Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Joey_Boy

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Joey_Boy »

Bara en lös tanke men skulle man inte kunna ge en bonus till vissa armér som väljer att inte ha några som helst fordon. kanske +5-10 eller nått? Jag är lite sugen på att lira en helt sloggande chaos armé och det känns lite som att man tappar extremt mycket på att inte kunna langa in lite rinos/raiders/Vindi/preds/walkers/ect.

Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som att en del armér borde få nån liten form av bonus för det.

/Johan R

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Du slipper fordonsminuset. Är inte det plus nog?

Fördelen med inga fordon/MC alls är ju att alla fiendens AT-vapen mer eller mindre går förlorade och det är ju motiverande nog att köra helt foot-slogging tycker jag.
Alexander Merinen

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Zurken skrev:Du slipper fordonsminuset. Är inte det plus nog?

Fördelen med inga fordon/MC alls är ju att alla fiendens AT-vapen mer eller mindre går förlorade och det är ju motiverande nog att köra helt foot-slogging tycker jag.

Med tanke på hur svårt det är att ta sig fram och hålla objektiv och undvika tankshock eller annat bös så känns det lite riktigt sant. Framför allt när bilar är så löjligt billiga. Du får t.ex 3st rinos och en storm för priset av en naken tac squad. Dessa kommer ju alltid bidra otroligt mer än 10 tac med en missile/flamer. Framför allt tillåter det ju dig att vara aggro i de missions som kräver det, sedan är fordons vapen ofta mycket mer prisvärda än de som kommer med en tac squad. Sedan kommer man ha extremt svårt i ganska många missions...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

1 Tact squad, med Fist 205p -5 komp
6 Rhinos 210p - 18komp + extra minus i form av eskalerande fordons minus.

EDIT: jag menade i kompat klimat, skulle aldrig tänka mig spela footslogging med marines i okompat .

Jag tycker kompen balanserar det rätt bra. Man kan kompensera fart med Bikes/Jump Infantry ganska ok utan att ta fordon. Men det är klart att mech nästan alltid är bättre än footslogging, men fordon ger ganska mycket minus i mallen pga av det.
Alexander Merinen

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jocke Rapp skrev:Nej, det blir osmidigt. Tyst.
:)
Hurra!
Det osunda förnuftet vann mot det sunda.
Länge leve han som ger bra förslag!

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jag ser gärna också att varje armées kompmall i förstaposten i tillhörande tråd...
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Ghurt

Inlägg av Ghurt »

Jag tycker fordonsminuset borde ökas lite, tycker det är för lätt att ge alla/nästan alla enheter varsin transport och ändå ta lite HS tanks. Men lättare saker som speeders etc borde inte räknas dit då det inte är samma vapen som används mot dem(mest autocannon och liknande)

Jacke

Inlägg av Jacke »

Ghurt skrev:Jag tycker fordonsminuset borde ökas lite, tycker det är för lätt att ge alla/nästan alla enheter varsin transport och ändå ta lite HS tanks. Men lättare saker som speeders etc borde inte räknas dit då det inte är samma vapen som används mot dem(mest autocannon och liknande)
Jepp. Det faktum att verkligen alla spelar mechat tyder på att fordonskompen ligger fel.

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Jacke skrev:
Ghurt skrev:Jag tycker fordonsminuset borde ökas lite, tycker det är för lätt att ge alla/nästan alla enheter varsin transport och ändå ta lite HS tanks. Men lättare saker som speeders etc borde inte räknas dit då det inte är samma vapen som används mot dem(mest autocannon och liknande)
Jepp. Det faktum att verkligen alla spelar mechat tyder på att fordonskompen ligger fel.
+1 här

Jobbigt ibland när vi spelar och så kommer motståndaren med 7 vehicles. Nån landspeeder och några rhinos visst men det spelar ju inte så stor roll. Man måste ju fortfarande ha S5-6 för att ha en liten chans att skada dom. Nu har jag tyranids och då ALLT kan och kommer att göra wounds på MC jämfört med att det enda jag har mot vehicles är Zoans och hive guards. (tyrannofex är bra men måste lyckas göra en också..) Venom cannon scattrar och lyckas man göra nåt så har man -1 modd på damage.

Mindre mech åt folket!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jacke skrev:
Tror det handlar om vad man vill uppnå med kompen. Jag menar om vi vill ha ett 40k med mindre mech och mer footslogging så bör fordonskompen strängas till ytterligare. Om vi vill ha ett 40k vars "metagame" påminner om hur resten av världen (samt GW själva) spelar spelet så bör den ligga still.

Dock så håller jag med, med rådande kompmall så är det ingen idé att spela utan bilar.

Skriv svar