Va??? Varför skulle man behöva göra det? Det finns verkligen inga sånna riklinjer för någon modell.kombat skrev:Liten sidnotis bör inte pinnen vara monterad på mitten av basen? I nightscythes fall känns det som mer modelling for advantage än att den lutar lite fram
Flyers och LOS
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Flyers och LOS
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
På GW hemsida ser det ut som att Scytchen är monterad i en vinkel framåt. Kan vara lite svårt att bedöma utan att se basen men min bedömning är sådan.
Har även sett en hel del som är vinklade bakåt, med nosen pekande uppåt. Det skulle göra att du kan slänga modellen i soptunnan om du mäter vinkeln från vapnet. De skulle inte kunna träffa något om de ens sköt från kortsida till kortsida på planen. Där är väl i ärlighetens namn i viss förenkling i att alltid mäta gradantalet i från ett tänkt horisontalplan. Men då man faktiskt utgår från de individuella vapnen i mångt och mycket så anser jag att det har företräde.
Jag kan, utan att modifiera eller förändra något, montera en Stormtalon med hyfsat brant lutning framåt. Då anser jag att detta är OK. Det finns ingen regel som säger att jag måste räkna vinkeln på ett vapen från ett tänkt horisontalplan. Därför kommer jag också köra på att jag kan mäta vinkeln från vapnet.
Vidare, om man ska spetsa till det, så är där egentligen inget som säger att man i vertikalled måste mäta från kärnlinjen på vapnet. (D.v.s. 22,5 grader upp och ner från vapnet). Jag kan hävda att man mäter 45 grader från ett tänkt horisontalplan då det inte finns någon mening för en flyer att skjuta uppåt. Bilden som visar skottsektorn för en en hull-mounted vapen på en Russ som skjuter i sidled, visar detta för det horisontella planet. Det innebär inte alls att detsamma gäller för flyers i vertikalled. (Om jag nu vill vara på det humöret).
Här finns alltså utrymmet för förtydliganden om du frågar mig.
Har även sett en hel del som är vinklade bakåt, med nosen pekande uppåt. Det skulle göra att du kan slänga modellen i soptunnan om du mäter vinkeln från vapnet. De skulle inte kunna träffa något om de ens sköt från kortsida till kortsida på planen. Där är väl i ärlighetens namn i viss förenkling i att alltid mäta gradantalet i från ett tänkt horisontalplan. Men då man faktiskt utgår från de individuella vapnen i mångt och mycket så anser jag att det har företräde.
Jag kan, utan att modifiera eller förändra något, montera en Stormtalon med hyfsat brant lutning framåt. Då anser jag att detta är OK. Det finns ingen regel som säger att jag måste räkna vinkeln på ett vapen från ett tänkt horisontalplan. Därför kommer jag också köra på att jag kan mäta vinkeln från vapnet.
Vidare, om man ska spetsa till det, så är där egentligen inget som säger att man i vertikalled måste mäta från kärnlinjen på vapnet. (D.v.s. 22,5 grader upp och ner från vapnet). Jag kan hävda att man mäter 45 grader från ett tänkt horisontalplan då det inte finns någon mening för en flyer att skjuta uppåt. Bilden som visar skottsektorn för en en hull-mounted vapen på en Russ som skjuter i sidled, visar detta för det horisontella planet. Det innebär inte alls att detsamma gäller för flyers i vertikalled. (Om jag nu vill vara på det humöret).
Här finns alltså utrymmet för förtydliganden om du frågar mig.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Det ville ju jag påpeka, du är så elakspeedfreek skrev:Den tredje på bilden är ju påväg snett uppåt ur bild...
En bild säger mer än 1000 kaniner
- speedfreek
- Lottomannen
+1BLOODLETTERS skrev:Jag blir så trött...
Kan tyvärr inte ge nåt mer i tycke än vad tidigare regelnördar redan gjort, positiv som negativ. Men nån form av SWEFAQ utlåtande behövs nog verkar det som.
Vad jag kan göra är att be alla om att vara snälla och hellre fria än fälla med vinklar, konverteringar och övrigt samt putsa mina kängor med stålhätta om man möter nån dryg jävel
på kommande turneringar.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Tja, i det här fallet var det nog snarare avdelningsmötet som var min fiendespeedfreek skrev:f5 är din vän...
En bild säger mer än 1000 kaniner
Modelling for advantage ar alltid svart tycker jag (japanskt tangenbord just nu). Att vara dryg gar helt klart at bada hallen. 40k ar inte till for turneringar, helt enkelt. Men fragan med flyers LOS blir viktig da det tydligt finns vinklar modellen inte kan skjuta i (som rakt ned som exempel).
Det kanske ar vart att definiera vilka vinklar modellen kan skjuta i eller tvinga folk att ha med en referensmodell som ar original.
Det kanske ar vart att definiera vilka vinklar modellen kan skjuta i eller tvinga folk att ha med en referensmodell som ar original.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
jahapp inget mig emot att jag får 2" extar range när jag disembarkar mina gubbs när de kommer från reserven om folk inte tror att det gör stor skillnad så ska jag banne mig byta plats till på pinnar med. Men på ETC iaf förra året så sa de att flygpinnar skulle vara centrerade.DHettNeck skrev:Va??? Varför skulle man behöva göra det? Det finns verkligen inga sånna riklinjer för någon modell.kombat skrev:Liten sidnotis bör inte pinnen vara monterad på mitten av basen? I nightscythes fall känns det som mer modelling for advantage än att den lutar lite fram
De 2 extra tummen man får längre disembark range gör mycket för necrons kan jag säga...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag sa aldrig att det inte gjorde skillnad, bara att det inte finns några regler/riktlinjer för det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Flyers och LOS
Hur tänkte du disembarka från någonting annat än basen. Om du inte har typ 3-4" höga warriors... Sen vet jag inte hur lång en necron flyer är men den kanske får plats att köra in 6" för att disembarka. Då går ju t.ex inte med en stormraven.