Fantasia Fanatic XXVII

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

NIB

Re: Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av NIB »

Poet skrev:Fortifications kommer ej vara tillåtna inför vårens fantasia. Kan ev tas upp inför hösten. Problemet med fortifications är 200 IG gubbar med 2+ GG cover och orders. Tau som helt plötsligt får cover/invo/inte kan bli skjutna på, Necron scarabs som inte syns bakom väggarna etc etc.. Blir inte så kul spel..
Jag säger inte att du har fel, men utveckla gärna i detalj hur du menar för varje exempel du gett. För det känns som om du jämför med gamla 6th ed eternal war missions, där man kunde stå bakom en vägg i fyra rundor och hoppa fram på objektivet i runda fem och vinna.

200 IG gubbar, hur får dom 2+ cover? Vad är GG cover, du menar Go to Ground? Good Game? Orders har dom naturligtvis som vanligt. Men hur plockar dom poäng på ett dynamiskt sätt? Och varför ser man då inte denna fantastiska IG build i USA där dom spelar mer statiska missions (vilket gör fortifications ännu bättre)?

Tau och Eldar är ju ett problem med deras korkade move efter shooting, men vilket cover tänkte du att man köper till dom som är så mycket bättre än att hoppa bakom vanlig terräng? VSG? Är VSG Forgeworld eller digital data slate eller nåt annat?

Scarabs kan gömma sig bakom mycket, och sen stå där resten av matchen och hoppas på att man drar just det objektivet, eller att motståndaren inte har templates eller barrage. Det kan även Nurgle Spawns och Rippers göra. Jaha.

Jag håller med om att forts kunde göra tråkiga matcher när det var statiska objektiv, men jag tycker man ska ge dem en chans med maelstrom. FF har också nån gång kört med Comms och Quad gun som fristående options, det kanske kunde vara nåt igen?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Få saker som är så tråkiga som broadsides/crisis i en bunker/bastion.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Poet

Inlägg av Poet »

3+ cover får dem bara numera bakom defenceline - go to ground, så my misstake.

Man kan ju köra med vissa mobila val och en jävla massa gubbar.. fortf bra. Typ det som våran ETC kapten spelade på ETC.

Jag har personligen inget emot vissa fortifications - därför jag sa att det kan tas upp inför höstens FF?

Men alla kommer nog aldrig tillåtas.. finns vissa som är väldigt brutna.

Bronson

Inlägg av Bronson »

Flogger skrev:Få saker som är så tråkiga som broadsides/crisis i en bunker/bastion.
Jo, det är när man spelat med Broadsides i en Imperial bunker där alla bord gjorde att max LoS var ca 12"...... Så det går ju att bygga bort dom tråkigheterna ;).

Nä måste instämma med de som talar emot fort. Dom är mest bara tråkiga faktiskt.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

NIB

Inlägg av NIB »

Poet skrev:Man kan ju köra med vissa mobila val och en jävla massa gubbar..
Specificera tack. Hade ETC maelstrom, btw?

Poet skrev:Jag har personligen inget emot vissa fortifications - därför jag sa att det kan tas upp inför höstens FF?

Men alla kommer nog aldrig tillåtas.. finns vissa som är väldigt brutna.
Jag tror inte det är nån som är väldigt bruten i maelstrom, men visst fanns det såna som ledde till tråkiga matcher i Eternal War.

Själv så ser jag gärna möjligheten att spela med en Comms Relay, som jag ser det tillför den något offensivt/dynamiskt till skillnad från något defensivt/statiskt. En Comms öppnar för helt nya builds :wub:

Poet

Inlägg av Poet »

Ja, ETC hade maelstrom, och han körde en babiljon IG gubbar, defence line och white scars allies - För att utveckla.

Comms relay öppnar väl inte för roliga guilds? Dem öppnar upp för 2 sorters listor. Flygspam, alt. grey knights deep-strike-first-turn-formation.

Kom med lite konkreta förslag på vad som är roligt med fortifications så tas det upp inför hösten.

Och sluta be mig utveckla, det är du som vill ha fortifications, inte jag, dvs ansvaret att få igenom dem ligger på dig.

NIB

Inlägg av NIB »

Så i en diskussion behöver bara den ena sidan förtydliga sig? Jag har ändå en känsla av att jag och du egentligen tycker ganska lika :)

Jag skulle vilja testa en Tyranid reserve build, men utan comms blir den för inkonsekvent. FF har testat att enbart tillåta comms relay och quad gun. Jag tyckte det var jättebra.
comms relay öppnar väl inte för roliga guilds? Dem öppnar upp för 2 sorters listor.
Vad du tycker är roligt kan jag inte svara på och det som är roligt för en kan vara jobbigt för en annan. Verkar som många tycker att alla andra factions utom den man själv spelar, bara ska få ha max en bra build så blir det lättare att ha koll.
Min åsikt, som en tumregel för ett roligt, varierat spelklimat; fler builds > färre builds.

Flygspam begränsas av andra restriktioner, åtminstone på FF. I Maelstrom behöver man också en armé med stark ground presence vilket hjälper till att hålla airspam i schack.

GK deep strike first turn, har aldrig spelat mot den men det vore väl jättekul för GK-spelare att få en till schysst build? Känns väl inte som att dom är bortskämda på den fronten.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Köpa enbart comms relay innebär ju bara att alla kommer köpa den, seriöst, 20p för reroll reserver är mongo. Hade dock kunnat tänka mig 50-100p för en comms relay utan fortification. Då hade folk antingen byggt sin lista kring det eller skitit i det :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

NIB

Inlägg av NIB »

Nej, långt ifrån alla körde den på förra turneringen, trots att du tycker den var "mongo". Många fler hade Quad Gun.

Jag har dock personligen inget emot comms om den kommer med en Bastion tax.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Inte för att vara sådan, men långt ifrån alla kör optade listor på fantasia. Men det gör inte com-relay för 20p sämre för det. Fortfarande sjukt bra. Medans quad för 50 är rätt dåligt i 7e.

Skriv svar