Någon som har bra koll på hur man blandar bra wash m oljefärg?
Vilken färg är bra o vart köper man den?
Vilken "white spirit" ska man använda?
Olje wash
Re: Olje wash
Jag har provat. Köpte på clas olsson, burnt umber (brun) och svart, samt ett luktfritt lösningsmedel (white spirit). Konsistensen är typ mjölkig. Se bara till att du har gloss sprayat modellen innan du washar annars sprider den sig konstigt på modellen. Sök på oil wash på youtube så får du fram en del som visar hur man kan göra.
Tack!
Jag har sett det på youtube inimellan också men det var lika bra o frpga här också.
Men clas ohlssons grejor funkar lika bra som proffsgrejor på nätet då?
Jag har sett det på youtube inimellan också men det var lika bra o frpga här också.
Men clas ohlssons grejor funkar lika bra som proffsgrejor på nätet då?
Jag körde också med classefärg men valde vanlig lacknafta.
Den doftfria är just bara det, bättre å ha vanlig så man känner lukten när det börja bli för mycket istället för att veta att det är för mycket när man blir snurrig
I många fall är proffsgrejer samma sak i en förpackning med annan design, kan inte säga om det är så med classefärg men den gör precis vad den ska för mig, är dock inte proffs så jag kanske inte ska uttala mig
Den doftfria är just bara det, bättre å ha vanlig så man känner lukten när det börja bli för mycket istället för att veta att det är för mycket när man blir snurrig
I många fall är proffsgrejer samma sak i en förpackning med annan design, kan inte säga om det är så med classefärg men den gör precis vad den ska för mig, är dock inte proffs så jag kanske inte ska uttala mig
- Lottomannen
L&B (Lefranc / Bourgeois) och Windsor& Newton som Clas Ohlson iaf körde med förr är bra märken färg. Det finns bättre, men de är helt ok.
Att gå på färger i artistklass är nog onödigt, bara man väljer ett märke som har bra med pigment.
Tänk bara på att vissa färger i den högre klassen fortfarande är gjorda av rätt obehagliga saker, så stoppa inte penseln i munnen för mycket. Kadmiungult från Beckers innehåller för exempel faktiskt Kadmium, som inte är helt nyttigt att få i sig.
Att gå på färger i artistklass är nog onödigt, bara man väljer ett märke som har bra med pigment.
Tänk bara på att vissa färger i den högre klassen fortfarande är gjorda av rätt obehagliga saker, så stoppa inte penseln i munnen för mycket. Kadmiungult från Beckers innehåller för exempel faktiskt Kadmium, som inte är helt nyttigt att få i sig.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Så tl;dr blir alltså: blanda inte eget eftersom du automagiskt stoppar penseln i munnen efter en massa år av målande.Lottomannen skrev:Tänk bara på att vissa färger i den högre klassen fortfarande är gjorda av rätt obehagliga saker, så stoppa inte penseln i munnen för mycket. Kadmiungult från Beckers innehåller för exempel faktiskt Kadmium, som inte är helt nyttigt att få i sig.
Ja' än't bittä'!
- Lottomannen
Jag blev av med den reflexen efter att ha målat mycket med gamla metallicfäger. Herregud vad de smakar illa.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Åh ja saknar flesh wash, den var riktigt god 
//Björn
//Björn