Målning som soft points.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Fenris

Re: Målning som soft points.

Inlägg av Fenris »

Jag tycker trots att jag inte är så intresserad av målning själv att det är helt okej att väga in målning för turneringsresultat. Problemet är ju när det läggs in för att bestämma vilket motstånd man kommer att få.

Jag tycker målningspoäng motsvarande 1 match på en turnering med 5 matcher är lagom.
Till exempel ger varje match som bäst 20-0 och målningen ger 0-20 poäng där TT är 10.
Man kan givetvis lägga på ytterligare mallar för vad som ges i målning, ofta brukar dock spannet 0-10 poäng ignoreras vilket jag tycker är synd, då en halvt målad armé är bra mycket bättre än en helt omålad. tex 5 poäng.
Målning är dock 100% subjektivt då det faktiskt finns folk som är gravt färgblinda eller t.o.m helt blinda, en del personer kanske föredrar omålat, eller så kan det vara så fult målat att personen som målade borde ha låtit bli färgburkarna.
Detta tycker jag borde avspeglas i resultaten som skickas in, eller så får man ha ett pris där målningen inte är inräknad.

En bedömning av sina 5 motståndares arméer på skalan 0-4 där man måste sätta en siffra på varje armé man mött vore också rimligt.
Samma skala kan då enkelt användas för sportsmanship också, alternativt kan man väga in målning och sportsmanship i samma bedömning.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tycker inte att den som lagt hela armen på comission skall premieras.

Men ser inga problem i att penalisera de som inte målat hela armén till TT-standard.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Nåt omålat: 0p
Låg TT: 18
TT: 19
Hög TT: 20

Om man vill ta ut svängarna =)

Personligen så gillar jag inte bedöming av medspelare, jag litar inte på att alla kan vara objektiva. Har varit med om att spelare mycket noga sett till att deras motspelare ska "råka" se att de får ett bra "betyg", för att motspelaren ska påverkas att sätta högre "betyg" än annars.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Om målning ska läggas på i resultatet fungerar det nog inte att motspelaren får rösta. Majoriteten sköter det nog snyggt. Men det kan, tyvärr, bli taktikröstningar i såna upplägg.

Djihani

Inlägg av Djihani »

Åååh om lottning skedde efter målning och inte efter komp skulle jag kunna tänka mig börja spela turneringar igen. Tycker "TT-och inge mer eller döden" gänget dödade glädjen för mig åtminstone. Jag förstår att vissa rena kompetitiva spelare tycker måleripoäng stör spelresultaten, men jag tycker inte att best painted räcker för att egga fölks för att måla mera/bättre/roligare/intressantare armeer.

Det vore helt episkt om man kunde räkna med att få spela mot de fina armeerna om man hade en fin själv ;) Eller åtminstone räkna med att få möta något på den nivån man själv lagt sig på. Så kan alla de som inte gillar hobbybiten av hobbyn spela med andra armeer med samma filosofi. :D

Commission har jag inget emot, har nån lagt ner pengar för att jag ska få ett finare motstånd höjer det bara min upplevelse.

Best painted har jag aldrig riktigt tyckt att man ska kunna vinna om man inte målat själv. Allt handlar för mig att peppa fölks att utvecklas i sin hobby.

För den tävlingsinriktade tänker jag mig att det bara skulle vara en till utmaning. Lägger jag mig med flit med de trista armeerna för att få spela mot noobs? Satsar jag på att få möta alla förvirrade mysmålargöbbarna?

:twisted:

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

efter som att det handlar om målning vill jag passa på att tjata om att lägga ner den här skiten med straff för olika baser på olika detachments. det enda det kommer leda till är att alla kommer göra astråkiga generiska grusbaser till alla sina arméer istället för att våga ta ut svängarna lite ibland.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag föredrar mall upp till en viss poäng och så lite bonus "wow-faktor" som är subjektiv och görs av målningsbedömare.

Ex. om en match totalt kan generera 6 poäng totalt så kan en fullt målad armé som uppfyller alla krav i mallen få 4 pts. Dvs. alla bör kunna nå dit. De som har hög "wow-faktor" kan få ytterligare 2 pts. Detta läggs på i slutet av turneringen. Det gör ingen hiskelig skillnad i resultatet men premierar hobbyelementen i förtiokåandet. Vidare anser jag att man utöver detta kan utse en armé som best painted vid sidan av. Till best painted bör bara arméer som spelaren själv målat kunna nomineras, dvs inga comissions i best painted.

Mina 2 Cent.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag tycker att dom gör detta bäst "over there"

1. Best general - Mest battle points och det som rankas.
2. Best over all - Mest poäng totalt, för den som spelat bra och målat bra och fått andra soft scores av något slag om det finns sådana.
3. Best painted - För den finaste armen.

Detta tycker jag är bäst, för då får man vinnare på den som är "bäst på spelet", "bäst på hobbyn", "bäst på att måla"

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Papa D skrev:Jag tycker att dom gör detta bäst "over there"

1. Best general - Mest battle points och det som rankas.
2. Best over all - Mest poäng totalt, för den som spelat bra och målat bra och fått andra soft scores av något slag om det finns sådana.
3. Best painted - För den finaste armen.

Detta tycker jag är bäst, för då får man vinnare på den som är "bäst på spelet", "bäst på hobbyn", "bäst på att måla"

/D
+1

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

bolterochkniv skrev:efter som att det handlar om målning vill jag passa på att tjata om att lägga ner den här skiten med straff för olika baser på olika detachments. det enda det kommer leda till är att alla kommer göra astråkiga generiska grusbaser till alla sina arméer istället för att våga ta ut svängarna lite ibland.
Tycker inte man ska komma undan enhetlig basning bara för att man tar allies. Om halva min tyranid armé är basad på ett annat sätt än andra halvan, ska jag få minuspoäng då? Men någon som har en halv armé IG och en halv armé SM som är basade olika ska inte få minus? Det kallar jag orättvisa i högsta grad.

Håller nog med PapaD angående priserna faktiskt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar