Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

Glapojke skrev:Det är mycket attacker, och det går att göra riktigt elaka enheter.

problemet är dock att de där tuffa attackerna sitter på t.3 5+ grabbar. Om deras rhino/chimera blir sönderbombad tidigt, kommer de dö i drivor på vägen fram jämfört med MEQ t.ex. Detta går att motverka med crusaders, vilket ökar överlevnaden rätt okej. Enheten har dock ej heller granater och inga skjutvapen, vilket gör dom ännu mer till någon form av glashammer-onetrickponies.

Det jag ser som något elakt, är en kombination av både crusaders och DCA, vilket jag tycker den nuvarande kompen kompar rätt bra för, att höja såhär mycket, på en lista som redan har det svårt med kompen, kommer nog göra att DCA kommer falla bort ur de flesta listorna, för sin poäng är de sjukt kompdyra.
vad? -10,5 är väl helt ok då rhinon redan är med utan rhino kostar de bara -7 i komp vilket är ganska billigt kan ta två sådana enheter och två LR och fortfarande haman på ok komp.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Enheten du beskriver är väl just en sån som jag skulle kalla "elak"? Det är för mig mer OK att det kompar lite hårdare om det finns crusaders med i leken, och det skulle väl kompa något liknande med den gamla kompen? Jag ser dock inte exakt vad som är i din exempelenhet, så kan bara svara lite luddigt.

Med den här kompen så kommer en enhet med bara DCA att kompa hårdare än en enhet med lite crusaders i, vilket rent taktiskt är en mycket bättre enhet. I det läget skulle jag säga att det är något fel med kompen.

Dessutom är 10,5 kanske inte den högsta kompen på en enhet, men då får man betänka att enheten väl ramlar in på max 9*15 + 40 pts, alltså under 17 pts på kompet. Skulle det vara den sämre enheten, alltså bara DCA, skulle den trilla in på 13,5 eller något liknande.

Jag tror att man låst sig lite väl mycket på DCA attacker och initiativ och glömt deras avsaknad av utrustning, skjutvapen, armour och andra stats.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Glapojke skrev:Enheten du beskriver är väl just en sån som jag skulle kalla "elak"? Det är för mig mer OK att det kompar lite hårdare om det finns crusaders med i leken, och det skulle väl kompa något liknande med den gamla kompen? Jag ser dock inte exakt vad som är i din exempelenhet, så kan bara svara lite luddigt.

Med den här kompen så kommer en enhet med bara DCA att kompa hårdare än en enhet med lite crusaders i, vilket rent taktiskt är en mycket bättre enhet. I det läget skulle jag säga att det är något fel med kompen.

Dessutom är 10,5 kanske inte den högsta kompen på en enhet, men då får man betänka att enheten väl ramlar in på max 9*15 + 40 pts, alltså under 17 pts på kompet. Skulle det vara den sämre enheten, alltså bara DCA, skulle den trilla in på 13,5 eller något liknande.

Jag tror att man låst sig lite väl mycket på DCA attacker och initiativ och glömt deras avsaknad av utrustning, skjutvapen, armour och andra stats.
Borde ha ett max minus så att man inte får extra efter den 6 så att man max kan få -6 om de inte är troops. eller ha ett högre maxminus och dumpa -2 för första då det suger att bara he en. så att man får minus för de 7 första vilket gör att en 12 skulle komap -6. Sen så tror jag inte att någon tänkt spela med en sådan enhet då det suger men om det gör dig gladare så :L
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Haha, jag har faktiskt själv testat med en sån enhet i den nuvarande kompmallen, då det varit tunnsått med någorlunda kompande enheter att fylla ut med.

Och svar ja, de dör som flugor, men är rätt kul att ha som utfyllnad och har en bra förmåga att mot vissa mål slå riktigt bra. Med den kompen den har nu, tycker jag att den funkar, men med det här förslaget, är de definitivt inte värda.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Glapojke skrev:Haha, jag har faktiskt själv testat med en sån enhet i den nuvarande kompmallen, då det varit tunnsått med någorlunda kompande enheter att fylla ut med.

Och svar ja, de dör som flugor, men är rätt kul att ha som utfyllnad och har en bra förmåga att mot vissa mål slå riktigt bra. Med den kompen den har nu, tycker jag att den funkar, men med det här förslaget, är de definitivt inte värda.
Varför spelar du inte enheten mer optad??????
Serpent skrev:

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag tror faktiskt att de saker som skall få bättre komp för GKs är rhinos och razorbacks.. De är ju de två saker som ger överlägset mest minus i hela mallen och det behöver de faktiskt inte göra för GKs, i och med att GKs inte tjäner lika mycket som alla andra på att åka i dem..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Tadaotoko: tja, för att då skulle det väl inte vara någon vits med kompen, om alla ens enheter fick vara maxade?

Någon enhet blir ju alltid mindre optimal, och med GK så får man ta en rätt stor del ooptat som det ser ut nu.

Hellre är min billiga glaskanon vars enda jobb är att döda ett högprioritetsmål och sen dö i en hög bäst dom vill är mest ooptad i min lista, än att något mer värdefullt är det.

daskad

Inlägg av daskad »

HQs
Coteaz -7

Valeria -3

Inquisitors +-0
-1 för Daemonblade

Elite:
Techmarine
- 3 conversion beamer

Purifiers
- 2,5 for the 6th and 10th Purifier

Paladin
-0,5 1st and 2nd Wound Allocation Group
-1 3rd and 4th Wound Allocation Group
-2 every Wound Allocation Group after the 4th

Inquisitorial Henchmen Warband
- 0,5 each Combi-Weapon
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Är det där tänkt att komplettera den riktiga mallen, eller ditt försök till mall?

Som jag förstår det har du nu infört en helt ny typ av minus även för paladiner, vilket, för de flesta listorna, kommer öka deras komp ännu mer.

Jag börjar undra över målet med det här förslaget, då jag förstått att de flesta, precis som mig, tycker att armén kompar för hårt. Om man då höjer de flesta populära valen, hur ska man kunna få till fungerande listor?

daskad

Inlägg av daskad »

Anledningen av att göra detta är att visa hur jag tycker att kompen för GKs borde vara.

Jag lägger kompen som jag tycker den ska vara, Purifiers är populära för att de är bra, därför kompar de även som jag lagt dem i min mall. 6e och 10e är de stora punkterna bland purifier därför har de fått extra -.

Paladinerna behöver en sådat - tycker jag, annars är det väldigt lätt att krypa mellan kompen
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Låst