Kompmallsgruppens utveckling?
Postat: 28 dec 2011, 19:37
Jag vill börja med att säga att detta på intet sätt är menat att kasta skit eller på annat sätt nedvärdera kompmallsgruppen, men det framstår med allt klarare tydlighet att kompmallsgruppen i dess nuvarande funktion och uppsättning inte fungerar.
Alla ansvariga i gruppen gör detta på sin fritid och för att de gillar spelet (och för det hyllar jag dem!), men speciellt i och med de två senaste codexarna är det tydligt att hela kompmallen har vuxit sig för stor och klumpig för denna lilla grupp att effektivt hantera.
Som jag ser det finns det tre sätt att effektivt hantera ett nytt codex:
1: Theory-hammer under max 72 timmar och sedan ge ut en första version och låta spelare bidra med erfarenhet under en tid därefter.
2: Ordentlig speltestning mot blandat motstånd och med varierade listor under 2-4 veckor för att sedan presentera en slutlig version.
3: En blandning av 1-2 där man gör ett extremt snabbt (men för den skullen inte slarvigt) första utkast samtidigt som kompmallsgruppen tillsammans med resten av communityt under vecka 1-4 finslipar den färdiga designen.
I fallet med Necrons har det nu gått snart två månader utan ett enda officiellt utkast och det som folk gnäller på är i stort sett bara theory-hammer och väldigt lite verkar vara baserat på faktisk erfarenhet. Det är alltså så oturligt och fel som det bara kan bli.
Som jag ser det finns det (minst) två lösningar:
1: Utöka kompmallsgruppen till ett gäng om 3-5 spelare per codex som alla är aktiva spelare och kan ta sig tid att göra en ordentlig och objektiv utvärdering under den första månaden av ett codexsläpp; samtliga dessa underställda de ansvariga utgivarna (nuvarande kompmallsgruppen) och gemensamt framställa en väl nyanserad kompmall baserad på faktisk speltid och mot ett varierat motstånd och med varierade listor.
2: Ha kvar kompmallsgruppen som den är nu, men med ett (ännu större?) samarbete som gör att ett första utkast kan vara färdigställt inom 2-4 dagar från codexsläpp och på så sätt låta spelare både i vanliga matcher och turneringar ge feedback och uppdatera mallen minst en gång i veckan fram tills att den verkar korrekt.
Själv skulle jag förespråka det första alternativet då det innebär att även de andra grupperna kan få in matcher mot det nya codexet och göra småtweaks där det behövs för att balansera mot det nya släppet. Det skulle även innebära att ingen mall behöver bli så hopplöst utdaterad som vissa av de gamla codexarna nu lider av samt att den nuvarande kompmallsgruppen kan gå in i en mer översiktlig övervakarroll och ge småtips där det behövs och gå in med veto där det krävs.
Rent generellt verkar det nu mest (från alla spelare) vara en massa krokodiltårar när någonting enligt en viss teori rubbar det gällande "turnerings-metat" istället för att försöka vara så objektiv som möjligt och se både fördelar och nackdelar och framför allt hur saker och ting faktiskt fungerar i en riktig match.
Förändring är inte enbart av ondo och jag tror att vi alla måste våga acceptera att tänka annorlunda när GW släpper nya och omvälvande saker istället för att per automatik kompa bort det för att det är "det bästa" mot nuvarande "meta".
Nu tvivlar jag på att alla håller med mig, men om du läst ända hit hoppas jag att jag fått fram iaf någon vettig idé att jobba vidare på.
Alla ansvariga i gruppen gör detta på sin fritid och för att de gillar spelet (och för det hyllar jag dem!), men speciellt i och med de två senaste codexarna är det tydligt att hela kompmallen har vuxit sig för stor och klumpig för denna lilla grupp att effektivt hantera.
Som jag ser det finns det tre sätt att effektivt hantera ett nytt codex:
1: Theory-hammer under max 72 timmar och sedan ge ut en första version och låta spelare bidra med erfarenhet under en tid därefter.
2: Ordentlig speltestning mot blandat motstånd och med varierade listor under 2-4 veckor för att sedan presentera en slutlig version.
3: En blandning av 1-2 där man gör ett extremt snabbt (men för den skullen inte slarvigt) första utkast samtidigt som kompmallsgruppen tillsammans med resten av communityt under vecka 1-4 finslipar den färdiga designen.
I fallet med Necrons har det nu gått snart två månader utan ett enda officiellt utkast och det som folk gnäller på är i stort sett bara theory-hammer och väldigt lite verkar vara baserat på faktisk erfarenhet. Det är alltså så oturligt och fel som det bara kan bli.
Som jag ser det finns det (minst) två lösningar:
1: Utöka kompmallsgruppen till ett gäng om 3-5 spelare per codex som alla är aktiva spelare och kan ta sig tid att göra en ordentlig och objektiv utvärdering under den första månaden av ett codexsläpp; samtliga dessa underställda de ansvariga utgivarna (nuvarande kompmallsgruppen) och gemensamt framställa en väl nyanserad kompmall baserad på faktisk speltid och mot ett varierat motstånd och med varierade listor.
2: Ha kvar kompmallsgruppen som den är nu, men med ett (ännu större?) samarbete som gör att ett första utkast kan vara färdigställt inom 2-4 dagar från codexsläpp och på så sätt låta spelare både i vanliga matcher och turneringar ge feedback och uppdatera mallen minst en gång i veckan fram tills att den verkar korrekt.
Själv skulle jag förespråka det första alternativet då det innebär att även de andra grupperna kan få in matcher mot det nya codexet och göra småtweaks där det behövs för att balansera mot det nya släppet. Det skulle även innebära att ingen mall behöver bli så hopplöst utdaterad som vissa av de gamla codexarna nu lider av samt att den nuvarande kompmallsgruppen kan gå in i en mer översiktlig övervakarroll och ge småtips där det behövs och gå in med veto där det krävs.
Rent generellt verkar det nu mest (från alla spelare) vara en massa krokodiltårar när någonting enligt en viss teori rubbar det gällande "turnerings-metat" istället för att försöka vara så objektiv som möjligt och se både fördelar och nackdelar och framför allt hur saker och ting faktiskt fungerar i en riktig match.
Förändring är inte enbart av ondo och jag tror att vi alla måste våga acceptera att tänka annorlunda när GW släpper nya och omvälvande saker istället för att per automatik kompa bort det för att det är "det bästa" mot nuvarande "meta".
Nu tvivlar jag på att alla håller med mig, men om du läst ända hit hoppas jag att jag fått fram iaf någon vettig idé att jobba vidare på.