pära skrev:
Och gällande lincon -06 var jag väl en av huvudbovarna på motståndarsidan men se hur openminded jag blivit på gamla dar!
Kompmall v6.1
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Kompmall v6.1
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- NilssonHarHund
Helt klart, man ska ha olika åsikter, synpunkter och kunna diskutera. Det är därför vi har forum och olika sorters turneringar.pära skrev:Nilsson du missar en huvudpoäng tror jag; folk har ju massa åsikter eftersom dom VILL åka på turneringen men gärna vill vara med och ha synpunkter. Det måste man få tillåta på ett diskussionsforum eftersom det är till för, ja just det. 8/10 kritiker till ex gothcon åker oavsett vad dom tycker om missions/poäng/kompsystem etc.
De flesta arméer snittade på runt 9-11 poäng per match (av 20). Stackars Dark Angels bara på 3.pära skrev:På ETC var ju i princip alla arméer representerade och lyckades säkert vinna nåt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Röde skrev:När sedan nya namn dyker upp och ifrågasätter kompen och möts av klappar på huvudet och kommentarer som "detta har vi redan diskuterat till leda" så känner jag igen hur jag själv blev bemött av 40K Sverige när jag började arrangera kompfri-turneringar. Det talades t.o.m av bojkott av ex. LinCon 2006 RoE för att vi ville göra något annat än vad som varit tidigare. Det gick så långt att LinCon ledningen beslutade att genomföra två olika turneringar i 40K det året.
L3go skrev:avslutningsvis vill jag bara säga att det låter sjukt trist att du blivit bemött på det sättet (ang. ex lincon -06). med risk för att trolla lite (nääää.. inte skulle väl jag) tycker jag det är arrogant av spelare att bojkotta en turnering på det viset. jag har full respekt för att det ändå kostar tid och energi för en TO att fixa ihop en turnering. förstår om det snarast känns som en käftsmäll.
Jag måste säga att jag inte förstår resonemanget med en "bojkott" alls. Vad folk säger till arrangörer är en sak. Jag minns det inte som att det var så farligt med snacket innan LinCon -06, men jag kan mycket väl ha missat något. Jag hängde inte i alla trådar där det diskuterades. Och det är inte det jag ifrågasätter.Röde skrev:Jag (som frontfigur för arrangemanget) fick ta en del skit kring det här evenemanget och det fanns faktiskt röster som förordade en bojkott och höjde ett varningens finger till figurspelsansvariga på LinCon om att 40K Sverige skulle utebli om det inte blev en "traditionell" turnering också.
Men det verkar som om ni är upprörda över att folk inte ville åka dit för en okompad turnering med lite speciellt upplägg. Och det förstår jag inte. Menar ni att folk har någon form av skyldighet att spela på en turnering oavsett om de inte gillar upplägget? Att åka till ett konvent brukar kosta runt 1000 kr (inklusive resa, mat, inträde och korkade inköp) och en eller två semesterdagar. Det är klart att folk inte kommer att offra det på en turnering med ett upplägg de inte gillar. Själv tycker jag t.ex. inte att okompade turneringar är speciellt kul och därför åker jag inte till RydCon. Det innebär inte att jag tycker att RydCon är en dålig turnering, men jag vill inte spela där. Variation på turneringar är jättebra just eftersom folk kan välja de turneringar som passar.
För att påbörja en ny diskussion här tänkte jag skriva lite om vad jag har hört mellan grenarna här i linköping som lite kritik av mallen. Mycket kommer dock färgas av vad jag själv tycker med.
Nu har vi en kompmall som täcker det mesta. Mycket bra, jag är helhjärtat positiv till mallkomp. Men jag måste faktiskt säga att det har blivit jättetråkigt att spela vettigt kompade arméer. Det var förut möjligt att göra en hyggligt hård arme och betala priset för det i mallen. Nu så hamnar de arméerna nere på 25 i komp. Det är knappt spelbart på en turnering, där man med största sannolikhet kommer möta en hobbygamer med 75 i komp vilket gör att man inte kan vinna matchen ordentligt även om det enda som händer är att han ställer upp sin armé och sen plockar ner den. Självklart är detta beroende på turneringssystemet och inte bara mallen. Men det jag tycker är att allting i mallen har kompats för hårt just nu. Gör ett generellt uppsläpp på lite grejjer och sluta straffa mech. Mech är fan så mycket roligare att spela med och mot än massa misärgubbar till fots.
Nu har vi en kompmall som täcker det mesta. Mycket bra, jag är helhjärtat positiv till mallkomp. Men jag måste faktiskt säga att det har blivit jättetråkigt att spela vettigt kompade arméer. Det var förut möjligt att göra en hyggligt hård arme och betala priset för det i mallen. Nu så hamnar de arméerna nere på 25 i komp. Det är knappt spelbart på en turnering, där man med största sannolikhet kommer möta en hobbygamer med 75 i komp vilket gör att man inte kan vinna matchen ordentligt även om det enda som händer är att han ställer upp sin armé och sen plockar ner den. Självklart är detta beroende på turneringssystemet och inte bara mallen. Men det jag tycker är att allting i mallen har kompats för hårt just nu. Gör ett generellt uppsläpp på lite grejjer och sluta straffa mech. Mech är fan så mycket roligare att spela med och mot än massa misärgubbar till fots.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur kan ALLT vara för hårt kompat? Vart en turnering lägger gränsen är en sak, man kan tycka att man får spela med för dåliga listor mot vad man önskar. Men allt kan inte vara för hårt kompat, det är i så fall gränsen på turneringen som är för hög.
Jag älskar att kompmallen nu har ordentligt eskalerande fordonsminus så att det svider att ta transporter och inte bara är en no-brainer. Om nått skulle jag vilja sen ännu lite till minus på vissa transporter.
Det jag kan känna med mallen är dock att "standard"-ost kompar riktigt kasst medans man fortfarande kan komma undan med rätt mycket udda ost. Detta är ju iofs både kul och förståligt. Kul för att folk bygger nya listor som man inte har sett förut och förståligt eftersom nån måste hitta "hålet" och använda det innan man kan rätta till det.
Jag fattar inte häller varför folk inte tror att man kan spela mech på bra komp, kolla bara RB-spam listan till snällcon. 8 RB på komp 60+. Dock får man inte spela helmechat och osta utöver det också för då får man kass komp, precis som det bör vara.
Jag älskar att kompmallen nu har ordentligt eskalerande fordonsminus så att det svider att ta transporter och inte bara är en no-brainer. Om nått skulle jag vilja sen ännu lite till minus på vissa transporter.
Det jag kan känna med mallen är dock att "standard"-ost kompar riktigt kasst medans man fortfarande kan komma undan med rätt mycket udda ost. Detta är ju iofs både kul och förståligt. Kul för att folk bygger nya listor som man inte har sett förut och förståligt eftersom nån måste hitta "hålet" och använda det innan man kan rätta till det.
Jag fattar inte häller varför folk inte tror att man kan spela mech på bra komp, kolla bara RB-spam listan till snällcon. 8 RB på komp 60+. Dock får man inte spela helmechat och osta utöver det också för då får man kass komp, precis som det bör vara.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om saker och ting är för hårt kompade överlag så är det nog inte kompmallen som behöver ändras. Snarare är det hur kompen spelar in i turneringsresultatet som behöver justeras.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Ett problem är väl att folk vant sig vid en viss typ av frihet med mallen.
Min senaste lista jag gjorde (spelar ju inte jättemycket) var med 5.6 mallen och den listan slaktades av 6.1 mallen.
Största skillnaden gjorde ju givetvis specialweapons minuset (M/MM, Missile osv). Att alla sådana saker höjts.
Det lilla i det hela var väl fordonseskaleringen.
Om praxis är att en turnering ligger mellan 25-60 i komp och mallen hårdnar och man som turnéarrangör sänker ner komptröskeln till 20 istället med nuvarande mall så har man samma problem som tidigare.
Mallen är hårdare, turneringen tillåter 5pts extra vilket omräknat gör att en 25-lista är en gammal 30-lista osv.
Man förflyttar bara steget. Personligen tycker jag att 5.6 mallen var OK då jag själv tyckte det var lättare att bygga olika listor med den. Men jag tävlar ju inte och har inte riktigt lika stor insyn i 40K spelet som ni som spelar oftare. Men bara min åsikt =))
Min senaste lista jag gjorde (spelar ju inte jättemycket) var med 5.6 mallen och den listan slaktades av 6.1 mallen.
Största skillnaden gjorde ju givetvis specialweapons minuset (M/MM, Missile osv). Att alla sådana saker höjts.
Det lilla i det hela var väl fordonseskaleringen.
Om praxis är att en turnering ligger mellan 25-60 i komp och mallen hårdnar och man som turnéarrangör sänker ner komptröskeln till 20 istället med nuvarande mall så har man samma problem som tidigare.
Mallen är hårdare, turneringen tillåter 5pts extra vilket omräknat gör att en 25-lista är en gammal 30-lista osv.
Man förflyttar bara steget. Personligen tycker jag att 5.6 mallen var OK då jag själv tyckte det var lättare att bygga olika listor med den. Men jag tävlar ju inte och har inte riktigt lika stor insyn i 40K spelet som ni som spelar oftare. Men bara min åsikt =))
- black templars @ time of ending -
nja med tanke på att endast 12 listor av 33 var korrekt räknade på snällcon så kanske det är dags att förenkla lite igen?
Skryträttigheter på internet i ett år: check!