Kompmallen 6.1.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av theWatchman »

Seregon skrev: Däremot håller jag med om att en Dread i en räv bör kompas rätt ordentligt överlag.
Vilket det redan gör och eventuellt kommer göra något mer...

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Doc Sniksnak »

theWatchman skrev:
Seregon skrev: Däremot håller jag med om att en Dread i en räv bör kompas rätt ordentligt överlag.
Borde det inte vara en frukt i en korp. (Fruktkorg måste det naturligtvis vara :shock: )

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av speedfreek »

Nefrums skrev:tallon dreaden är mycket sämre än en dread med fistar.
Visst den dödar dubbelt så många små gubbar i närstrid, men den är mycket sämre mot allt annat,

Ibland ser Jeppa bara så långt som hans egen näsa räcker.


Det är lite skillnad om man spelar med 10-manna tactical squads till fots, 30-manna orkenheter eller om man spelar med obeväpnade 50-poängs offerenheter.

Och var glad att dina 85 hormagaunts aldrig fick smaka talons.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Nefrums »

dumenar att mina 10 manna termagaunt squads framför hormagaunts får smaka på den innan hiveguards dödar den, ja det hade var lite sådär.. men ärligt talat så får man skyla sig själv om man ställer någon värdefull enhet framför en sån dread.. Om man inte blir sizead så vet man ju precis var den är och vart den kan charga när man ställer ut sina figgar.

Har man marine squads utan bil och känner sig tvingad att deploia dem längst fram där de kan bli chargade så får man det jobbigt.

Och jag säger inte att den är dålig, den är bara sämre än en dread med fistar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Seregon »

Doc Sniksnak skrev:
theWatchman skrev:
Seregon skrev: Däremot håller jag med om att en Dread i en räv bör kompas rätt ordentligt överlag.
Borde det inte vara en frukt i en korp. (Fruktkorg måste det naturligtvis vara :shock: )
[off topic] Raven är ju räv, det ser ju vem som helst. Sedan att Dreadnought av någon anledning i vår spelgrupp blivit Gräddnougat är en annan sak.. :) [/off topic]
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Jocke Rapp »

egge skrev:Spela nids.
Talons dreads i ens armé runda 1 = 150 poäng hormagaunts borta. Om vi räknar att han slår normalt, d v s träffar 3 på charge = 3 döda, träffar 2 sen = 2 döda, antagligen plockar han minst 3 till sen, sen 8 saves på dem... 15 hormagaunts på charge är helt klart ingen omöjlighet. Jag tycker den är hemsk. Och den har en effektiv charge på 12+2+3+6 tum. Antaget att den inte har fleet, kommer inte ihåg nu. Allt som har sådan charge-räckvidd och kan göra fler än 3 wounds i närstrid bör kompas därefter. Mot nids är en vanlig dread mycket sämre att transportera. Går talons dreadden till fots är den klart mycket sämre.
Allt som har den chargeräckvidden och kan göra mer än 3 wounds på hormagaunts? Typ som 8 wyches i en raider, en handfull orker i en trukk? För fan, tre techmarines som joinar varandra i en raider spöar 15 hormagaunts på chargen, ska dom ha samma minus?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Röde »

Katarsis skrev:Det är inget direkt världsförändrade på BA-fronten; mer minus för Storm Ravens och Mephiston. Mindre minus för en del andra karaktärer. DC ger bara plus om de är 'okontrollerbara', annars minus.
Alltså ganska stora förändringar kring dödskompaniet?

Jag ger fan upp snart...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av kmzz0r »

Men dina DC kör ju JP, så de är ju okontrollerbara, alltså de åker ingen bil eller flyg, så du klarar dig ju? Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:
Katarsis skrev:Det är inget direkt världsförändrade på BA-fronten; mer minus för Storm Ravens och Mephiston. Mindre minus för en del andra karaktärer. DC ger bara plus om de är 'okontrollerbara', annars minus.
Alltså ganska stora förändringar kring dödskompaniet?

Jag ger fan upp snart...
Detta var ju dock ganska väntat. Dock anatar jag att det inte kommer bli några enorma minus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:
Katarsis skrev:Det är inget direkt världsförändrade på BA-fronten; mer minus för Storm Ravens och Mephiston. Mindre minus för en del andra karaktärer. DC ger bara plus om de är 'okontrollerbara', annars minus.
Alltså ganska stora förändringar kring dödskompaniet?

Jag ger fan upp snart...
Detta var ju dock ganska väntat. Dock anatar jag att det inte kommer bli några enorma minus.
Fast har man byggt en armé med en viss kompgräns i åtanke så behövs det kanske inga jätteminus för att listan ska vara körd. Jag hade tänkt ha karaktärseskort till mina så de är "kontrollerade". De har dessutom Jump Pack. Det gör att de är svindyra i poäng och hela armén blir rätt få modeller. Jag antar att jag får se till att ha ännu färre modeller i armén och ställa in mig på riktigt korta matcher på SnotCon.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar