Sverige FAQ:en version 3.2

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Nefrums »

och sen har de fleet så de når 2+12+3+D6+6 =23+D6 om man fuskvirider..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Varför snackar ni ens om vridningarna? Det är ju tydligt att man kan utnytja det enligt regleboken... Skulle man FAQa bort det skulle det leda till en jäkla massa elände. Det skulle innebära en massa restriktioner på hur man får förflytta sina fordon och det skulle göra att det blir mycket svårare att flytta samt fler regeldiskutioner. Jag säger gilla läget "fuskvridningar" är en del av 5th ed.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

theWatchman skrev: Jag säger gilla läget "fuskvridningar" är en del av 5th ed.
Jag började spela 40k 2004, när 4th ed kom. Då var reglerna för fordons förflyttning likadana som de är nu.
4th ed rulebook skrev:Vehicles turn by pivoting on the spot, rather than 'wheeling' round. Turning does not reduce the vehicle's move, ...
När har det egentligen fungerat annorlunda? Någon som minns hur det var i 3rd?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

I så fall har väl 'fuskvidringar' alltid varit en del av spelet... jag ser inget fel med det och det är knappast spelförstörande.
Alexander Merinen

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Att vrida till sig några extra inch har nog varit tillåtet enligt reglerna rätt länge, men i äldre editioner har det house rulats bort.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Gonka Koff skrev: När har det egentligen fungerat annorlunda? Någon som minns hur det var i 3rd?
För länge sedan kunde man svänga ett visst antal 45 graders svängar, beroende på hur snabbt man körde. Fast (typ 18") kunde man bara göra en, mellan (12") kunde man göra två, slow obegränsat med svängar. Man la ut en liten svängtemplate men jag minns inte riktigt hur det funkade, kanske fick man lite extra movement i och med att man svängde, men man vred inte runt sitt centra utan runt sin hörna.

När var detta? Second edition?

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Mutt skrev:
Gonka Koff skrev: När har det egentligen fungerat annorlunda? Någon som minns hur det var i 3rd?
För länge sedan kunde man svänga ett visst antal 45 graders svängar, beroende på hur snabbt man körde. Fast (typ 18") kunde man bara göra en, mellan (12") kunde man göra två, slow obegränsat med svängar. Man la ut en liten svängtemplate men jag minns inte riktigt hur det funkade, kanske fick man lite extra movement i och med att man svängde, men man vred inte runt sitt centra utan runt sin hörna.

När var detta? Second edition?
Korrekt. Kallas även "Det tar en dag att spela ett normalstort slag Edition".
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Och i First Ed hade varje fordon ett värde för sin svängförmåga, som man sedan multiplicerade med sin hastighet för att se vilken svängradie man hade. Sedan skulle man alltså mäta ut denna och använda om man ville svänga med sitt fordon. Tacka vet jag 5:th edition då saker går lite snabbare och smidigare.

Less is more!
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

ErikJohannesson skrev:Och i First Ed hade varje fordon ett värde för sin svängförmåga, som man sedan multiplicerade med sin hastighet för att se vilken svängradie man hade. Sedan skulle man alltså mäta ut denna och använda om man ville svänga med sitt fordon. Tacka vet jag 5:th edition då saker går lite snabbare och smidigare.

Less is more!
Jag minns med gädje min Squat minor hero på Powerboard. En flygande skateboard, 60" movement med 1/3 turn radius. Det var grejer det!
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Och jag minns Tzeentchhjälten på Disc, med en Vortexgranat. Flyga 24-30 tum (minns inte längre), sedan kasta stor templat som dödar allt den rör vid. Död Eldrad i runda ett? Japp, tack så mycket... :cry:

Eller Virus Outbreak-kortet. Så sjukt spelsförstörande att GW (eller ja, Andy Chambers när han fortfarande var ansvarig för 40K) till och med gick ut och sa att man skulle riva sönder det.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar