänt för hårt i codexen jämfört med andra enheter och den första Dreadknighten borde vara billigare i grund. Kanske -6 för första (nu -8).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Anton skrev:-2 second TLAC on each Dreadnought (tidigare -1)
-1 first and second TLAC in the army (tidigare -1)
-4 each additional TLAC in the army (tidigare mycket fler nivåer)
Jag förutsätter att du nu menar TLAC (with psybolts).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst