Shadowgames 19-21 okt

Turneringar som hålls av Shadowplayers i Hallstahammar

Moderator: Tjarls

troligt

Re: Shadowgames 19-21 okt

Inlägg av troligt »

DHettNeck skrev:När det kommer till eldar/dark eldar och trolla tycker jag det är uppenbart att fortune/guide bara får läggas på enheter ur codex eldar (man kan ej targetta karaktärer specifikt). Om sedan en karaktär är joinad i enheten, oavsett vart den kommer ifrån, så kommer den också få fortune/guide.
Det är min tolkning också, men det finns ju flera olika sätt att tolka det på.

// Danne

Användarvisningsbild
Tjarls

Inlägg av Tjarls »

Ancalagon skrev:Jag tycker forfarande att räkna Victory Points på det sättet (hur mycket man dödat) är lite väl som att gå tillbaka till 4th edition, men det är bara min åsikt.
Vi har tagit till oss av detta och diskuterat kring det hela. Vi kom fram till att vi vill köra med VP denna turnering. (Till nästa år kommer ett hel annat upplägg att vara)

DHettNeck skrev:Eran regel om nya turer när det är 30min kvar är ingen höjdare. Att komma överräns är inte en bra lösning.

Sätt istället att inga nya game turn får påbörjas när det är en kvart kvar. Punkt! Oavsett vad den ena eller andra spelaren vill.

På 30min hinner man ofta spela 2-3 turn när det är få modeller kvar på slutet.
Stora delar av regelhäftet har kopierats från fantasyregelhäftet och därav slapp sådana saker igenom :) Vi tycker 15 minuter låter mer rimligt. Håller ni med?

DarkMessiah skrev:Fråga som dök upp idag kring spelbordet..

Kommer ni tillåta Imperial Armour?

Ser ju i regelhäftet det står inga restriktioner förutom fortifications, men tänkte ifall det är förbisett..
Endast böcker släppta av Games Workshop är tillåtna. (då räknas dotterbolag som Forge World bort.) Kommer att förtydligas i nästa draft av häftet.

DHettNeck skrev:När det kommer till eldar/dark eldar och trolla tycker jag det är uppenbart att fortune/guide bara får läggas på enheter ur codex eldar (man kan ej targetta karaktärer specifikt). Om sedan en karaktär är joinad i enheten, oavsett vart den kommer ifrån, så kommer den också få fortune/guide.
Vi diskuterade kring det hela och detta är så vi kommer bedöma eventuella situationer.

kelaino skrev:Bara slänger in tanken att ni kanske vill fundera på vilken CSM-codex som kommer att spelas om den nya kommer innan turneringen.
En miss från vår del, vi har pratat om det hela men inte fått in det i häftet. Böcker som släpps efter 20 september kommer inte att användas. Det är tråkigt för de som spelar de arméerna, men det är för att vara säkra på att vi hinner läsa in oss på material och kan vara bra i våra bedömningar vid eventuella regelfrågor.

troligt

Inlägg av troligt »

Hej!

Nu har turneringen i sig inte gått av stapeln ännu men jag vill ändå passa på att tacka för det bra förarbete ni gör i form av information och regelhäfte, samt att ni kontinuerligt följer tråden, besvarar eventuella frågor och snabbt tar ställning kring saker och ting - detta resulterar i att det blir lättare och roligare för oss framtida deltagare och det vill jag tacka er för.

Ser fram emot en rolig turnering!

// Danne

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Tjarls skrev:
kelaino skrev:Bara slänger in tanken att ni kanske vill fundera på vilken CSM-codex som kommer att spelas om den nya kommer innan turneringen.
En miss från vår del, vi har pratat om det hela men inte fått in det i häftet. Böcker som släpps efter 20 september kommer inte att användas. Det är tråkigt för de som spelar de arméerna, men det är för att vara säkra på att vi hinner läsa in oss på material och kan vara bra i våra bedömningar vid eventuella regelfrågor.
Lite tråkigt, men då kan man spela in sig ordentligt i alla fall. Om inte annat är det skönt att ha ett beslut i förväg. :)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Tjarls

Inlägg av Tjarls »

troligt skrev:Hej!

Nu har turneringen i sig inte gått av stapeln ännu men jag vill ändå passa på att tacka för det bra förarbete ni gör i form av information och regelhäfte, samt att ni kontinuerligt följer tråden, besvarar eventuella frågor och snabbt tar ställning kring saker och ting - detta resulterar i att det blir lättare och roligare för oss framtida deltagare och det vill jag tacka er för.

Ser fram emot en rolig turnering!

// Danne
Kul att höra! Stort tack.
kelaino skrev:
Tjarls skrev:
Lite tråkigt, men då kan man spela in sig ordentligt i alla fall. Om inte annat är det skönt att ha ett beslut i förväg. :)
Jo det är tråkigt, iom att släppen brukar komma i slutet på september så är det högst troligt att den nya boken inte spelas. Det kan hända att nya häftiga modeller inte kommer till användning, att regler som balanserats eller optats inte kommer med. Men det blir bättre för alla om man inte tar in nya grejer hur som helst :)

Kom på att jag missat att adressera en fråga när jag läste igenom tråden igen:
troligt skrev:Rörande Allies, finns det några restrictions eller är unika karaktärer (ex. Mephiston) tillåtna som Allies?

// Danne
Alla former av special characters (Det heter så i fantasy iaf) är tillåtna. Och därmed även som Allies.
Det är faktiskt ganska spännande att vara vårat ansikte utåt gentemot 40Kturneringen när jag allt som allt spelat en enda match någonsin ^^ Tur att jag har pålitliga vapendragare som kan hjälpa mig med information om vad som är riktigt och inte.

----------

Är det någon annan fråga jag missat, hojta isåfall!

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Hej,

Orkar inte läsa hela denna tråd men jag undrar om det finns det platser kvar och är det okej att spela Forgeworld?

Tänkte närmast på Thunders ( samma kanon som Demolisher ) och Chimers med Auto Cannon torn så inga special eller nåt.

MVH
Fredrik
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Halvar

Inlägg av Halvar »

tre svar upp (stor post) har du ditt svar. bara gws böcker.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Och platser finns det.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Blom

Inlägg av Blom »

Låt figge spela sina tuffare bilar! (för då är det större chans att han åker och jag har någon att åka med 8-) )
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Tjarls

Inlägg av Tjarls »

Desertlord skrev:Hej,

Orkar inte läsa hela denna tråd men jag undrar om det finns det platser kvar och är det okej att spela Forgeworld?

Tänkte närmast på Thunders ( samma kanon som Demolisher ) och Chimers med Auto Cannon torn så inga special eller nåt.

MVH
Fredrik
Ett gäng deltagare hann före mig med att svara ^^

Precis som skrivet så kan du inte köra med dessa enheter i vår turnering, däremot går det jättebra att ta med dem i vilket fall och spela dem som "count as" så länge du tydligt talar om för din motståndare vad som gäller med vilken enhet. Vackra modeller är alltid välkomna :)

Platser och info om regler finns i trådens första post :)

Skriv svar