Ny armé Dark Angels (nybörjare)
Re: Ny armé Dark Angels (nybörjare)
Tänkte mest att Bannern når 12". Men ja, du har rätt ang. Salvo 2/4 där! Sen når tydligen bara bannern 6". Men ja, nästan rätt iaf 
Senast redigerad av 1 daskad, redigerad totalt 2 gånger.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- bolterochkniv
duh-doy! då är jag med!daskad skrev:Tänkte mest att Bannern når 12".
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
vaddå, kan man sänka toughness och få till instant Death med samma enhet trots att de skjuter samtidigt? det står inte immediately. betyder det att vapen som ger pinning, där det står immediately, faktiskt måste slå för pinning direkt de tar ett unsaved wound oavsett hur många wounds som finns kvar i woundpoolen och om detta misslyckas följaktligen får +1 på sitt cover save på resterande wounds?
Ja' än't bittä'!
När ravenwing grenade launcher _träffar_ så sänks din toughness.. efter du _träffat_ så försöker du wounda.. dvs.. du får - i toughness innan wounden trillar in... Så ja.. de funkar =)
PMat dig, Lazybones =)
bolterochkniv skrev:fast banner of devastation för väl bolters till salvo 2/4, och effektiviteten ökar väl mer på 24" än på 12" då bikes är relentless (dvs räknas som om de alltid står still och därmed langar 4 skott på 24"). oavsett så är den dunderbra i armén.
vad gäller böcker och så är ju DA-codexen ett bra ställe att börja på. regler lär man sej lättare genom att spela med någon som kan dom än genom att läsa i regelboken imo.
Ja, Codexen känns given, det gör även regelboken egentligen, för loren är någonting jag mer än gärna tar en whiskey efter jbobet och gräver ner mig i.
daskad skrev:Här under kommer ett exempel på en Ravenwing lista
HQ:
Sammael 200p
//För att göra bikes scoring
Librarian 125p
- Bike, Auspex, Level 2
//Bra support gubbe. Ger dig 2 powers på divination tabellen som kan vara t.ex. Ignorera Cover, re-roll to hit eller 4+ invul.
5 Ravenwing Comand Squad 295p
- Banner of Devastation, Apothecary, Ravenwing Grenade Launcher
//Command Squaden är med för att de är de enda som kan ta Banner of Devastation som ger alla bolter vapen Salvo 2/3 istället för Rapid Fire. Vilket ökar alla bikes effektivtet inom 12" med väldigt mycket. De är även Skilled Riders vilket gör att de kan åka över all terräng utan att behöva se om de skadas, samt får +1 på sin cover save som därför blir 4+.
Troops:
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
3 Ravenwing Bikers 155p
- 2 Meltagun
Attack Bike
- Multi-melta
//Troopsen är valda för att de är väldigt effektiva till en låg poängkostnad. De tål även väldigt mycket med sin Toughness 5. Går att ändra Meltaguns till Plasmor, men då de inte är twin-linked plasmor så är risken att man bränner sig 1/6.
Fast Attack:
7 Black Knights 294p
- Ravenwing Grenade Launcher
//Dessa killar är valda för sin effektivitet. De har varsin twin-linked plasma talon. Vilket är en plasma som når 18" med Rapid Fire (får skjuta 2 skott på 9"). Med sin Ravenwing Grenade Launcher drar de ner Toughnessen på motståndaren med 1, vilket gör att Toughness 4 blir Toughness 3 och därför instantdör dem av styrka 7 vapen, vilket plasmorna är. De är även Skilled Riders.
Ravenwing Darkshroud 80p
//Darkshroudens uppgift är att hålla sig runt din armé och förbättre den. Alla enheter inom 6" av en Darkshroud får +1 i sin cover save. Vilket gör att alla bikes har minst 4+ cover save, förutom de som har Skilled Rider som får 3+.
Heavy Support:
Whirlwind 65p
//Ger dig en väldigt bra stöd för att döda infantri. Med en platta som är 5" i diameter träffar du oftast 3-4 gubbar per skott och du tvingar motståndaren att sprida sig.
1989p
jag tackar ödmjukast för all hjälp och support jag fått hittils, jag har varit runtom 40k i flera år men aldrig riktigt fått tummen ur arslet att skaffa en armé så det är dags nu och att döma av den listan, tja, det ltåer inte fel om jag säger så, jag antar att det är att försöka hålla wingsen i närehten av shoruden att flytta allt som en cirkel och försöka hålla sig till det i så stor utsträckning som man kan medans man mejar ner fienden.
- Lottomannen
En lättillgänglig resurs för oss lorenördar är
http://www.lexicanum.com
Vill inte ens tänka på hur många timmar jag har lagt där som istället kunde använts till jobb, hushåll och målande...
Vill inte ens tänka på hur många timmar jag har lagt där som istället kunde använts till jobb, hushåll och målande...
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Lottomannen skrev:En lättillgänglig resurs för oss lorenördar är
Tackar ödmjukast, jag har precis bestält Rulebook, Codex Dark Angels, Space Marines, samt Chaos Space Marines.
Hade varit trevligt med en Deathwing list anu när jag har fått en Ravenwing lista, den verkar väldigt avancerad men spelad rätt så verkar den krossa infantri totalt. Men vad jag kunnat förstå från senaste White Dwarf så kan deathwring terminators gå in i smite mod och därmed för Styrka 10 och Armor Pen 2, vilket i teorin kan leda till att dom slår sönder tanks?
Även om dom inte är gjroda för det.
Jag kan säga att detta kommer jag sitta större delar av helgen med, men jag är också otroligt sugen påa tt börja spela nu men min Dark Angels arme kommer ta 2 månader att måla, jag kommer lämn den till en vän som har Warhammer butik här i Värmland som målar den. Får se hur den blir.
Jag har dock fått höra att dom inte kommer utveckla loren något utan att det finns ett utsatt dattum dom inte går förbi eller tillbaks ifrån. Lite tråkigt eftersom jag tycker lore är otroligt kul och gör att världen och allt blir så mycket mer. Men jag antar att jag kommer få bygga mgi en Horus Heresy arme också. men dom modellerna har jag hört rä väldigt dyra.
Jag har dock fått höra att dom inte kommer utveckla loren något utan att det finns ett utsatt dattum dom inte går förbi eller tillbaks ifrån. Lite tråkigt eftersom jag tycker lore är otroligt kul och gör att världen och allt blir så mycket mer. Men jag antar att jag kommer få bygga mgi en Horus Heresy arme också. men dom modellerna har jag hört rä väldigt dyra.
-
Grawenheim
Jag antar att du kommer spela mest friendly-games, listan som är föreslagen är nämligen en komp 6 lista och är "olaglig" i de flesta turneringar. Tycker personligen att DA kompen är lite obalanserad eftersom man inte kan spela en straight out Ravenwing lista utan att kompa åtminstone 3. Det enda man kan göra annars är att minska på alla bikes och fylla på med annan skit men då får man å andra sidan ingen Ravenwingarmé, då kan man lika gärna spela vanliga SM.
En sak som kan va värt att nämna är att Darkshrouden som höjer Coversave med +1 är onödig mot en Nidlista eftersom din armoursave alltid är bättre oavsett. Det enda som egentligen har AP bättre än 3 är deras Doom of Malantai som lägger en large blast S10 AP1. Å andra sidan, håller du ihop armén någorlunda och har en Librarian lvl2 inom 6" kan du denya spellen på 4+ så det är ju i sig självt en 4+ "cover save" om libben är placerad rätt vill säga. Så spelar du mot nids hade jag nog bytt ut den mot en Land Speeder Vengeance.
Annars är Ravenwing en av de roligare arméerna jag kör nu. Lite annorlunda från min Nurgle Daemons lista jag kör brevid. Snabb, skjuter mycket, många scoring units, hit & run och combat squads på bikes är riktigt kanon.
Lycka till!!
En sak som kan va värt att nämna är att Darkshrouden som höjer Coversave med +1 är onödig mot en Nidlista eftersom din armoursave alltid är bättre oavsett. Det enda som egentligen har AP bättre än 3 är deras Doom of Malantai som lägger en large blast S10 AP1. Å andra sidan, håller du ihop armén någorlunda och har en Librarian lvl2 inom 6" kan du denya spellen på 4+ så det är ju i sig självt en 4+ "cover save" om libben är placerad rätt vill säga. Så spelar du mot nids hade jag nog bytt ut den mot en Land Speeder Vengeance.
Annars är Ravenwing en av de roligare arméerna jag kör nu. Lite annorlunda från min Nurgle Daemons lista jag kör brevid. Snabb, skjuter mycket, många scoring units, hit & run och combat squads på bikes är riktigt kanon.
Lycka till!!
Pascal Andrén