Tyranid Boneswords och Lash Whips

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Klus

Re: Tyranid Boneswords och Lash Whips

Inlägg av Klus »

Påbörjade bonesword till primen men kom på att jag inte skulle ha det inom snar framtid.
Lashwhips/tentakler kan jag iaf ge ett ganska enkelt tips på om du inte vill göra dem i greenstuff, själv började jag göra i greenstuff men långa tentakler är svåra att forma som man vill ha dem, fingeravtryck etc är oundvikligt och när man ska släta ut dem finns det risk att man pajar hela tentakeln.

Har gjort tentakler som jag iaf är väldigt nöjd med, släta och lagom övergång från tjock till smal.
Det man gör är att man "stöper" tentakeln i PWA-lim
Man tar en bit ståltråd i den längd man vill ha tentakeln, jag använder sån där trädgårds tråd med grönt gummi runt för extra tjocklek men det funkar nog med vanlig också.
Man vill ha ståltrådsbiten så rak som möjligt. Sen tar man tag i änden på biten och dränker hela tentakeln i PWA-lim (trälim).
Så hänger man upp den över ett papper eller något och låter den torka, när den är torr så drar man på ett nytt lager och hänger upp den tills den är så tjock man vill ha den, 2 gånger räckte bra för mig.
När tentakeln sen är torr kan man böja den hur man vill ha den och sen måla. Färgen sitter bra och det är inga problem med att den lossnar eller något om man skulle råka böja den lite. På toppen kan man sätta på en rippersvans eller greenstuffa något beroende på hur man vill att den ska se ut i änden.

Själv hade jag en magnet och en bordslampa att fästa tentakeln vid för torkning, och limmet hällde jag upp i en blitzer-förpackning och la/snurra ståltråden i.
Ett billigt och enkelt alternativ som enligt mig blir väldigt bra, inte mest detaljerade tentakeln i stan men man kan ju alltid greenstuffa knoppar eller sätta på taggar om man nu vill ha det så.
Enda nackdelen är att man måste vänta länge på att de ska torka, men har man gott om tid är det ju inget bekymmer.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Skriv svar