1750 Spacewolves

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
bahh

1750 Spacewolves

Inlägg av bahh »

Här kommer mitt första inlägg även om jag smygläst forumet ibland :)

Har spelat ganska mycket fantasy senaste åren men tänkte nu styra upp mina mariner eftersom vi har 5dubbelt så många 40k-spelare i min spelförening. Sedan så är ju 40k ett annorlunda spel som känns värt att prova på ordentligt. Objektivjagandet känns riktigt annorlunda och roligt. Huvudanledningen till att jag köpte mariner och inte skaffar en ny armé nu är att jag tycker att dreads är det coolaste i cyberrymden så därför är listan självklart temad runt dom. Det jag skulle vilja ha hjälp med är finslipning av listan. Listan kommer spelas mest causual på lokalen men kanske smyga sig på någon turnering till sommaren. Vad tycker ni? Ge mig era 1337åsiker. Har ganska mycket poäng i extra armour som kanske skulle kunna delas ut på annat mys, eller åtminstone någon. Det jag framför allt vill ha åsikter om är hur jag utrustat robotarna och enheterna. Kommenterar varför jag gjort mina val lite fint.

tack!

/mattias från örebro

--------------------------------HQ-270p-------------------------------
Bjorn The Fell-Handed - 270p
-Plasma Cannon

Eftersom han får byta till plasma gratis känns det lätt värt då han har BS6 och jag redan har 3 assaultkanoner

------------------------------Troops-275p-----------------------------
10x Grey Hunters -200
-2xMeltaguns
-Powerfist & Mark of the Wulfen

Enheten åker i landridern. kände att det var najs med lite tankdödarpontential. sedan är ju MotW både ballt o brutet

5x Grey Hunters - 75

Dom är väll lite få men hittils har dom klarat sin uppgift som främst har varit att hålla objektiv riktigt bra...sedan är ju 75 galet prisvärt

-------------------------------Elites-430p------------------------------

Venerable Dreadnought - 190p
-Missile Launcher
-Extra Armour

hade laskanon på honom förut men bs5 känns ju lite waste...dessutom så e det ju riktigt najs med gratis assaultcannon som nyttar bs5 betydligt bättre. tveksam till om EA-poängen gör bättre nytta någon annan stans?

Dreadnought – 120p
Extra Armour

Dreadnought – 120p
Extra Armour

vill hålla dessa så billiga och prisvärda så möjligt. hadde förut träffa-på-3-halsbandet men önskade då att jag hadde haft EA på en...dock så gör ju det dom ganska mycket dyrare. kanske ska dom vara "nakna"? någon kanske ska ha eldkastare?
-------------------------Heavy Support-535p------------------------
Land Raider - 265p
Extra Armour

Känns som att orginal LRen passar denna lista bäst då jag behöver lite mer AT....EA känns givet. Hadde en stormboltare på förut men hadde inte råd på senaste denna varriant. Frågar mig om megabilen är värd poängen men eftersom den är uppmålad och klar får den vara i tjänst ett tag till medans jag lär mig spela. dessutom tycker jag som sagt den passar listan. mycket firepower som samtidigt tar min 10a hunters närmre objektivet i sikte alternativt någon bil att melta sönder

Predator - 85p
-Heavy Bolter Sponsons

känns riktigt prisvärd

6x Long Fangs -185p
2x Plasmacannon
2x Lascannon
1x Heavy Bolter

kände att man måste utnyttja att dom kan dela på elden. brukar teama med 5an greyhunters för att försvara objektiv. eftersom det finns mkt mariner där ute känns 2 plasmakanoner bra och det känns dom att lite bra AT i laskannonerna aldrig skadar. HBn är mest för att den är billig och kan offras men kan ju vara riktigt bra om någon försöker rusha dom
---------------------------Fast Attack-240p--------------------------
5x Skyclaw Assault Pack - 120p
Powerweapon & Mark of the Wulfen

5x Skyclaw Assault Pack - 120p
Powerweapon & Mark of the Wulfen

två riktigt bra enheter som har varit matchavgörande till min fördel båda matcherna jag lirat. wulfen är sjukt mäktig!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: 1750 Spacewolves

Inlägg av Zurken »

Björn ser bra ut, han ska ha plasmakanonen.

Troop sektionen ser ganska vek ut. Jag gissar att 5-manna enheten kommer bli utskjuten fort
mot en bra spelare. Kommer vara svårt för dig att hålla upp till 5st objektiv, jag skulle försöka ändra om i listan så du kan få in en till 10:a Grey Hunters i Rhino (typ med 2plasma). Ge 5-manna enheten en plasma eller melta om du hittar poäng till det.

Jag spelar aldrig med extra armour, det känns inte värt 15p. Verkligen inte på dreadnoughts där det inte spelar så stor roll ifall du får gå när du ändå inte får skjuta. Ta bort EA från samtliga Dreadnoughts. Jag skulle även behålla närstrids vapnet på Venerable Dreaden, det är enligt mig mycket bättre än en Missil i rundan. Ge en dread multi-melta och Heavy-Flamer för att variera dem lite.

På Land Raidern kan Extra armour vara värt, men lägg till en multi-melta, det är ett no-brainer val ifall du har modellen. Predator skulle kunna bli offrad för att få in mer troops. Long fangsen ser bra ut!

Jag förstår inte hur du har lyckats så bra med skyclaws, de brukar bli utskjutna innan de hinner fram för att göra något. Kanske motståndarna du mött har underskatta dem? Jag skulle ta bort dem för att få in mer troops, men gillar du dem så ska du såklart behålla dem.

Överlag ser listan helt ok! Men du har för lite troops ;)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag skulle säga 5 missler på Longfangsen, hjälper dig mot hordes och är i snitt bättre än nuvarande uppsättning mot transporter.
Även om Skyclaws är lite ovanliga och en rolig enhet så borde du kanske ta bort en av dem till förmån för Greyhunters i bil. Kanske överväga Wolfguards också, kan vara sjukt värt. (terminator armour, stormshield, thunderhammer eller bara en till modell i longfangs squaden, så att du har en skräpkille som dör innan du måste ta bort en vettig modell.)

bahh

Inlägg av bahh »

Tack för kommentarerna hittils (fler uppskattas)! Ska tänka över grejorna...

Så vitt jag vet får väll Long Fang's bara vara 6st?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Han syftar nog på att du ska sätta in en wolfguard bland longfangsen. Wolfguardsen tar visserligen upp en elit slot, men du kan sätta en assault-cannon wolfguard bland longfangsen om du vill ha kvar vapnet. Men då har man å andra sidan inte en gubbe att ta bort.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Wolf Guards gör de flesta trupper bättre, men jag antog att du hellre kör med 3st dreads ;)

Edit: 4 såklart :P bjorn är ju me
Alexander Merinen

bahh

Inlägg av bahh »

kan wolfguards joina andra enheter?

4 dreads är minimum;) spec nu när jag har en FW-dread på G som ska få representera Björn :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Wolf Guards är dina sergeanter, det står beskrivet i din armélista hur du gör. I Sverige (I och med sweFaQ) så ska du skriva i vilket enhet varje wolf guard är på armélistan. Men de plockar upp ett elite slot, så ska du ha 4 dreads så är det inget att tänka på ;)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Kan man inte använda nån IA dread som heavy support :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nope.

Skriv svar