Hur kommer det sig att WYSIWYG spelar någon roll när man delar ut Sportsmanship poäng? Sportsmanship kan också ge 10 poäng max trots att man kan få 3 poäng från sina 5 motståndare?
Shadowgames 19-21 okt
Moderator: Tjarls
Re: Shadowgames 19-21 okt
Hur kommer det sig att ni använder er av det gamla Victory Points systemet och att 70% av matchpoängen kommer från detta och inte strategiska missions? Känns som alla games bara kommer handla primärt om att döda av så mycket som möjligt för varandra och se mission som en bonus?
Hur kommer det sig att WYSIWYG spelar någon roll när man delar ut Sportsmanship poäng? Sportsmanship kan också ge 10 poäng max trots att man kan få 3 poäng från sina 5 motståndare?
När jag läser dessa missions blir jag väldigt fundersam på om någon av er arrangörer har koll på 6th ed eller om ni valt att göra egna ändringar som dock inte riktigt framgår. Det jag tänker på är:
Victory points är differensen mellan spelarna eller vad varje spelare individuellt slog ut av motståndaren (vilket teoretiskt kan betyda att båda spelarna får 14tp)?
Mission 1: Vilka är det som kan hålla dem? Ser en massa x, men iaf att "ensamma karaktärer" inte får hålla dem. Betyder det att allt, inte bara scoring, kan hålla dem (utom vad nu xxx står för och karaktärerna)? Och vad är definitionen av ensamma karaktärer? Sergeanter som blivit av med resten av sina squadmembers blir ju ensamma och de är karaktärer och independent characters är ju per definition inte ensamma om de joinat en unit.
Mission 4: "Fast attack är inte scoring" betyder att allt annat är det i det uppdraget eller? I vanliga fall är endast troops, och enheter med specialregel för det, scoring men tolkar att så inte är fallet.
Mission 5: "den spelare som var klar först med att deploya sin arme börjar läggaut mynt". Känns väldigt copy-paste från fantasy då man i 40k slår en tärning efter warlord traits, psychic powers osv har blivit fastställt om vem som börjar ställa ut gubbarna (och även börjar matchen) vilket gör att som det är nu så får den som ställer ut sin armé först kan ställa 2 "mynt" i sin deployment eller nära nog att kunna ta kontroll över 2 direkt och sedan gömma undan dem. Dock står det att varje mynt ger 1tp var vilket ger en total av 3, inte 6 som i alla andra så jag gissar på att tanken är att det ska vara 6st vilket iaf jämnar ut det. Men återigen, vad kan plocka upp dem? Allt utom flygande, även fordon? Bara scoring?
Och om svaren angående vad som är "scoring" i dessa uppdrag inte är endast det som beskrivs som scoring i regelboken premieras alltså inte troops i över huvud taget, så många arméer kan nöja sig med 5+5 av ngt billigt troop och sedan bara köpa in elite, heavy osv. för resten av poängen? Tror lite mer tanke kring det skulle kunna behövas då spelbalansen känns tillräckligt ojämn utan restriktioner och både allies och fortifications tillåtna. Och med så överhängande stor del av matchpoängen är victory points så kommer det tyvärr bli väldigt lika, väldigt statiska arméer som bara går all out på att skjuta sönder den andres och sen om man lyckas tillräckligt bra kanske man kan gå ut och ta de där extrapoängen från uppdragen.
Mina 5 cents.
Victory points är differensen mellan spelarna eller vad varje spelare individuellt slog ut av motståndaren (vilket teoretiskt kan betyda att båda spelarna får 14tp)?
Mission 1: Vilka är det som kan hålla dem? Ser en massa x, men iaf att "ensamma karaktärer" inte får hålla dem. Betyder det att allt, inte bara scoring, kan hålla dem (utom vad nu xxx står för och karaktärerna)? Och vad är definitionen av ensamma karaktärer? Sergeanter som blivit av med resten av sina squadmembers blir ju ensamma och de är karaktärer och independent characters är ju per definition inte ensamma om de joinat en unit.
Mission 4: "Fast attack är inte scoring" betyder att allt annat är det i det uppdraget eller? I vanliga fall är endast troops, och enheter med specialregel för det, scoring men tolkar att så inte är fallet.
Mission 5: "den spelare som var klar först med att deploya sin arme börjar läggaut mynt". Känns väldigt copy-paste från fantasy då man i 40k slår en tärning efter warlord traits, psychic powers osv har blivit fastställt om vem som börjar ställa ut gubbarna (och även börjar matchen) vilket gör att som det är nu så får den som ställer ut sin armé först kan ställa 2 "mynt" i sin deployment eller nära nog att kunna ta kontroll över 2 direkt och sedan gömma undan dem. Dock står det att varje mynt ger 1tp var vilket ger en total av 3, inte 6 som i alla andra så jag gissar på att tanken är att det ska vara 6st vilket iaf jämnar ut det. Men återigen, vad kan plocka upp dem? Allt utom flygande, även fordon? Bara scoring?
Och om svaren angående vad som är "scoring" i dessa uppdrag inte är endast det som beskrivs som scoring i regelboken premieras alltså inte troops i över huvud taget, så många arméer kan nöja sig med 5+5 av ngt billigt troop och sedan bara köpa in elite, heavy osv. för resten av poängen? Tror lite mer tanke kring det skulle kunna behövas då spelbalansen känns tillräckligt ojämn utan restriktioner och både allies och fortifications tillåtna. Och med så överhängande stor del av matchpoängen är victory points så kommer det tyvärr bli väldigt lika, väldigt statiska arméer som bara går all out på att skjuta sönder den andres och sen om man lyckas tillräckligt bra kanske man kan gå ut och ta de där extrapoängen från uppdragen.
Mina 5 cents.
Helt underbart med tupp-inspektion inför varje match, även om det blir lite bökigt att skaffa en armé-tupp 
(Rooster - tupp, roster - lista/register/förtäckning)
På den lite allvarligare sidan måste jag hålla med Neth_Oni i allt han säger. Förutom att det i victory-point-beskrivningen står att det bara delas ut 14 poäng ifrån vp
På den lite allvarligare sidan måste jag hålla med Neth_Oni i allt han säger. Förutom att det i victory-point-beskrivningen står att det bara delas ut 14 poäng ifrån vp
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
Miss från mig. Klockan hann bli mycket och jag blev lite snurrig i huvudet mot slutet och glömde helt enkelt denna lilla detalj. Fortifications är inte tillåtna. Allies är okej dock.MelkerG skrev:Jag uppfattar det rätt om jag antar att fortifications och allies är tillåtna?
Och att det kommer vara restrektionsfritt?
Din första fråga ber jag att få återkomma medAncalagon skrev:Hur kommer det sig att ni använder er av det gamla Victory Points systemet och att 70% av matchpoängen kommer från detta och inte strategiska missions? Känns som alla games bara kommer handla primärt om att döda av så mycket som möjligt för varandra och se mission som en bonus?
Din andra fråga: Wysiwyg är en del av sportsmanship tycker vi. Det är helt enkelt så att man förenklar så mycket för sin motståndare om denna kan ta taktiska beslut enkelt och även ändra dem snabbt baserat på vad som händer utan att minnas att "killen med bolter men röd prick på axeln är egentligen en melta och han med blått pentagram vid högra knät har egentligen en plasma" Lätt raljerande men poängen kanske framgår.
Så fort den där rödmarkerade tabellen strax under förklaringen av sportsmanship är fixad så kommer det inte att vara lika ologiskt med hur poängen delas ut i kategori sportsmanship.
Många bra tankar här! Många svåra tankar att svara på kl 7 på måndagsmorgonen också men jag ska göra mitt bästaNeth_Oni skrev:När jag läser dessa missions blir jag väldigt fundersam på om någon av er arrangörer har koll på 6th ed eller om ni valt att göra egna ändringar som dock inte riktigt framgår. Det jag tänker på är:
Mina 5 cents.
Gällande vad som är scoring units i de olika uppdragen så vill jag referera till det jag skrev i inlägget där regelhäftet publicerades. Allt är inte klart. Jag kände dock att jag ville publicera det hela så att ni skulle få en grundläggande känsla för åt vilket håll vi var på väg.
VP är givetvis differensen, ska förtydliga detta i nästa draft av regelhäftet.
Sen har jag en fråga till er alla. Är det ett allmänt önskemål att låta uppdragen vara majoriteten av (tp) man kan få per match?
Do not mock the rules! Du måste skaffa en tupp! Vi har specifika inhägnader där dessa kan vandra fritt mellan matcherna i enlighet med alla de regler som gäller frigående ekologisk uppfödning.kelaino skrev:Helt underbart med tupp-inspektion inför varje match, även om det blir lite bökigt att skaffa en armé-tupp
(Jaja, jag kanske råkade skriva fel
Senast redigerad av 1 Tjarls, redigerad totalt 3 gånger.
No offence intended, jag vet vad ni medar och att jag är över-nitisk 
uppdragen i majoritet, me like
uppdragen i majoritet, me like
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
Uppsala - VSSU
- DarkMessiah
Sv: Shadowgames 19-21 okt
Tycker att det börjar likna något och är på rätt väg.
Kan hålla med om att uppdragen har för liten plats i poängen dock. Jag tycker det ska löna sig mer att spela strategiskt, istället för att bara ställa upp en gunline och kötta på i 5 matcher, med uppdragen som något sekundärt som man kanske börjar snegla på tur 5.
Pumpa upp dom till MINST 50% av tps, skulle jag tycka
Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk 2
Kan hålla med om att uppdragen har för liten plats i poängen dock. Jag tycker det ska löna sig mer att spela strategiskt, istället för att bara ställa upp en gunline och kötta på i 5 matcher, med uppdragen som något sekundärt som man kanske börjar snegla på tur 5.
Pumpa upp dom till MINST 50% av tps, skulle jag tycka
Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk 2
I Mission Fem är det nog en bra idé att ha ett max på hur långt enheten som håller i ett "guldmynt" får förflytta sig. Annars kommer Vendettan komma in i Hover Mode, slurpa upp guldmyntet och sedan burna iväg och så var de mynten väck.
Sedan undrar jag fortfarande varför Fortifications är förbjudna men flygare är helt fria. För många listor är Fortifications det enda svaret som finns på flygare...
I övrigt ser det väl OK ut. Nu är bara frågan vad man ska bygga inför den här turneringen..? En Vindicator till ev. Mongonobs eller en AssCanback för att ha möjlighet att plocka ned &%¤# flygare?
(Och det var jag som ville se mer 40K-terräng. Forumnicket var en ledtråd.
)
Sedan undrar jag fortfarande varför Fortifications är förbjudna men flygare är helt fria. För många listor är Fortifications det enda svaret som finns på flygare...
I övrigt ser det väl OK ut. Nu är bara frågan vad man ska bygga inför den här turneringen..? En Vindicator till ev. Mongonobs eller en AssCanback för att ha möjlighet att plocka ned &%¤# flygare?
(Och det var jag som ville se mer 40K-terräng. Forumnicket var en ledtråd.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- DarkMessiah
Låter väldigt förnuftigt, annars kommer det susa runt flyers med objektiv i hela lokalen.Serpent skrev:I Mission Fem är det nog en bra idé att ha ett max på hur långt enheten som håller i ett "guldmynt" får förflytta sig. Annars kommer Vendettan komma in i Hover Mode, slurpa upp guldmyntet och sedan burna iväg och så var de mynten väck.![]()
Framförallt när inte ADL är tillåtna, och många arméer saknar anti-luft. Kanske inte ens tillåta att objektiv flygs iväg?
En annan åsikt jag delar.. Tycker att åtminstone Aegis Defence Line borde finnas tillgängligt, medans Bastioner är lite väl saftigt.Serpent skrev:Sedan undrar jag fortfarande varför Fortifications är förbjudna men flygare är helt fria. För många listor är Fortifications det enda svaret som finns på flygare...
Med en bastion skulle jag inte oroa mig för flyers längre, utan för longfangs och annat elakt som kommer stå och rocka loss bakom en ganska maffig mur.
Men anti-flyg är något som allmänt saknas, och trots att ALLA gnäller om flyers rent allmänt så är det ofta som fortifications restriktas, och inte tvärtom. Man snarare göder bekymret.
Resten av delarna känns antingen ok eller så saknas det tillräckligt med substans för att egentligen avgöra något (tex uppdrag 1
Fläst flygare vinner!Miss från mig. Klockan hann bli mycket och jag blev lite snurrig i huvudet mot slutet och glömde helt enkelt denna lilla detalj. Fortifications är inte tillåtna. Allies är okej dock.