Kul att läsa diskussionen, även om det kanske inte diskuteras sådär mycket för det verkar ändå vara som redan observerat ett tydligt ställningstagande för special characters å allies.
Själv är jag mer av smaksak motståndare till SC's, tycker de gör arméer opersonliga och i regel brukar de antingen vara dåliga ivf ingen tar dom eller underprissatta till den grad att de är en automatisk inkludering.
Vad gäller allies så tycker jag det känns som att känslan i spelet får luften ur sig när man tittar ner på ett bräde med orks å necrons som e bästa buds plötsligt, å det är väl tyvärr inte ett av de värsta exemplen.
Så mycket mer variation vet jag inte heller om det blir, handlar inte om hur många alternativ som finns utan hur många alternativ som faktiskt används. Hur många har orks som allies, hur många har coteaz? Sedan tycker jag arméerna tappar karaktär när de enkelt kan fylla i sina luckor med allies.
- Bara att gilla läget dock å finna andra aspekter att uppskatta : )
Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK?
Re: Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK
Du har uppenbarligen aldrig spelat Eldar pirater med Zoat legosoldater.......sajbert skrev:Kul att läsa diskussionen, även om det kanske inte diskuteras sådär mycket för det verkar ändå vara som redan observerat ett tydligt ställningstagande för special characters å allies.
Själv är jag mer av smaksak motståndare till SC's, tycker de gör arméer opersonliga och i regel brukar de antingen vara dåliga ivf ingen tar dom eller underprissatta till den grad att de är en automatisk inkludering.
Vad gäller allies så tycker jag det känns som att känslan i spelet får luften ur sig när man tittar ner på ett bräde med orks å necrons som e bästa buds plötsligt, å det är väl tyvärr inte ett av de värsta exemplen.
Så mycket mer variation vet jag inte heller om det blir, handlar inte om hur många alternativ som finns utan hur många alternativ som faktiskt används. Hur många har orks som allies, hur många har coteaz? Sedan tycker jag arméerna tappar karaktär när de enkelt kan fylla i sina luckor med allies.
- Bara att gilla läget dock å finna andra aspekter att uppskatta : )
"Allies" har varit en del av 40K sedan forntiden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag minns att jag kunde alliera mig redan i min 2nd ed chaos codex...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Det som jag inte är ett jättefan av är att det blir för mkt publikationer att hålla reda på.
Allies innebär många kombinationer som man int ehade koll på men det är fortfarande kända regler i en turnering. Formations, Forge World mm ger klart mkt fler och i många fall dåligt skrivna regler. Helt plötsligt blir det inte den bästa spelaren som vinner utan den som hitta, och i viss fall tolkat regler, till obskyrda figurer som sällan skådats.
Att GW ökat takten på codexar är väl bra men kanske inte till denna nivån de har nu.
Tja det är lite mina tankar kring det och det "tar sig" inte bara för att allt är tillåtet...
Allies innebär många kombinationer som man int ehade koll på men det är fortfarande kända regler i en turnering. Formations, Forge World mm ger klart mkt fler och i många fall dåligt skrivna regler. Helt plötsligt blir det inte den bästa spelaren som vinner utan den som hitta, och i viss fall tolkat regler, till obskyrda figurer som sällan skådats.
Att GW ökat takten på codexar är väl bra men kanske inte till denna nivån de har nu.
Tja det är lite mina tankar kring det och det "tar sig" inte bara för att allt är tillåtet...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.