Hjälp - Färg-strippning

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Naz87

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Naz87 »

Puddington skrev:Ni som använder grönsåpa, finns det någon "tidsgräns" där modellen börjar ta skada? Kan man ha i dem lite längre för att underlätta processen?

Tack på förhand!
Glömde en bytta med gubbar i grönsåpa i sådär 6 månader. Någon skada hade dom inte tagit. Dock var det ungefär lika lätt att få av färgen som på några som legat ett par dagar så man behöver inte ha dom liggandes speciellt länge.

Puddington

Inlägg av Puddington »

Naz87 skrev:
Puddington skrev:Ni som använder grönsåpa, finns det någon "tidsgräns" där modellen börjar ta skada? Kan man ha i dem lite längre för att underlätta processen?

Tack på förhand!
Glömde en bytta med gubbar i grönsåpa i sådär 6 månader. Någon skada hade dom inte tagit. Dock var det ungefär lika lätt att få av färgen som på några som legat ett par dagar så man behöver inte ha dom liggandes speciellt länge.
Tackar för svar!

Puddington

Inlägg av Puddington »

Tål Resin grönsåpe-metoden? Någon som har erfarenhet?

Asphyxate

Inlägg av Asphyxate »

Puddington skrev:Tål Resin grönsåpe-metoden? Någon som har erfarenhet?
Borde inte vara något problem. Varför du nu vill strippa i grönsåpa förstår jag mig inte på men men. :)

Puddington

Inlägg av Puddington »

Asphyxate skrev:
Borde inte vara något problem. Varför du nu vill strippa i grönsåpa förstår jag mig inte på men men. :)
Vad är ditt heta tips då? :D

Asphyxate

Inlägg av Asphyxate »

Puddington skrev:
Asphyxate skrev:
Vad är ditt heta tips då? :D
Dettol eller Bromsvätska. Sen kör du T röd som efterbehandlingmetod. Swarfega är vad FW själva rekommenderar. Ogranulerad sådan så borde vara classic varianten. Men testa på an spruebit av resinet först. :) Bromsvätska är amazing på plast men inte testat det på resin, finns inget som slår bromsen på plast. Skrubbar alltid med T röd efteråt dock, notera skrubba, inte låta det ligga i. :) Lacknafta förstör både resin och plast, har testat. Tror T röd förstör också om man lämnar det för länga men lacknafta går rätt snabbt, det är jätteeffektivt på metall dock. :)

Har läst om ett annat ämne där du i princip kan se färgen försvinna från modellen när du doppar ned den, men minns inte vad det hette. Enbart metallfigurer där ofc, annars ser du hela figuren försvinna. ;)

Jonke

Inlägg av Jonke »

De alternativen är ganska dåliga för både miljön och en själv. Såpa är betydligt trevligare att jobba med. Speciellt om en håller till inne i en lägenhet eller liknande.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Asphyxate skrev:Tror T röd förstör också om man lämnar det för länga
T röd förstör inte plast, även om det får ligga ett tag, har inte provar resin (har tack och lov väldigt lite resin figurer).

Huvudanledningen till att jag personligen alltid provar grön såpa först är att det inte luktar skit och smälter ens hjärna.

Delerium

Inlägg av Delerium »

Jag har läst om att det ska gå med isopropanol, men har inte testat själv ännu... Undrar om någon har erfarenhet av det?

Asphyxate

Inlägg av Asphyxate »

Jonke skrev:De alternativen är ganska dåliga för både miljön och en själv. Såpa är betydligt trevligare att jobba med. Speciellt om en håller till inne i en lägenhet eller liknande.
Säger bara vad som är effektivast. Jag värderar min tid mer än annat. Strippar bara OOP modeller, annars köper jag hellre nya. Ju mindre tid jag behöver lägga på allt desto bättre. Vill ni sitta och skrubba i timmar utan att få samma resultat är det upp till er. :)

Skriv svar