Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Marines
Tycker Vanguard bara ska ha plus med jumppacks. Det är då de blir riktigt oprisvärda.
-
Bengtsson den yngre
om MotF med CB skall ge minus bör det vara ytterligare inus om han även har en bike, även om han fortfarande int4e känns särskillt prisvärd
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
HQ:
Librarian 100
- Nullzone, The Gate of Infinity
-12: Detta bör bero på övriga val i listan i detta fallet där det finns både beacon och en tia med termosar så är det nog rätt OK men om det inte finns något att Gate:a eller att det sker på slump så är nog det lite högt.
ELITE:
9+1 Terminators 460
- 2x Cyclone Missile Launcher
-10: Hmm är de verkligen så hårda? I kombination med gate, kanske, men det ligger ju redan på Librarian.
TROOPS:
9+1 Space marines 185
- Lascannon, Meltagun
-4: Tja. Detta kommer såklart att bli ML i framtiden möjligen MM.
Razorback 40
-3: Antar att de tre första tillsammans ger -3.
9+1 Space marines 175
- Plasmacannon, Flamer
-4: Detta stämmer nog rätt bra. PC är ruggig.
Razorback 40
0 : Antar att de tre första tillsammans ger -3.
4+1 Scouts 75
-1: Låter billigt.
FAST:
2 Attackbikes 100
- 2x Multimelta
-4: Stämmer bra.
2 Landspeeders 180
- 2x Typhoone Missile Launcher
-4: Tar detta minuset varje dag i veckan.
2+1 Scoutbikes 95
- Serg: Locator Beacon
-4: Ja detta stämmer bra om man har en droppod eller gate men med vanliga deepande termosar så är det kanske lite väl hårt.
HEAVY:
Vindicator 115
-5: Stämmer väl rätt bra.
Predator 85
- Heavybolter sponsons
-5: Stämmer bra för dakka-varianten men de andra kostar för mycket för att förtjäna det minuset.
Thunderfire cannon 100
-3: Ja, den är inte så tokig faktisk.
-59: Då hamnar listan på 46p vilket är strax under medel. På GC där jag spelade listan så blev det 22/30 i komp så bedömningen blir klart hårdare i mallen. Jag kan tycka att något mitt emellan GC och mallen är mer vettigt. Främst är det Gate:en som känns lite övervärderad. Bra jobbat annars pöjkar!
Librarian 100
-12: Detta bör bero på övriga val i listan i detta fallet där det finns både beacon och en tia med termosar så är det nog rätt OK men om det inte finns något att Gate:a eller att det sker på slump så är nog det lite högt.
ELITE:
9+1 Terminators 460
-10: Hmm är de verkligen så hårda? I kombination med gate, kanske, men det ligger ju redan på Librarian.
TROOPS:
9+1 Space marines 185
- Lascannon, Meltagun
Razorback 40
9+1 Space marines 175
- Plasmacannon, Flamer
Razorback 40
4+1 Scouts 75
FAST:
2 Attackbikes 100
- 2x Multimelta
2 Landspeeders 180
2+1 Scoutbikes 95
-4: Ja detta stämmer bra om man har en droppod eller gate men med vanliga deepande termosar så är det kanske lite väl hårt.
HEAVY:
Vindicator 115
Predator 85
- Heavybolter sponsons
-5: Stämmer bra för dakka-varianten men de andra kostar för mycket för att förtjäna det minuset.
Thunderfire cannon 100
-59: Då hamnar listan på 46p vilket är strax under medel. På GC där jag spelade listan så blev det 22/30 i komp så bedömningen blir klart hårdare i mallen. Jag kan tycka att något mitt emellan GC och mallen är mer vettigt. Främst är det Gate:en som känns lite övervärderad. Bra jobbat annars pöjkar!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
När Attackbikes tas som del i bikesquad ger de både -1 och sedan ytterliggare - eller bara -1?Jocke Rapp skrev:Jag tycker minusen för attack bikes och land speeders är ganska tydliga. Det är dom minusen som står som finns, och alla gäller. Dock får man gärna tycka till om de verkar orimliga.
Annars känns kompen helt ok för SM.
-
ZimmeZitron
Jag tycker nog att Lysander är värd -15 istället för endast -10.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."
- Sergio Ramos
- Sergio Ramos
Whirlwind borde ge mindre minus än en vindicator, det är en pajasbil som sällan dödar något... i min erfarenhet... 
Är det en typo att tac squads bara får minus för combis men inte vanliga specials?
För när vi räknade på lite listor så kom alla väldigt lågt, därför fick de en liten boost.Mortarion skrev:Varför börjar de på 105?Jocke Rapp skrev:Dom börjar på 105, det hade av någon anledning fallit bort.
Ok.Bengt skrev:Tycker Vanguard bara ska ha plus med jumppacks. Det är då de blir riktigt oprisvärda.
Han skall nog få lite andra minus, ja.Bengtsson den yngre skrev:om MotF med CB skall ge minus bör det vara ytterligare inus om han även har en bike, även om han fortfarande int4e känns särskillt prisvärd
1. Librerianen skall nog få ett lägre minus för Gaten och ett litet minus för Null Zone, verkar vara de som använda mest.Hylander skrev:HQ:
Librarian 100
ELITE:
9+1 Terminators 460
TROOPS:
9+1 Space marines 185
- Lascannon, Meltagun
Razorback 40
9+1 Space marines 175
- Plasmacannon, Flamer
Razorback 40
4+1 Scouts 75
FAST:
2 Attackbikes 100
- 2x Multimelta
2 Landspeeders 180
2+1 Scoutbikes 95
HEAVY:
Vindicator 115
Predator 85
- Heavybolter sponsons
Thunderfire cannon 100
2. 10 Terminators tyckte vi reellt var två enheter, kanske att man skulle få ett lägre minus om man lovade att inte combat squada upp dem
3. Tacticals verkar ligga bra.
4. Varje transport upp till tre skall ge minus 3 och Razorbackarna skall ge extra minus för sina vapen, förtydligar detta.
5. Scouts tyckte vi var kassa.
6. Ok
7. Det skall vara varje vapen som skall ge minus på Speeders, korrigerar det. Så din enhet ger minus 6.
8. Ok, vi får anta att man bara har en Beacon om man tycker att man kan använda den riktigt bra.
9. Ok på Vindicator.
10. Vi tyckte att alla varianter vara tillräckligt lika värda för att ge samma minus.
11. Den skjuter ju ganska bra men tål ju ingenting alls, så, ja, den ligger nog ganska bra till.
Nej, det är inbakat i grundminuset.Joppe skrev:När Attackbikes tas som del i bikesquad ger de både -1 och sedan ytterliggare - eller bara -1?Man kan bara få minus för sitt eget unit entry, så en Bike Squad kan inte få minus för vad som gäller för Attack Bike Squads.
Har hört fler som tycker liknande, kollar på det.ZimmeZitron skrev:Jag tycker nog att Lysander är värd -15 istället för endast -10.
Ok.Bengt skrev:Whirlwind borde ge mindre minus än en vindicator, det är en pajasbil som sällan dödar något... i min erfarenhet...
Bengt skrev:Är det en typo att tac squads bara får minus för combis men inte vanliga specials?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Bengtsson den yngre
Min erfarenhet är att det är precis tvärt om...Bengt skrev:Whirlwind borde ge mindre minus än en vindicator, det är en pajasbil som sällan dödar något... i min erfarenhet...
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Whirlwinden är bra. Allt som kan ignorera cover är hett i femte. Och alla barrage-vapen kan ta bort coversave i många situationer där man skulle få det mot direkteld. WW:n har ju dessutom specialskott för att ta bort det även i andra situationer.