Airbrushfärg vid base/priming
Re: Airbrushfärg vid base/priming
Kan tipsa om bra tunnings vätska. Jag kör med Isopropylalkohol (99:- på Apoteket för 500 ml). Späd IPAn 50/50 med vatten och sedan kan du späda färgen med den. Bra flow genom sprutan och torkar mer eller mindre direkt. Ger mycket jämnt och bra resultat.
Mattias Lindeberg
Airbrushfärg vid base/priming
Ha fått Vallejos thinner, men ska testa ditt tips !
Alltid trevligt med saker som fungerar Och inte kostar för mycket
Har en stor mängd gamla GW färger som jag ska testa på
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Alltid trevligt med saker som fungerar Och inte kostar för mycket
Har en stor mängd gamla GW färger som jag ska testa på
Blev trött på min Biltema airbrush och köpte en Iwata HP CS istället och wow vilken skillnad. Nu har jag inga problem med flödet och har mycket bättre kontroll nu än tidigare.
Det är som många säger, köp en ordentlig AB så slipper man mycket av huvudvärken
.
Nu ska jag sätta igång och testa med mina gamla GW färger
)
Det är som många säger, köp en ordentlig AB så slipper man mycket av huvudvärken
Nu ska jag sätta igång och testa med mina gamla GW färger
En sak att tänka på med AB är att tjockare färg kräver högre PSI för att det ska få ett mer lagom flöde. 25 PSI och lägre är mer för detalj arbete då du är närmare modellen. Ska du primea så kan du ha lite högre eftersom att du vill hålla ABn längre ifrån för att få en bättre spridning.
Som en sidenote kan det vara värt att kika på sealers och i vilka steg man brukar kunna göra det om du inte redan gjort det. Typ köra en sealer innan du kör Primer/Grund (resin modeller) och innan du washar!
Som en sidenote kan det vara värt att kika på sealers och i vilka steg man brukar kunna göra det om du inte redan gjort det. Typ köra en sealer innan du kör Primer/Grund (resin modeller) och innan du washar!
Iwata slår inte bara biltema och andra billiga sprutor på fingrarna, jag har provat en del sprutor och fick under jul ledigheten låna en hp-cp och helt sjukt vilken fin respons och känsla det var i den. Så grattis till ett sjyst verktyg!Cliffisen skrev:Blev trött på min Biltema airbrush och köpte en Iwata HP CS istället och wow vilken skillnad. Nu har jag inga problem med flödet och har mycket bättre kontroll nu än tidigare.
Det är som många säger, köp en ordentlig AB så slipper man mycket av huvudvärken.
Nu ska jag sätta igång och testa med mina gamla GW färger)
Sen har jag precis fått hem Ammo of mig:s primer och återkommer när den har utsatts för lite mer "fälttest"
Gå inte på det här med "färdigblandade airbrushfärger". Använd de färger du vill använda, testa och lär dig. Använd vatten från kranen när du ska tunna ut. Finns det mycket kalk och mineraler i vattnet så kila ner till macken och köp batterivatten. Om du känner att du har problem med ytspänningen så visst, släng i lite Ajax fönsterputs. Det mesta löser du efter hand men det absolut viktigaste är att måla och känna dig fram. Youtube är även din vän, sök på Schnauzerfaceminis, Rogland, Ichibanpainting, Buypainted, awesomepaintjob, och Medows Arts så kommer du få mycket tips och inspiration.