Flyers och LOS
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: Flyers och LOS
Enda ancisningen på hur den skall sitta är spåren inne i nigjtscyte kroppen. Ta en stark lampa, lys in i hålet och titta. dDär finns ett x-format spår som flyerpinnen passar fint i om man sätter i den ett visst håll.
Håller detta som ett vettigt argument för hur det är tänkt flyern skall sitta?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
+1Papa D skrev:Kan nån visa mig vart i reglerna eller ens i modulerings anvisningarna vad som är fram eller bak på en flyer stick som passar i hållet på 2 olika sätt.. När folk visar mig denna hänvisning, så kommer jag anpassa mig till det, tills vidare, kommer jag ta denna okonsensus och min vinklade plan med mig till en turnering nära dig.
enda sättet at adressera detta på är en SweFAQ och om den strider mot hur man spelar i resten av världen är det bara ologiskt. Men då har vi iallafall en ruling på hur det ska spelas.
/D
En Hovermode påverkar ju inte LOS, döda vinklar o.s.v. Det är samma modell på samma pinne.
Fast det hade varit intressant om du fick byta pinne till en "skimmer" pinne om du hade den i Hover mode. Inga döda vinklar längre.
Fast det hade varit intressant om du fick byta pinne till en "skimmer" pinne om du hade den i Hover mode. Inga döda vinklar längre.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Flygbasen är inte fordonet utan ett stöd för att man ska se att fordonet flyger. En flyer som attackerar ett markmål kan antas dyka mot målet. Att hävda att flyers bas och pinne skulle låsa dess höjdledsvinkel rent speltekniskt är bara larv. Den här tråden är enligt mig ett tydligt exempel på vad som är fel med 40K-Sverige. Att skapa problem och anklaga GW för dem, istället för att lösa de faktiska problemen som faktiskt finns är inget annat än trolltrollitrolltrollande.
När man redan är inne på flyers och vinklar så borde ni, enligt logiken i den här tråden, räkna ut om hur många tum en framåtlutad flyer kraschlandar eftersom modellen uppenbarligen dyker enligt hur den är fäst på sin bas.
Jag som var på väg att börja spela på fler turneringar än GothCon igen. Nu är jag botad från de tankarna ett tag till...
När man redan är inne på flyers och vinklar så borde ni, enligt logiken i den här tråden, räkna ut om hur många tum en framåtlutad flyer kraschlandar eftersom modellen uppenbarligen dyker enligt hur den är fäst på sin bas.
Jag som var på väg att börja spela på fler turneringar än GothCon igen. Nu är jag botad från de tankarna ett tag till...
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Tittar du i modellerings instruktionerna så finns det inget som visar i vilken riktning flygpinnen ska sitta.refabricated skrev:Enda ancisningen på hur den skall sitta är spåren inne i nigjtscyte kroppen. Ta en stark lampa, lys in i hålet och titta. dDär finns ett x-format spår som flyerpinnen passar fint i om man sätter i den ett visst håll.
Och tittar man på GW egna bilder när pinnen är i den riktningen du hävdar är rätt så lutar flyget ner inte upp, så jag köper inte ditt resonemang.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej. Modellen är modellerad som den är oavsett hur man flyger. Man kan inte bara "räkna" den som annorlunda modellerad pga av hover mode. Det skulle vara som att säga att ens dread lutar sig ut från basen i shooting phasen för att den är så mobil så att man kan skjuta runt en vägg.Tirumbar skrev:Jag talar inte om att modellera om sina flygare.
Det jag talar om är att ha en flygare (låt oss säga den är rak/horizontel) och när man är i hovermode säga: nu skjuter jag på dessa modeller nära mig. Igentligen under vapnens döda 22.5 graders vinkel MEN eftersom jag är en fast skimmer just nu kan min skimmer räknas som att den är vinklad i en mycket kraftigare vinkel än hur modelen är byggd.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Visst är det fint att vara oense?
Känns som detta är ngt som bör avgöras i en faq. Annars kan vi tjaffs över internet i år och dar.
Sedan kan man disskutera vad som gäller showcase modeller som referens eller inte. Men det vill jag inte ge mig in på.
Känns som detta är ngt som bör avgöras i en faq. Annars kan vi tjaffs över internet i år och dar.
Sedan kan man disskutera vad som gäller showcase modeller som referens eller inte. Men det vill jag inte ge mig in på.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Säkert jag som är någon edition bakåt i huvudet men i MIN värld har en skimmer alltid haft helt fri rörlighet.DHettNeck skrev:Nej. Modellen är modellerad som den är oavsett hur man flyger. Man kan inte bara "räkna" den som annorlunda modellerad pga av hover mode. Det skulle vara som att säga att ens dread lutar sig ut från basen i shooting phasen för att den är så mobil så att man kan skjuta runt en vägg.Tirumbar skrev:Jag talar inte om att modellera om sina flygare.
Det jag talar om är att ha en flygare (låt oss säga den är rak/horizontel) och när man är i hovermode säga: nu skjuter jag på dessa modeller nära mig. Igentligen under vapnens döda 22.5 graders vinkel MEN eftersom jag är en fast skimmer just nu kan min skimmer räknas som att den är vinklad i en mycket kraftigare vinkel än hur modelen är byggd.
Man kunde tex anta att de var en meter ovanför slagfältet eller precis bara någon milimeter. De kan snurra runt och tumla runt precis hur de vill under sin movement och får stanna ovanför impassable så länge de klara test.
Alltså är det helt ok att igentligen ställa sin skimmer up och ner på en hög skog etc.
Hur kan man då inte kunna anta att modellen när den slutar sin move får vara mer vinklad än vad pinnen tillåter ?
Skall vi börja hänga upp modellerna i trådar från taket ?
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
+1GLinus skrev:Flygbasen är inte fordonet utan ett stöd för att man ska se att fordonet flyger. En flyer som attackerar ett markmål kan antas dyka mot målet. Att hävda att flyers bas och pinne skulle låsa dess höjdledsvinkel rent speltekniskt är bara larv. Den här tråden är enligt mig ett tydligt exempel på vad som är fel med 40K-Sverige. Att skapa problem och anklaga GW för dem, istället för att lösa de faktiska problemen som faktiskt finns är inget annat än trolltrollitrolltrollande.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Med den logiken skulle man ju kunna hävda att en skimmer skulle se över alla terräng för att man kan låssas att den är 2m över bordet? Det är nog bara du som fått för dej något konstigt.Tirumbar skrev:Säkert jag som är någon edition bakåt i huvudet men i MIN värld har en skimmer alltid haft helt fri rörlighet.
Man kunde tex anta att de var en meter ovanför slagfältet eller precis bara någon milimeter. De kan snurra runt och tumla runt precis hur de vill under sin movement och får stanna ovanför impassable så länge de klara test.
Alltså är det helt ok att igentligen ställa sin skimmer up och ner på en hög skog etc.
Hur kan man då inte kunna anta att modellen när den slutar sin move får vara mer vinklad än vad pinnen tillåter ?
Skall vi börja hänga upp modellerna i trådar från taket ?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis