Shadowgames 19-21 okt
Moderator: Tjarls
Re: Shadowgames 19-21 okt
Jag ser inte heller problemet med att folk spelar nya CSM. Eftersom det ändå är okompat så är det ju inte mycket som kan gå fel. Dock bör ni kanske klargöra om ni anser att Plague Zombies får bli fler än 10. RAW kan dom ju faktiskt inte det.
Hej!
Jag har redan lagt en röst via mail, men kan även klargöra min åsikt här för transparens.
Eftersom ni tidigt gick ut och sade att Codexar som släpps efter datum X kommer inte vara tillåtna så tycker jag spontant att det är det som gäller. Normalt skulle jag säga "Kör det nya, det blir skoj - vi har ju ändå ingen komp", men då vi redan lämnat in armélistor så känns det lite sent att ändra det. Om majoriteten tycker det är en god idé så blir jag såklart inte ledsen över det, dock hoppas jag då få möjligheten att ändra min egna armélista (vilket kanske inte innebär att jag de facto gör det, men det känns rättvist om jag fick chansen till det - jag kanske vill spela CSM själv exempelvis, i vart fall i teorin). Dessutom känns det i så fall rätt att bägge CSM codexarna är tillåtna, så att vi inte straffar folk som nu kanske är inställda på att spela gamla codexen.
Jag har testat och köra guldmynten (Mission 5) och har en del frågor/observationer:
* Om jag förstått det rätt så får man inte röra sig längre än 6" EFTER att man plockat upp ett guldmynt, vilket man gör genom att passera det med någon del av en scoring enhet. Vilket innebär att ex. en Eldar Jetbike kan åka 12", sedan turboboosta 24" och då nå ett mynt. Därefter kan den köra en Eldar Jetbike move på max 6" (då den nu bär på ett mynt och tappar det om den åker mer än 6"), därefter varje ny runda är den begränsad till max 6" move, är det korrekt?
* Om man börjar sin runda med ett mynt i sin ägo så kan man (om jag förstått diskussionen på forumet rätt) mova 6" normalt, sedan kan man också assaulta 2D6" ovanpå det (max 18" totalt)? Detta är bra för den "assault" enheten som faktiskt vill fram och slåss efter den tagit ett mynt, medan stackarn som inte vill slåss och som tagit myntet bara kan gå 6" kan då således aldrig komma undan combat då dess motståndare går 6" + 2D6" (max 18") medan den andra reträttretar 6" (max 6") enbart. Detta kändes lite "fel" när jag testade uppdraget - även om jag har full förståelse för att assault enheter måste få assaulta, det är ju det som de är byggda för, men jag undrar - finns det någon gyllene medelväg som går att utforska tror ni?
* Är det hela enheten som har ett guldmynt, eller ska den allokeras till en viss individ inom enheten - som "The Relic"?
* Det står inte specifikt, men jag antar att om jag har ett mynt och väljer att röra mig längre än 6" så är det möjligt, men att jag då tappar myntet (troligen på platsen som är mest i mitten av min unit när jag går från 6" -> 6.1", eller hur är det tänkt? Rent strategiskt kanske man faktiskt känner att det är värt att släppa myntet av någon anledning, eller finns inte den möjligheten?
En fråga kring Mission 3#;
* Att döda en nomierad Heavy/Elite/Troop/Fast - vad händer med dem som kan köpas flera per 1 slot? Jag utgår ifrån att man då väljer 1 (av ex. 3) och att det räcker att döda 1 av 3, trots att de köps som fler än 1 på 1 slot?
Mission 2#;
* Bara för att bekräfta, en dedicated transport (ex. Rhino) är en egen "unit" och ger 2TP, medan det som sitter i den också ger 2TP (eller mer om det ex. är karaktärer i den), korrekt?
Är jättetaggad att få spela, kommer bli precis hur bra som helst - det är jag övertygad om!
// Danne
Jag har redan lagt en röst via mail, men kan även klargöra min åsikt här för transparens.
Eftersom ni tidigt gick ut och sade att Codexar som släpps efter datum X kommer inte vara tillåtna så tycker jag spontant att det är det som gäller. Normalt skulle jag säga "Kör det nya, det blir skoj - vi har ju ändå ingen komp", men då vi redan lämnat in armélistor så känns det lite sent att ändra det. Om majoriteten tycker det är en god idé så blir jag såklart inte ledsen över det, dock hoppas jag då få möjligheten att ändra min egna armélista (vilket kanske inte innebär att jag de facto gör det, men det känns rättvist om jag fick chansen till det - jag kanske vill spela CSM själv exempelvis, i vart fall i teorin). Dessutom känns det i så fall rätt att bägge CSM codexarna är tillåtna, så att vi inte straffar folk som nu kanske är inställda på att spela gamla codexen.
Jag har testat och köra guldmynten (Mission 5) och har en del frågor/observationer:
* Om jag förstått det rätt så får man inte röra sig längre än 6" EFTER att man plockat upp ett guldmynt, vilket man gör genom att passera det med någon del av en scoring enhet. Vilket innebär att ex. en Eldar Jetbike kan åka 12", sedan turboboosta 24" och då nå ett mynt. Därefter kan den köra en Eldar Jetbike move på max 6" (då den nu bär på ett mynt och tappar det om den åker mer än 6"), därefter varje ny runda är den begränsad till max 6" move, är det korrekt?
* Om man börjar sin runda med ett mynt i sin ägo så kan man (om jag förstått diskussionen på forumet rätt) mova 6" normalt, sedan kan man också assaulta 2D6" ovanpå det (max 18" totalt)? Detta är bra för den "assault" enheten som faktiskt vill fram och slåss efter den tagit ett mynt, medan stackarn som inte vill slåss och som tagit myntet bara kan gå 6" kan då således aldrig komma undan combat då dess motståndare går 6" + 2D6" (max 18") medan den andra reträttretar 6" (max 6") enbart. Detta kändes lite "fel" när jag testade uppdraget - även om jag har full förståelse för att assault enheter måste få assaulta, det är ju det som de är byggda för, men jag undrar - finns det någon gyllene medelväg som går att utforska tror ni?
* Är det hela enheten som har ett guldmynt, eller ska den allokeras till en viss individ inom enheten - som "The Relic"?
* Det står inte specifikt, men jag antar att om jag har ett mynt och väljer att röra mig längre än 6" så är det möjligt, men att jag då tappar myntet (troligen på platsen som är mest i mitten av min unit när jag går från 6" -> 6.1", eller hur är det tänkt? Rent strategiskt kanske man faktiskt känner att det är värt att släppa myntet av någon anledning, eller finns inte den möjligheten?
* Att döda en nomierad Heavy/Elite/Troop/Fast - vad händer med dem som kan köpas flera per 1 slot? Jag utgår ifrån att man då väljer 1 (av ex. 3) och att det räcker att döda 1 av 3, trots att de köps som fler än 1 på 1 slot?
Mission 2#;
* Bara för att bekräfta, en dedicated transport (ex. Rhino) är en egen "unit" och ger 2TP, medan det som sitter i den också ger 2TP (eller mer om det ex. är karaktärer i den), korrekt?
Är jättetaggad att få spela, kommer bli precis hur bra som helst - det är jag övertygad om!
// Danne
(Din stora post komprimerad för att spara plats)mickied skrev: Du får ursäkta mig...
Insåg när jag såg ditt svar att min ton kanske var aningen hård. Det ber jag om ursäkt för
-------------------------
Gällande alla csm diskussioner kommer jag inte kommentera utan inväntar resultatet av omröstningen
------------------------
Tanken är att alla listor kommer publiceras så snart vi fått in alla och renskrivit dem. Vi räknar med att göra detta till helgen. Det är upp till er om de ska publiceras anonymt eller med tillhörande spelareBlom skrev:När ni löst det hela om nya eller gammla chaos boken. Kommer ni publisera alla listor då? Det är ju alltid kul och se vad alla andra kommer och spelar med^
En scoring unit som sitter i en bil med ett mynt i sin ägo gör att bilen inte kan röra sig mer än 6" (Guld är tungtBlom skrev:Ang. Mission 5 med guld mynt. Jag gissar att man inte vara embarkad i en bil och plocka på sig ett guld mynt. Och inte heller att en bil med scoring som håller ett mynt kan röra sig över 6". Sen borde väl inte en zooming flayer med scoring i kunna plocka upp det va?
Nu har jag inte regelboken framför mig. Av någon outgrundlig anledning har jag inte ett extra ex på kontoret. Men jag vill dra mig till minnes om att zooming flyers inte kan landa och dessutom har någon typ av minimum movement? De har helt enkelt fortmössa på sig och har inte tid att tänka på mynt. (Kan zooming vara scoring ens?)
Embarked eller inte ber jag att få återkomma med. Min kompetens är begränsad och ska därför tillfråga de som vet bättre.
Du fick ett svar tidigare som gäller. Ja det gör viBlom skrev:Kör ni med warlord traits?
(Jag får ursäkta om det är frågor som redan tagits upp, läste dem senaste 5 sidorna men såg inget rörande detta.)
(Ingen fara
Många bra frågor. Mina svar finns i rött inuti din quote. Det blev lättare så.troligt skrev: Jag har testat och köra guldmynten (Mission 5) och har en del frågor/observationer:
Precis. Om jag tolkar dig rätt är vi överens
Ingen kan röra sig mer än 6" med ett mynt i ägo, vad du gjort tidigare bryr sig inte myntet om. Så om alla jetbikemovesen var legala i ovanstående text kan man göra precis så. Och efter att man fått myntet kan du max förflytta dig 6"
Vi är öppna för förslag om någon har en idé. Vi har trots allt mer eller mindre konstruerat detta uppdrag själva så det vore konstigt om det inte fanns utrymme för förbättringar. Spontant kommer jag inte på något bra men ska ta upp det med de övriga i föreningen.
Förslag är välkomna!
Enheten bär myntet.
Se det som ett glatt kollektiv som springer runt på slagfältet och kastar runt det till varandra med warphastighet. Eller så teleporterar det sig. Så alla har det samtidigt mer eller mindre
Formuleringsmiss från mig. Givetvis ska man kunna välja att lägga benen på ryggen om man så önskar. Däremot var man tappar myntet är jag mindre säker på och ber att få återkomma.
Det beror på hur man ser på det hela, och jag tycker om att tänka ur en mer fluffinriktad synvinkel. Utifrån det så finns det tre rimliga anledningar.
1. Myntet är så ** tungt! Enheten orkar helt enkelt bara bära det 6". (Myntet blir även tyngre eller lättare beroende på vem som bär det. En riktigt ondsint metallbit det där.
2. Som i The Relic, den går sönder om man bär det för långt i taget
3. Myntet skickar ut någon typ av psychic wave när du gått 6" och du måste stanna oavsett om du vill eller inte.
I de två första avseendena så låter det rimligast att man släpper myntet på sin utgångspunkt i händelse av att man vill mova mer än 6". I det tredje låter det rimligare att spela så som du beskrev det.
Jag ska kolla med de övriga och återkomma. Fluff hjälper bara själen, det säger trots allt inget om vad som är mest taktiskt rimligt.
Min bristande 40K kunskap visar sig återigen då jag inte är familjär med vad 1 slot innebär. Så som uppdraget är skrivet och det som var vår ambition är att man väljer en unit. 1 dreadnought är till exempel en unit. 3 jetbikes kan vara en unit. 5 terminators kan vara en unit. Det är hela uniten som ska dödas.
Svarade jag på din fråga?
Mission 2#;
Ja, ja och ja. Att spränga en rhino där det sitter en tactical squad och en karaktär i skulle teoretiskt ge totalt 6 TP. (Förutsatt att det inte tagits ut 6 enheter tidigare)
// Danne
Kul att höra peppen!
--------------------
Tror jag besvarat det som uppkommit nu. På vissa punkter ber jag som sagt att få återkomma inom kort
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nu måste jag sätta ner foten! Sluta försöka ändra på regler som varit kännda sedan länge. Att vara arrangör är tillräckligt mycket jobb som det är. Jag tycker också att nya CSM skulle vara kul, men reglerna har varit tydliga länge. Det är ju ganska standard att tillåtna böcker skall vara släppta en månad innan turneringen.
Suck it up! och spela en avslutningsturnering med en gamal trotjänare
Suck it up! och spela en avslutningsturnering med en gamal trotjänare
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Nu kanske jag uppfattat det hela fel men visst skulle väl dessa spelas som the relic? I så fall kan man bara plocka upp mynten i movement phase, vilket känns mycket stabilare då det inte innebär att vissa arméer kan plocka upp dem i runda 1 och i samma runda vara tillbaka i sin egen deployment* Om jag förstått det rätt så får man inte röra sig längre än 6" EFTER att man plockat upp ett guldmynt, vilket man gör genom att passera det med någon del av en scoring enhet. Vilket innebär att ex. en Eldar Jetbike kan åka 12", sedan turboboosta 24" och då nå ett mynt. Därefter kan den köra en Eldar Jetbike move på max 6" (då den nu bär på ett mynt och tappar det om den åker mer än 6"), därefter varje ny runda är den begränsad till max 6" move, är det korrekt?
Precis. Om jag tolkar dig rätt är vi överens
Ingen kan röra sig mer än 6" med ett mynt i ägo, vad du gjort tidigare bryr sig inte myntet om. Så om alla jetbikemovesen var legala i ovanstående text kan man göra precis så. Och efter att man fått myntet kan du max förflytta dig 6"
Min bristande 40K kunskap visar sig återigen då jag inte är familjär med vad 1 slot innebär. Så som uppdraget är skrivet och det som var vår ambition är att man väljer en unit. 1 dreadnought är till exempel en unit. 3 jetbikes kan vara en unit. 5 terminators kan vara en unit. Det är hela uniten som ska dödas.
Det var jag som var oklar, jag ber om ursäkt. Som exempel, Blood Angels kan köpa präster som Elite choice. De kan köpa mellan 1-3 präster per Elite Choice (dvs. 9 präster totalt i armén om man så önskar), därefter kan man splitta på dem och stoppa dem i olika grupper. Om man då nominerar en präst (för att det inte finns någon Heavy Choice ex.) i uppdraget så antar jag att man bara behöver döda 1 av dem och inte alla 3 (om man nu köpt "3 för 1" så att säga), det var det som var min fråga.
När det gäller frågor kring guldmynten/the relic så är det ett roligt uppdrag, men det finns kanske en del kvar att diskutera/gå igenom så att det inte blir några diskussioner när väl turneringen är igång.
// Danne
Det var jag som var oklar, jag ber om ursäkt. Som exempel, Blood Angels kan köpa präster som Elite choice. De kan köpa mellan 1-3 präster per Elite Choice (dvs. 9 präster totalt i armén om man så önskar), därefter kan man splitta på dem och stoppa dem i olika grupper. Om man då nominerar en präst (för att det inte finns någon Heavy Choice ex.) i uppdraget så antar jag att man bara behöver döda 1 av dem och inte alla 3 (om man nu köpt "3 för 1" så att säga), det var det som var min fråga.
När det gäller frågor kring guldmynten/the relic så är det ett roligt uppdrag, men det finns kanske en del kvar att diskutera/gå igenom så att det inte blir några diskussioner när väl turneringen är igång.
// Danne
Om det är "Unit" som väljs ut och ska dödas blir t.ex 3 präster tre olika units, förutom om de (såklart) bildar en egen enhet. Nu händer ju inte det direkt allt för ofta att man klumpar alla i en och samma.
Däremot kan regeln om unit få andra konsekvenser. Om jag t.ex väljer min motståndares War-Walker enhet på 3 WWs, så är det ju denna enhet jag ska döda. Däremot om av dem blir immobilized och de andra lämnar den, så räknas de hädanefter som två separata enheter. Måste jag då döda båda dessa enheter var för sig för att det ska räknas, eftersom enheten såg ut så från början?
Däremot kan regeln om unit få andra konsekvenser. Om jag t.ex väljer min motståndares War-Walker enhet på 3 WWs, så är det ju denna enhet jag ska döda. Däremot om av dem blir immobilized och de andra lämnar den, så räknas de hädanefter som två separata enheter. Måste jag då döda båda dessa enheter var för sig för att det ska räknas, eftersom enheten såg ut så från början?
Enklast blir väl att man väljer en "slot" i listan. Köpts 3 BA präster som en enhet ska således alla tre dödas även om dem är i tre olika grupper.
Köper man 3 eldar war walkers och dem sedan splittas ska ändå alla tre dödas.
Köper man 3 eldar war walkers och dem sedan splittas ska ändå alla tre dödas.
Tyvärr kommer jag inte kunna komma med... får inte ihop schemat med familj och jobb den helgen. Hoppas ni andra får en fantastiskt kul helg!
MvH
Daniel
MvH
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Då kan ju nån annan vinnaPapa D skrev:Tyvärr kommer jag inte kunna komma med... får inte ihop schemat med familj och jobb den helgen. Hoppas ni andra får en fantastiskt kul helg!
MvH
Daniel
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis