Tips och råd till Eldar Guardians

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
BillyBob

Tips och råd till Eldar Guardians

Inlägg av BillyBob »

Hej på er.

Man kan säga att jag är ny inom hobbyn och jag tänkte måla mina nyinköpta Guardians. :)

Min tanke var att efter ha frigjort den från "sprucen" att grundspraya delarna innan jag limmade ihop dem. Jag har satt del för del med häftmassa på en bit kartong och tänkte sedan vända på dem när jag sprayat ena sidan. Detta är som ni förstår rätt tidskrävande men är det priset jag får betala om det ska bli bra gjort? Har ni några tips/råd?

Ancalagon

Re: Tips och råd till Eldar Guardians

Inlägg av Ancalagon »

Jag har aldrig någonsin sprayat delar separat, varken lösa delar eller på sprues. Dels är det som du säger väldigt tidskrävande, och dessutom blir det lim ovanpå färgen när du väl sätter ihop modellerna sen. Varför tycker du att det skulle bli bättre än om du monterar modellerna för att sedan spraya dem?

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag tror nog att spraya innan du limmar är lite onödigt krångligt och tidsödande. Eller vad hade du tänkt är vinsten med det?

Om man vill vara väldigt noggrann så kan man välja att inte limma ihop hela gubben, utan limma ihop vissa delar efteråt, typiskt de delar som gör det svårt att komma åt vissa ytor med spray och målning. Exv om ett gevär hålls med två händer kan ytan bakom geväret vara svårt att måla detaljer.

Vill man vara lite mer tidseffektiv så limmar man dit geväret ändå, och så länge man kör med svart grundspray och kanske hjälper till att grunda lite med pensel så är ytorna som är svåra att komma åt att måla ofta ytor som är i skugga, och då ändå skall vara mörka, alternativt svåra att se, och då är vitsen med att måla jättefina detaljer ganska liten ändå.

Allt beror väl hela tiden på, men spontana känslan från det jag läser är att du bara ödslar tid på något som du egentligen inte får igen på slutresultatet. Och hinna måla så mycket som möjligt per tidsenehet är viktigt när man målar arméer... :)

BillyBob

Inlägg av BillyBob »

Ancalagon skrev:Jag har aldrig någonsin sprayat delar separat, varken lösa delar eller på sprues. Dels är det som du säger väldigt tidskrävande, och dessutom blir det lim ovanpå färgen när du väl sätter ihop modellerna sen. Varför tycker du att det skulle bli bättre än om du monterar modellerna för att sedan spraya dem?

För att komma åt områden som kanske är lite skymda av något annat.

BillyBob

Inlägg av BillyBob »

frigobben skrev:Jag tror nog att spraya innan du limmar är lite onödigt krångligt och tidsödande. Eller vad hade du tänkt är vinsten med det?

Om man vill vara väldigt noggrann så kan man välja att inte limma ihop hela gubben, utan limma ihop vissa delar efteråt, typiskt de delar som gör det svårt att komma åt vissa ytor med spray och målning. Exv om ett gevär hålls med två händer kan ytan bakom geväret vara svårt att måla detaljer.

Vill man vara lite mer tidseffektiv så limmar man dit geväret ändå, och så länge man kör med svart grundspray och kanske hjälper till att grunda lite med pensel så är ytorna som är svåra att komma åt att måla ofta ytor som är i skugga, och då ändå skall vara mörka, alternativt svåra att se, och då är vitsen med att måla jättefina detaljer ganska liten ändå.

Allt beror väl hela tiden på, men spontana känslan från det jag läser är att du bara ödslar tid på något som du egentligen inte får igen på slutresultatet. Och hinna måla så mycket som möjligt per tidsenehet är viktigt när man målar arméer... :)
Vinsten tyckte jag var att man även kom åt skymda delar på figuren. Men du har helt klart rätt i det du säger. Jag får vara lite smart helt enkelt ;)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Om det är just delar som är skymda just på guardians så är väl det enklaste att bara spraya och måla vapnet separat.

Precis som frigobben säger är det väldigt mycket extra jobb att snygg-måla detaljer som ändå aldrig syns.

Men vissa gillar ändå "att veta att det är snyggt målat där bakom" och målar t.ex interiör i tanks även om de aldrig öppnar dem etc, så då är det nog idé att kanske göra det men ändå göra det så enkelt som möjligt. Fundera på vad det är för delar av figuren du är orolig ska vara svårt att komma åt, och välj att måla de delar du behöver separat :)

Skriv svar